• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat hebben jullie gegeten voorbij de THT datum?

F

forumlid 1447

Gast
Handelen in voeding die over de datum is, valt in een grijs gebied.
Volgens de voedselveiligheid, moet je voedsel dat over de datum is vernietigen,
en mag je het niet verkopen, weggeven , her-verpakken etc.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Handelen in voeding die over de datum is, valt in een grijs gebied.
Volgens de voedselveiligheid, moet je voedsel dat over de datum is vernietigen,
en mag je het niet verkopen, weggeven , her-verpakken etc.

In Nederland mag voeding die over datum is wel verkocht of weggegeven worden onder voorwaarde dat duidelijk is dat de tht verstreken is.
 

phtvs

Sysop
Admin
In Nederland mag voeding die over datum is wel verkocht of weggegeven worden onder voorwaarde dat duidelijk is dat de tht verstreken is.
idd wel als het THT is TGT niet

Producten waarvan de THT-datum (ten minste houdbaar tot) is verstreken, mogen volgens de wet worden verkocht. Als dit gebeurt, is dit op verantwoordelijkheid van de verkoper. Producten met een verlopen TGT-datum (te gebruiken tot) mogen niet meer worden verkocht.
https://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/vraag/522245/mogen-supermarkten-etenswaren-dezelfde-dag/
 
F

forumlid 1447

Gast
Dus als er THT 12-2020 mag je het verkopen tot 12-2021?
Dat bedoel ik met grijs gebied, waar stopt het?
Vandaar dat je het over de datum, in principe niet mag verkopen.
Gebruiken over de THT datum is dus , binnen de perken, toegestaan.
Maar 100 verpakkingen werk je niet in een maand weg.
En ja ook in BE mag je het dan nog verkopen, maar onder de verantwoording van verkoper.
 
F

frans81

Gast
Regels en wetgevingen zijn er ook om van de ene kant iets onmogelijk te maken en van de andere kant grijze gebieden te creëren om toch iets te kunnen doen om diezelfde regels te overtreden die toch ook weer vaak overdreven zijn .

Het is wat met verantwoordelijkheid nemen pf en haha .

Zie afbeelding van hoe het ook kan en steeds meer gaat gebeuren .

Volgens mij hebben wij het idd nog te goed en blijven we anderen voor ons laten denken en beslissen .

Zmakelijk eten

KRP ( Kijk, Ruik ,Proef ) word de nieuwe norm .
Ik snap natuurlijk wel dat een Tht terecht is om te vermelden . Netjes en respectvol naar de medemens die dan ZELF bepaald .

1615976638572134828542122977145.jpg 16159766666087775044572852718156.jpg
 

phtvs

Sysop
Admin
Ik ben persoonlijk erg terughoudend met bepaalde producten die over datum zijn. Met name melk en vlees(waren) ben ik super voorzichtig mee en geld hier in ons huis, bij twijfel gewoon weggooien. Ik heb zelf tot twee keer toe een voedselvergiftiging opgelopen en geloof me, dat wil je echt niet. De eerste keer ging het om blijkbaar bedorven yoghurt die niet eens over datum was en de tweede keer om bedorven kipfilet wat één dag over datum was. Altijd doen wij aan Kijk, Ruik ,Proef dus ook als het product niet over datum is. Maar weet dat je niet altijd kijkt, ruikt en proeft of iets over datum is. Laat daarom bij twijfel een ander persoon ook even controleren en anders gewoon weg ermee
 
F

frans81

Gast
Ik ben persoonlijk erg terughoudend met bepaalde producten die over datum zijn. Met name melk en vlees(waren) ben ik super voorzichtig mee en geld hier in ons huis, bij twijfel gewoon weggooien. Ik heb zelf tot twee keer toe een voedselvergiftiging opgelopen en geloof me, dat wil je echt niet. De eerste keer ging het om blijkbaar bedorven yoghurt die niet eens over datum was en de tweede keer om bedorven kipfilet wat één dag over datum was. Altijd doen wij aan Kijk, Ruik ,Proef dus ook als het product niet over datum is. Maar weet dat je niet altijd kijkt, ruikt en proeft of iets over datum is. Laat daarom bij twijfel een ander persoon ook even controleren en anders gewoon weg ermee

Wij letten ook ontzettend op met bepaalde producten .
Maar wanneer gekoeld en direct thuis weer in koeling durf ik in combo met Krp het wel aan .
Met vlees dus extra voorzichtig.
 

phtvs

Sysop
Admin
Wij letten ook ontzettend op met bepaalde producten .
Maar wanneer gekoeld en direct thuis weer in koeling durf ik in combo met Krp het wel aan .
Met vlees dus extra voorzichtig.
Weet ook dat supemarkten ook niet altijd goed omgaan met producten die gekoeld moeten. Ik heb verschillende keren gezien hoe rol containers met spul wat in de koeling hoort te staan, buiten in de volle zon stond. Dan loopt de THT datum ver terug
 
F

frans81

Gast
Weet ook dat supemarkten ook niet altijd goed omgaan met producten die gekoeld moeten. Ik heb verschillende keren gezien hoe rol containers met spul wat in de koeling hoort te staan, buiten in de volle zon stond. Dan loopt de THT datum ver terug

Ben ik mij bewust van . Zodoende bekijk ik ook eerst de structuur en neusje erbij .

Hoedanook wees kritisch en voorzichtig .
En dat ben ik van nature .
 

Ray

SHTF Expert
Weet ook dat supemarkten ook niet altijd goed omgaan met producten die gekoeld moeten. Ik heb verschillende keren gezien hoe rol containers met spul wat in de koeling hoort te staan, buiten in de volle zon stond. Dan loopt de THT datum ver terug
Gekoelde producten hebben een TGT datum, Te Gebruiken Tot. Die zou ik idd wat strakker hanteren dan een THT datum die slechts de aansprakelijkheid van de fabrikant aangeeft.

Bij verse producten met een TGT datum kan het erg lastig zijn om te bepalen of iets nog eetbaar is. Ze willen vis en vlees nog wel eens door een badje halen waardoor het fris blijft ruiken en dan geeft je neus niet langer het juiste signaal.
 
P

Popeye

Gast
Gisteren erwetensoep van de Lidl uit 2016 gegeten.
Niets mis mee. :thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny
F

frans81

Gast
Oa melk uit de koeling heeft toch echt een THT vermelding !

In dit geval tht 02 04 voor de melk .


16164301436311105879727937355918.jpg

Kaas ! Een Tht vermelding !

En zo kan ik nog even doorgaan met etenswaar uit de koeling .

16164302774441203140502358821572.jpg
 

Ray

SHTF Expert
Precies wanneer TGT of THT gebruikt wordt, is mij niet helemaal duidelijk omdat ze spreken van "niet snel bederven" (THT) en "maar kort kunt bewaren" (TGT) in deze link van het voedingscentrum:https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/houdbaarheidsdatum-tht-tgt.aspx

De NVWA is iets duidelijker:
Waar staat dit in de wet?
Op grond van het huidige artikel 15, lid 2 van het Warenwetbesluit Bereiding en behandeling van levensmiddelen moet een uiterste consumptiedatum (nog) op levensmiddelen die:
  • Een vermelde bewaartemperatuur hebben tussen 0° Celsius en 6° Celsius , óf
  • Een houdbaarheid krijgen die korter is dan 5 dagen.
Het is echter de verwachting dat dit artikel midden 2021 zal worden ingetrokken.
Bron:https://www.nvwa.nl/onderwerpen/etikettering-van-levensmiddelen/houdbaarheidsdatum-levensmiddelen

Over een paar maanden volgt een andere definitie kennelijk, dus ook de info in deze post is maar beperkt houdbaar. :lol:
 
F

frans81

Gast
Ja of echt :eek::eek: " Nee " ?

HAK , groene erwten 2 jaar over datum :oops:
In de keukenkast onder wisselende temperatuur tot boven + 22°C in Zomer .

Ik wou ze gebruiken voor de Erwtensoep :rolleyes:

20210325_130221.jpg 20210325_130246.jpg 20210325_130327.jpg
 

Ray

SHTF Expert
Gedroogde peulvruchten zijn echt mega lang te bewaren, gewoon verpakt zonder speciale kunstgrepen om de houdbaarheid te verlengen. Zolang het maar droog blijft.
Gewoon doen dus @frans81.
 
F

frans81

Gast
Erwtensoep ( Bijna ) alles over tht producten . En 9 Liter:eek:

Erwten ruim 2 jaar over tht .

Hamlappen 1 dag over tht .

Speklappen 2 dagen over tht .

Erwtensoepgroenten 2 dagen over tht .

Gisteren voor het eerst genuttigd met ons beiden en no problem . Smaakte goed met waarvan gemaakt en met wat in huis . Geen Worst pff . Vergeten in de winkel haha .

Nu tweede kom

20210328_134714.jpg 20210328_134738.jpg
16169334230055218354730130531779.jpg


Zondag rust dag , soepdag, wc dag/ nacht :lol:
 

Ray

SHTF Expert
Je maakt er een sport van @frans81.

Met verse producten als vlees en helemaal vis ben ik voorzichtig.

Ooit een dikke moot kabeljauw gegeten die precies op de datum zat. Rook perfect, niets te merken, maar ja, tegenwoordig halen ze dat spul door een badje die de kenmerkende niet zo verse vis luchtjes maskeert. Nou het was mis en goed ook. Vier dagen hondsberoerd en bijna geeneens water kunnen binnen houden zodat m'n vel perkament werd. Volledige week in de ziektewet gezeten en pas na de tweede week was ik weer echt de oude. Vele jaren kon ik daarna vis niet meer zien of luchten.
 
F

frans81

Gast
Je maakt er een sport van @frans81.

Met verse producten als vlees en helemaal vis ben ik voorzichtig.

Ooit een dikke moot kabeljauw gegeten die precies op de datum zat. Rook perfect, niets te merken, maar ja, tegenwoordig halen ze dat spul door een badje die de kenmerkende niet zo verse vis luchtjes maskeert. Nou het was mis en goed ook. Vier dagen hondsberoerd en bijna geeneens water kunnen binnen houden zodat m'n vel perkament werd. Volledige week in de ziektewet gezeten en pas na de tweede week was ik weer echt de oude. Vele jaren kon ik daarna vis niet meer zien of luchten.

Onze koeling geeft +4°C op vleesschap .
Producten gaan hier meestal van de winkel direct in de vriezer .
Of ik ga het direct gebruiken binnen twee dagen . Maar op weer die +4°C
Helemaal eerlijk speel ik dus niet pff . Hamlappen kwamen uit de vriezer en zijn gekocht met tht korting . Speklappen lagen op +4 Celsius.

Ik neem echt geen risico's en vertrouw toch ook op mijn onderbuik ( gevoel ) en verdere zintuigen.

Vis en schaaldieren koop ik altijd binnen tht en dan nog ogen en neus erbij .

Een sport word het niet en spelen met risico's in de vorm van uitdagingen begin ik niet aan haha .

Dit topic heeft tenslotte een mooie titel ! En zodoende die spannende niet te begrijpende reacties :lol::fluit:
 

Ray

SHTF Expert
Vis en schaaldieren koop ik altijd binnen tht en dan nog ogen en neus erbij .
En dan nog kan het vooral met deze categorie misgaan. Zoals dus in mijn geval.
Als tijdens transport naar de super het even te warm is geweest, slaat een TGT ook nergens meer op.
 
Bovenaan