• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat heb je nodig om te overleven na de SHTF.

Flos

SHTF Expert
@Roel daar ze je zo wat. Ik was afgelopen weekend bij een aardappel boer om wat afval te halen voor mijn dieren.
Uit zijn aardappelen sorteer hij 400 ton plantaardappelen vertelde hij mij. De rest is om te koken maar ook om friet te bakken.
Zo verzet hij op een goed jaar tot een miljoen kg en dat is een ferme schuur vol.
Ik heb nu wel een aardappel in voorraad . Maar bij een shtf kan ik ook daar nog eens langs gaan . Er zal nog wel een pattat in een hoekje liggen.
 

janvanloon

Senior Prepper
Ok :) even wat bij gelezen.

Voedsel - je kunt 3 weken zonder... In het echt ben je na een week maag en darm krampen volledig uitgeput.
Het voedsel uit de natuur - Je kunt er veel uithalen, klopt, maar niet voldoende om te eten ( zoals hier eerder gepost is geweest ) veel planten kun je eten maar met mate ( zuring is hier een goed voorbeeld van ).
Dan ben jij als prepper/bushcrafter of wat dan ook echt niet de enige mens die dit gaat doen.
Je kan 100 branders thuis hebben, de truk gaat zijn dat andere mensen het niet zien/ruiken dat jij aan het koken bent.
Met eten maak je vijanden!

Ik denk dat je door een goede skill kennis meer kans hebt! Een goede arts gaan ze niet snel laten verkommeren omdat hij iedereen kan helpen.
Dus hoe meer kennis en kunde, hoe belangrijker je word.

Het leven in groep... Ik weet niet!
In ( bijna ) iedere groep of vereniging heb je der altijd wat het alfa mannetje willen spelen of in de belangstelling willen staan!
" ik kan en kan alles " kerels die meestal foute beslissingen nemen maar meestal veel mensen aan hun lippen hebben hangen. Dus daar sta jij dan met een gezond verstand!
Moeten luisteren naar een leider die te lomp is om rond te lopen maar een grote bek heeft en het goed kan uitleggen... ( Vietnam oorlog is een goed voorbeeld hoe foute leiders groepen soldaten lieten omkomen door belachelijke beslissingen).

Op lange termijn vrees ik dat godsdiensten terug belangrijk worden...
Bij een langdurige ramp of erna denk ik dat we terug gaan leven zoals in de 18de of begin 19de eeuw.
De kerk en de andere rijken nemen de macht en wij mogen luisteren naar hun. Hoe prep je daar tegen?
 

janvanloon

Senior Prepper
ik wilde al wat optimistisch blijven joh :) :) :)

Nee maar ik denk die periode omdat men nu toch industrieële kennis heeft.
Dus basis fabrieken zullen er snel terug zijn ( als is het voor de rijken en voor de kerk. Want die zitten in hun bunkers en lekker safe onder de naam redders van de mensheid ).
Voor de gewone werkende mens zullen het onder kl omstandigheden zijn ( begin 19de eeuw dus ).
Zowat naar de film Daens terug.
Een woestijnachtig mad max gebied denk ik niet dat het gaat worden... In het begin ja, maar ik denk dat er snel terug diverse maatschappijen opgericht worden.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ok :) even wat bij gelezen.

Voedsel - je kunt 3 weken zonder... In het echt ben je na een week maag en darm krampen volledig uitgeput.

Bij een langdurige ramp of erna denk ik dat we terug gaan leven zoals in de 18de of begin 19de eeuw.
De kerk en de andere rijken nemen de macht en wij mogen luisteren naar hun. Hoe prep je daar tegen?

Door te preppen in de Natuur het verrijken met wat er hoort te groeien, aan voedsel en medicinale planten en wortels, en leren hoe die te gebruiken.
We moeten leren wat minder afhankelijk te worden van de supermarkten met hun ziek makende onvolwaardige maag vullende producten, hahaha, misschien moeten we in de leer gaan bij de dieren, als onze verstand en het gevoel niet mee werkt, ons gevoel is geheel afgestompt onnatuurlijk.
 

Roel

Mankinds only hope
@J.J Daar zeg je zoiets, wij hebben een bos geplant met veel voedsel er in. Allerlei bessen, tamme kastanje, hazelnoten, okkernoten, sparren, dennen, peer, mispel, kweepeer en allerlei kruidachtigen.
Daarbij een vijver met diverse vissoorten. Er is best wel aan te vullen uit de natuur.
 
D

Deleted member 569

Gast
Door te preppen in de Natuur het verrijken met wat er hoort te groeien, aan voedsel en medicinale planten en wortels, en leren hoe die te gebruiken.
We moeten leren wat minder afhankelijk te worden van de supermarkten met hun ziek makende onvolwaardige maag vullende producten, hahaha, misschien moeten we in de leer gaan bij de dieren, als onze verstand en het gevoel niet mee werkt, ons gevoel is geheel afgestompt onnatuurlijk.

Hoe minder de fabriek zijn hand erop heeft gelegd, hoe beter het is om te consumeren. Ik heb geen medelijden met de mensen die zich volstoppen met producten die laag in voedingswaarde zitten maar wel hoog in calorieën. Zij hebben toegang tot dezelfde bronnen en kennis als ik. Kunnen ook dezelfde ommekeer in hun levensstijl maken als dat ik heb gedaan.

Ook een vorm van natuurlijke selectie. Het is alleen jammer dat de gezonde mens mee betaald aan de zorgkosten voor die onbenullen.

En op een eerder reactie van u:
Wat je zeker nodig bent is een geoefend inschatting vermogen.
Maar hoe ontwikkel je dat op de beste manier,
hahaha dit is misschien een vraagje voor Highway

Jij kan beter leren om goed te anticiperen ;)
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@J.J Daar zeg je zoiets, wij hebben een bos geplant met veel voedsel er in. Allerlei bessen, tamme kastanje, hazelnoten, okkernoten, sparren, dennen, peer, mispel, kweepeer en allerlei kruidachtigen.
Daarbij een vijver met diverse vissoorten. Er is best wel aan te vullen uit de natuur.
Walnoten ook lekker en gezond, en goed hout.
Aardperen en meer soorten wortels kunnen je door de winter dragen, maar dat moet je weer beschermen tegen Harten en wilde zwijnen, en dergelijk.
Vijver kan je ook voorzien van eetbare planten, is ook goed voor het water en bescherming en voortplanting van de vissen, ook kan je voor meer leven zorgen in de vijver die je ook weer kunt eten, in nood om ernstig eiwit te kort te voorkomen.

Noten wel goed opruimen ander kan je een plaag krijgen van beestjes die van binnen uit je noten op eten.
Te zien aan een mooi rond gaatje in de noot.

Ga eens te rade bij een welwillende boswachter voor meer goede info wat je allemaal in je bos kunt planten en wat beslist niet met het oog op wildgroei (woekeren).

Vertel nooit waar je bos zit in nood is haast niemand te vertrouwen.
Zelf familie kan je noodlottig worden.
En echte vriendschap is relatief, tijdelijk triest genoeg.

Mhg,
J.J
 
Bovenaan