• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

waarde edelmetalen omhoog door handelsoorlog?

PBear

Mankinds only hope
Durft iemand te becommentarieren wat er nu met de edelmetalen gebeurt de afgelopen weken? Is dat puur coronavirus-effect, of is er meer aan de hand? Bijna 8% stijging op goud in 3 weken komt op mij best wel zorgwekkend over... En dan die opening na de weekendsluiting, meer dan 1% omhoog in een kwartier!! :confused:

(zoals gezien op https://goldprice.org/)
Het is mij ook opgevallen dat direct nadat de Brexit een feit is geworden, de koers van de Euro is gezakt ten opzichte van de US dollar en verschillende andere valuta.
Dat vind je dus ook terug in de prijs van goud die in euro's afgerekend wordt.
Achteraf bezien wel verklaarbaar, want de Eurozone is een welvarend land armer geworden. Maar dat de uitbraak van Covid-19 effect heeft op de wereldeconomie en daarmee op de goudprijs, lijkt me ook onvermijdelijk, al lijkt me het effect wat verzacht door de verminderde spanningen in de handelsoorlog tussen de VS en China.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik zowel de valutakoersen als de beursindexen niet echt supergoed volg, ik kijk naar goud eigenlijk vooral als een soort "kanarie in de mijn", een gemakkelijke vroege indicator van dat er misschien wel eens iets aan de hand zou kunnen zijn.

Bij het volgende plaatje van de goudkoers van de afgelopen 5 jaar denk ik niet meteen aan "dat is toch altijd zo", ik zie eigenlijk met name een 4.5 jaar periode van een beetje op en neer niks aan de hand, en dan zie ik een behoorlijk verontrustende piek in het afgelopen halfjaar. En ik vraag me dan hardop af of wat we hier zien puur te verklaren valt door wat we kennen (Brexit, Covid-19, US vs. rest of the world) of dat er misschien nog meer achter schuil gaat...

upload_2020-2-24_23-0-43.png
 

PBear

Mankinds only hope
Wat afgezien van de recente effecten op de goudprijs door Brexit en Covid-19, naar mijn idee ook speelt, is ontwaarding van valuta's door het in de markt pompen van enorme hoeveelheden geld door diverse Centrale Banken. Dat geld is vooreerst naar de aandelenbeurzen en obligatiemarkten gegaan, maar begint lsngzamerhand in de reele economie te vloeien. Grote investeerders kopen tegenwoorfig woningen op voor verhuur, wat meer rendement oplevert.
Dat heeft stijgende huur- en koopprijzen voor woningen tot gevolg.
Maar er is een grens aan wat gezinnen aan woonlasten kunnen opbrengen. Het ligt in de rede dat de toenemende inflatie kan uitmonden in een valutacrisis. Daarvoor is edelmetaal in de historie een veilige vluchthaven gebleken. Ik vermoed daarom, dat investeerders met een lange termijn visie, alvast voorsorteren en een groter deel van hun vermogen beleggen in edelmetalen. Ook kopen Centrale Banken de laatste jaren flink goud in. De geleidelijk toenemende vraag doet de prijs stijgen, met af en toe een beetje daling als correctie op te snelle stijging.
Het lijkt me gezien deze ontwikkeling waarschijnlijk, dat de prijs voor o.a. goud voorlopig zal blijven stijgen.
 
Bovenaan