• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wandel/Fietskar

easy

Diehard Prepper
Ja klopt, ik had die review ook al gelezen.
Nou zal ik er niet gauw off road mee gaan.
Maar wel iets om over na te denken.

Las ook een review van iemand die er 900 mijl mee gefietst heeft en ook off road en weinig problemen heeft gehad.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ja klopt, ik had die review ook al gelezen.
Nou zal ik er niet gauw off road mee gaan.
Maar wel iets om over na te denken.

Las ook een review van iemand die er 900 mijl mee gefietst heeft en ook off road en weinig problemen heeft gehad.
Het is een beetje wat je wil en het is net als met tenten heel erg afhankelijk hoeveel concessies je wilt doen. Een kar die alles kan is er volgens mij niet. Voor een fietskar zou ik de belading laag willen hebben voor de stabiliteit, maar hoog genoeg van de grond om wat mee ofroad te gaan. Twee wielen als je voornamelijk op de weg rijdt en 1 voor offroad. 2 wielen offroad gaat enorm sporen/schuin rijden als je in het het bos rijdt. Wat dat betreft vind ik het Monowalker concept nog wel een aardig idee. 1 wiel om mee te wandelen en twee voor het fietsen maar de totaalprijs kun je dan ook wel een paar dedicated karretjes voor kopen.

Volgens mij had je vroeger een versie van de Radical Design Cyclone waar je de wielen in de lengte kon verplaatsen. Helemaal achteraan als wandelkar en in het midden als fietskar. Misschien is dat een optie.
 
  • Leuk
Waarderingen: easy
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Ik vraag mij af wat beter is, de hoge trekstang of de lage?
Komen beide voor in zowel het hoge als lage prijssegment, met volgens mij iets vaker de lage trekstang.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Voordeel van de hoge stang is de wenbaarheid en dat je hem makkelijk aan de hand kan meenemen. Voordeel van de lage stang is dat er laag aan het zwaartepunt van de fiets getrokken wordt.
 

easy

Diehard Prepper
Veel reviews aan het bekijken...tot nu toe niet veel gebruikerservaringen gelezen...het meeste nog in het buitenland (USA & UK)
En dat ondanks het feit dat deze fietskar al sinds 2010 op de markt is.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ik denk dat de markt voor fietskarren gewoon heel klein is en dat juist een karretje als de Travoy in een segment zit waar mensen niet snel hun ervaringen gaan posten. Die kopen zo'n kar om in de stad boodschappen mee te vervoeren en dat kan hij kennelijk erg goed. Wat is dan de meerwaarde van dat op internet zetten.

Burley is een merk wat al lang bestaat en wat ik er van gezien heb is dat het gewoon goed in elkaar zit. Er staat nu een nieuwe op Marktplaats voor €150,-. Verkoper zegt hem gewonnen te hebben. Als je hem wilt scheelt het best een boel met een nieuwe uit de winkel.

Enige minpunt (los van of hij achter je fiets past) wat ik nog kon vindenkomt van de site van de Fietsersbond

Met 25 kilo rolt de kar nog steeds licht en kom je makkelijk de stoep op. Je voelt de kar nog wel een beetje duwen en trekken, maar stukken minder dan bij de Shopper van Andersen.
Koppelen van de Travoy aan de fiets is een eitje. Je moet alleen wel zorgen dat de fiets goed verticaal staat. Controleer voor aankoop of het koppelstuk op je fiets past. Sommige fietsen zijn te klein en op lange bagagedragers past hij ook niet. Een kinderzitje op de bagagedrager kan niet, omdat de koppelstang aan de zadelpen vastzit. Bij het remmen komt nog een nadeel aan het licht: het gewicht van de kar duwt de fiets omhoog als je remt. Het is een handig karretje voor korte ritjes, niet voor een fietsvakantie. Wie het wil, kan bij de Travoy nog een extra tas kopen voor bovenop de standaardtas.

Dat kan wel een issue zijn als je de kar helemaal vol laad en dan hard moet remmen. Verder is het denk ik een kwestie van proefondervindelijk vaststellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: easy

FKAGB

Prepper goeroe
Mocht ik er ooit nog eens de ruimte en het geld voor hebben dan staat deze trailer toch wel heel erg bovenaan mijn lijstje:

http://surlybikes.com/bikes/bill_trailer

136 kilo laadvermogen :) Dan kun je nog eens wat meenemen. Beetje leuk opbouwen en dan kan je hele voorraad mee.

DSC_0357.jpg
 

easy

Diehard Prepper
@FKAGB het is niet de bedoeling om m tot zn max te beladen...ben meer van het "travel light" principe.
Wat al eerder genoemd is...met beleid beladen en gebruiken.
Afgelopen fietstochtje 16 kg meegenomen.
Dus in die gewichtsklasse moet je denken.
 

FKAGB

Prepper goeroe
@FKAGB het is niet de bedoeling om m tot zn max te beladen...ben meer van het "travel light" principe.
Wat al eerder genoemd is...met beleid beladen en gebruiken.
I know. Maar mijn ervaring met wandel en fietskarren is als volgt:

Alle bagage wegen. 20 kilo is acceptabel dus wordt het tot 20 kilo opgeladen. Dag van vertrek. Tanden poetsen en daarna de tandenborstel en tandpasta in de tas. Vitaminepillen nemen en ook nog wat reserve in de tas. Kijk naar buiten, lekker zon. Dorst, flesje water extra in de tas. Lekker wandelen, supermarkt. Biertje voor de avond en wat te knabbelen in de tas. Voor je het weet heb je zo 3 kilo extra. Dan tent opzetten (bij de Pieterpad wandeling toevallig de tipi). Volgende morgen regen. Heel veel regen dus tent drijfnat in de zak en op de kar. Wel twee keer zo zwaar door al het vocht. Weer 2,5 kilo extra.

Als ik met de enkele fiets weg ga ben ik gewoon beperkt door de ruimte die ik heb. Dan is het makkelijk. Meer dan dit heb ik niet:

5HBIUnx.jpg
5HBIUnx.jpg

Met de wandelkar had ik die beperking niet echt en toen werd het dit:

MIw1GQX.jpg


Ik heb het later nagewogen en inclusief natte tent sleepte ik bijna 35 kilo mee. Lol, als je de foto van de wandelkar vergroot zie je overal nog op het laatst toegevoegde dingen. Slippers, een wollen muts, een sjaal....
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Heb je dan aan fatsoenlijke fietstassenset van Ortlieb niet genoeg @easy?
Ik bedoel, twee voor en achtertassen en een stuurtas.
Eventueel nog een extra tas achterop. Zie foto.
ortlieb+fietstassen.jpg
 

FKAGB

Prepper goeroe
Fietstassen is vaak de makkelijkste optie, maar je fiets moet wel tegen het extra gewicht kunnen. Wat dat betreft is een karretje een stuk minder kritisch. En met die grotere Ortliebs, of andere merken, moet je de belasting in beide tassen redelijk gehouden houden. Zeker als je een wat minder sterke bagagedrager hebt gaat het anders behoorlijk wiebelen is mijn ervaring.

En, als je je BOB met de fiets wilt vervoeren ben je al weer haast veroordeelt tot een karretje. Daar kun je je BOB gewoon op leggen en gaan.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Fietstassen is vaak de makkelijkste optie, maar je fiets moet wel tegen het extra gewicht kunnen.
Dat is ook weer waar.

Een cargobike kan ook nog, soort ingebouwd karretje eigenlijk.
(echtpaar met twee kinderen, fietsen nu in Nieuw-Zeeland)
21316490_1271981646257080_2088805350541769616_o.jpg
 

FKAGB

Prepper goeroe
Dat is ook weer waar.

Een cargobike kan ook nog, soort ingebouwd karretje eigenlijk.
(echtpaar met twee kinderen, fietsen nu in Nieuw-Zeeland)
Doe nou niet. Straks wil ik er ook een hebben. Vraag maar niet waarom ik weet dat ze ze hier verkopen: https://rat-bikes.com/urban-bicycles/bullitt-bakfietsen-larry-vs-harry/fietsen-frames.html :fluit:

Er is gewoon zoveel moois wat betreft fietstransport. Je ziet soms door de bomen het bos niet meer. Misschien is dat ook de reden voor het gebrek aan veel reviews. Doordat er zo veel te koop is zijn de klantengroepen waarschijnlijk kleiner ofzo.
 

easy

Diehard Prepper
@Stuudje ....Heb je dan aan fatsoenlijke fietstassenset van Ortlieb niet genoeg @easy?
Denk dat dat voor mij lastig wordt....goed beladen snap ik.
Maar als ik eenmaal het evenwicht kwijt ben...dan ga ik om. Heb t al 2x gehad met t fietstochtje met rugzak.
Vandaar dat ik nu ook andere opties bekijk.
 

Niels

Mankinds only hope
I know. Maar mijn ervaring met wandel en fietskarren is als volgt:

Heel veel regen dus tent drijfnat in de zak en op de kar. Wel twee keer zo zwaar door al het vocht. Weer 2,5 kilo extra.
Kijk, dat is het mooie hier, ervarings experts.
Ik heb de zelfde ervaring met nat opbreken, alles word een stuk zwaarder ineens.
Ook handig voor de lezers hier om daar rekening mee te houden als je op pad gaat.
 
F

frans81

Gast
Mocht ik er ooit nog eens de ruimte en het geld voor hebben dan staat deze trailer toch wel heel erg bovenaan mijn lijstje:

http://surlybikes.com/bikes/bill_trailer

136 kilo laadvermogen :) Dan kun je nog eens wat meenemen. Beetje leuk opbouwen en dan kan je hele voorraad mee.

DSC_0357.jpg


Maar hopen dat het niet al te hard gaat waaien Pffff .
Want dan heb je wat te doen en met een paar extra Energie repen kom je er niet haha .
Leuke kar met die Huif !!
 
F

forumlid 1447

Gast
Belangrijk met een fietskar, is de ligging op de weg, hoogte wielen, rem en rolvermogen.
Heb eens met zo een fietskar gereden en meteen gemerkt, dat het viaduct, hier 200 meter vandaan, de Mont Ventoux tot een puist maakt.
Wat een ellende, bult op niet te trappen, 8 versnellingen geen hulp, bult af, niet te remmen.
 

JamHard

Prepper goeroe
In ieder geval moet je met een tweewieler altijd opletten als je langs een paaltje rijd omdat de kareven breed of net wat breder is als de fiets. Nietwaar @JamHard :lol::lol:
Dat is inderdaad wel zo handig en wil men wel eens vergeten:fluit:
Anderzijds,... als je een degelijke fietskar hebt, kan het ook gebeuren dat na visuele inspectie bij een betreffend voorval je de neiging hebt om te keren om te kijken of het paaltje nog overeind staat:oops::lol:
 
Bovenaan