• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat doe je dan...?

V

Verwijderd lid 482

Gast
De meeste sluizen en bruggen zijn op afstand bediend. En jij denkt dat die sluismeester blijf zitten als iedereen vertrekt. En met de hand bedienen was voor 50 jaar. In het gunstigste geval staan ze gewoon open, maar dan moet je nog wel onder de brug door kunnen.

Natuurlijk vinden ze je als ze willen, maar op het water kan je niet even onder een boom gaan staan of in de berm als je wat hoort. En ook een zijweg nemen is er niet bij.
 
G

Gamble

Gast
De meeste sluizen en bruggen zijn op afstand bediend. En jij denkt dat die sluismeester blijf zitten als iedereen vertrekt. En met de hand bedienen was voor 50 jaar. In het gunstigste geval staan ze gewoon open, maar dan moet je nog wel onder de brug door kunnen.

Natuurlijk vinden ze je als ze willen, maar op het water kan je niet even onder een boom gaan staan of in de berm als je wat hoort. En ook een zijweg nemen is er niet bij.
En op de wegen sta je vast en in het bos sta je stil.
Je most 100km wegwezen he ;)
Anyway... heb ik voor dergelijke omstandigheden reeds een plan klaar liggen, maar ga niet alles vertellen uiteraard.
Voordeeltje als je al jaren over ter land, ter zee en in de lucht nadenkt.
Elk probleem heeft een oplossing....
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

petroman

SHTF Expert
Nog even dit: als de rest van iedereeen ook op de vlucht is dan zit die brug dicht en blijft dicht want die wordt gebruikt door al die andere vluchtelingen.
 

Marcov

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Dit is voor mij een hele simpele. Thuis blijven en afwachten wat er komen gaat. Als ik 's-nachts wakker word van de waarschuwing, worden de meeste mensen dat.
Ik woon in de Randstad. Naar het westen gaat niet, dan zit ik zo'n 80 km op de Noordzee, naar het noorden kom ik de Waddenzee tegen.
Naar het oosten moet ik langs Amsterdam en nog een paar andere grote plaatsen. Naar het zuiden moet ik langs Rotterdam en ook weer langs een aantal grote plaatsen.

De auto is geen optie, de wegen die ik hier vandaan zou moeten gaan gebruiken zitten met een normale spits al dicht. Laat staan met een plotselinge evacuatie, in het donker met een pak sneeuw.
Lopen in de sneeuw, met bepakking, is ook een probleem. Zeker als je geen sneeuwschoenen oid hebt. (als je ze wel hebt moet je er ook mee trainen, wat in Nederland niet meevalt. Het loopt toch wel anders)

Dit alles hangt natuurlijk ook een beetje af van hoe acuut de dreiging is.

En anders zet ik gewoon het volgende plaatje op.

 

Zer0Day

Senior Prepper
Evacuatie word geadviseerd. Het is dus slechts een advies, geen noodzaak.
Ik blijf lekker thuis in de warmte, met eten en water om het een tijdje uit te zitten, terwijl er buiten volop chaos is door vluchtende mensen.
Mijn gezinssituatie laat me toch enkel toe om met een auto te vluchten, dus dat heeft geen zin.
Na enkele dagen omgeving en noodzenders volgen, kunnen we beter afwegen wat de volgende stappen worden.
 
J

J.J

Gast
Evacuatie word geadviseerd. Het is dus slechts een advies, geen noodzaak.
Ik blijf lekker thuis in de warmte, met eten en water om het een tijdje uit te zitten, terwijl er buiten volop chaos is door vluchtende mensen.
We hebben een keer in een roerige volksbuurt gewoond en hadden voor alle ramen verzonken betonijzer gemaakt houd het eerste in dringen wat tegen.
Deuren waren ook aardig inbraak werend.
En we hebben altijd wel wat bij de hand.
 

Papillon

Diehard Prepper
Grappig scenario. Ik lees een meter sneeuw, die overal blijft liggen omdat er geen sneeuwschuivers aan het werk zijn. Enige wat goed zou werken is 2 sneeuwscooters uit de schuur halen.. maar die heb ik niet. Wel is er een bekende paardenhouderij vlakbij. En ik bied aan met een groep ons uit de voeten te maken via paarden. paarden.jpg
 

Lai

Prepper goeroe
Ik denk dat ik eerst ook thuis blijf. Wil duidelijk weten welke kant ik 100 km op zou moeten. Van af het zuiden tot en met noordoosten krijg ik natte voeten (de rest blijft ook niet droog) Paps heeft wel een boot, maar daar pas ik inc. veestapel niet op.

Mijn camper lijkt op een vrachtwagentje en vrachtverkeer en aanhangers worden geweigerd op vluchtroutes (volgens het rampenplan, stom eigenlijk want daar kunnen veel mensen in vervoert worden die zelf geen auto hebben of bedlegerig zijn) Dus met eigen gemotoriseerd vervoer kan ik geen kant op.

Blijft alleen mijn pony's over, maar 1 meter sneeuw is een beetje te voor de uk, die is 1,10 m. hoog. o_O Wagentje van deze pony kan verbouwd worden tot slee (zijn speciale glijders voor, staan op verlanglijstje), dus bij minder sneeuw kan ik wegkomen met veestapel :p
 
F

forumlid 1447

Gast
100 km van waar? Eens je het centrum van gevaar weet, ken je het gevaar. En 100 km lopen naar gevaar toe is ook geen optie. Kaarten lezen op papier, en kijken waar t veilig is. Overigens waar krijg je nog deugdelijke landkaarten?
En sterkte, the force ....
 

petroman

SHTF Expert
Overigens waar krijg je nog deugdelijke landkaarten?
Beetje open deur maar vooruit: VVV, ANWB, buitensportzaken (niet zijnde cat. action)
Heb je al gezocht naar landkaarten ?

Verder bestaat er een mooie topografische atlas van nederland, 1:25.000
En waarschijnlijk ook van al de ons omringende landen.
 
F

forumlid 1447

Gast
Heb originele van oa Robert de Vaugondy 1752. Ferraris atlas Fasc. Maar deze zijn niet helemaal up to date:oops:
Maar compact digitaal is geen optie, en gedetaileerd van Belgie alleen, kosten al in totaal meer dan 1500 euro.
Detail is belangrijk voor onderdak, vluchtroute etc.
Voorbeeld, rond St Michielsgestel licht een oude (kasteel) toren, detail kaarten geven deze weer ANWB? No way jose.:off: Maar wel belangrijk.
 

petroman

SHTF Expert
Belangrijk is appels met appels vergelijken. topografische kaarten zijn geen anwb kaarten en omgekeerd.
Maar ANWB/VVV verkooppunten hebben wel topografische kaarten in verkoop. Overigens heb je de topografische atlas in twee schalen : 1:25000 en 1:50000

Michelin heeft van heel Frankrijk een soort atlas gemaakt. Rete gedetailleerde kaarten alleen onhandig groot formaat. 2017> 20euries.
michelinfrankrijkatlas.jpg
 
F

forumlid 1447

Gast
Als ik het zo lees is dit geen verkeerd draadje, iedereen is er omheen aan het l.llen, maar echt uitgewerkte
opties zijn er niet gemeld.
Alles is van als ik, dan zal ik.......
Ik zelf weet nu dat ik topografische materialen moet gaan scoren van 2017.
(De Shell wegenkaart van 1970 is ook niet up to date, maar , man wat was dat een top wegenkaart)
Hoe snel je zwaktes vindt in je systeem, als je het door andere kritisch laat beoordelen.
@Sabrina heeft een (gevoelig) punt gemaakt, als iemand anders het SHTF scenario maakt, hebben ik en, ik denk,
sommige andere , een aha erlebniss.
 
G

Gamble

Gast
Als ik het zo lees is dit geen verkeerd draadje, iedereen is er omheen aan het l.llen, maar echt uitgewerkte
opties zijn er niet gemeld.
Alles is van als ik, dan zal ik.......
Tja het is eigenlijk heel gemeen, maar ook erg simpel.
Ik heb zelf wel degelijk gedetailleerde plannen voor diverse scenario's, maar hou deze ook graag voor mijzelf.
Dit omdat als 1 van deze scenario's uitbreekt, ik wil dat MIJN gezin overleefd en niemand anders mijn plannen overneemt als dat schade zou kunnen toebrengen aan hetgene wat ik tracht uit te voeren op zo'n moment....

Ik zelf weet nu dat ik topografische materialen moet gaan scoren van 2017.
(De Shell wegenkaart van 1970 is ook niet up to date, maar , man wat was dat een top wegenkaart)
Hoe snel je zwaktes vindt in je systeem, als je het door andere kritisch laat beoordelen.
@Sabrina heeft een (gevoelig) punt gemaakt, als iemand anders het SHTF scenario maakt, hebben ik en, ik denk,
sommige andere , een aha erlebniss.
Het mooie van dit scenario is dat het redelijk open is. Iedereen krijgt zijn eigen gedachten van wat er nu precies fictief speelt en hoe daar op te reageren.
 
F

forumlid 1447

Gast
Ik kan nog droog aan mijn betoog toevoegen dat ik allang meer dan 100 km verwijderd ben van de meeste ellende, 'k woon al in Drenthe. :p

Drenthe 10 tot 20 meter boven NAP, hoe hoog kwam die Tsunami in AZIË?
Scenario is zo aangepast.
 
F

forumlid 1447

Gast
Tja het is eigenlijk heel gemeen, maar ook erg simpel.
Ik heb zelf wel degelijk gedetailleerde plannen voor diverse scenario's, maar hou deze ook graag voor mijzelf.
Dit omdat als 1 van deze scenario's uitbreekt, ik wil dat MIJN gezin overleefd en niemand anders mijn plannen overneemt als dat schade zou kunnen toebrengen aan hetgene wat ik tracht uit te voeren op zo'n moment....


Het mooie van dit scenario is dat het redelijk open is. Iedereen krijgt zijn eigen gedachten van wat er nu precies fictief speelt en hoe daar op te reageren.

Het gaat erom, elk scenario is mogelijk, ik bereid me niet voor om het pand te verlaten, maar bedenk wel,
maar als ik moet vertrekken ,wordt het , oei en wat nu.
Probeer eens thuis 3 jaar te overleven zonder betrouwbare voorziening van stroom, water, brandstof en dan.
Dit helpt vele hier toch om over zaken na te denken in een scenario, dat ze zelf niet regisseren.
Het zelf regisseren, is als schaken tegen jezelf, je weet in het begin al wie er wint.
Je hebt nu vast ook al zwaktes in je eigen plan gezien, neem ik aan. (iedereen is op straat en op de vlucht. Doelwit????)
 

petroman

SHTF Expert
Als ik het zo lees is dit geen verkeerd draadje, iedereen is er omheen aan het l.llen, maar echt uitgewerkte
opties zijn er niet gemeld.

Over makkelijk lullen gesproken.
1) je kan zoals in het begin al gemeld van alles roepen als scenario, daar krijg je reacties op. Positief en negatief.
2) jouw recente kaartvraag is beantwoord, zelfs in detail.
3) iedereen heeft zo zijn/haar idee over kaarten en opties en routes etc. Zou toch vreemd zijn om di hier allemaal aan de grote klok te hangen. Zelf aan een kleine klok.

Weet je wat werkt ?
Ik kom je op een onverwacht moment ophalen, je mag je snelweg tas meenemen en ik dump je ergens dichtbij het oppikpunt. Zeg aan de rand van je woon- werkplaats. Dan moet jij met de middelen die je bij je hebt bij je vluchtplek zien te komen.
OK ?
 
Bovenaan