• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

waar zijn we mee bezig? wat ben je momenteel aan het doen? waar ben je mee aan het experimenteren/oefenen?

We hebben wat wind gehad, er zijn behoorlijk wat vruchten afgevallen uit de bomen.
Dus POTJES vullen!!!
We zijn met zn tweeen dus een potje moes van peren appels ed van ca 330ml is voor ons perfect als de gezonde hoek.
Een potje van 330ml met vlees erin (pressure canning) als de eiwit bron
en twee potjes met vulling zoals piepers, bloemkool en of droog spul zoals macaroni ed.

Terug naar het fruit.
Schillen schillen en nog eens schillen.
Potjes door de hele keuken, HAK all over the place, grote pannen, zeven, suiker en kruiden tevoorschijn gehaald.
Potjes koken in azijn water voor ontsmetten, de flessen met oxipro laten bruisen, de ontvochtiger op vol vermogen en de kookplaat ook op vol.

De schillen en klokhuizen gaan in een aparte pan, de schone vruchten in een andere pan, de potjes leeg in weer een andere pan.

Het fruit komt lekker aan de kook, je ingrediënten van je voorkeur erin en laat dit lekker 30 minuten doen, kun je er met een vork in, dan is het gaar, afgieten en stampen maar.
Per HAK potje gaat er ongeveer een 300 gram fruit in.
Het kook vocht wordt in een andere pan opgevangen om even wat in te dikken.
Het kook vocht van de schillen en klokhuizen is na 30 minuten ook klaar, zeven, het kook vocht kan bij het andere kook vocht, hoeft niet.
Beide zijn uitstekende sappen, de een gekruid de andere niet. de restanten van de schillen en klokhuizen kunnen de tuin in, nee we hebben geen compost hoop. de moestuin heeft een vierkanten bak die verplaatsbaar is, en schuift steeds op, dus directe voeding op dat stukje grond.

Nadat de potjes gevuld zijn (heet in heet werken) gaan ze weer de "ontsmetpan" in na 30 a 40 minuten zijn ze geweckt.
Na een paar dagen is de voorraad kast weer lekker bijgevuld met moes en sap, beide lekker en vullend.
Ca 30 liter sap en ca 150 potjes met moes erbij.

Gelijk ook maar de tomaten en piepers ed meegenomen.
Je koopt ook wel eens wat, soms teveel, kiwi banaan what ever, of gaat te snel naar de overrijpe kant toe ect, gooi dit in de vriezer, verrasing moes noem ik het.

De druivelaars hadden we vorige week al leeg gehaald, ca 15 liter goed sap.

Zaterdag weer een zakje van 25 kilo meel halen bij de bakker, de potjes van pindakaas zijn hier uitermate geschikt voor.
Er gaat ca 350 gram meel in, een eetlepel suiker en een thee lepel zout. goede heoveelheid voor met zn tweeen.
Of je nou met een broodbak machine of in de oven of zelfs met een pan gaat bakken, je moet alleen water toevoegen, gist er bij en kneden.
Gist heb ik ergens beschreven hoe daar vers aan te komen.(wel oefenen!)

Volgende week een kratje bloemkolen ophalen, paar potjes van 650mm met zuur de rest met wat kaneel wecken.

Sommige planten zijn al aan het doorschieten voor ons voor het zaad, dus haal niet alles van de grond af.....maar laat een enkeling staan voor zaad voor volgend jaar.

En waar zijn jullie mee bezig? of waren mee bezig of gaan jullie doen?

Volgende maand ga ik ook wat nekken halen van varken paard en koe, lekker laten sudderen, hmmmm
Het grootste probleem is niet het wecken maar HOE hou je in vredesnaam je familie bij je voorraad kast weg.
Ja vlees wecken kan tot in tegenstelling wat vele denken. kook tijd is heel wat langer als bij presseur canning.(tot 4x)
hangt er ook veel vanaf hoe groot je potjes zijn en hoe hoog je tempratuur komt.
En of je zuur of zout gehalte gaat aanpassen met azijn of zout..... dan is het wat veiliger.
Voor consumpte 10 min goed doorverwarmen, ik denk niet dat je er met een magnetron mee onderuit komt.
Max 6 maanden houdbaar.
Goed zuur of zout max 12 maanden, langer in een presseur canner

En waar zijn jullie mee bezig? of waren mee bezig of gaan jullie doen?

Ik ben bezig in mijn garage, die 3 tot 3,5 m hoog is, een extra zoldervloertje te bouwen. Nu het er niet naar uit ziet dat ik ooit nog een camper zal aanschaffen, heb ik die hoogte niet nodig en kan ik de zolderruimte benutten om spullen op te slaan, die niet frequent gebruikt hoeven worden.

Tevens ben ik wat aan het "ontspullen" om ruimte vrij te maken.

Belasting aangifte documenten en bewijsstukken van de jaren 1990 tot 2010 verbrand, want de Belastingdienst kan tot 12 jaar terug bewijsstukken opeisen. Voorheen was dat 5 jaar, maar dat is enkele jaren geleden tot 12 jaar verlengd. Gezien de wisselvalligheid in belastingwetgeving, houd ik een bewaarperiode van 15 jaar aan.

Flink wat zaken die in de afgelopen jaren niet gebruikt zijn, klaar gezet om in mijn aanhanger af te voeren naar de recycling.

Mijn buurman blij gemaakt met een 20 kg bus bitumensmeersel voor het dak van zijn schuurtje. Ik heb vorig jaar mijn schuurdakje met "shingels" bekleed, die niet aangesmeerd hoeven te worden.

Zo te zien komt het aanhangertje aardig vol. Het ijzer- en koperwaar levert dan nog een paar zloties op.

Aan het overpeinzen hoe ik een betaalbaar schuurtje kan neerzetten van 2,5 x 3 meter. Dit ter vervanging van een oud kippenhok.
Liefst zonder onderhoud, dan al gedacht aan de kunststof schuurtjes van Keter (valt af omdat ze geen reactie geven op e-mail) of Lifetime. Kosten ca 2000 euro.
De houten schuurtjes komen ook ongeveer op dat bedrag, maar dan moet je ze ook nog onderhouden en kan aan 2 zijden er slecht bij.
Daarnaast zijn het wandjes van 28mm dik doorgaans.

Dan mss zelf iets maken, maar zal het materiaal moeten aanschaffen. Moet er eens voor gaan zitten rekenen.

Terug
Bovenaan