• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat doe je dan...?

L

LadyPrepper

Gast
Man, als iemand het gaat redden.... Ik heb er wel vertrouwen in dat basis bewoners, mensen die het ook kunnen zonder al die moderne afhankelijkheden, het wel gaan redden.
Heb net een 27 urige power outage meegemaakt in luxe villa in de woestijn in de VS.. en zonder electriciteit hou je het in 45 graden niet lang uit. Eten bederft terwijl je er naar kijkt en de hitte maakt alles ondragelijk terwijl je daarnaast ook veel meer water nodig hebt dan die 2 liter per dag. In NL hebben we verschillende opties voor een BOL of Bug-in maar met zo'n situatie notabene op vakantie, had ik totaal geen rekening gehouden. Power banks waren niet opgeladen en telefoon en WiFi vielen meteen uit. Er waren geen kaarsen en maar 1 mini zaklampje. Het eerste wat we dan ook hebben gedaan toen de stroom uitviel was in de auto stappen om kaarsen en voorraden te halen, gelukkig hadden we de auto niet in de garage gezet zoals de meeste lui..die kregen hem er niet 1-2-3 uit. Maar wij kwamen ook niet meer door de Electrical gate het terrein af; ook daar was niet aan gedacht. Enfin, uiteindelijk was het na meer dan 24 uur opgelost, was er nog een uitgang en zijn we vooral veel weg gegaan naar gebieden die niet getroffen waren maar het geeft wel aan dat zoiets je echt overvalt (was hier in 15 jaar nog nooit voorgekomen) en dat je dan echt ter plekke een oplossing moet bedenken (daar ben ik gelukkig dan wel weer goed in). Maar als het zou sneeuwen in NL dan valt BOL No 1 af (boot, die ligt dan niet in het water) en BOL No 2 (huisje in het Noord Oosten van NL) zouden we dan zo snel mogelijk met de auto moeten bereiken. Voor BOL No 3 hebben we een vliegtuig nodig dus dat kan alleen als Schiphol nog operationeel is. In de zomer is BOL No 3 eventueel ook met boot via zee te bereiken en daar zou het ook mogelijk zijn om zonder moderne middelen te overleven. Of wij dat echt nog zouden kunnen ? Ik vraag het me af.. beetje tomaten en mais kweken en zelf brood bakken op hout, prima maar veel verder dan een kip slachten kom ik echt niet... vooralsnog denk ik dat "preppen" vooral noodzakelijk is om kleine nood situaties te dekken. Als de wereld echt ten einde komt zijn we nergens veilig.
 
J

J.J

Gast
Heftig,
Na slecht slapen zal ik het later zittende over nieuw lezen en meer schrijven.
Hartelijk welkom op ons fijn forum
Mag,
J.J
 

Roel

Mankinds only hope
@LadyPrepper Maak je geen zorgen over je al dan aanwezig zijnde vermogen om iets groters dan een kip te slachten.
Die vaardigheid en durf krijg je vanzelf als de nood aan de man/vrouw komt.
We hebben hier ook de mogelijkheid om naar vrienden in Zweden uit te wijken, maar dat zou eigenlijk moeten nét voor de boel op z'n gat gaat.
Anders wordt het toch wel een reis met erg veel onzekerheden en dat lijkt me net iets te spannend.
Voorlopig houden we het dus maar op het noord-oosten, m.a.w. we blijven thuis...:)

@petroman, wat bedoel je daar mee, lopen we met een boog omheen?
 

petroman

SHTF Expert
@petroman, wat bedoel je daar mee, lopen we met een boog omheen?

Is Niels de enige die hem snapt ?

Ik kom, helaas*, regelmatig een zwerver tegen. Eigenlijk al heel lang en meer dan een AH plastic tas met spullen heeft hij niet bij zich. Dus qua overleven, in leven blijven dus, leven van weinig, lukt dat goed. Hij zal ongetwijfeld een plekje hebben om droog te overnachten. Deze mensen daar lopen "we" vaak met een boog omheen. Terwijl we er eigenlijk heel veel van kunnen leren.

*helaas: heeft betrekking op het feit dat ik het jammer vind dat er zwervers zijn in onze welvaartsstaat.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Het eerste wat we dan ook hebben gedaan toen de stroom uitviel was in de auto stappen om kaarsen en voorraden te halen, gelukkig hadden we de auto niet in de garage gezet zoals de meeste lui..die kregen hem er niet 1-2-3 uit. Maar wij kwamen ook niet meer door de Electrical gate het terrein af; ook daar was niet aan gedacht.

Vreemd, want ik krijg zowel de garage als de poort met de hand sneller open dan dat de elektromotor dat kan.
 

QuickFix

Diehard Prepper
Een klein beetje:off: wellicht, maar afgelopen zondag keek ik noodgedwongen (want komkommertijd) naar een zender genaamd SBS6 en daar was een programma dat gaat over mensen die in het buitenland (op vakantie) pech krijgen met hun auto.

Man, man, man... :confused:
  • Een familie (met iets van zeven meiden) met een lekke band ("Hij loopt telkens leeg"): totaal in paniek bellend naar de ANWB alarmcentrale, want daar durfden ze toch echt niet mee te gaan rijden.
  • Een gepensioneerd echtpaar, dat hun 40 jarig huwelijksfeest in rook op ziet gaan, omdat meneer met de onderkant over een paar keien is gereden (beschadigde versnellingsbak) en reparatie bij een Spaanse garage al gauw €1600 gaat kosten.
  • Een gezin "Dat vanmiddag weggaat" en dan blijkt dat hun 130 jaar oude camper, door slecht onderhoud, olie lekt uit de stuurkolom: "En nou maar hopen dat de ANWB monteur ze kan helpen...".
Ik vrees dat 80% van de Nederlandse bevolking zo reageert op ongeplande gebeurtenissen. :eek:

...en dan vraag ik aan jullie: wat doe je dan, want ze lopen wel in jouw weg (of misschien is het wel familie/vrienden)? o_O
 

Rataplan

Mankinds only hope
Ik schat de risico's van weggaan veel groter in dan thuis blijven, dus dat is dan ook wat ik zou doen.

Over vertrekplannen doe ik verder geen uitspraken, heeft niemand echt wat aan tenzij je naast me woont:)
 
L

LadyPrepper

Gast
Vreemd, want ik krijg zowel de garage als de poort met de hand sneller open dan dat de elektromotor dat kan.
Heel fijn voor je! Wat de poort betrof; dit was een algemene poort met toegang tot het resort dus niet een poort op een oprijlaan. Hij werkte met een code en blokkeerde meteen toen de stroom uitviel. Bewoners hebben wel een andere poort handmatig open kunnen doen maar wij, als bezoekers hadden geen idee. Zelfde wat betreft de garage; er zal vast wel een mechanische override op zitten maar lastig vinden in een vreemd huis in het pikkedonker..
 
L

LadyPrepper

Gast
@LadyPrepper Maak je geen zorgen over je al dan aanwezig zijnde vermogen om iets groters dan een kip te slachten.
Die vaardigheid en durf krijg je vanzelf als de nood aan de man/vrouw komt.
We hebben hier ook de mogelijkheid om naar vrienden in Zweden uit te wijken, maar dat zou eigenlijk moeten nét voor de boel op z'n gat gaat.
Anders wordt het toch wel een reis met erg veel onzekerheden en dat lijkt me net iets te spannend.
Voorlopig houden we het dus maar op het noord-oosten, m.a.w. we blijven thuis...:)

@petroman, wat bedoel je daar mee, lopen we met een boog omheen?
Hi Roel, eens, ik geloof ook wel dat je je aanpast en gaandeweg leert en doet. Zweden is natuurlijk qua klimaat weer wat pittiger dan NL maar daar zijn jullie vrienden vast op voorbereid. Onze 3e BOL ligt in Zuid-Afrika en dat lijkt absurd ver weg, maar zolang je maar op tijd vertrekt, is het een reële optie. Het klimaat is natuurlijk ook veel makkelijker te beheersen (zonder stroom/verwarming) dan extremen zoals de woestijn in California of het koude Noorden. Grappig genoeg houden wij vooral rekening met kou maar ik heb me de laatste paar dagen gerealiseerd dat extreme hitte veel gevaarlijker is voor ons als alles zou weg vallen. Wat dat betreft ben ik wel blij met het gematigde Nederlandse klimaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
L

LadyPrepper

Gast
Een klein beetje:off: wellicht, maar afgelopen zondag keek ik noodgedwongen (want komkommertijd) naar een zender genaamd SBS6 en daar was een programma dat gaat over mensen die in het buitenland (op vakantie) pech krijgen met hun auto.

Man, man, man... :confused:
  • Een familie (met iets van zeven meiden) met een lekke band ("Hij loopt telkens leeg"): totaal in paniek bellend naar de ANWB alarmcentrale, want daar durfden ze toch echt niet mee te gaan rijden.
  • Een gepensioneerd echtpaar, dat hun 40 jarig huwelijksfeest in rook op ziet gaan, omdat meneer met de onderkant over een paar keien is gereden (beschadigde versnellingsbak) en reparatie bij een Spaanse garage al gauw €1600 gaat kosten.
  • Een gezin "Dat vanmiddag weggaat" en dan blijkt dat hun 130 jaar oude camper, door slecht onderhoud, olie lekt uit de stuurkolom: "En nou maar hopen dat de ANWB monteur ze kan helpen...".
Ik vrees dat 80% van de Nederlandse bevolking zo reageert op ongeplande gebeurtenissen. :eek:

...en dan vraag ik aan jullie: wat doe je dan, want ze lopen wel in jouw weg (of misschien is het wel familie/vrienden)? o_O
Ik begrijp dat soort lieden niet, hoe zielig het ook is, het is vooral uitermate dom. Een beetje zoals het verhaal van de 3 biggen waarvan maar 1 echt de juiste maatregelen trof om zich te beschermen tegen de grote boze wolf. Als je prept is dat wat je doet, altijd, overal rekening houden met de grote boze wolf, het gevaar, voorzien en onvoorzien. En ook dan moet je een beetje geluk hebben (alhoewel ik wel geloof dat je dat ook afdwingt); mensen die slecht voorbereid op vakantie gaan en dan in de problemen komen en dat niet zelf kunnen oplossen, kunnen wat mij betreft beter thuis blijven. Zelf redzaamheid is essentieel en aan de spullen zal het bij ons niet liggen. Overigens help ik anderen graag maar als je moet kiezen tussen je eigen veiligheid en gezin en dat van een onbekende dan valt de keuze toch op het eigen gezin. Zien jullie dat ook zo of juist niet?
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Ik begrijp dat soort lieden niet, hoe zielig het ook is, het is vooral uitermate dom.

Nee niet dom maar zielig. Vergeet aub niet dat het vertier is, vermaack, voor het volk. De programmamakers kiezen juist deze mensen uit, al dan niet aangedikt met randverhalen.
Je ziet ook niet beer grills op z'n plaat gaan.
 
L

LadyPrepper

Gast
Nee niet om maar zielig. Vergeet aub niet dta het vertier is, vermaack, voor het volk. De programmamakers kiezen juist deze mensen uit, al dan niet aangedikt met randverhalen.
Je ziet ook niet beer grills op z'n plaat gaan.
Het feit dat juist deze mensen gefilmd worden betekent niet dat ze niet bestaan ... ik snap dat het volksvermaak is maar voor de mensen in kwestie is het wel degelijk een ramp.
 

petroman

SHTF Expert
Ik heb me wel eens laten vertellen dat mensen gewoon de anwb belden om een goedkope reparatie te krijgen. Dom is dat dan zeker niet te noemen. Slim ook niet want uiteindelijk was daar de woonplaats pechhulp optie, extra af te sluiten.
 
L

LadyPrepper

Gast
Ik heb me wel eens laten vertellen dat mensen gewoon de anwb belden om een goedkope reparatie te krijgen. Dom is dat dan zeker niet te noemen. Slim ook niet want uiteindelijk was daar de woonplaats pechhulp optie, extra af te sluiten.
Lijkt me dat je op je vakantie toch wel wat beters te doen hebt dan wachten op de ANWB naast een kapotte caravan .. dus als mensen dat doelbewust doen omdat ze dan de ANWB voor de kosten kunnen laten opdraaien (is dat zo?) dan heb je wat mij betreft een apart idee over vakantie vieren! Maar.. to each his own.
 
Bovenaan