• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

waarde edelmetalen omhoog door handelsoorlog?

F

forumlid 1447

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Palladium op het moment duurder dan goud. ;)
Boven de $1600 per troy ounce. Ik weet, bij een shtf scenario,
niet echt verhandelbaar, maar om de renteloosheid op spaargeld te omzeilen, een goede investering.
Maar het is veelal onbekend, en dus onbemind.
 
Net in het buitenland nog enkele grammen goud gekocht voor € 51 per gram. Moest nog wat valuta kwijt. Anders was ik geld kwijt geweest om te wisselen. De verkoper vertelde mij dat er veel mensen elke maand goud aankochten ongeacht de prijs.
 

Ralph

Prepper
Het moeilijke aan elke maand goud/zilver kopen is dat ik het graag fysiek in handen wil hebben en dus niet bij iemand anders in de kluis.
Alleen met de verzendkosten erbij is het moeilijk elke maand dit maar te doen.

Ik ben al in overleg geweest om te kijken of ik elke maand kon kopen en eens in het half jaar kon laten opsturen, maar dan moest ik weer bewaargeld betalen.
Als ik nou een goud/zilverwinkel in mijn stad had, maar de dichtsbijzijnde is een ruim half uur verderop.

In SHTF situatie komt het sowieso goed met elke verzendkosten, maar 10 euro voor een maandelijkse order van een krappe 500,- is wel wat gortig vind ikzelf.
Hoe doen jullie dat of nemen jullie de verzendkosten voor lief.
 
F

forumlid 1447

Gast
Ik zou i.p.v kopen en eens per half jaar afhalen. Half jaar sparen en ineens alles af laten komen.
Blijf wel onder de cash informatie grens, anders wordt je weer ergens extra vermeld.
Je mag maar voor een bepaald bedrag , met cash betalen, zogenaamd voor witwas en belastingontduiking.
In België is dit €3000 , in Nederland vanaf 01-01-2021 ook €3000.
Overigens geldt dit tussen beroeps handelaar/verkoper en koper, niet tussen privépersonen.
Dus hoezo niet witwassen?
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Het moeilijke aan elke maand goud/zilver kopen is dat ik het graag fysiek in handen wil hebben en dus niet bij iemand anders in de kluis.
Alleen met de verzendkosten erbij is het moeilijk elke maand dit maar te doen.

Ik ben al in overleg geweest om te kijken of ik elke maand kon kopen en eens in het half jaar kon laten opsturen, maar dan moest ik weer bewaargeld betalen.
Als ik nou een goud/zilverwinkel in mijn stad had, maar de dichtsbijzijnde is een ruim half uur verderop.

In SHTF situatie komt het sowieso goed met elke verzendkosten, maar 10 euro voor een maandelijkse order van een krappe 500,- is wel wat gortig vind ikzelf.
Hoe doen jullie dat of nemen jullie de verzendkosten voor lief.

Bij https://www.tov-hazel.com/ in Rotterdam kun je ook fysiek kopen en contant betalen. Misschien de moeite waard om elk half jaar langs te gaan.

Ze hebben ook sierraden, edelstenen en 2e hands tegen schappelijke prijzen.
 

drent

Diehard Prepper
Goed vergelijken loont zeker bij kleine hoeveelheden als je via internet geen probleem vindt. Zat plekken waar klein muntje + verzenden goedkoper is dan fysiek halen.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
In SHTF situatie komt het sowieso goed met elke verzendkosten, maar 10 euro voor een maandelijkse order van een krappe 500,- is wel wat gortig vind ikzelf.

Ik denk niet dat je bij een SHTF er nog op hoeft te rekenen dat je fysiek goud kan kopen met je vrijeval euro's. En de bezorgdiensten doen het tegen die tijd hoogstwaarschijnlijk ook niet meer. Het hele idee van dergelijke zaken vooraf regelen is dat je het niet meer hoeft te doen tegen de tijd dat het hele land begint te bewegen.

En wat betreft verzendkosten is alles al gezegd... halfjaartje opsparen, en dan zelf een uitje plannen naar een winkel of die verzendkosten erbij voor lief nemen op de transactie van een paar duizend in 1x.

PS. Overigens was ik zelf heel blij dat ik sinds begin augustus al geduldig ben met aankoop, heb net eindelijk weer een bestellinkje gedaan toen de prijs heel even onder de 43k/kg dook.
 
Laatst bewerkt:
Dag allemaal,

Ik kan in de mix, ongeveer 200-250 zilveren vijfjes (2002-2007) en zilveren tientjes kopen (jaren 90) tegen de nominale waarde. Goede belegging of niet?
 

petroman

SHTF Expert
Ik kan in de mix, ongeveer 200-250 zilveren vijfjes (2002-2007) en zilveren tientjes kopen (jaren 90) tegen de nominale waarde. Goede belegging of niet?
Resultaten uit het verleden geven geen garantie in de toekomst.
Hoe zou iemand dat hier moeten weten of dat een goede belegging is ? dwz er van uitgaande dat je zelf al gekeken hebt naar wat de waarde in het verleden deed.
En wat is dn goed ?
Als financiele belegging dus cash winst bij verkoop of als ruilmiddel voor een rol wc papier ?
 
De doelstelling is om ze te verkopen als de zilverkoers nog wat verder is gestegen. Ik kan ze 1-op 1 overnemen. Dus 5 euro voor een zilveren 5 euromunt. 10 euro voor een zilveren tientje. Ik ben er al achter dat dit lukratief is.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Zilveren vijfjes en zilveren tientjes, goede belegging of niet?

Als je het nu wil kopen met het doel om het op termijn te verkopen met winst, dan vraag je 't op het verkeerde forum.

PS. LET OP!
Zilveren 5-euro (11 gram zilver) voor 5 euro is qua zilvergewicht per prijs VEEEEEL gunstiger voor jou portemonnee dan zilveren 10-gulden voor 10 euro (10,8 of 12 gram zilver)
 

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Ik ben er al achter dat dit lukratief is.

Dat is best wel knap.
Dus je koopt een munt van 5 euro met onderstaande specificaties:

Nominaal: 5 euro
Bruto gewicht: 11,9 gram
Diameter: Ø 29,0 mm
Gehalte: 925/1000
Nettogewicht zilver: 11,01 gram

Dus je koopt 11 gram zilver en dan kom je uit op een zilverwaarde van 0,384 * 11,01 = 4,228 euro
5 euro betalen voor een waarde van 4,228 euro lijkt me niet winstgevend.

De kans dat je over een jaartje of 10 alsnog een flinke winst zou kunnen behalen is zeker niet onmogelijk.

Probeer deze eens te vinden:
Zilver 2007 tot en met 2015

Nominaal: 5 euro
Bruto gewicht: 15,5 gram
Diameter: Ø 33,0 mm
Gehalte: 925/1000
Nettogewicht zilver: 14,34 gram

Deze koste 5 euro en is op dit moment 5,51 euro waard aan zilver. Dat lijkt me wel lucratief.
 

Ray

SHTF Expert
De numismatische waarde van die munten is ook niet bestaand helaas. Half Nederland koopt ze als er weer een nieuwe kop in omloop komt. Vooral oma's en opa's, voor de kleinkinderen. Het ontlopen van de BTW is trouwens wel een pluspunt, maar dat kan ook met oud Nederlands muntgeld, zilverschroot. Het leek mij wel een leuk idee daar een tafelblad mee in te leggen, epoxy erover en je hebt meteen een 'conversation piece'.
 
Laatst bewerkt:
Ben er vergeten te vermelden dat het om driekwart de 5 euromunten betreft. Verpakt in de originele kartonnen verpakking (coincards). Deze worden voor tussen de 10 en 17,50 per verpakking aangeboden door diverse munthuizen.

@ de bezorgde burger. Net als jou nickname doet vermoeden zie ik het financiele systeem vroeg of laat instorten. Ik koop goud en zilver voor zowel het veiligstellen van vermogen als voor het shtf-scenario. Deze munten (waar ik niks mee heb) koop ik om een bescheiden winst mee te maken om vervolgens goud of echt zilver mee te kopen/ ruilen.

[MOD] Opeen volgende posts samen gevoegd. [MOD]
 

petroman

SHTF Expert
Het ergens in handelen om er beter van te worden heeft niets met preppen te maken. iedere winkel en marktkoopman werkt op die manier.
Om dat je winst om te zetten net voor de ellende: succes want dan weet jij wanneer dat is.
Dat moment is net als wanneer ga ik kopen verkopen, een gok.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Goud op 44.500€ de kilo.

Zou het iets met Iran en de VS te maken hebben?:eek:

Ook de olieprijs met 4% gestegen.
 

Ray

SHTF Expert
Gegarandeerd dat het met die onrust heeft te maken, de handel reageert altijd meteen en vrij extreem, zoals laatst ook met die drone aanval op de Saoedische raffinaderij. A.s. maandag kan het net zo hard weer terug zakken, als de boel tenminste niet dramatisch escaleert daar in de zandbak.
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Ik heb meerdere NL zilveren munten gekocht van mensen.
In de regel kijk ik naar het zivergehalte vd munt.
En probeer iets minder te betalen dan de zilverprijs omdat de munten gebruikt zijn.

Dus een munt van ff makkelijk rekenen 100 gram betaal ik 70X 40 cent voor.
Ik rond af in mijn voordeel omdat in de regel de mensen er vanaf willen want ze hebben waardeloos oud geld.
 

obl

Elementary prepper
nCoV zal de edelmetalen best wel een zetje geven, maar ook weer niet zo heel veel denk ik.

De grootste duwer van de edelmetalen zal het gelijkspel van de wereldmachten zijn. Tot nog toe was de US de grootste wereldmacht, maar deze status zijn ze gestaag aan het verliezen onder invloed van de globalisten. En zelfs de huidige politieke verschuivingen naar meer nationalisme ondersteund dit effect. De toekomst lijkt vooral een multipolaire wereld te worden.

Dit creëert echter een probleem: er is een universele maatstaf nodig waaraan de wereldmachten zich onderling kunnen vergelijken (op vreedzame wijze).

De UN heeft dit al een tijdje geleden zien aankomen en daarop de SDR (?, sorry even de exacte naam vergeten, Special Drawing Rights?) geprobeerd te lanceren. Tot nog toe zonder veel success zo het lijkt.

Gezien de inkopen op de goudmarkt door de opkomende wereldmachten (China, Russia, India) lijkt het me wel duidelijk wat de oplossing van de vrije markt zal worden....
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Durft iemand te becommentarieren wat er nu met de edelmetalen gebeurt de afgelopen weken? Is dat puur coronavirus-effect, of is er meer aan de hand? Bijna 8% stijging op goud in 3 weken komt op mij best wel zorgwekkend over... En dan die opening na de weekendsluiting, meer dan 1% omhoog in een kwartier!! :confused:

(zoals gezien op https://goldprice.org/)
 
Bovenaan