• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat hebben jullie gegeten voorbij de THT datum?

F

frans81

Gast
Fruit Cake uit Engels Rantsoen . Bij het 45 Royal Marine Commando kregen ze goed spul . Tht best before september 2017. September 2014 verpakt.
Dit is zo reuze voedzaam en lekker dat ik de andere 11 laat zitten haha.
Mocht ik alsnog ziek worden dan is er morgen geen zwemmen en de rest.


20220918_213338.jpg20220918_213346.jpg20220918_213411.jpg
 

Hooiwagen

Senior Prepper
Saskia 1,5 liter van Lidl
THT 07-06-2021. 1,5 jaar in de gangkast, daarna 5 maanden in de koelkast bewaard. Geen smaakverschil, wel begon de fles in te deuken.

20230312_092449.jpg
 

Pierlala

Prepper
lekker, roerei met tomaat. Dit waren de laatste van een tray, gekocht op 19-12-2022, dat is dus viereneenhalve maand geleden.
De eieren waren toen denkelijk twee weken geleden gelegd, en houdbaar tot 29-12-2022 (volgens de verpakking). Buiten de koelkast bewaard. Ik weet dat ongeveer vier weken extra sowieso geen probleem is, maar na die tijd heb ik ze alleen nog gebakken gebruikt, en om de beurt voor de zekerheid apart opengemaakt. Niks aan de hand. Bij deze laatste zaten er twee, waarvan de dooier aan de schil vastzat. Dus ze drogen kennelijk wat in. Maar de smaak is prima.
 

phtvs

Sysop
Admin
Dus ze drogen kennelijk wat in.

Wij testen de eieren alijd even in een kom met water. Komen ze omhoog dan gaan ze weg. Een jaar of 15 geleden eens een ei gegeten wat niet goed meer was. Zat door de bami. Ik ben daar lang erg ziek van geweest, dus met eitjes nemen wij geen risico meer.
 

PBear

Mankinds only hope
Drop in blik met THT januari 2015.

Ooit gekocht als souvenir bij een ritje over de afsluitdijk.
Verschillende dropjed behoorlijk verkleurd, want grijs aan de buitenkant in plasts van zwart. Weing geur, maar de smaak is nog altijd goed te pruimen.

Een weekje geleden en ook gister enkele geproefd en geen nare gevolgen daarvan ondervonden.
De rest gaat weer terug in het plastic zakje dat weer wordt ingeblikt, zodat ik het over een aantal jaar nog een nostalgische drop aanval kan plegen.

Fotootjes:


IMG_20230511_130501.jpg

IMG_20230511_130439.jpg
 

PlanDoPrep

Senior Prepper
IMG_20230806_215533208.jpgIMG_20230806_215915459.jpg

Uit de noodvoorraad.
De THT was 2006.

Geprobeerd; de smaak was duidelijk metalig. Het blik had geen plastic coating aan de binnenkant.

Zou je het eten in geval van nood? Jazeker.
Heb je n.a.v. deze ervaring nog tips voor de noodvoorraad?
Jazeker.

Sla vooral ook droge dingen op.
Check dat een blik een plastic liner heeft
Roteer vaker dan 1x per 17 jaar.
 
B

BlueBee

Gast
Volle melk van Milbona (Lidl)
datum: 30-6-2020
Met de helft pudding gekookt en het is nog steeds perfect.
Ik heb ook andere merken geprobeerd in de loop der jaren, maar deze komt voor mij echt als beste uit de bus 👍

Bekijk bijlage 22899

Bekijk bijlage 22900
Wauw dat is echt bizar lang nog. Dus met andere woorden je kan er gewoon een jaar bij rekenen? (of twee hahaha)

Roteer vaker dan 1x per 17 jaar.
First in, First out! Spiegelen, gebruiken en bijvullen. Dan blijft het roteren zonder dat je er erg in hebt.
Ik zelf gebruik alleen maar dingen welke ik daadwerkelijk gebruik. Zal niks vinden wat ik niet eet, drink of what ever. WAUW 17 jaar. :eek::eek::eek:
 

JJ&A

Diehard Prepper
lekker, roerei met tomaat. Dit waren de laatste van een tray, gekocht op 19-12-2022, dat is dus viereneenhalve maand geleden.
De eieren waren toen denkelijk twee weken geleden gelegd, en houdbaar tot 29-12-2022 (volgens de verpakking). Buiten de koelkast bewaard. Ik weet dat ongeveer vier weken extra sowieso geen probleem is, maar na die tijd heb ik ze alleen nog gebakken gebruikt, en om de beurt voor de zekerheid apart opengemaakt. Niks aan de hand. Bij deze laatste zaten er twee, waarvan de dooier aan de schil vastzat. Dus ze drogen kennelijk wat in. Maar de smaak is prima.

Bedankt @Pierlala

Wat je nog kan doen als je eieren overdatum wilt klaar maken ze even in een pan met water doen om uit te testen of ze of het al tot broedsel gaan ontwikkelen, dan hebben ze de neiging om wat omhoog te draaien in het water.
En voor de zekerheid even in een kommetje doen voor dat je het in de koekenpan doet, mocht er toch een niet goed zijn dat je alles kan weg gooien.

Kan er trouwens in eieren overdatum, ongekoeld bewaard zich ook salmonella ontwikkelen????
 

Erny

Last (wo)man standing
Ging gisteren opeens, geheel onverwacht en ongepland, mijn voorraadkast uitruimen. Eigenlijk was ik gewoon op zoek naar Sushirijst (voor Onigiri met tonijnsalade wat op dit moment een absolute favoriet bij mij is) en de onsuccesvolle zoektocht daarnaar mondde uit in dit uitruimgebeuren.
En dus kom ik zeker allerlei oud voedsel tegen.
Dit is wel een leuke:

"Broodje Unox" THT 04-04-2013
Bevattende: 1 afbakbroodje, 1 rookworstje, 1 zakje mosterdmayo

20240323_144317.jpg

20240323_144326.jpg



20240323_144440.jpg

De mayo heeft een THT van 15-09-2013... Denk eigenlijk zelf dat de inhoud nog wel goed zou kunnen zijn...

20240323_144513.jpg

Afbakbroodje uit folie gehaald, ruikt eigenlijk wel ok... wat zurig, zoals afbakbroodjes ruiken. Niet bedorven.

20240323_144600(1).jpg

Maar dat rookworstje ziet er dus echt niet lekker meer uit. Op die verpakking zat als enige ook geen eigen THT. Erg donkerbruin (bruiner als op foto) en kreukelig en gekrompen. Maar... ruikt nog wel erg (nep)rokerig en niet bedorven... Bijzonder.

Als geheel denk ik niet dat dit 10 jaar na houdbaarheidsdatum nog goed is, maar in een noodsituatie zou je hier misschien zelfs even blij van worden. :lol:
 

JJ&A

Diehard Prepper
Wij blijven uit onze voorraad eten en weer aanvullen dan blijven de spulletjes altijd vers en opdatum.
We houden er een doorschuif systeem opna net als in de winkels, nieuw komt achter aan en het oudere schuift dan door naar voor.
We leren veel van winkels.
 

Roel

Mankinds only hope
Van de week viel ons onvolprezen doorschuifsysteem met een harde dreun door de mand.
Ik vond in de kelderkast een blikje knakworstjes met de t.h.t. van 2014.
Het had zich heel sneaky verstopt in het uiterste hoekje op een plank...
Maar wellicht had het er nog wel tien jaar langer kunnen staan want er was he-le-maal niets mis mee.
Likje mosterd erbij en smullen maar... 😋
DSCF5671.JPG
 
Bovenaan