• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Waar moet je op letten met de aanschaf van een luchtontvochtiger

JJ&A

Prepper goeroe
Hoi bij de Aldi hebben ze een luchtontvochtiger te koop, lijkt goed te zijn voor een redelijke prijs denk ik.
Maar waar moet je op letten met zo'n toestel???

Dat hij genoeg vermogen heeft en op welke temperaturen hij moet werken. Ik heb er eentje in de keuken staan die we af en toe aanzetten.

Zijn er ook toestellen waar de lucht eerst als koeling word gebruikt, en dan de voorverwarmde lucht gaat ontvochtigen, haha of is dat nu weer een spontane uitvinding van mij???

Volgens mij werken ze allemaal ongeveer hetzelfde, ze koelen de lucht af, het water daarin condenseert dan en dan blazen ze de drogere lucht zonder dat water weer uit. Een airco of een koelkast werkt hetzelfde, dus als het lucht moet verwarmen of afkoelen kun je misschien beter een airco kopen ;)

Er komen bij mij een paar vragen op als ik dit lees.
A) waarvoor heb je dit nodig?
B) werkt dat elektrisch? Op het net of met baterijen?
C) heb je daar onderhoud aan?
Ik ken enkel zo een kunststoffen tweedelig bakje waar je een zakje met een soort vocht op slurpende kristallen in moet leggen.

Ik ken enkel zo een kunststoffen tweedelig bakje waar je een zakje met een soort vocht op slurpende kristallen in moet leggen.

Ja beste @Flos daar hebben we ook verschillenden van, en die doen het best wel goed maar we willen meer vocht kwijt, dat maakt de koude nog iets aangenamer, ja net als @PBear kunnen we uitstekend omgaan met de koude, maar je kan het ook geriefelijkere maken en dat het wasgoed sneller droogt.

Volgens mij werken ze allemaal ongeveer hetzelfde, ze koelen de lucht af, het water daarin condenseert dan en dan blazen ze de drogere lucht zonder dat water weer uit. Een airco of een koelkast werkt hetzelfde, dus als het lucht moet verwarmen of afkoelen kun je misschien beter een airco kopen ;)
@marzman , een airco is geen slecht advies want je kunt ermee koelen in de zomer, er zuinig mee verwarmen in de winter en inderdaad ook drogen. Tenminste, die single split unit van mij heeft die droogfunctie, hier "voor de show" even geactiveerd.
1000153254.png
Schrik niet van de ingestelde temperatuur. Tegen het plafond is het het warmst, en die 25°C was even om de eerste verdieping wat extra warmte te geven. Meestal is er zo'n 23,5°C ingesteld voor een temperatuur van 20°C in huis.

Ik zie bij Aldi regelmatig cheapo (€39) luchtontvochtigers aangeboden van zo'n 65W die 'maximaal 400 ml/dag zouden redden bij een kamertemperatuur van 30°C en 80% relatieve vochtigheid". Die 400 ml/dag is niet serieus te nemen want we leven hier niet in de tropen en 200 ml/dag is dan waarschijnlijker. Zijn er vochtproblemen in huis dan is de invloed van zo'n dingetje ...als een druppel op een gloeiende plaat vrees ik...

Maar, er zijn natuurlijk ook serieuzer ontvochtigers te koop, die wel effect hebben.
Online zie ik voor de benodigde ontvochtiger-capaciteit gesuggereerd: "kleine kamers (bv. 15-20m²) hebben vaak 10-15 L/dag nodig, terwijl grotere ruimtes (bv. 30-50m²) of kelders 20-30 L/dag of meer nodig hebben, met als doel een ideale luchtvochtigheid van 40-60% te bereiken." Er zal dan wel zijn uitgegaan van ruimtes met structurele vochtproblemen denk ik.

In de winter is de lucht buiten behoorlijk droog, en voldoende ventileren is dan toch wel de allerbeste remedie om vocht uit het huis te houden denk ik. En gebruik van een airco een goede tweede (grote capaciteit en multifunctioneel).

En... Geen was drogen in huis tenzij er ruim wordt geventileerd!😉

Zonder specs, is een advies niet echt te doen.

Hoe groot is de ruimte, hoe goed geisoleerd, is er iets van ventilatie, wordt er voldoende gestookt, hoeveel %hum is er nu, zijn er problemen (loslatend behang, schimmel muf) wat doe je in deze ruimte (staan er veel planten, koken, was ophangen)...

Volgensnde arbo is 30tm90% hum goed, persoonlijk zou ik tussen de 40 en 70 zitten.

Koop een 5pak van die ali metertjes, werken prima, misschien niet ge-eikt maar je kan wel kijken of wat je doet resultaat geeft.

@marzman , een airco is geen slecht advies want je kunt ermee koelen in de zomer, er zuinig mee verwarmen in de winter en inderdaad ook drogen. Tenminste, die single split unit van mij heeft die droogfunctie, hier "voor de show" even geactiveerd.
Bekijk bijlage 30238
Schrik niet van de ingestelde temperatuur. Tegen het plafond is het het warmst, en die 25°C was even om de eerste verdieping wat extra warmte te geven. Meestal is er zo'n 23,5°C ingesteld voor een temperatuur van 20°C in huis.

Ik zie bij Aldi regelmatig cheapo (€39) luchtontvochtigers aangeboden van zo'n 65W die 'maximaal 400 ml/dag zouden redden bij een kamertemperatuur van 30°C en 80% relatieve vochtigheid". Die 400 ml/dag is niet serieus te nemen want we leven hier niet in de tropen en 200 ml/dag is dan waarschijnlijker. Zijn er vochtproblemen in huis dan is de invloed van zo'n dingetje ...als een druppel op een gloeiende plaat vrees ik...

Maar, er zijn natuurlijk ook serieuzer ontvochtigers te koop, die wel effect hebben.
Online zie ik voor de benodigde ontvochtiger-capaciteit gesuggereerd: "kleine kamers (bv. 15-20m²) hebben vaak 10-15 L/dag nodig, terwijl grotere ruimtes (bv. 30-50m²) of kelders 20-30 L/dag of meer nodig hebben, met als doel een ideale luchtvochtigheid van 40-60% te bereiken." Er zal dan wel zijn uitgegaan van ruimtes met structurele vochtproblemen denk ik.

In de winter is de lucht buiten behoorlijk droog, en voldoende ventileren is dan toch wel de allerbeste remedie om vocht uit het huis te houden denk ik. En gebruik van een airco een goede tweede (grote capaciteit en multifunctioneel).

En... Geen was drogen in huis tenzij er ruim wordt geventileerd!😉

Doe app, ziet er gelikter uit dan die daikin meuk van mij :).

Vlgns de vrouw was de lucht hier in huis te droog, en dat is niet goed voor de astma. (Van de kat).
Dus is er een luchtbevochtiger aangeschaft. :rolleyes:
En met de sneeuw en vorst was de lucht idd een stuk droger ca. 40%, en na het smelten was dat snel 60-65%.

Laatst bewerkt:
Doe app, ziet er gelikter uit dan die daikin meuk van mij :).
Mitsubishi Heavy... @joepmeloen . Tja, maar de Wifi module kostte mij wel zo'n €120 per airco als ik mij niet vergis. Ik verwarm ermee en leuk is wel dat ik die airco's zo overal via het internet kan bedienen.

TIjdens een weekje weg met de kerst kan de airco wel op 10°C en dan een dag voor terugkomst op afstand weer naar 20°C.

Tenzij .... (en dat gebeurde...😆) er iemand op het ludieke idee komt om juist voor het vertrek de gas-CV-thermostaat op 20°C te zetten om even een pietsje bij te verwarmen. En ... vervolgens vergeet om die thermostaat terug te zetten op 7°C. Dat geintje kostte mij zo'n €60 en had ruim het dubbele geweest als ik de airco's niet alsnog op afstand had ingeschakeld op 20°C... De muizen zaten er dus warmpjes bij over de kerst. Enfin, voor de humor is het goed🤣

Doordat ik op afstand ook het uur verbruik kan aflezen via de Nextenergy-app, ontdekte ik het...

Vlgns de vrouw was de lucht hier in huis te droog, en dat is niet goed voor de astma. (Van de kat).
Dus is er een luchtbevochtiger aangeschaft. :rolleyes:
En met de sneeuw en vorst was de lucht idd een stuk droger ca. 40%, en na het smelten was dat snel 60-65%.

Luchtbevochtiger... gewoon een wasrek of een plantespuit? Geintje he.

@RockyFlats mitsu is mooi. Die wifi modules zaten er bij mijn al standaard ingebouw, oudere versie waren het losse-kaartjes a 120,-. En ik kan ook vanaf de bahama's dedienen.
M'n wc werkt dan weer alleen op bluetooth, maar ook die kan ik op afstand bedienen, met een (rtp) naar de dekstop en vanaf de desktop verder met andoid studio naar de telefoon, moet die wel in de buurt liggen :).Screenshot_20260119_201848_ONECTA - Daikin.jpg

Terug
Bovenaan