• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat heb je nodig om te overleven na de SHTF.

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik wil dit interessante draadje van @Flos even nieuw leven inblazen. Ik prep dus voor 11 en ook mijn voorraad zal opgegeven moment naar zoveel mensen moeten worden opgevoerd.

Even niet over calorieën en vitamines gesproken heb je als mens ongeveer 5-6x je normale lichaamsgewicht aan voeding nodig per jaar. Een gemiddelde man weegt, denk ik, rond de 90kg tegenwoordig en een vrouw 70kg. Dat betekent grofweg dat een man 400 kilo moet eten en een vrouw 350 kilo per jaar.

Nu kun je wat spelen met voer in poedervorm en voer met hoge calorieën, maar het betekent toch dat je blikken en weckpotten en watervoorraad aanzienlijk moet zijn het een jaar uit te kunnen zingen. Dan wel door eigen kweek, visserij en jacht op peil te houden.

Op het moment van SHTF zul je in eerste instantie op je voorraad inboeten maar moet je daarna een overschakeling zien te maken naar aanvulling, dan wel op peil houden van .... Hoe ga je dat doen?
 

preplist

Elementary prepper
Nou, ik zou me eerst richten op voedsel dat relatief makkelijk te vinden is zoals planten/zaden/etc. Kijk eens in een bos wat er allemaal te vinden is, wortels van de lisdodde en listel, paddestoelen, bessen, bloemen zoals madeliefjes (vitamine C), rozebottel, paardebloem, etc. Ik zou daarnaast vallen plaatsen voor klein wild en vogels en zodra alles in de omgeving 'tot rust gekomen' is, me richten op voedsel zoals aardappelen en de bekende groenten.

Een paar uurtjes bos levert veel meer op dan al het voedsel in poedervorm.
Als er totale uitval is, heeft het m.i. gewoon geen zin om thuis te blijven.
 

Richard434

Prepper goeroe
@preplist
Ik weet niet waar jij woont, maar hier aan de rand van de randstad, wens ik iedereen die van plan is "op de natuur" te vertrouwen tijdens een SHTF heel veel sterkte..
Vooral als de nood echt aan de man komt, zijn er ineens veel mensen die de (kleine) bossen hier in de omgeving leeg zullen trekken en kappen (in de winter).
Net als tijdens de hongerwinter van '45...
En het aantal mensen is toegenomen terwijl het oppervlakte van de natuur zwaar is afgenomen.
Zit je daarentegen in het Zwarte woud, dan geef ik je wel een kansje, of natuurlijk als je in andere dunbevolkte landen woont.

Ik zou je willen adviseren, als je denkt dat het gemakkelijk is om je kostje een tweetal dagen bijeen te scharrelen in het bos, doe het nu eens, terwijl je de enige bent.
Dan eet ik in de tussentijd 2 dagen uit mijn voorraad. ;)
 

Flos

SHTF Expert
Je zou alsnog uit jou voorraad kunnen eten en eens in het bos kunnen langs gaan om toch een hapje vers te kunnen vinden. Maar echt dik ga je er niet van worden.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Een mens kan 2 maanden zonder eten. Niet dat dit fijn is maar het kan. Dat dit kan heeft de zelfde oorsprong als waarom beren winterslapen en vogels naar het zuiden trekken.
Dit is een overleving techniek ontstaan uit eeuwen evolucie. En met een reden. Dus als jij je pens iedere dag vol kan eten in het bos, het hele jaar door, dan zit de evolucie er naast.
Dat je nu, einde zomer een maal bij elkaar vindt is leuk, maar lukt dat ook over 3 maanden ?
 

Ray

SHTF Expert
Nou, ik zou me eerst richten op voedsel dat relatief makkelijk te vinden is zoals planten/zaden/etc. Kijk eens in een bos wat er allemaal te vinden is, wortels van de lisdodde en listel, paddestoelen, bessen, bloemen zoals madeliefjes (vitamine C), rozebottel, paardebloem, etc. Ik zou daarnaast vallen plaatsen voor klein wild en vogels en zodra alles in de omgeving 'tot rust gekomen' is, me richten op voedsel zoals aardappelen en de bekende groenten.

Een paar uurtjes bos levert veel meer op dan al het voedsel in poedervorm.
Als er totale uitval is, heeft het m.i. gewoon geen zin om thuis te blijven.

Je kunt buiten vaak prima extra vitamines en mineralen scoren, zekere vroeg in het voorjaar wanneer ze broodnodig zijn. Calorieën scoren uit de natuur is erg lastig in NL, in de herfst is er van alles te vinden, maar de andere jaargetijden zijn toch erg mager op dat vlak.

Van bv. algemene kruiden als paardenbloem, hoefblad, zevenblad, look zonder look, e.d. kun je simpelweg niet voldoende eten om in je levensonderhoud te voorzien. Ook bevatten de meeste wilde plantjes stoffen waar de hedendaagse mens wat minder goed tegen kan. Als je van de een op andere dag zou overschakelen op bv. een flinke salade bij je verder normale maaltijd, heb je goede kans op buikkrampen of erger. Het duurt even voordat je spijsvertering hier goed mee overweg kan. Het is verstandig om je niet alleen te verdiepen in welke plantjes eetbaar zijn, maar ook wat voor stoffen ze bevatten zodat je weet waar je wel en niet redelijk wat van kan eten.
 

Zer0Day

Senior Prepper
Neem de fictie weg van films zoals The Road of series zoals The Walking Dead enz. en wat zie je dan telkens terugkomen?
Overleven gebeurt in groep. En het liefst de sterkste groep! Want bij problemen sta ik liever aan de winnende kant. ;)
Jezelf isoleren en de 'loner' uithangen eindigt gegarandeerd slecht.
Vergeet je BOL maar bij een dergelijke wereldwijde collaps. Ook daar zijn mensen met minder goede bedoelingen. Het is zelfs goed mogelijk dat alles al geplunderd is bij je aankomst. Om over het gevaar onderweg nog maar te zwijgen...
Ik zou er dus zeker rekening mee houden dat al je prepvoorraad (voedsel, medicatie, verdediging,...) op korte termijn niet meer enkel voor jou, maar voor je hele groep zal dienen om zo samen sterker te staan. Wanneer die groep na een tijdje een gemeenschap zal vormen, dan wordt het belangrijk om op langere termijn zelfvoorzienend te zijn door zelf voedsel te verbouwen (zaden, granen, dieren,...), maar in eerste instantie is dit, zolang er onvoldoende stabiliteit is, geen prioriteit.
 

Flos

SHTF Expert
Nu in deze tijd van het jaar is er een overschot aan groenten en vruchten.
Dus wecken en inmaken is de boodschap.
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Hoe meer ik erover nadenk wat de vorm van SHTF zal aannemen, des te minder heb ik een concreet idee van hoe het gaat na die tijd. Ik hou mij dan ook vast aan de eerste behoeften van de mens.
 

dubbel0

Diehard Prepper
Hoe meer ik erover nadenk wat de vorm van SHTF zal aannemen, des te minder heb ik een concreet idee van hoe het gaat na die tijd. Ik hou mij dan ook vast aan de eerste behoeften van de mens.

dan terug gaan naar de basis CTM :) wat heeft een mens primair nodig om te overleven ? juist ja, schoon drinkwater warmte onderdak (beschutting) en voedsel , ik persoonlijk concentreer me eerst hier op.
 

homerun

Diehard Prepper
Om een SHTF te overleven en de nagevolgen daarvan moet je denk ik een groep mensen hebben die niet bang zijn om hard te hoeven werken.
En die niet bang zijn om grote klussen te doen omdat dit dan te lang zou duren.
En natuurlijk een goed georganisseerd plan. En de skill om je plan te voltooien als dit nog mis gaat.

Communicatie met je groeps leden is erg van belang heb ik gemerkt.
Anders valt je plan in de soep.

Ook moet je in mijn ogen de kennis hebben om jezelf in leven te houden voor een langere tijd.
Ik heb ook mijn INCH ingesteld op dat ik een nieuw bestaan moet creëren voor mij zelf en mijn groeps leden.
 

petroman

SHTF Expert
Neem de fictie weg van films zoals The Road of series zoals The Walking Dead enz. en wat zie je dan telkens terugkomen?
Dat er altijd een gemerik in je groep zit, en een soort professor, en twee grieten die op dezlefde jongen kicken en .....
Films ZIJN fictie.
Helemaal.

Zelfs de pseudo docu's als: the last alaskans, swamp people, wood men etc.
Let maar eens op de karakters die uitgezocht zijn.
 

Zer0Day

Senior Prepper
Natuurlijk zijn films fictie. Waar ik op doel is de menselijke interacties, het samenwerken, sterker zijn in groep enz. Dat zijn allemaal realistische zaken die je ook terugvindt in die fictieve verhalen.
Ik dacht dat dit als vergelijkend voorbeeld wel duidelijk was...
 

petroman

SHTF Expert
Ja maar daar zit nu net de angel: het is niet bewezen dat een, toch willekeurige, groep beter presteerd als de "lone wolf".
Ja wel als je kijkt naar een militaire groeps training.
Maar zet een groep op een eiland, in een schuur en laat ze "overleven" dan weet ik dat allemaal nog niet.

Kijk er zit een enorm groot verschil of jij en ik op een prep wekendje samen borrelen of dat we op elkaar aangewezen zijn omdat er verder niets meer is. Of aan het afbreken is.
Dus zeg maar je gaat naar een prep weekend en thats it ! Er is geen weg terug en je moet het doen met wat je meegenomen hebt.
Dus de pleuris is uitgebroken.
Dan is het heel anders. Het psychologisch effect van: ik kan terug vallen op een sat. gsm of het is over na een week, maand weer over is enorm en niet weg te cijferen. En dus omgekeerd: je weet niet wie, hoe gaat reageren.
 

Zer0Day

Senior Prepper
Enkele jaren geleden is er zo'n experiment geweest, genaamd "The Colony". Indien je dat niet gezien hebt, zeker eens doen.
In dat experiment wordt een groepje mensen in een post-apocalyptische omgeving gedropt waar zij dienen te overleven.
De psychologen die een woordje uitleg geven tijdens het programma leggen o.a. uit dat mensen zo'n dergelijke situatie na een tijdje als echt beschouwen en dan ook daarnaar handelen.
Je ziet er dus ook dat, zoals je reeds aanhaalt, er heel wat conflict heerst tussen de deelnemers. Maar desondanks alles is men op elkaar aangewezen om te overleven.
Niet enkel voor elkaars kennis en ervaring, maar ook om als groep sterker te staan tegen andere overlevenden die je eten willen stelen enz.
Wanneer je de geschiedenisboeken induikt, zie je dat die tactiek van groepen vormen reeds sinds het ontstaan van de mensen noodzakelijk was om te overleven.
Als eenzaat ben/was je een gemakkelijk slachtoffer om te overvallen, had je geen hulp bij ziekte of ongeval enz.
Ik geloof dat een apocalyptische shtf ons terugbrengt naar die tijden...
 

Ray

SHTF Expert
Enkele jaren geleden is er zo'n experiment geweest, genaamd "The Colony". Indien je dat niet gezien hebt, zeker eens doen.
In dat experiment wordt een groepje mensen in een post-apocalyptische omgeving gedropt waar zij dienen te overleven.
De psychologen die een woordje uitleg geven tijdens het programma leggen o.a. uit dat mensen zo'n dergelijke situatie na een tijdje als echt beschouwen en dan ook daarnaar handelen.
Je ziet er dus ook dat, zoals je reeds aanhaalt, er heel wat conflict heerst tussen de deelnemers. Maar desondanks alles is men op elkaar aangewezen om te overleven.
Niet enkel voor elkaars kennis en ervaring, maar ook om als groep sterker te staan tegen andere overlevenden die je eten willen stelen enz.
Wanneer je de geschiedenisboeken induikt, zie je dat die tactiek van groepen vormen reeds sinds het ontstaan van de mensen noodzakelijk was om te overleven.
Als eenzaat ben/was je een gemakkelijk slachtoffer om te overvallen, had je geen hulp bij ziekte of ongeval enz.
Ik geloof dat een apocalyptische shtf ons terugbrengt naar die tijden...

En toch weten die mensen dat ze niet doodgaan bij de eerste de beste blinde darm ontsteking, ze weten dat het programma ver gaat, maar niet zover.
Er valt weinig te voorspellen, niet als je alleen bent, niet als je met een groep bent. Het vergt heel wat inhoudingsvermogen, mentale kracht en zelfvertrouwen om overeind te blijven, laat staan de juiste acties/planningen/doelen te realiseren.
 
Bovenaan