• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

waarom is camo kleding niet teekwerend.

petroman

SHTF Expert
kan ik het wel mee eens zijn. en een tip, wel gebeten of rode vlekken , MAAK een foto van de teek (in de huid) EN de rode vlek/ kring. Dat helpt de medici te overtuigen. Alleen infectiewaardes waren (zijn) niet genoeg.

En bewaar de verwijderde teek in wat alcohol.
 
R

Ronin K.

Gast
Ik ga hout vast houden.
Van zolang ik lopen kan ben ik in bossen velden en heides en dat is al meer dan een halve eeuw. En ik ben nog nooit gebeten door een teek.
Komt dat nu door de manier waarop ik mij aankleed of dat de teken mij gewoon mijden.

Een collega destijds werkte ook heel zijn leven in de bossen. En nooit had hij gemerkt dat hij lyme had, en gebeten was door een teek. Nimfen merk je soms niet eens op.
Misschien bezit jij een geheim waardoor je niet gebeten wordt door teken? haha Deel!
 

Ray

SHTF Expert
Sommige mensen blijken van nature immuun voor Lyme. Thijmen Gelens bijvoorbeeld en daarom interessant voor een universiteit om hem te onderzoeken. Op zijn facebookpagina Living by Nature staat er bij 26 september meer over.
 

Scratch

Senior Prepper
Vorig jaar een presentatie bijgewoond over teek werende kleding en de ziekte van Lyme. Als buiten mens (werkzaam op een golfbaan) zeer belangrijk om je te weren tegen de teek!

Teken leven inderdaad op de bodem, maar wel in struiken, heide en grassen op zo'n 30cm hoogte, ze worden dan ook meegenomen door dier en mens wat zo'n struik doorkruist. De teek grijpt zich dan vast aan de prooi, en klimt omhoog tot het een warm plekje heeft gevonden. Vaak schaamstreek, oksels en nek. Door lange broek en mouwen te dragen, sokken over de broek, voorkom je al dat de teek makkelijk het ligaam bereiken kan. Teek werende kleding (behandeld tegen teken) is een middel dat in de kleding is aangebracht en idd een 75 tot 150 keer gewassen kan worden voor het zijn werking verliest. De stof die gebruikt wordt is naar mijn weten niet giftig voor mens, maar wie ben ik. De werking voor de teek is dat het de poten van de teek verdoofd waardoor het niet kan klimmen, maar gewoon weer van je kleding afrold.

Even uit mijn geheugen is een kwart van de teken besmet met de virus die Lyme kan veroorzaken en dat worden er met het jaar meer. Zaak om je er goed op te kleden en jezelf te kontroleren (of laten) op beten.

Dit is even uit mijn hoofd wat er is blijven hangen, dus mocht iemand verbeter punten hebben of aanvullingen...


De presentatie werd gehouden door Heigo (geen aandelen)
http://www.heigo.nl/webshop/PROTECT/Kleding/TEKENWERENDE-Kleding
 

Rataplan

Mankinds only hope
@Scratch ik heb dezelfde prensentatie gehad en mijn werkkleding wordt ook door hun geleverd.
ik dacht dat 4% van alle teken Lyme kunnen overdragen, maar ook niet zeker.
in ieder geval neemt het aantal toe en dienen we hier zeker rekening mee te houden.
De teken gaan inderdaad niet dood van het vergif in de kleding, werkt verlammend zodat ze van je afvallen.
Het vergif is wel degelijk vergif voor ons als mensen, maar dan zou je een veel hogere dosis tot je moeten nemen en dan d.m.v. inslikken.
 

walrus

Elementary prepper
De teek grijpt zich dan vast aan de prooi, en klimt omhoog tot het een warm plekje heeft gevonden. Vaak schaamstreek, oksels en nek. Door lange broek en mouwen te dragen, sokken over de broek, voorkom je al dat de teek makkelijk het ligaam bereiken kan. Teek werende kleding (behandeld tegen teken) is een middel dat in de kleding is aangebracht en idd een 75 tot 150 keer gewassen kan worden voor het zijn werking verliest. De stof die gebruikt wordt is naar mijn weten niet giftig voor mens, maar wie ben ik. De werking voor de teek is dat het de poten van de teek verdoofd waardoor het niet kan klimmen, maar gewoon weer van je kleding afrold.

Even uit mijn geheugen is een kwart van de teken besmet met de virus die Lyme kan veroorzaken en dat worden er met het jaar meer. Zaak om je er goed op te kleden en jezelf te kontroleren (of laten) op beten.

Dit is even uit mijn hoofd wat er is blijven hangen, dus mocht iemand verbeter punten hebben of aanvullingen...


De presentatie werd gehouden door Heigo (geen aandelen)
http://www.heigo.nl/webshop/PROTECT/Kleding/TEKENWERENDE-Kleding

Als ik je verhaal zo lees dan kruipt een teek dus niet door je kleding heen maar klimt het erover?
Ik bedoel, een teek gaat dus niet als een mot gaten in je kleding maken als ik het zo lees.
Water afstotend kleding kan zeker niet als vervangend middel voor teken werend kleding worden gebruikt?
 

Ray

SHTF Expert
Als ik je verhaal zo lees dan kruipt een teek dus niet door je kleding heen maar klimt het erover?
Ik bedoel, een teek gaat dus niet als een mot gaten in je kleding maken als ik het zo lees.
Water afstotend kleding kan zeker niet als vervangend middel voor teken werend kleding worden gebruikt?

Nu ik erover nadenk: Ik zie in theorie een teek nog niet zo snel door een broek of ander kleding stuk kruipen eigenlijk.
Dus als je gewoon altijd een lange broek aan hebt, desnoods deze stop je in je (hoge schoenen bijv kisten) en je hebt op zen minst een shirt aan met lange mouwen, dan is een tekenbijt toch nihil lijkt me?
Gaat een teek door een normale sok heen?

Ze gaan niet door kleding of sokken heen, goed kleden scheelt gigantisch en als het kan de plekken mijden waar ze veel voorkomen (hoog gras, struiken, lage begroeiing).
 
F

frans81

Gast
Niet te vergeten dat een Teek vooral liefhebber is van Loofbomen gebied met Gras en weelderige begroeing .
Ze lijken een afkeer te hebben van Naaldbomen terrein . Kamperen / bivakkeren / overnachten onder naaldbomen waar het vaak kaal is , is een goede oplossing .
 

Styx

Survivor
Het schijnt met de samenstelling van je bloed te maken te hebben. Netzo als muggen vernemen zij wslk door geur of jouw bloed lekker is ofwel geschikt is voor hun als voedsel. Bepaalde ingrediënten zoals knofloof maken je niet alleen gezonder maar ook onaantrekkelijker voor insecten. @ flos het kan best zijn dat je al vaak gebeten bent maar direct losgelaten en er dus geen last van hebt gehad.

Grtz Styx
 

K-59d

Elementary prepper
Teken brengen niet alleen de ziekte van Lyme over, maar ook ziekten zoals bijvoorbeeld Anaplasmose. En, nu door het vele reizen, klimaatverandering, importeren van rescuehonden uit Zuidoost-Europa en Zuid-Europa ook nog een aantal Zuid-Europese tekenziekten. Heb er zelf door mijn honden al mee te maken gehad, heb twee honden moeten inslapen doordat die chronische tekenziektes hadden. En dan helpt een antibioticakuur niet meer. Uit onderzoek is gebleken dat zeker 30% van de honden een tekenziekte onder de leden hebben. Wordt vaak niet opgemerkt, vanwege de vage klachten, maar bij honden komen deze ziekten nog veel meer voor dan bij mensen. Omdat ik in tekenrijk gebied woon, laat ik mijn hond jaarlijks testen (bloedtest mbv titerbepaling, geen snaptest). Je kan de hond in laten enten tegen Lyme (als mens kun je dat ook laten doen), maar over die enting heb ik nogal wisselende verhalen gehoord. En aangezien je dan slechts tegen 1 tekenziekte ent en niet tegen een tekenziekte zoals Anaplasmose (die net zo vaak voorkomt, zo niet vaker bij honden), doe ik dat niet.

Overigens hoef je geen rode ring te krijgen van een tekenbeet van een besmette teek. Ook zonder rode ring kun je ziek worden helaas.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Brrrr ik haat teken! Vier jaar terug bij een wandel vakantie in Zweden met een vriendin had ik er op 1 dag zeven op de meest vreemde en intieme plekken haha. Ja en ik had de broek in de schoenen met daar onder lang ondergoed en lang ondergoed welke weer in gestopt zat in het ondergoed. Beide nauw aansluitend om het lichaam. We zijn toen eigenlijk niet van de paden afgeweest, ik denk dat het gewoon pech was die dag.

Hier heb ik ze eigenlijk nog nooit gehad ookal ben ik hier bijna altijd in de bossen. (De kat heeft wel vaak ongenodigde gasten, er zijn wel druppels voor maar als ik zie hoe dat beest er op reageert... )
We controleren elkaar wel zodra we buiten zijn geweest.
Alle kleding die in het bos is gedragen gaat in een waszak in de wasmachine en word twee keer gewassen en daarna met zak en al in de droger gemikt. Teken schijnen het vaak te overleven in de wasmachine na 1 ronde.)

Ps: http://www.fleatickrisk.com

Erg handige website
 

dubbel0

Diehard Prepper
ze kunnen nog kleiner...

00003015-1c47-43ea-a1a8-6520c5d7a990_tekenopduim_rivm_743f798d_239x213.jpg


pas alsjeblieft op !
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Zijn die kleine sterk genoeg om door onze huid te komen?

De teken in de eerste fase, de kleinste, zijn geen probleem. Die hebben nog nergens bloed gedronken en zijn niet besmet met lyme of andere ziektes. Meestal zitten deze kleinste teken op muizen en andere kleind dieren.
 

dubbel0

Diehard Prepper
hier wat info over de tekenstadia:

"Vooral nimfen en volwassen vrouwtjesteken kunnen de ziekte van Lyme overbrengen. De volwassen vrouwtjesteek legt eieren nadat ze is volgezogen met bloed. Daarna gaat de teek dood."


uit: http://www.rivm.nl/Documenten_en_pu...ieziekten/ISI_standaarden/ISI_Ziekte_van_Lyme

en van lymenet:

De nimf is het tweede stadium van de teek en de meest verraderlijke. Tekennimfen zijn ook nog erg klein (een ruime millimeter) en doordat ze in een eerder stadium, als larve, al een keer mogelijk geïnfecteerd bloed hebben opgezogen van een eerdere gastheer, is een groot deel van de tekennimfen geïnfecteerd met de Lyme-bacteriën en mogelijk andere ziekteverwekkers.

uit: http://www.lymenet.nl/info/tekenbeet

wat vooral onderschat word is dat naast de borelia bacterie ook neven infecties veroorzaakt kunnen worden. (o.a. de zgn kattenkrab ziekte / bartonella)

lees, huiver en bescherm jezelf !
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Bovenaan