zelfs een kleine scherpe kiezel kan een penetratie in de bodem veroorzaken. op een gegeven moment is het matriaal bestand tegen een vacuum en zal het niet meer verder lekken.
Plus de oxidatie van de olie die ranzig gaat worden ivm lucht (sporen en schimmels) zal het gaatje verder dichten, de viscositeit zal verder afnemen en zo het lekken stoppen.
Dit zou zeer goed kunnen een zeer klein gaatje, olie word niets voor niets als smeermiddel voor div doeleinden gebruikt, kruipt waar het gaan kan.
Ik denk derhalve dan ook dat de oppervlakte spanning er ook mee van doen heeft? Of het met water ook zou gaan zijn lekken? durf ik niet te zeggen, RockyFlats is in deze materie heel wat beter in thuis.
@justme igor , hee, betoon mij niet teveel eer want anders ga ik naast mijn schoenen lopen!
Het wordt zo wel bijna een wetenschappelijk onderzoek

, maar inderdaad is het voorkomen van lekkage best belangrijk voor voorraden die lang buiten het zicht staan.
Misschien toch ergens een minuskuul gaatje?
Dat kan best. Die jerrycannetjes voor eenmalig gebruik zijn meestal vanuit een dunne "folie-buis" in een vorm "geblazen" waarbij de wanddikten sterk kunnen verschillen. Is de bodem dan plaatselijk erg dun en heeft het al wat schaviel-slijtage door schuiven dan kan er best een gaatje ontstaan. Vermijd het beste kannetjes met plaatselijk zichtbare en voelbare dunne wanddikten.
Beter zijn dan doorgaans de jerrycans die m.b.v. "rotomoulding" zijn vervaardigd, waarbij kunststof korrels in een draaiende matrijs de wanden vormden, wat een veel gelijkmatiger en dikkere wand oplevert. Maar ook uit aanmerkelijk dikkere "folie-buis" worden prima jerrycans geblazen. Hier is het wat mij betreft toch gewoon het oog en de tastzin waarop het aan komt...
Kortom: Betast een fles of jerrycan gewoon net zoals de partner, en "dan weet je wat voor vlees je in de kuip hebt"!

Haha, tja, en dat ronde vormen het dan helemaal niet slecht doen, dat wist Rubens al!

Mooi hieraan is vooral de PET kunststof waarbij een fles uit een voorgevormd "preform" buisje is vervaardigd. PET (=polyester) flessen vind ik prima, die zijn veel slagvaster en diffusie-dichter dan polyetheen, en glashelder. De grote ronde waterflessen zoals die op watertapzuilen staan, zijn redelijk ideaal. In de USA en Frankrijk heb ik water ook wel in soortgelijke grotere ronde PET flessen te koop gezien, en meestal voorzien van een handig draaghendel bij de vulopening.