• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

waarom is camo kleding niet teekwerend.

walrus

Elementary prepper
Wat me opvalt bij camouflage kleding is dat deze nooit teek werend zijn.
Waarom is dit? ik bedoel, deze gasten lopen, kruipen, liggen, slapen dag en nacht in de natuur.
Grote kans om een tekenbeet te krijgen tijdens de tocht, met grote gevolg om ziekte van Lyme te krijgen als je er niet binnen een paar uur erbij bent.
Of zie ik deze teek werende camo kleding over het hoofd?
 

Myronprps

Prepper goeroe
Elke ochtend en avond word er gecheckt tijdens het zelf onderhoud.

Lijkt me redelijk aan de prijs als elk tenue teekwerend moet worden.
 

Ray

SHTF Expert
Wat me opvalt bij camouflage kleding is dat deze nooit teek werend zijn.
Waarom is dit? ik bedoel, deze gasten lopen, kruipen, liggen, slapen dag en nacht in de natuur.
Grote kans om een tekenbeet te krijgen tijdens de tocht, met grote gevolg om ziekte van Lyme te krijgen als je er niet binnen een paar uur erbij bent.
Of zie ik deze teek werende camo kleding over het hoofd?

Volgens mij gebruikt bv. het Amerikaanse leger al jaren uniforms doordrenkt in permethrin, waar nodig. Ik lees verder dat het NL leger in 2000 ontheffing heeft aangevraagd voor permethrine, voor buitenlandse missies: https://nl.wikipedia.org/wiki/Permethrin

Camouflage kleding bij de dump is tweedehands (dus de permethrine al uitgewassen) en de nieuwe wordt onbehandeld verkocht.

Sinds 2005 geld een ontheffing voor kleding en muskietennetten in NL: https://zoek.officielebekendmakinge...2005+224&resultIndex=5&sorttype=1&sortorder=4

Je kunt dus zelf je kleding impregneren, er zijn diverse middelen daarvoor te koop, dit is bv. een spray: https://www.soin-et-nature.com/nl/s...engaas-insectenspray-kleding-spray-100ml.html maar ik zou even zelf googlen voor 't beste/voordeligste product hiervoor. Je zult het impregneren/sprayen regelmatig moeten herhalen, 'k geloof om de twee maanden.

Het merk Rovince levert kleding die langer meegaat (75 wasbeurten), maar best prijzig spul: http://www.rovince.nl/
 

Rataplan

Mankinds only hope
enkel verkrijgbaar in olijfgroen nog momenteel, verwacht toch snel dat camo/real tree etc verkrijgbaar zal worden met permanente anti teek bescherming.

hier kleding van Rovince, is anders dan kleding spray. dit zit ingekapseld en gaat zo'n 120 wasbeurten mee.

Ik heb de jas, broek, overhemd en sokken.
ziet er allemaal mooi en degelijk uit, de jas heeft veel zakken, goede rits, jachtzak, windstoppers in de mouwen, goede kraag, mis wel een vaste capuchon.
Het is geen winteruitvoering, dus bij weinig beweging, combineren met goede onderkleding of een goede optie is het fleece vest van Rovince eronder aan.
De broek zit prima, netsjes afgewerkt, goede rits, fijne zakken, minpuntjes, kleine lusjes voor de riem en mogen er nog een paar bij van mij en ik vind de broekspijpen onderaan aan de smalle kant.
sokken, echt perfect, zitten heerlijk, goed elastiek, zakken niet af, zien er netjes uit ( niet heel belangrijk), enkel in zomer uitvoering, maar goed dat is ook de tijd van de teek.
overhemd heb ik nog niet gedragen verder.
Fleece vest wel aan gehad, verder nog niet gedragen, ziet er goed uit en zit lekker.

Op zich een mooie aanvulling op gewone outdoor kleding en in vergelijk met bekende merken is het prima betaalbaar.
 

Flos

SHTF Expert
Ik draag zomer en winter een pet. En al heel lang. In mijn garderobe heb ik er laat ons zeggen 100 of misschien wel meer. Ik heb er ooit een in een speciaal zaak van jagers kleding gekocht in camo en teken weren dat staat toch op het label. Wat ik ook nog weet is dat mr. Flos mij gek verklaarde wat de prijs betreft.
 

Ray

SHTF Expert
Ik draag zomer en winter een pet. En al heel lang. In mijn garderobe heb ik er laat ons zeggen 100 of misschien wel meer. Ik heb er ooit een in een speciaal zaak van jagers kleding gekocht in camo en teken weren dat staat toch op het label. Wat ik ook nog weet is dat mr. Flos mij gek verklaarde wat de prijs betreft.

Hier niet anders. Wilde nooit aan de pet, vond het niet mijn stijl, maar wat zijn die dingen praktisch. Houdt de bril nagenoeg droog als 't regent, nauwelijks meer een zonnebril nodig, handig in de auto bij laagstaande zon, 's winters een warm hoofd en 's zomers maak ik hem wel eens nat, geeft lekkere koeling. Houdt ook mooi de capuchon van 't regenjack uit de ogen.

Sinds ik broeken draag met een touwtje onderaan de pijpen, heb ik al tien keer zo weinig last van teken. Vaak ook dubbel t-shirt aan, eentje in de broek eentje erover heen.
Alleen al de manier waarop je je kleedt kan een hoop schelen.

Ik doe al m'n leven zonder teek werende kleding, maar een broek/overhemd van Rovince zou ik acuut kopen als ik het geld ervoor had, het 'probleem' is namelijk rap toegenomen de laatste tien jaren. Naast dat het simpelweg net wat warmer is en de winters zacht, is ook het ontbreken van (kleine) roofdieren en roofvogels hier debet aan. Muizen verplaatsen zich bij afwezigheid van zulke rovers veel vrijer, ze hebben weinig te vrezen en daardoor verspreiden teken zich snel over grote gebieden waar ze eerder veelal lokaal voorkwamen. Vroeger dacht met dat juist vossen de teek verspreidde, maar dat blijkt dus niet waar. Lees meer: http://www.volkskrant.nl/wetenschap...fdieren-brengen-aantal-teken-omlaag~a4432838/
 

Roel

Mankinds only hope
Teken komen niet uit de lucht vallen.... Jiehaaa... hier kom ik..... dan ben je aks teek gauw uitgeluld...:thumbsup:
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat me opvalt bij camouflage kleding is dat deze nooit teek werend zijn.
Waarom is dit? ik bedoel, deze gasten lopen, kruipen, liggen, slapen dag en nacht in de natuur.
Grote kans om een tekenbeet te krijgen tijdens de tocht, met grote gevolg om ziekte van Lyme te krijgen als je er niet binnen een paar uur erbij bent.
Of zie ik deze teek werende camo kleding over het hoofd?

Dat is er wel !! Maar helaas ook veel ouder spul met Kankerverwekkende Insecticiden er in verwerkt .
Bij zweten of tijdens regenbuien wordt het dan opgenomen door de huid .
Het nieuwere is OA gedrenkt in Permethrine Oa
Meestal zijn de Broeken standaard voorzien bij sommige Uitzendingen .
Vanmiddag nog in de hand gehad . De Nieuwe Engelse MTP Camo waarvan broeken waren behandeld met Permethrine . Jassen ?? Gewoon spiksplinternieuw en dus nog voor vele wasbeurten .
Bij deze staat in de broeken vermeld dat het behandeld is in de Smockjas staat niets . Zie label .

engels.jpg engels 2.jpg
 

dubbel0

Diehard Prepper
ree = een grote verspreider van de teek ze zitten er onder (eigen waarneming / vele keren), icm zachte winters heeft dat tot een grote verspreiding geleid.
 

walrus

Elementary prepper
Dus als ik het goed begrijp dan is al bestaande teek werende kleding met permethrine bewerkt wat giftig is voor het lichaam?
Dus men moet kiezen tussen Lyme van teken of vergiftiging door permethrine... hmm..
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Dus als ik het goed begrijp dan is al bestaande teek werende kleding met permethrine bewerkt wat giftig is voor het lichaam?
Dus men moet kiezen tussen Lyme van teken of vergiftiging door permethrine... hmm..

Dat is niet wat ik gezegt heb in mijn reactie !
Goed lezen haha

Even een toevoeging

Er is bekend geworden dat er enkele jaren geleden bij veel US ( oa in ACU camo insectwerende kleding ) kankerverwekkende stoffen zijn gebruikt .
Maar ook bij de Bundeswehr enz enz
Staat genoeg op internet .
Helaas is en blijft het allemaal vergif .
Het is dus het een of het ander !
Permithrine zal ook wel zijn nadelen kennen .
 

Rataplan

Mankinds only hope
Dus als ik het goed begrijp dan is al bestaande teek werende kleding met permethrine bewerkt wat giftig is voor het lichaam?
Dus men moet kiezen tussen Lyme van teken of vergiftiging door permethrine... hmm..

hier vind je hoe het werkt etc. langer dan 20 jaar kunnen ze nog niet zeggen wat eventuele effecten zijn voor de gezondheid, daarvoor is het product op deze manier nog te kort in omloop.
roken, drinken ook alles behalve gezond en vele die het vrijwillig innemen, persoonlijk denk ik dat het mee valt, liever draag ik ook geen vergif op mijn lichaam, maar Lyme wil je ook echt niet hebben.

http://www.rovince.nl/faq/

er zijn nog rapporten van, maar nu ff geen zin om te zoeken, kijk anders zelf ff als je meer wilt weten erover.
 

walrus

Elementary prepper
hier vind je hoe het werkt etc. langer dan 20 jaar kunnen ze nog niet zeggen wat eventuele effecten zijn voor de gezondheid, daarvoor is het product op deze manier nog te kort in omloop.
roken, drinken ook alles behalve gezond en vele die het vrijwillig innemen, persoonlijk denk ik dat het mee valt, liever draag ik ook geen vergif op mijn lichaam, maar Lyme wil je ook echt niet hebben.

http://www.rovince.nl/faq/

er zijn nog rapporten van, maar nu ff geen zin om te zoeken, kijk anders zelf ff als je meer wilt weten erover.
ja er staat ook bij van:
Proefondervindelijk werd 1250 mg/m2 vastgelegd als een ideale hoeveelheid: voldoende om de insecten weg te houden, en niet overdadig zodat de drager problemen ondervindt. Deze limieten werden in de jaren 80 door het US Army bepaald, en zijn sindsdien wereldwijd aanvaard als gangbare standaard. Ook de cut-off waarde werd hier vastgelegd: zodra de onderste limiet van 200 mg wordt bereikt, is het kledingstuk aan vervanging toe.

we zijn nu 34 jaar verder dus tja het word nog steeds verkocht dus zo schadelijk zal het dan wel niet zijn?
 

walrus

Elementary prepper
Laatst bewerkt:
is permethrine (of dus een giftig substantie wat die beesten doet doden) enigste manier om je te beschermen tegen deken dan?

Nu ik erover nadenk: Ik zie in theorie een teek nog niet zo snel door een broek of ander kleding stuk kruipen eigenlijk.
Dus als je gewoon altijd een lange broek aan hebt, desnoods deze stop je in je (hoge schoenen bijv kisten) en je hebt op zen minst een shirt aan met lange mouwen, dan is een tekenbijt toch nihil lijkt me?
Gaat een teek door een normale sok heen?
 

dubbel0

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Wil je daarmee zeggen dat ik onzin vertel?

:) teken zitten op de bodem, niet in bomen :) ze zijn denk ik wel es op me gevallen, maar toen had ik een ree op de nek.

wat @Ray zegt " Sinds ik broeken draag met een touwtje onderaan de pijpen, heb ik al tien keer zo weinig last van teken. Vaak ook dubbel t-shirt aan, eentje in de broek eentje erover heen.
Alleen al de manier waarop je je kleedt kan een hoop schelen."

kan ik het wel mee eens zijn. en een tip, wel gebeten of rode vlekken , MAAK een foto van de teek (in de huid) EN de rode vlek/ kring. Dat helpt de medici te overtuigen. Alleen infectiewaardes waren (zijn) niet genoeg.
 

Flos

SHTF Expert
Ik ga hout vast houden.
Van zolang ik lopen kan ben ik in bossen velden en heides en dat is al meer dan een halve eeuw. En ik ben nog nooit gebeten door een teek.
Komt dat nu door de manier waarop ik mij aankleed of dat de teken mij gewoon mijden.
 

Roel

Mankinds only hope
Nee hoor, @Flos, als jij graag de geruststellende hoed of pet draagt, gewoon doen. Maar stel je eens voor hoe dat voor een teek uit zou pakken.
Hij ziet je aan komen, laat zich vallen, één windvlaagje... weg teek, weg kans...
Je hoed doet echter zijn werk als je veel met je hoofd door de struiken gaat en deze ook raakt...
 
Bovenaan