• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat heb je nodig om te overleven na de SHTF.

Flos

SHTF Expert
Het houd mij eigelijk al jaren bezig .
Wat heb je nodig al de poep de ventilator heeft geraakt. Als ge stront aan de knikker komt. Als je op jou zelf bent aangewezen om te overleven.
Als de helft van de wereld een puinhoop is en de ander helft een hoop rotzooi zit jij daar tussen met jou BOB of op jou BOL en vraagt je af hoelang red ik het nou met mijn voorraad.
Met jou BOB zal je het wel 72u. redden. En in jou bol nog iets langer. Maar als de voorraad op is wat dan. Wat moet ik doen.
Je zal land moeten bewerken. Granen zaaien aardappelen planten enz., maar hoeveel? Hoeveel vierkante meter of gaat het over ha.
Kan ik voor de rest van mijn tijd ( ik wil niet schrijven LEVEN want dat kan snel over zijn ) leven van mijn moestuin of moet ik het groter zien.
Doe ik dit alleen of met mijn naaste familie. Of zie ik dat anders en ga ik een groep op zoeken en mij aansluiten bij een communie
En wat wordt mijn functie dan. Ben ik een leider een werkman ( vrouw ) word ik een soort van een soldaat?
Wat kan ik betekenen voor zo een groep heb ik specialiteiten kan ik overweg met dit of beter met dat. Hoe groot mag die groep zijn of liever hoe klein.
Dat en nog veel meer vragen spoken door mijn hoofd.
Ik heb min of meer wel een idee wat ik ga doen als ik de eerste klap overleef maar jullie.
Wat gaan jullie doen als ooit de knijper op de staart komt.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik vind het ook wel handig te weten in wat voor SHTF-situatie we dan zitten.
Een bankencrisis (die is er al hoor, maar meesten hebben het nog niet door) of een gewelddadige samenleving. Of beide?
Ik volg al jaren de situatie in Venezuela, een die ik als meest voor de hand liggende zie gebeuren.
Hoe en of ik het ga redden...niet. Ik kan het wat uitstellen, maar redden ga ik het niet. En eerlijk gezegd doe ik er ook niet meer die moeite voor die ik ooit als moeder wel deed...dan vecht je als een leeuw voor je kinderen. Het verlies van mijn kind en partner heeft me wat dat betreft geknakt. Ik hoef niet zo nodig meer te overleven.
 

Flos

SHTF Expert
Het idee is er een totale in storting van de maatschappij chaos overal.
@Stuudje dat het je diep raakt als je een naasten verliest dat begrijp ik helemaal.
Maar ik ken jou ook al een klein beetje en ik weet dat je zal vechten om jou hoofd boven water te houden. Om toch te overleven. Anders zou je geen prepper zijn.
 

Niels

Mankinds only hope
Ik heb hier ook over gedacht.
Ik denk dat het zeer lastig is om alleen of met een kleine groep te zijn, omdat er mensen zijn die zien dat jij je wel red, en dus gaan stelen enz.
Met meer mensen werken lijkt mij handiger.
Zelf denk ik dat wanneer er echt chaos is ook geweld zou zijn richting mensen die zich redden, en die wel iets hebben (om te eten / overleven).
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Onderdak op veilige plek
Eten en drinken
Wat te neu#.. voor de voortplanting

Gewoon zoals het in de natuur gaat dus. Dat 90% van de huidige mensen het niet zal redden weet ik zeker.
 
D

Deleted member 101

Gast
Als er alom chaos is, kun je niet wachten op je moestuintje of de oogst rijp is. Dan is het zaak om een zo groot mogelijk voorraad te hebben. En ondertussen zien aan voedsel te komen; vissen, jagen (de truuk met de duif, doosje met touwtje).
En daarna als de Veluwe leeg is, dan komen de paarden en huisdieren (van een ander). En daarna een zeer donker scenario. Denk aan de film "The Road". Dit zien te voorkomen, door naar veilige gebieden te gaan of om sterker te zijn dan de ander. Het beste als groep.
 

Battletanker

Senior Prepper
Mooi onderwerp....

Ik zit nog steeds te wachten tot THE shit er is ...er is niet veel voor nodig ik woonde op Goeree en daar was n stroomstoring vrij normaal zelfs n keer 72 uur.
Ik had toen m'n 2e kleine en dan is er niks meer geen pin,winkel,hitte in je huis,koelkast.
Zoiezo de basis is voor mij stroom,warmte,voedsel(blik , zaden),water.
Maar ook zeker n manier om je eigen te verdedigen je kan niet ff 112 bellen en ook al is er politie dan zijn ze bang voor hun eigen veiligheid(millitair tegenover politiefrustratie).
Maar het allerbelangrijkst zijn je gezin/familie die moet je bij je hebben, voeden,verdedigen.
Ik heb zelf 3 kinderen en geen vrouw meer dus ik weet dat ik er voor hun moet zijn en iedereen heeft wel zo'n iemand.
Alles wat kapot gaat of wat je mist valt wel te regelen of iets voor te bedenken je familie is onvervangbaar.
Dus wat heb je nodig je naaste ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tux

petroman

SHTF Expert
Beetje open vraag scenario: totale ineenstorting van de maatschappij ?
Blijf toch de vraag van Stuudje staan: waardoor. Dat maakt een groot verschil. Beter een raket in de tuin dan een rus in de keuken was de slogan vroeger.
Als de bom valt heb je andere chaos dan bij een ineenstorting van het supermarkt verdeelstation in de betuwe. Of een landelijke stroomstoring,

Wat je nodig hebt weet je vast wel: iedereen heeft wel eens gekeken naar een van de vele survial docu's: eten, drinken onderdak.
Hoe en waar je dat gaat doen is afhankelijk van de soort poep die aan de knikker vastzit.
Is eigenlijk gelijk aan: blijf je thuis of ga je weg.
 
F

frans81

Gast
Onderdak op veilige plek
Eten en drinken
Wat te neu#.. voor de voortplanting

Gewoon zoals het in de natuur gaat dus. Dat 90% van de huidige mensen het niet zal redden weet ik zeker.

Met het woord " Neu#.. " moet je opletten .
We worden namelijk al op een andere wijze genaaid .
Teveel van iets is niet goed en door de eeerst genoemde ga jeje echt niet beter voelen als de tweede heel erg aanwezig is ;)
 

Grenstone

Elementary prepper
Wat heb je nodig <

De juiste Mensen , Wilskracht / Motivatie / vergaarde wijsheid , en de juiste van te voren samengestelde , doordachte Gear .
Dat is zo'n beetje ;);)
En een beetje geluk, aangezien er toch altijd dingen buiten je controle zullen gebeuren.
 

Flos

SHTF Expert
@Niels hoe groter de groep hoe meer je opvalt, hoe meer eten je moet hebben op het zelfde moment.
@Harry Nack maar wat ga je doen in jou veilig onderkomen? Het einde der tijden afwachten en elke dag naar de super een fles cola halen? Nee er zal meer te doen zijn dan dat.
@Tom op het oude forum was er iemand die zweerde dat je met een moestuin van 200m2 kon overleven.
@Battletanker er echt naar op wachten zou ik echt niet doen. Moest het zover komen zal het afzien worden zowel voor jou als voor mij.
Maar ik ben voorbereid.
@frans81 is dat niet tipies wachten op de juiste mensen en zelf met jou handen op de rug staan kijken. Ik ben meer van wat ik zelf doe, doe ik meestal beter. @petroman als die raket in mijn tuin met de kop omhoog of met de kop omlaag staat maakt veel verschil. En als nu alles naar de klo... is maakt het mij niet uit hoe en waarom het kwam.@Grenstone heb jij niet liever dat je jou eigen zaken kan controleren?
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee ;) helemaal mis :lol:@Flos
Ik ben geen toekijker . Ik heb ADHD dus ik kan al niet stilzitten :lol:
Alles behalve dat :lol:
Ik vertrouw alleen mijzelf en dat wat ik geleerd heb . En mijn o zo belangrijke Instinct ;)
Maar toch heb je vroeg of laat anderen nodig .
En vanaf daar geldt " De Juiste Mensen " :thumbsup:
 

markske

Diehard Prepper
Al veel over nagedacht, teveel facetten om hier neer te schrijven. Zolang ik gezond blijf, zal ik het lang kunnen uitzingen denk ik... hoop ik.
De dag dat ik een akker ga omspitten om dan in te zaaien, zal pas zijn wanneer 99.99% van de rest van de mensen er niet meer zijn in een straal van een paar duizend km.
 

Richard434

Prepper goeroe
Mooi onderwerp.

Alleen is maar alleen en ik denk dat je tijdens een TEOTWAWKI teveel verschillende activiteiten moeten doen om alles alleen te beheersen.
Daarnaast is het behouden van sociale contacten enorm belangrijk.

Echter, zolang er nog veel mensen rondlopen die het op jouw voorraden en moestuin hebben voorzien, dan is het lastig om een goede moestuin te onderhouden.
Daarom denk ik dat er eerst een steeds zwartere periode zal komen, waarbij je echt van je voorraden moet leven.
Daarna zullen er vermoedelijk minder plunderaars zijn, waardoor je de mogelijkheid krijgt om een moestuin te beginnen.

Dus wat ik nodig heb?
Een hoop geluk en doorzettingsvermogen om de zwarte periode door te komen met een groepje mensen om mij heen.
 

Ray

SHTF Expert
Als het echt compleet uit elkaar flikkert op grote schaal, de maatschappij, dan zal verzamelen/jagen zal van relatief korte duur zijn. (maanden, jaren?)

Na de ergste chaos, doden en gewonden, is samenwerken geen keuze, maar noodzakelijk voor overleven. Al was het maar dat als er daadwerkelijk overal doden in de straten liggen, je er maar beter wat aan kunt doen, anders gaat iedereen eraan. Of je ruimt samen met je buren de lijken op, of sterft samen. Daarna krijg je al snel allerlei groeperingen die 'aan de macht' komen, velen met niets dan de beste bedoelingen in het begin. Dat is de terugkeer naar de vroege Middeleeuwen, de willekeur van onder welke warlord jij dan ook maar valt. Tuurlijk willen we allemaal liever zelf die machthebber zijn, maar helaas pindakaas, de praktijk leert dat er altijd een hele kleine groep zal zijn, vaak gecentreerd rond één persoon, die de rest overheerst. Eerst lokaal, na wat oorlogen op wat grotere schaal, de game begins again. ;)

Low profile, Grey man, gedeisd houden als je niet voor de shit aan weg kon wezen naar je buitenlandse BOL.
Je bent als prepper beter voorbereid, hebt vele cruciale middelen in huis (ook vele herbruikbare) en kan zich een tijdje gedeisd houden door zijn voedsel, water en andere noodzakelijkheden voor zichzelf en de zijnen. Goedgezinde mensen kun je leren hun middelen beter te gebruiken, het gewone volk zal moeten samenwerken zoals in elke kleine of grote crisis die plaats had of heeft gehad. Je eigen buurt, eigen straat, daar begint samenwerken.

Die voorsprong kun je hebben als prepper, de rest is theorie.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Het ligt helemaal aan het scenario. Klapt het financiële systeem of komt er een grote komeet op aarde? Heb je te maken met een kernramp of een oorlog? Al die dingen kunnen gebeuren, dan kom je weer bij de basisvraag: "Waar prep je voor?".

Persoonlijk denk ik aan een goede BOL met voldoende water en grond om iets te verbouwen. Ik streef naar een voedselvoorraad van 2 jaar, zodat ik me met de mensen die ik liefheb gedeisd kan houden en niet teveel op zal vallen. Voldoende middelen om je situatie te kunnen beschermen tegen kwaadwillende groepen, dan wel een 2e vluchtscenario. Voldoende gereedschap en zaden om wat voor jezelf te kunnen verbouwen. Inmaakmiddelen en ga zo maar door. Mijn uitgangspunt blijft een BOL in landelijke omgeving omdat ik in stedelijk gebied geen vertrouwen heb en daar gaat het als eerste mis.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos
Bovenaan