• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Vrijwillig laten afsluiten van Gas /elektriciteit.

V

Verwijderd lid 482

Gast
Laat die bijdrage even lekker staan. En vertel mij eens hoe je die schakeling voor elkaar krijgt. Dus dat je via je PV je huis voedt zonder stroom het net op te sturen. Want een schakeling van net naar eiland met een automaat is natuurlijk het beste. Maar dan wel veilig. Als bij een stroomuitval je wel gewoon je accu kan vol laden iedere dag scheelt dat al een berg. Je hoeft er niet de was op te kunnen draaien maar om te voorkomen dat na 2 dagen je koelkast alsnog uitvalt is wel een pluspunt. En misschien juist omdat ik er weinig van snap. En ik weet dat er automaten zijn die snel omschakelen, maar welke en waar vindt ik die? Niet iedereen heeft een expert om de hoek. Misschien in een eigen topik.
 

Arie

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Ik zal een redelijk veilige keuze plaatsen hier van een merk dat ik zelf ook bezit.
De Multi RS Solar 48/6000.
Deze vervangt een bestaande pv string omvormer als de aansluit specs van je panelen passen.
Of kies je voor een eventuele nieuwe installatie.
Deze omvormer heeft wel een losse accu nodig en voed gewoon net gekoppeld terug zoals bekent is.
Deze omvormer stopt niet als de net aansluiting weg valt.
Maar koppelt wel de AC in zijde los van het net.
Zoals in de discussie hier voor is geweest.

De multi rs zal nu de accu wel gewoon blijven opladen en als de AC uitgang van de multi rs is bedraad naar cruciale verbruikers zoals bijvoorbeeld een koelkast en cv met een max van 6000va.
De multi rs zal blijven voeden met de energie van de pv installatie en de accu zo nodig.
Dit zijn 2 componenten zonder bijzonderheden.
En alleen de accu is extra ten opzichte van een bestaande installati.
Goedkoop nee maar in de huidige markt goed verkrijgbaar.

De optie die ik nu aangeeft vervangt een bestaande Pv string omvormer of word gekozen bij een nieuwe installatie.

Er zijn ook opties die met bestaande PV omvormers kunnen omgaan.

https://www.victronenergy.nl/inverters-chargers/multi-rs-solar

De cerbo gx module zorgt eventueel voor een verbinding met internet zodat alles mooi online te monitoren is en instellingen gedaan kunnen worden.
Ongeveer het plaatje wat ik eerder poste.

Hoop dat dit een beetje duidelijkheid schept.

26A7F468-57A5-431E-B360-AFD54A21DAFA.jpeg
 

petroman

SHTF Expert
Ik snap, denk ik, het plaatjes maar: de echter werkelijkheid is dat de AC loads, je stopcontacten, ook aangesloten zijn op die AC input.
Pas als die input wegvalt treed de situatie op als deels in het plaatje: ac input (net) valt weg en AC load, stopcontacten worden gevoed vanuit blauwe doos.

Maar, daar ie is weer: tussen AC input en AC loads zit normaal een groepenkast met veiligheden.
Wordt het systeem nu gevoed vanaf het dak zeg maar dan mis je die met alle evenuele gevolgen van dien.
 

Arie

Diehard Prepper
Beveiligingen zoals automaten en aardleks moeten inderdaad aan de input en aan de output zijde gemonteerd zijn.
Dus tussen het lichtnet en multi rs moeten een automaat/aardlek zitten en achter de multi rs naar de stopcontacten moeten ook beveiligingen zitten.
 

PBear

Mankinds only hope
Excuses daarvoor.
Ik ben me ook zeker bewust dat mijn bijdrage het er niet makelijker opgemaakt heeft.

Ik weet dat er standaard Pv omvormers zijn met een aparte AC uitgang welke van spanning blijft voorzien ondanks dat het lichtnet is weg gevallen. En deze zijn goedgekeurd voor de Nederlandse markt.
Een goede installateur kan je er aan helpen.

Kan een MOD mij helpen om mijn bijdrage aan dit draadje verwijderen.
Nog maals excuus en bedankt.

Ik denk dat de post van @Arie op zichzelf correct is, maar dat er misverstand kan zijn over het gebruikte type zonnepanelen. Tegenwoordig beschikken veel zonnepanelen die bedoeld zijn voor teruglevering aan het net over een ingebouwde omvormer. Zulke zonnepanelen zijn ongeschikt om bij uitval van het stroomnet te benutten voor eigen micro-net omdat ze in die situatie afschakelen.
Met panelen waar je een externe omvormer en/of laadregelaar op kan aansluiten kan je wel een micronet in je huis realiseren, mits dat op geen enkele manier stroom kan leveren aan het hoofdnet bij stroomuitval van het hoofdnet.

Maar zoals @petroman opmerkt, als het misgaat heeft de verzekering het laatste woord. En mocht je geen aansprakelijkheidsverzekering hebben, dan in het laatste woord aan de rechter.
 

petroman

SHTF Expert
En mocht je geen aansprakelijkheidsverzekering hebben, dan in het laatste woord aan de rechter.
Nou die is snel klaar: hij/zij kijkt op preppers shelter en leest dat het verboden is in een bijdrage van @phtvs. Conclusie zal dan snel en simpel zijn: schuldig.
Overigens is een WA verzekering verplicht in NL, dacht ik.
Maar ook al heb je een verzekering, als door jouw "installeer techniek" jouw huis EN dat van de buren schade oploopt dan gaat die verzekering niks uitbetalen.
 
Bovenaan