• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat met close familie

Lai

Prepper goeroe
Als je gedwongen op gehokt zit met een groep is het ook handig om onderling elkaars skills te leren. Denk aan ehbo, er zijn mensen die net aan weten hoe ze een pleister moeten plakken (en er zijn er die dat zelfs niet kunnen :eek:) Hou 1 ehbo koffertje voor oefen materiaal en gebruik eventueel nep wonden om meer een idee te geven van hoe en wat. Hoe meer mensen ehbo kennen hoe beter. Zelfde met touw knopen, vallen maken/zetten, kleding herstellen, koken, houtsnijwerken ....... En natuurlijk spelletjes :D Dat dood de tijd, zeker iets als monopolie :confused: (langste speeltijd van 1 spel voor mij 19 uur :fluit:) Gevarieerd leesvoer voor jong en oud doet ook wonderen. Is de mogelijk er, dan helpt film kijken ook nog. En mensen zullen in geval van nood zeker willen leren om te overleven. Zit bij de meeste toch nog wel ergens in het DNA ingebreid.

Buiten voeding en materiaal prep ik ook lees/strip boeken, bord/kaart spelletjes, puzzels. Buiten voeding en drinken om vind ik verveling tegengaan net zo belangrijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Flos

SHTF Expert
Een oude vriend van mij heeft eens drie maanden geleefd met een groep van 35 man op een middeleeuwse boerderij. Ze hadden enkele dieren voor melk, eieren, vlees en warmte. Daarnaast verbouwden men de eigen groentes en fruit naast het jagen, vissen en vallen zetten. Mijn maat was zo'n 8 kilo afgevallen en 75% van de dag was men bezig met eten en drinken.
Volgens mij als je voor 100% zelfredzaam gaat leven ben je dan ook 100% met jou voeding bezig. Momenten om iets anders tegaan doen zullen schaars zijn. En zeker in de begin faese.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Volgens mij als je voor 100% zelfredzaam gaat leven ben je dan ook 100% met jou voeding bezig. Momenten om iets anders tegaan doen zullen schaars zijn. En zeker in de begin faese.


Hangt er van af: als je in een situatie zit dat je niet naar buiten kunt, dan is de tijd tussen de maaltijden door heeeel lang...:eek:
 

Roel

Mankinds only hope
Omdat tijdens stress situaties mensen die niet mee wilden/konden doen uit de gemeenschap werden gezet. Alle voor de stam. Dat beloofde namelijk het overleven...
 

petroman

SHTF Expert
Hangt allemaal af van de situatie, zoals ika l schreef:
Kan je naar buiten en is het een kwestie van "handiger om samen te werken" of
zit je in een ruimte te wachten tot de atmosfeer buiten te beademen is en kijkt iedereen naar het laatste velletje wc papier.
ben je dan ook nog op e vlucht of niet.
Elke situatie is anders, reageren dezelfde mensen anders, dara kan je weinig op trainen.
 

Lai

Prepper goeroe
Geef em even een schopje.

Ik werd gister door mijn paps gebeld, hij was een beetje in paniek. Wat blijkt meneer bedacht zich ineens dat dochter lief (ikke) in een krot woont en het extreem vriest!! Hij was al bang dat ik in een ijspegel verandert was. :confused: Ik moest maar bij hem komen. Hij was even vergeten dat dit juist mijn type weer is en ik mij gewoon goed vermaak en zeker niet verrek van de kou. (mijn eerste huisje was een oude houten schuur zonder isolatie en toen was het een keer zo fris, toen hoorde ik hem helemaal niet. :fluit: )

Dit heeft mij wel aan het denken gezet. Het duurt dus even voor de euro valt bij paps dat er ook nog familie is die ergens anders woont en het moeilijk kan hebben. Wat nou als de shtf komt? Dan denk ik toch dat ik paps moet benaderen, want andersom kan het wel dagen duren voor hij aan mij/anderen denkt :eek:.
 
D

Deleted member 569

Gast
Omdat tijdens stress situaties mensen die niet mee wilden/konden doen uit de gemeenschap werden gezet. Alle voor de stam. Dat beloofde namelijk het overleven...

En de keuze was vaak luisteren naar degene met de grootste grijze baard of met de grootste biceps ook al konden zij er mogelijk naast zitten...
 

Roel

Mankinds only hope
En de keuze was vaak luisteren naar degene met de grootste grijze baard of met de grootste biceps ook al konden zij er mogelijk naast zitten...
Ligt vaak toch iets meer genuanceerd. Wanneer een hoofdman/vrouw het te vaak niet bij het goede eind heeft is zijn/haar rol snel uitgespeeld.
Dan wordt er al snel geluisterd naar diegene die wel met goede oplossingen op de proppen komt.:)
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
En de keuze was vaak luisteren naar degene met de grootste grijze baard of met de grootste biceps ook al konden zij er mogelijk naast zitten...

Oud en seniel is ook niet goed. Tot een bepaalde leeftijd kan een soort van dorpsoudste of groepje ouderen je veel leren, over ervaringen vertellen en misschien dat sommigen zelfs wijzer zijn geworden. Maar wijsheid is niet vanzelfsprekend bij ouderdom.

Het ligt dus puur aan de personen situatie waar je in zit.

Ik heb ern grote familie en veel zie of hoor ik al jaren niet meer, ondanks pogingen van een oom de familie na de dood van mijn grootouders bij elkaar te houden. Niet dat er ruzie is maar iedereen heeft het kennelijk te druk met zijn eigen leven.waarom zou ik voor die mensen een plekje reserveren?

Dan liever goede vrienden, liefst preppers waarmee je de kansen vergroot op overleven.
 
D

Deleted member 569

Gast
Ligt vaak toch iets meer genuanceerd. Wanneer een hoofdman/vrouw het te vaak niet bij het goede eind heeft is zijn/haar rol snel uitgespeeld.
Dan wordt er al snel geluisterd naar diegene die wel met goede oplossingen op de proppen komt.:)

Nadat het fout was gegaan... ja
 

Roel

Mankinds only hope
Uiteraard, bij deze, je krijgt toegemeten, een lange grijze baard...plus biceps!:)
 

Alberto

Senior Prepper
Sinds de mens bestaat organiseert hij zich in een samenlevingsvorm tot overleven. Ik zie niet in waarom dat tijdens een shtf anders zou zijn.
Klopt!
feit is en ik blijf er van overtuigd dat mensen automatisch -ook bij SHTF- community's gaan vormen.
Sterker nog, de psychologie leert ons dat er steeds een "leider" in de groep zal zijn/komen en er zich gaandeweg een soort van "regering" zal gaan vormen.

Zei die denken dat ze met een groepje "vredelievend" bij elkaar kunnen wonen zijn er aan voor de moeite.
Simpelweg omdat er ook mensen zijn die de kunde/wil niet hebben om belangrijke beslissingen te nemen.


Omdat tijdens stress situaties mensen die niet mee wilden/konden doen uit de gemeenschap werden gezet. Alle voor de stam. Dat beloofde namelijk het overleven...
Als er zich een groep vormt gaan er altijd zijn die de beschermende rol gaan nemen tegenover deze die niet mee willen/kunnen.
Indien er die éne er uit gegooid wordt zal de groep zich opsplitsen, de beschermen zal de leider worden en zal er een nieuwe community gevormd worden.
En op die manier ontstaat er oorlog tussen groepen ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel
Bovenaan