Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik ken enkel zo een kunststoffen tweedelig bakje waar je een zakje met een soort vocht op slurpende kristallen in moet leggen.
@marzman , een airco is geen slecht advies want je kunt ermee koelen in de zomer, er zuinig mee verwarmen in de winter en inderdaad ook drogen. Tenminste, die single split unit van mij heeft die droogfunctie, hier "voor de show" even geactiveerd.Volgens mij werken ze allemaal ongeveer hetzelfde, ze koelen de lucht af, het water daarin condenseert dan en dan blazen ze de drogere lucht zonder dat water weer uit. Een airco of een koelkast werkt hetzelfde, dus als het lucht moet verwarmen of afkoelen kun je misschien beter een airco kopen![]()

@marzman , een airco is geen slecht advies want je kunt ermee koelen in de zomer, er zuinig mee verwarmen in de winter en inderdaad ook drogen. Tenminste, die single split unit van mij heeft die droogfunctie, hier "voor de show" even geactiveerd.
Bekijk bijlage 30238
Schrik niet van de ingestelde temperatuur. Tegen het plafond is het het warmst, en die 25°C was even om de eerste verdieping wat extra warmte te geven. Meestal is er zo'n 23,5°C ingesteld voor een temperatuur van 20°C in huis.
Ik zie bij Aldi regelmatig cheapo (€39) luchtontvochtigers aangeboden van zo'n 65W die 'maximaal 400 ml/dag zouden redden bij een kamertemperatuur van 30°C en 80% relatieve vochtigheid". Die 400 ml/dag is niet serieus te nemen want we leven hier niet in de tropen en 200 ml/dag is dan waarschijnlijker. Zijn er vochtproblemen in huis dan is de invloed van zo'n dingetje ...als een druppel op een gloeiende plaat vrees ik...
Maar, er zijn natuurlijk ook serieuzer ontvochtigers te koop, die wel effect hebben.
Online zie ik voor de benodigde ontvochtiger-capaciteit gesuggereerd: "kleine kamers (bv. 15-20m²) hebben vaak 10-15 L/dag nodig, terwijl grotere ruimtes (bv. 30-50m²) of kelders 20-30 L/dag of meer nodig hebben, met als doel een ideale luchtvochtigheid van 40-60% te bereiken." Er zal dan wel zijn uitgegaan van ruimtes met structurele vochtproblemen denk ik.
In de winter is de lucht buiten behoorlijk droog, en voldoende ventileren is dan toch wel de allerbeste remedie om vocht uit het huis te houden denk ik. En gebruik van een airco een goede tweede (grote capaciteit en multifunctioneel).
En... Geen was drogen in huis tenzij er ruim wordt geventileerd!![]()
Mitsubishi Heavy... @joepmeloen . Tja, maar de Wifi module kostte mij wel zo'n €120 per airco als ik mij niet vergis. Ik verwarm ermee en leuk is wel dat ik die airco's zo overal via het internet kan bedienen.Doe app, ziet er gelikter uit dan die daikin meuk van mij.
Vlgns de vrouw was de lucht hier in huis te droog, en dat is niet goed voor de astma. (Van de kat).
Dus is er een luchtbevochtiger aangeschaft.
En met de sneeuw en vorst was de lucht idd een stuk droger ca. 40%, en na het smelten was dat snel 60-65%.

En... ventileren zonder verwarmen is als dweilen met de kraan open.En... Geen was drogen in huis tenzij er ruim wordt geventileerd!![]()
via deze hyperlink is er mooi te zien wat de invloeden zijn.
En... ventileren zonder verwarmen is als dweilen met de kraan open.
@marzman , kan je wellicht een idee geven van de capaciteit ervan, en of het naar jouw ervaring een duidelijk verschil uitmaakt?Onze keuken is ook niet verwarmd, daarom hebben we de ontvochtiger. Vooral voor deze maanden.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.