• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat ga jij ondernemen tegen hittes/wolkbreuken waar NL vaker in de toekomst mee te maken krijgt

Henk88

Diehard Prepper
Natuurlijk veranderd het klimaat, heeft het altijd al gedaan.
Je doelt natuurlijk op de verzonnen klimaatcrisis.
Zoals ik hierboven al schreef is er sprake van een klimaatcrisis vanwege het tempo waarmee het klimaat veranderd. Daarbij is het natuurlijk zo dat er zat bedrijven en overheden zijn die misbruik maken van de klimaatcrisis voor marketingdoeleinden of eigenbelang. Maar dat betekend niet dat de crisis is verzonnen. Een soortgelijke redenering zag je met corona, de overheid gaat niet netjes om met corona dus corona is nep. Het zou natuurlijk ook kunnen dat de corona echt is EN dat de overheid gewoon incompetent is. Hier is de situatie vergelijkbaar, de klimaatcrisis is echt maar er zijn ook zat partijen die de klimaatcrisis uitbuiten.
Jammer dat je problemen hebt met andere meningen
Ik heb geen probleem met andere meningen. Waar ik een probleem mee heb is dat jij je mening presenteert als een feit en dat je feiten en meningen door elkaar haalt. Feit is dat het klimaat snel veranderd door menselijke invloed, daar kan jij wat van vinden maar dat veranderd het feit niet. Jij kunt ook vinden dat gras rood is, het blijft groen. Waar je wel een mening over kunt hebben is over hoe je klimaatverandering kunt aanpakken of hoe je gras kunt maaien en daar heb ik geen probleem mee hoor.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
De oudere knarren onder ons weten hoe het weer vroeger ook kon zijn.
Sneeuw van een meter hoog, was geen uitzondering.
Met een sneeuwstorm verdwenen huizen gewoon.
Schaatsen over de verijselde weg dat deden we nog wel eens.
Natuurijs kon zo dik worden dat je er met een vrachtwagen met gemak overheen kon rijden kwam ook wel voor.
Dat maken we al heel wat jaren niet meer mee.

En zo heet als het tegenwoordig kan worden dat staat mij niet bij.
Overstromingen door stort regenbuien staat mij ook niet bij.
 

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Waar je wel een mening over kunt hebben is over hoe je klimaatverandering kunt aanpakken
Prachtig hoe je de (in mijn ogen) juiste keuze maakt om de discussie de juiste kant op te bewegen.

En je maakt tevens een mooie en treffende vergelijking tussen discussies over klimaat en corona.

Persoonlijk ben ik erg sceptisch in hoeverre we als nietig mens een uitermate complex systeem zoals "het klimaat" kunnen beïnvloeden.
Niet dat ik ontken dat we er als mens een enorme bende van hebben gemaakt. Maar als we de vervuiling van een vulkaan naast de vervuiling van een industriepark naast elkaar zetten dan vraag ik me af in hoeverre we hier (nog) veel invloed op kunnen uitoefenen.

Ik denk dat het niet zoveel zin heeft in het zoeken naar de oorzaak. Normaal gezien ben ik er wel voorstander van om de oorzaak uit te pluizen. Maar in sommige gevallen is het verstandiger om te handelen i.p.v. het zoeken naar de oorzaak.

Vergelijk het met een woningbrand. Mijn advies zou zijn om het vuur te blussen en/of te vluchten. Ik zou de discussie met mijn huisgenoten even achterwege laten tijdens de brand.

m.b.t. het klimaatprobleem zou ik ook adviseren om de schuldvraag even te skippen en na te denken over de mogelijke acties. En dan kom ik al snel op het punt uit dat het (in mijn ogen) zonde is van zowel het geld als de tijd om zoiets als zeespiegelstijging of temperatuurstijging te gaan beïnvloeden met een gigantische financiële investering en een vrijwel onmeetbaar resultaat.
Dan kan je dat geld in mijn ogen beter besteden aan een acceptatie dat bepaalde delen in Nederland het niet droog zullen houden en je dan beter je kunt focussen om meer te gaan bouwen op een hoger deel van het land. En/of de dijken flink te verhogen met de rekensom wat de kosten zijn, en over hoeveel jaar je alsnog de klos zal zijn.

Maar dat zijn allemaal te rationele gedachten waar je geen punten mee zal scoren in het huidige politieke klimaat. Laten we ons lekker vastplakken op de A12 en als extinction rebellion een statement maken over fossiele brandstoffen.

https://nos.nl/artikel/2489667-exti...naf-morgen-elke-dag-a12-in-den-haag-blokkeren

En dan stappen we na het protest weer lekker in onze vervuilende oude 2e hands auto.

Bewustwording en problemen onder de aandacht brengen zijn in mijn ogen prima. Maar dit soort acties werken (voor mij dan toch) averechts.

Dus mijn advies zou zijn om wat meer na te denken over de mogelijke stappen die we kunnen nemen en ook wat rationeler i.p.v. emotioneler om te gaan met het gegeven dat de zeespiegel zal stijgen en de temperatuur zal toenemen.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Echter het is wel belangrijk, zeker als prepper, om het probleem van wetenschappelijk bewezen klimaatverandering te erkennen. Immers je kunt pas goed preppen als je erkent wat voor bedreigingen er zijn waartegen je moet preppen.
Kletspraat brengen als "wetenschappelijk bewezen" vind ik niet bepaald passen bij een prepper die zijn eigen plan trekt.
En bij elke bewering die je niet aan staat zeuren om bewijs of bron past niet op dit forum.
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
20 jaar geleden hadden we ook al internet en smartphones en toch zijn er nu veel meer natuurextremen, hoe zou dat toch komen? Misschien omdat het klimaat echt veranderd :rolleyes:.
Ja er was internet maar niet te vergelijken met nu. Weinig tot geen glasvezel en veel mensen zaten nog op een telefoonlijntje met tikken.
De smartphone van toen was een voor de gewone man onbetaalbare blackberry.

Even voor het juiste perspectief wat introductiedata:
facebook 2004
twitter 2006
iphone 2007
android 2008
 

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Kletspraat brengen als "wetenschappelijk bewezen" vind ik niet bepaald passen bij een prepper die zijn eigen plan trekt.

Nou nou nou, dat kan je toch ook iets anders formuleren.

Volgens mij is het toch echt wel een gegeven dat het klimaat veranderd. Je zegt het letterlijk zelf.

(herstel, het is wildemossel die het zegt, maar ik denk dat iedereen er wel over eens is dat het klimaat veranderd. Deze zin heb ik er 5 minuten later bij gezet )

Natuurlijk veranderd het klimaat, heeft het altijd al gedaan.

De vraag die in mijn ogen relevant is, is "wat ga je er aan doen" ?

Ga je het letterlijk hogerop zoeken?
Of ga je op zoek naar een oorzaak die totaal niet relevant is voor het probleem waar we mee te maken hebben.

Ik heb de vergelijking al vaker gemaakt op dit forum.
Stel jij komt van rechts en je hebt voorrang op de vrachtwagen die komt aan denderen.
Ga je toch maar even stoppen?
Of ga je voor een grafsteen met de tekst "En toch had ik voorrang!" ?
 

Henk88

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Kletspraat brengen als "wetenschappelijk bewezen" vind ik niet bepaald passen bij een prepper die zijn eigen plan trekt.
En bij elke bewering die je niet aan staat zeuren om bewijs of bron past niet op dit forum.
Jij bent degene die met kletspraat aan komt, onderbuik gevoelens zonder onderbouwing en dan klagen als ik vraag om een bronvermelding voor de onzin die je uitbraakt? Volgens mij is een prepper juist iemand die zijn gezonde verstand gebruikt en niet iemand die zomaar de reacties op nu.nl of facebook geloofd. Als je toch graag je complottheorieën wilt delen dan is daar een speciaal forumdeel voor, complotten. Misschien kun je daar een topic aanmaken over klimaatwappies en dan kunnen we hier een serieuze discussie voeren.
Maar dat zijn allemaal te rationele gedachten waar je geen punten mee zal scoren in het huidige politieke klimaat. Laten we ons lekker vastplakken op de A12 en als extinction rebellion een statement maken over fossiele brandstoffen.
Ik vind wel dat je onderscheid kunt maken tussen de haalbaarheid van klimaatplannen. Zo gaat er blijkbaar 37,5 miljard per jaar van de Nederlandse overheid naar vervuilers (bron 1). Zoiets aanpakken lijkt mij relatief eenvoudig en iets waar ook burgers baat bij hebben. Met 37,5 miljard belastinggeld kun je leuke dingen doen. Dat is een andere categorie dan bijvoorbeeld burgers verplichten om op korte termijn een warmtepomp te installeren terwijl veel burgers daarvoor geen geld hebben en er een tekort is aan warmtepompen en installateurs.

Ik ben het echter met je eens dat het effectiever is om te kijken wat je zelf kan doen. Ik ben daarbij zelf niet zo ongerust over extreem weer. Hoewel de kans daarop groter wordt is de kans dat je lokaal te maken krijgt met extreem weer nog steeds klein. De zeespiegelstijging zie ik wel als een serieus risico maar dat is wel iets wat geleidelijk gaat en waar je op kunt anticiperen. Het grootste risico wat ik zie de komende jaren door extreem weer is voedseltekorten. Deels door mislukte oogsten, deels door exportbeperkingen en deels door logistieke problemen zoals bijvoorbeeld recent al gebeurde in het panamakanaal (bron 2). Nu is Nederland een relatief rijk land en heeft Nederland een flinke landbouwsector maar zoals we hebben gezien met de gas- en stroomprijzen kan het snel gaan met prijsstijgingen bij een crisis. De uitdaging is dus voedsel preppen en vooral nadenken over hoe dat voedsel veilig blijft als andere mensen in de buurt honger krijgen.

Bron 1: https://milieudefensie.nl/actueel/o...s-krijgen-37-5-miljard-aan-fossiele-subsidies
Bron 2: https://nos.nl/artikel/2487708-files-bij-panamakanaal-door-droogte-in-regenseizoen
 

Candyman

Diehard Prepper
We moeten gewoon af van de weggooi maatschappij en globalisering.
Duurzame producten produceren en dicht bij huis.
Een wasmachine kan makkelijk 20 jaar mee gaan als ze betere kwaliteit spullen gebruiken en een smartphone kan ook langer mee gaan als ze langer updates blijven geven.
Maar dat is niet gewenst want we moeten geld uitgeven.
Ik zie ook wel dat het klimaat veranderd maar dat is niet op te lossen door meer te consumeren en meer belasting te betalen.
De mens heeft sowieso weinig invloed op het klimaat denk ik.
Er spelen veel meer natuurlijke factoren mee.
De mens heeft wel invloed op het milieu en dat mag wel wat beter worden.
 

petroman

SHTF Expert
Beetje kort door de bocht om te veronderstellen dat "de mens" niet het klimaat kan veranderen.
Ik ben de bronnen even kwijt maar er is vastgesteld dat er bv in Azië zoveel beton gestort wordt, dat het gewicht en daarmee de aardas veranderd is.
In, in dacht het midden, van de USA wordt zoveel water zo diep weggepompt dat, het omgekeerde plaatsvind: oppervlakte water verdwijnt, snel !
Zoek maar eens op waterhoogten bij de Hooverdam.
Als je in een regio kunstmatig droogte veroorzaakt dan lijkt mij dat er altijd gevolgschade optreed, op korte dan wel lange termijn.

En vergeet svp ook de schone lucht niet.
Schone lucht bevat dus minder stof maar dat voorkomt het vormen van wolken omdat waterdruppels zich minder makkelijk kunnen vormen (ze hebben een bron nodig). Geen wolken > geen regen.

Dat het een complex systeem is waardoor "we" de verbanden niet 123 kunnen vaststellen is iets anders dan dat "we" het niet beïnvloeden.
 

phtvs

Sysop
Admin
[MOD]

Aangezien de gemoederen evenredig aan de buitentemperatuur zijn gestegen tot een gevoelstemperatuur van om en nabij het kookpunt, zou ik iedereen willen aanraden om on-topic verder te gaan voor we te maken krijgen met een klimaatverandering op het forum die door de mens niet is terug te draaien. 😂

Topic titel: Wat ga jij ondernemen tegen hittes/wolkbreuken waar NL vaker in de toekomst mee te maken krijgt

[/MOD]
 

petroman

SHTF Expert
@phtvs, theoretisch mee eens. Maar waarom wordt moderatie dan niet eerder toegepast?
En nee dit is geen kritiek op moderatie in het algemeen of in het bijzonder.
Maar ik krijg het gevoel, ja is niet echt onderbouwd, dat wanneer een discussie op gang komt met/zonder wat emoties dat dan pas ingegrepen wordt.
Terwijl een idyllisch plaatje van een blokhut in verval gewoon blijft staat, terwijl dat totaal niet realistisch is en ook nog eens off topic. Hetzelfde geldt voor allerlei andere YT oplossingen.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
@phtvs, theoretisch mee eens. Maar waarom wordt moderatie dan niet eerder toegepast?
En nee dit is geen kritiek op moderatie in het algemeen of in het bijzonder.
Maar ik krijg het gevoel, ja is niet echt onderbouwd, dat wanneer een discussie op gang komt met/zonder wat emoties dat dan pas ingegrepen wordt.
Terwijl een idyllisch plaatje van een blokhut in verval gewoon blijft staat, terwijl dat totaal niet realistisch is en ook nog eens off topic. Hetzelfde geldt voor allerlei andere YT oplossingen.

Beste @petroman

On Topic.
wat-ga-jij-ondernemen-tegen-hittes
Tegenwoordig word veel meer dak begroeiing toegepast als dak isolatie als wij vanuit de hoogte op flats kijken zien we de aan gelegde begroeiig, en dat het nog eens onderhouden word, dat is de reden dat ik het geplaatst heb.
Topic eens op gestart door @J.J

P1130001.JPG
 

Candyman

Diehard Prepper
[MOD]

Aangezien de gemoederen evenredig aan de buitentemperatuur zijn gestegen tot een gevoelstemperatuur van om en nabij het kookpunt, zou ik iedereen willen aanraden om on-topic verder te gaan voor we te maken krijgen met een klimaatverandering op het forum die door de mens niet is terug te draaien. 😂

Topic titel: Wat ga jij ondernemen tegen hittes/wolkbreuken waar NL vaker in de toekomst mee te maken krijgt

[/MOD]

Regenpak kopen en airco ophangen 😄
 

wildemossel

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Nou nou nou, dat kan je toch ook iets anders formuleren.

Volgens mij is het toch echt wel een gegeven dat het klimaat veranderd. Je zegt het letterlijk zelf.

(herstel, het is wildemossel die het zegt, maar ik denk dat iedereen er wel over eens is dat het klimaat veranderd. Deze zin heb ik er 5 minuten later bij gezet )



De vraag die in mijn ogen relevant is, is "wat ga je er aan doen" ?

Ga je het letterlijk hogerop zoeken?
Of ga je op zoek naar een oorzaak die totaal niet relevant is voor het probleem waar we mee te maken hebben.

Ik heb de vergelijking al vaker gemaakt op dit forum.
Stel jij komt van rechts en je hebt voorrang op de vrachtwagen die komt aan denderen.
Ga je toch maar even stoppen?
Of ga je voor een grafsteen met de tekst "En toch had ik voorrang!" ?

Volkomen gelijk, punt is dus hoe ga je als prepper hiermee om. Persoonlijk heb ik een plan al getrokken. ( voor over 30-100 jaar) Opwarming stop je niet.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Beste @JJ&A,

Je noemt dus zelf je topic wat ga JIJ doen aan....
Als jouw oplossing, uit het raam kijken naar dakbedekking is of op YT oplossingen zoeken dan is dat mooi. Maar niet wat JIJ of een andere prepper heeft toegepast.
Iedereen kan van alles als oplossing gaan opzoeken op het internet maar waar het aan ontbreekt is een praktische toepasbare oplossing van een Hollandse prepper.
Gras op het dak gaat maar voor een heel klein percentage preppers werken: diegene die een eigen huis heeft, met plat dak en bij de bouw al rekening gehouden met een enorme toename van het dakgewicht.

Het is makkelijk om te schrijven: leg je puntdak vol met zonnepanelen want dan blijft je dak koel.
Helemaal waar maar wie heeft het praktisch toegepast?

Schilder je zwarte dakbedekking wit, dan blijft het ook koeler.
Enz. enz.
 

PBear

Mankinds only hope
Beste @JJ&A,

Je noemt dus zelf je topic wat ga JIJ doen aan....
Als jouw oplossing, uit het raam kijken naar dakbedekking is of op YT oplossingen zoeken dan is dat mooi. Maar niet wat JIJ of een andere prepper heeft toegepast.
Iedereen kan van alles als oplossing gaan opzoeken op het internet maar waar het aan ontbreekt is een praktische toepasbare oplossing van een Hollandse prepper.
Gras op het dak gaat maar voor een heel klein percentage preppers werken: diegene die een eigen huis heeft, met plat dak en bij de bouw al rekening gehouden met een enorme toename van het dakgewicht.

Het is makkelijk om te schrijven: leg je puntdak vol met zonnepanelen want dan blijft je dak koel.
Helemaal waar maar wie heeft jhet praktisch toegepast.

Schilder je zwarte dakbedekking wit, dan blijft het ook koeler.
Enz. enz.

Het dak besproeien met opgevangen regenwater heb ik nog niet gerealiseerd, maar het staat wel degelijk op mijn "todo" lijstje. Een deel van het benodigde materiaal reeds aanwezig.
Inmiddels al een slang gelegd om water uit het regenwater opvangvat te verpompen naar het buffervat waar onze waterleiding naar keuken, douche en toilet op aangesloten zit.
In dat buffervat wil ik een 12 Volt pompje hangen met een slang waar ter hoogte van het dak een serie kleine gaatjes geboord zijn, zodat het dak over de volle breedte besproeid kan worden.

Wel eerst een kleine dakreparatie, want we hebben een lekje geconstateerd bij de laatste tropische regenbui.

Het regenwater opvangvat is nu voorzien van een gaasfilter dat bladafval en insecten tegenhoudt en tevens voorkomt dat het vat een broeiplaats wordt voor muskieten.
Als het hier regent, gaat het ook hard en is het 250 liter vat binnen een paar minuten vol. In de regentijd hoeven we de hand-zwengelpomp om het buffervat voor de waterleiding te vullen, nauwelijks of niet meer te gebruiken, omdat die nu met regenwater gevuld kan worden, dat bovendien zuiverder is dan het opgepompte water.
Dat geeft tevens wat tijd om de handpomp te reviseren/verbeteren, die nogal wat water verliest bij het omhoogpompen van water naar het buffervat. De alhier verkrijgbare zwengelpompen zijn duidelijk niet ontworpen om het opgepompte water onder druk te verpompen.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Nou mijn puntdak ligt aan de zuidkant, op de buitenste 2 rijen dakpannen na, vol met zonnepanelen. Het dak is geïsoleerd.

Op het platte dak van mijn schuurtje ligt al jaren antiworteldoek met een dunne laag grond en vetplanten er op. Er staat zelfs hemelsleutel op. Die bloeit alweer. Als het heel warm is zoals nu geef ik het dak soms water. En de schuur is aanmerkelijk koeler dan toen er nog geen groendak op lag.

Verder staat er nu voor mijn huis ook een waterton. Achter ook. Als die vol is stoomt het water over naar de vijver in de tuin.

Verder is de tuin omheind door betongaas met klimop er tegenaan. Om de 2,5 meter staat een knotwilg. Hierdoor is er meer schaduw in de tuin en is het een paar graden koeler dan voor het huis. De wijk waar ik woon was ooit moeras. Knotwilgen lusten veel water. Sinds de knotwilgen groot zijn is de kelder droog.

In de voortuin staat een knotlinde. Nu die groter is merk ik ook dat het voor het huis ook koeler is dan iets verderop in de straat. Door de linde is de voorgevel redelijk in de schaduw. En omdat die geknot is komt er wel zon op de zonnepanelen.

Verder probeer ik veel te composteren. Takken verhaksel ik. En ook het gras uit de tuin composteer ik. De compost gaat de tuin weer in. Grond met een hoog humus gehalte neemt veel makkelijker water op. Er is minder erosie. En in droge periodes is de capillaire werking van de grond beter. Ik merk dat met een stevige regenbui er geen plassen ontstaan. De grond slaat dus niet dicht.

Het spoelwater van groentes doe ik de tuin in ipv naar het riool.

Mischien doe ik nog wel meer, maar dat weet ik zo niet.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Nou mijn puntdak ligt aan de zuidkant, op de buitenste 2 rijen dakpannen na, vol met zonnepanelen.
Toen ik die las dacht ik, wat kan er gedaan worden om zonnepanelen te beveiligen tegen zware hagelslag, we zien wel eens outo's waarvan het metalen plaatwerk allemaal deukjes hebben door de hagelslag, kort geleden heeft er ((ten noorden van Venetië in Italië)) nog een behoorlijke hagelbui plaats gevonden die ontzetten veel schade heeft aangericht.
https://www.ad.nl/buitenland/zeker-...or-hagelbuien-in-noordoosten-italie~a00665e1/
,,De hagel die viel was absoluut buitengewoon, met ijsstenen die in sommige gevallen een diameter van meer dan 10 centimeter hadden.”

2023-09-11 (1).png

Toen dach eerst aan hele sterke afneembare gaas boven de panelen moeten spannen om de schade te voorkomen, ik ben gaan zoeken wat is sterker draad dan staaldraad gaas???
Toen kwam ik dit tegen:
https://www.leerwiki.nl/wetenschap/...-het-dunste-en-sterkste-materiaal-ter-wereld/
Grafeen beschikt immers over écht uitzonderlijke eigenschappen, zo bleek al vlug. Zo geleidt het de electriciteit maar liefst één miljoen keer beter dan koper. Dit nieuwe materiaal is nagenoeg volledig doorzichtig, maar toch zo dicht dat zelfs heliumgas er onmogelijk doorheen kan. Grafeen is daarenboven ook nog eens erg robuust: het is maar liefst tweehonderd keer sterker dan staal.

Grafeen wordt vandaag al volop gebruikt als materiaal in touchscreens en in zonnepanelen.
De mogelijke toepassingen van grafeen zijn echter ontelbaar.

En wat blijkt nu dat het al word gebruikt voor zonnepanelen, dus als je wilt investeren in nieuw panelen dan is die lijkt mij een aanrader, voor ons preppers die nog geen zonnepanelen hebben of weer opnieuw willen investeren.
Kantekening.
Houd er wel rekening mee dat er ook berichten zijn geweest dat door vervuiling je juist minder opbrengst gaat krijgen in de toekomst.
Ja je weet soms niet meer wat je zoal geloven moet.

Op het platte dak van mijn schuurtje ligt al jaren antiworteldoek met een dunne laag grond en vetplanten er op. Er staat zelfs hemelsleutel op. Die bloeit alweer. Als het heel warm is zoals nu geef ik het dak soms water. En de schuur is aanmerkelijk koeler dan toen er nog geen groendak op lag.

Ik heb ook op de lagere flats gezien dat ze ook voeding op de begroeide daken strooiiden, misschien een kleine wenk voor als het nodig lijkt te zijn.

Verder staat er nu voor mijn huis ook een waterton. Achter ook. Als die vol is stoomt het water over naar de vijver in de tuin.

Verder is de tuin omheind door betongaas met klimop er tegenaan. Om de 2,5 meter staat een knotwilg.

Ik heb nog nooit een omgewaaide dikke knotwilg gezien die is heeft een goede wortels stelsel om de paar jaren snoeien dan kan de storm ze ook niet doen omwaaien.

Hierdoor is er meer schaduw in de tuin en is het een paar graden koeler dan voor het huis. De wijk waar ik woon was ooit moeras. Knotwilgen lusten veel water. Sinds de knotwilgen groot zijn is de kelder droog.

Kan het weg zuigen van het grondwater in de toekomst ook schade geven aan het fundament???
JA
https://www.kcaf.nl/een-zeer-grote-...nderingsschade-een-sterk-onderschat-probleem/

Een zeer grote kostenpost door de droogte is funderingsschade! Een sterk onderschat probleem!

Grote bomen consumeren wel 150 liter per dag, reken uit wat meer bomen vlak bij elkaar dan wel gebruiken,
En als het dan wekenlang niet regend, dan heb je een probleem.
Het injecteren van waterglas kan er voor zorgen dat kelders, en woningen vochtvrij worden en blijven bij hevige stortbuien.
Mijn idee van het injecteren zorgt er voor dat de muren over een lange tijd gevoed worden door de techniek, het is een langzame diepe constante verzadiging.


In de voortuin staat een knotlinde.

Lekker lindboezen thee, en de bladeren zijn ook eetbaar voor dat de bloeitijd begint.

Nu die groter is merk ik ook dat het voor het huis ook koeler is dan iets verderop in de straat. Door de linde is de voorgevel redelijk in de schaduw. En omdat die geknot is komt er wel zon op de zonnepanelen.

Verder probeer ik veel te composteren. Takken verhaksel ik. En ook het gras uit de tuin composteer ik. De compost gaat de tuin weer in. Grond met een hoog humus gehalte neemt veel makkelijker water op. Er is minder erosie. En in droge periodes is de capillaire werking van de grond beter. Ik merk dat met een stevige regenbui er geen plassen ontstaan. De grond slaat dus niet dicht.

Het spoelwater van groentes doe ik de tuin in ipv naar het riool.


Mischien doe ik nog wel meer, maar dat weet ik zo niet.
Haha dat vind ik een leuk zinnetje. 🤣 :thumbup:

Ik moet je nog steeds mijn ontwerp van de grondkachel vertellen, dat ben ik niet vergeten.
Ik zal kijken of in een tijds gaatje kan vinden.
 

JJ&A

Diehard Prepper
En vergeet svp ook de schone lucht niet.
Schone lucht bevat dus minder stof maar dat voorkomt het vormen van wolken omdat waterdruppels zich minder makkelijk kunnen vormen (ze hebben een bron nodig). Geen wolken > geen regen.

Dat het een complex systeem is waardoor "we" de verbanden niet 123 kunnen vaststellen is iets anders dan dat "we" het niet beïnvloeden.
2023-09-09 (8).png
 

Red

Senior Prepper
Ik negeer even helemaal de discussie omtrent klimaat, wat de MOD ook graag heeft.

Er is op mijn grond een groot verschil tussen mijn tuin en weilanden. Mijn tuin is bijna wild overwoekerd met struiken en bomen (maar er is nog genoeg gras). Die is deze lente/zomer niet verdroogd terwijl we geen water hebben gegeven. Het groeide bijna te hard. In mijn weilanden had ik last van droogte. Wat ook logisch is aangezien water veel te snel wegvloeid en verdampt.

Wat ik doe tegen hitte en heftige regenval: Ik beplant mijn weilanden met bomen die de grond (voedingsstoffen) en vocht vasthouden en verdamping tegen gaan. Op die wijze worden woestijnen ook weer groen gemaakt in delen van de wereld waar het een stuk droger en natter is. Vaak is de mens schuld aan "natuurrampen" als verdroging en overstromingen, door overbegrazing/verkeerd gebruik van de grond/natuur.

Last van overstromingen heb ik niet omdat ik op een heuvel woon, dus daar hoef ik gelukkig niet bang voor te zijn.


En dat is (in mijn optiek) één van de beste oplossingen op problemen door het veranderende klimaat. We moeten het op de natuurlijke wijze oplossen en daarvoor moeten we misschien traditionele manieren van land/vee bouw loslaten. De schaalvergroting en mismanagement is in mijn opinie de grootste veroorzaker van droogte/overstromingen. En de bijbehorende rampen die daardoor extreem groot worden.

En dat werkt ook als het wat warmer/drogen/natter/kouder wordt, ongeacht de oorzaak hiervan.
 
Bovenaan