• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat gaan jullie eten in een SHTF ?

F

frans81

Gast
Wat gaan we eten :rolleyes:
Alles wat eetbaar in huis voorhanden is en wat we nog te pakken / bij elkaar geraapt kunnen krijgen ;)
 

Roel

Mankinds only hope
Ik kan onmogelijk opnoemen wat we zoal in huis hebben, maar samen met wat we verbouwen in de moestuin en wat de levende have ons geeft zou ik zeggen dat we jaren vooruit kunnen.
Maar het zal minder zijn dan de doorsnee prepper in de grote stad, die heeft geen back up aan plantjes en beestjes die zich zelf steeds maar reproduceren en zal dus een grotere voorraad hebben. Of moeten hebben.
 

Carina

Prepper
Als er niets meer voor handen is, dan alles waarvan ik weet dat het eetbaar is mbt planten,bomen en dieren. Ik zag nog iets heel interessants op een yt filmpje. Het betrof het eten van insecten zoals kevertjes. Alle kevers met een gekleurd schildje geven maag darm problemen. Zwarte kevertjes kun je tussen je vingers bewegen en er daarna aan ruiken. Ruik je een vieze geur, dan istie niet goed voor je. In de winter zijn de insecten vaak in een winterslaap. Je laat zon kevertje dan eerst warm worden tussen je vingers en kan er dan aan ruiken.
Wat een gedoe he? Maar misschien beter dan buikpijn
 
Dit vind ik een geweldige topic, wat ga je eten in een WTSHTF situatie.
Wij mensen passen ons aan aan de situatie wat zich voordoet.
De eerste periode zul je jezelf moeten bedruipen en hier moet je je ook op voorbereiden.
Het moment dat andere mensen honger gaan krijgen en jij hebt genoeg moet je wegwezen naar je BOL, maar tot die tijd geniet ik lekker van mijn appelbomen kiwi kers en aardbeien, mijn groentetuintje en ander opgeslagen levensmiddelen.

Wanneer je hoort dat het slechter gaat met de economie of dat bijvoorbeeld de olie op gaat of een andere crisis waardoor supermarkten niet meer bevoorraad kunnen worden, dan moet je je slag slaan om toch die extra levensmiddelen nog in te kunnen slaan bovenop wat je al hebt.

Groet
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Erny

Last (wo)man standing
Het lijkt me misschien ook wel slim om de wildplukplaatsen van de betreffende sites te halen zodat je in geval van shtf weet waar er wanneer en wat te plukken valt (ook qua appels, pruimen e.d.).
 

Roel

Mankinds only hope
Ik pluk uit mijn tuin, wie ook, onuitgenodigd, wil komen plukken.... succes...:thumbsup:
Wie vriendelijk komt vragen heeft meer kans...:hi:
 

Carina

Prepper
@Carina zuik jij maar kevers om jou maag te vullen ik ga mij tegoed doen aan konijn kip fazant kwartel enz.
Ik bedoel natuurlijk situaties waarin dat soort eten niet voor handen is....
Een lekker stukje gebraad of uit de voorraad kan ik ook beter weg krijgen dan een tor.
Maar als je echt honger hebt, steek ook jij vast die kever wel in je mond ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Ray

SHTF Expert
Ik bedoel natuurlijk situaties waarin dat soort eten niet voor handen is....
Een lekker stukje gebraad of uit de voorraad kan ik ook beter weg krijgen dan een tor.
Maar als je echt honger hebt, steek ook jij vast die kever wel in je mond ;)

Eén keer in mijn leven vijf dagen niet gegeten. Dag een en twee zijn lastig, constante honger en je darmen die zich helemaal leegmaken en niet daaraan gewend zijn gaan behoorlijk pijnlijk krampen op dag twee. Daarna past je lichaam zich aan, gaat op een langzaam pitje branden en zelfs je denkvermogen gaat in een trage stand. Na een dag of vier is een sprinkhaan in de bosjes iets waar je naar grijpt en baalt dat je mist.

Ik denk dat je na een week ongeveer alles eet waar calorieën in zit. ;)
 

Roel

Mankinds only hope
Ik denk dat we wat betreft wild ongeveer een maand uit de voeten kunnen, daarna is het op. Hier in ieder geval wel.
Ik ken de mensen in de buurt...
Daarna is het dus eigen voedsel en beessies van je zelf...
 

Ray

SHTF Expert
Ik denk dat we wat betreft wild ongeveer een maand uit de voeten kunnen, daarna is het op. Hier in ieder geval wel.
Ik ken de mensen in de buurt...
Daarna is het dus eigen voedsel en beessies van je zelf...

Ik denk ook dat de lokale huisdieren langer meegaan idd. :eek: :lol: :D Iedere vierkante meter behoort hier ook toe aan iemands jachtgronden en als de regeltjes helemaal niet meer gelden, is dat zo gedaan.

Eergisteren reed ik door het achterland hier en ik heb wel tien hazen zien weg rennen. Nu ben ik nogal dierenvriend, maar haas is het weinige wild wat ik echt lekker vind (heel anders dan konijn!). :D Was er eentje onder de wielen gelopen, had ik dat niet leuk gevonden, maar me meteen verheugd om de maaltijd van de volgende dag. :fluit: :lol:

Lastig spul hazen, laten zich niet simpel vangen zoals konijnen met een strikje of val. Dat wordt dus heel veel houtduif, want die vind ik ook lekker.
 

RonDoe

Senior Prepper
Ik weet niet of het heel handig is om eerst overal aan te ruiken... Mijn tante zei altijd: 'Als je eerst overal aan ruikt, kom je later nooit aan kinderen'...
Maar goed ik heb een redelijk aantal van die plastic vaten van 40 liter die je luchtdicht kunt afsluiten. Daarin zitten weer in plastic zakjes allerlei soorten droge bonen en andere peulvruchten, verscheidene soorten rijst, diverse pasta's, verschillende soorten broodmeel en gist.
Noten, zaden, krenten en rozijnen in weckpotten net als gedroogde paddenstoelen en gedroogd fruit. Weckpotten met vis (veel tonijn) en een heleboel kruiden. Allerlei blikvoer.

Met de huidige voorraad kunnen we het bijna een jaar uithouden. En ik zou -als de nood hoog is- ook prima kunnen jagen. We hebben (veel te) veel zwijnen in de buurt en volgens Obelix zijn die goed om op te smikkelen.
 

Ray

SHTF Expert
kijk uit met de zwijntjes :) zwijnen kunnen de drager zijn van trichinella, een microscopisch klein wormpje/ parasiet

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/trichinella-spiralis.aspx

en deze link http://www.carnivoer.com/carnimedica/trichinella-spiralis-de-worm-in-spiervlees.

Rauw vlees, rauwe vis, ik lust het allemaal alhoewel ik 'medium' prefereer, maar dan is het risico net zo groot en er zijn honderden vervelende parasieten en ziektes die je van rauwe producten kan oplopen.
Gelukkig hebben we nu nog nog dokters, ziekenhuizen en antibioticum. :thumbsup:

Sta ik op mezelf dan is het gebeurd met dat rauwe, dierlijke eten en zelfs plantaardige rauwkost moet je even bij opletten. Bramen en veel vruchten kun je hoger dan die 70cm a 100cm plukken waar vossen kunnen pissen, maar kruiden en paddenstoelen niet. Leer de gewoontes van de vos kennen om vervelende ziektes die momenteel rondgaan te vermijden: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/117819-de-dodelijke-vossenlintworm.html
 
Bovenaan