• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat met close familie

petroman

SHTF Expert
Wie niet werkt zal niet eten..i.d.d. Wat moet je anders..?

Maar hoeveel werk heb je binnen als je niet naar buiten kan ?
Je gaat er van uit dat je van alles (buiten ?) kan doen, maar dus een hoop logees hebt die mee eten.

Als je bij elkaar mot hokken omdat er whatever is dan zal je niet naar buiten kunnen om van alles te gaan doen.
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Eén oorzaak van haar eetproblemen is een scheur in t middenrif, waardoor ze heel gauw last heeft van acid reflux (
als ik lees wat ze wel eet, dan krijg ik zelf ook spontaan reflux en zwaar diarree ook trouwens
kom op, laat je niet ringeloren .

nee, niet hard, maar reel, shit happens

En ik zal er waarschijnlijk best even van wakker liggen, zou t zover komen
zorg dat je slaap middelen in je uitrusting hebt
slaap te kort is slecht in een SHTF situatie
( wel op je veiligheid letten en niet slapen als dat niet kan :) )
verder zou ik er niet over wakker liggen
realiteit is gewoon dat als het zo ver komt, je tientallen mensen zal moeten achter laten , die dan voor zichzelf moeten zorgen

Ik prep in principe voor 11 familieleden maar je weet nooit hoe het gaat lopen. Laat je een buur of vriend in de kou staan of mensen die op je pad komen?

Ik ga ervan uit dat wanneer het echt misgaat de groep 20-30 personen zal omvatten. Dan gaat je voedselvoorziening hard dus moet je kunnen aanvullen. Belangrijk dus om de juiste tools en gear te hebben dit te kunnen doen.

Dat iedereen zijn bijdrage naar kunnen moet doen is vanzelfsprekend, anders eten ze niet mee zoals @Flos al aangaf. Dat er verschillende mensen in zo'n groep zitten is zeker maar als het jouw voorraad, lokatie of tools betreft, dan heb jij daar over te bepalen voor het grootste deel. Al is iedere Inbreng en verbetering welkom.

Nu mag iedereen in zijn eigen bubbel leven van mij, en wie ben ik om de wijsheid te denken te hebben maar ........................

Wow, doe een beetje onderzoek
dan zul je snel tot de conclusie komen dat een grote groep, al snel ruziënd door je woonkamer rolt na 14 dagen opgesloten bij elkaar, zonder tv, zonder internet gezellig bij het kaarsje stinkend omdat ze al 2 weken niet hebben gedoucht

30 man voeden ?? reken eens voor wat die per dag dan volgens jou nodig hebben eten tot water tot wc papier medicijnen schone kleding, maandverband enzzz
en hoeveel je moet PLUNDEREN bij de buren om dat bij elkaar te krijgen dag na dag na dag

Ik meen het serieus , geef eens een goede berekening van alle dagelijkse behoefte van 30 man vrouw en kinderen
en doe dat over een langere termijn van een maand of meer
gebruik een goed lijst en Excel, dan kom je een heel eind , een dagje overleven zelfs 100 man nog wel

En mensen op je pad ??? mijn advies, naar beneden kijken , doorlopen en niet opvallen, te wijde kleding zodat je vermagert lijkt, hand wel aan je wapen
ik vrees dat jij een van de goedbedoelende bent die het eerste wordt afgeslacht. zodra men weet dat jij eten en drinken hebt, en anderen niet, dan krijg je toch te maken met HUN overleving drang, en die is niet vriendelijk als je ze niet geeft wat ze willen
En wie heeft er te bepalen ?? de eigenaar ?? mja, zelfs met 30 familie leden ben je snel klaar hoor, die hou jij niet in de hand, laat staan een gemengde groep van 30 met afwijkende persoonlijkheden en belangen.
en zelfs die goede vriend, die vertrouwde neef, die ken jij niet. Niet als het in een SHTF situatie is, daar heb je hem / haar nog nooit in mee gemaakt. Je kan dus helemaal niet weten hoe ze dan zijn
Van booreiland tot onderzeeër worden hele testen gedaan om te voorkomen dat mensen elkaar naar de keel vliegen. en zelf dan gaat het nog fout

Werken ?? hahahaha

speel dit hele scenario nou eens helemaal af in je hoofd en fantasie
in bad of op de wc,
tenzij je jezelf ziet als kolonel of generaal of kamp commandant,
wordt het scenario al snel een klucht, en enkele dagen later een drama

tenzij je nu al, van tevoren een groepje vormt, waar enkele potige bij zitten, en de wapenstok klaar hebt
dan goed afspreken met die knok ploeg dat die je persoonlijke commune politie worden
Die kan je kopen door ze extra eten en vrijstelling van werk te geven, waardoor de overige dan weer kwaad op ze en jou worden en het oneerkijk vinden.
Maar stel dat de SHFT wat korter duurt dan je had verwacht, hou dan ook rekening dat je geen vrienden of familie over hebt door deze acties :)

Samen staan we sterk is een vakbonds kreet
maar in een SHTF niet klakkeloos waarheid

Als je bij elkaar mot hokken omdat er whatever is dan zal je niet naar buiten kunnen om van alles te gaan doen.

MAARRRR Wim, het is wel een zelf oplossend probleem
hahahaha

Het klinkt heel gek misschien, maar ik prep alleen voor mijzelf.
Ik ben overigens heel close met mijn directe famillie.
Het houd me wel bezig hoor...
Bij dingen als uitval van NUTS voorzieningen kan de familie wel bij me komen.
Mocht er oorlog komen en alles heb ik alleen voor mezelf.
Mijn idee :) maar helemaal haalbaar is dat ook niet

ook ik ga voor schut,
een partner, dus die kan je niet buiten zetten
2 volwassen kinderen, mja alleen als ik me partner buiten zet, kan ik die buiten houden hahaha maar dan moet ik niet meer gaan slapen, anders ben ik het haasje
die kinderen hebben een partner, ohh en passant hebben die ook kinderen ( 1x tiener en 2 +/- 1 jarige )
 

Flos

SHTF Expert
@W-O-L-F mooie uiteenzetting schijf je daar neer. Maar ik denk dat @Harry Nack wel weet waar hij overpraat.
Velen schrijven hier dat je in een shtf situatie moet binnen blijven in een woonkamer op jou komt moet zitten.
Ik vraag mij af wie dat idee in het leven heeft geroepen.
Ik prep nu ook voor een groepje. En moest het ooit zover komen ga ik een gemeenschap op bouwen. Hier bij mij of elders
De mensen die welkom zijn weten mij te vinden. En het zal niet zijn om op jou kont te zitten.
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Nou zeg, je hebt het niet tegen een toetsenbordprepper hoor.

Dat wil niet zeggen dat het denken dat je 30 man kan voeden en onderhouden en dan ook nog "in het gareel " te houden voor langere termijn
een illusie zal blijken te zijn zonder daarvoor zeer specifieke maatregelen te nemen
zowel in verdediging als logistiek als organisatorisch een nachtmerrie

En een grote groep gaat opvallen en zal snel door zowel burger als instanties met interesse worden bekeken

de kans dat een grotere groep al snel doelwit gaat worden, is evenredig.
al was het maar dat de aan de poort kloppende massa door het lint gaat als je niet open doet.

waarbij juist die groepen voor de anderen een per dag groter wordend gevaar zouden worden, omdat die veel meer nodig hebben en op den duur voor een deel zullen vervallen tot bendes die waarschijnlijk al snel geen andere keuze hebben dan te nemen wat ze nodig hebben, al komt dat maar omdat ze in een groep veel minder hinder hebben aan morele bezwaren en zich sterker gaan voelen.
gek genoeg zal altijd de menselijke natuur en overleving drang prevaleren.
en daar de mens in oorsprong "slecht " is ,,,,,,

en ongeacht of je in het bezit bent van een boerderij of flatje,
tegen 30 personen moeten gaan vertellen wat ze moeten doen,
waar ze wel en niet aan mogen komen,
niet bij de buren te gaan shoppen,
niet zonder rantsoen aan de melkpoeder te zitten ook al huilt het kind,
maar 3 velletjes wc papier te gebruiken, s
til te zijn,
de wc schoon te maken,
af te wassen,
uitzoeken wie je fles drank heeft gejat,
wie het laatste blik leverworst heeft open gemaakt,
wie een deel van je voedsel heeft weg gegeven aan iemand buiten het "kamp" omdat die nu eenmaal een relatie heeft tot die persoon maar die niet mee mag doen ,
de bewoners vertellen en uitleggen dat ze hun vrienden en kennissen niet binnen magen laten die bedelend en hongerig met de baby op de arm aan de poort staan,
dat opa en oma niet binnen mogen
waar ze moeten slapen,
dat ze met geweld mensen van de poort moeten weren,
ophouden in je tuba te kotsen,
te kappen met die griep epidemie,
zijn/haar antidepressiva te nemen die op is,
de niet verwachte verslaafde kennis buiten te zetten samen met zijn/haar partner ( kan nu eenmaal gebeuren dat je iemand niet zo goed kent als je denkt ) ,
de buurt apotheek te gaan overvallen om voor 5 tot 10 van de mensen medicijnen te gaan roven,
en neem dan gelijk een stuk of 1000 condooms mee, want zwangere kun je in die situatie niet echt gebruiken
een dokter te gijzelen want bij 30 personen is de kans op makkes 30x zo groot,
Vul in en kleur de plaatjes .............

natuurlijk kun je ook Noachje gaan spelen door van elke soort er 1 op te nemen
1 bakker 1 dokter 1 vroedvrouw /man 1 interieur verzorger/ster 1 politie agent 1 rechter .......


ik trek dus de realiteit zin in dit geval in twijfel ja, let wel ik heb het over langere termijn en niet een weekje.
In deze hele draad / topic zie ik vaker mensen zeggen dat ze een x aantal mensen willen opvangen, maar geen enkele poging om een berekening te laten zien hoe men denkt de problemen die er mee gepaard gaan ( grotere groepen ) echt uiteen te zetten

hoe nobel ook om je hele omgeving te willen helpen en je hele familie te willen onderbrengen
of te denken dat je zelf met een "ploeg"meer overleving kansen hebt,
30 verveelde hongerige vuile stinkende mensen in een huis, geeft veel gelazer


Vroeger in de communes waar ik bij betrokken was, is het niet gelukt en waren er zeer regelmatig problemen
Als scout (in een lang en grijs verleden ) ervaring met een verkenner of 30 per kamp, en ook daar veel problemen soms
en dat is dan nog in een goede setting en vrijwillig zonder gebrek
doe dat eens zonder water, verwarming, internet, tv de alberthein in het dorp en geen direct uitzicht op een oplossing

de stelling is en was Wat met close familie
ik vindt het correct dat die vraag stelling zich uitbreid tot een wat grotere groep, want wat is close familie, en wat doe je met de aanhang
maar dan wel graag met een dosis realiteitszin en goede uitleg hoe men denkt dit dan te gaan doen en organiseren zodra men het heeft over grotere groepen.
zo heeft de starter van het onderwerp en de anderen er ook nog wat aan :) wie weet, verbaas mij en laat mij leren .

Velen schrijven hier dat je in een shtf situatie moet binnen blijven in een woonkamer op jou komt moet zitten.
Ik vraag mij af wie dat idee in het leven heeft geroepen.
op de kont zitten is wat ver gezocht ja :)
maar waarschijnlijk hebben de mensen ( miljoenen ) niet veel andere keuze, omdat niet iedereen op een landgoed woont ?
zelfs eengezinswoningen zijn in dit land niet dik gezaaid, maar dan nog, herberg daar eens 30 personen in voor langere tijd .
Binnen blijven ? mja buiten kan het wel eens snel gevaarlijk worden in een stad, van beroving tot plundering. ( bendes van 30 man :p )
en als kanttekening, iedereen brult wel dat je de stad uit moet gaan, maar sja die verdomde file van die andere 600.000 die dat aan het doen zijn houd zo op he :) om het nog maar niet te hebben over waarheen dan voor die 600.000 en dat over alle steden en bewoonde gebieden
Helaas is Nederland geen België Duitsland of Frankrijk met veel ruimte en mogelijkheden. de problemen zijn dus vaak heel anders.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Het is duidelijk dat je niet weet waar je het over hebt, over wie je het hebt...prima,beter misschien ook.
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Het is duidelijk dat je niet weet waar je het over hebt, over wie je het hebt...prima,beter misschien ook.
hahaha ik weet dat ik eigenlijk niet moet reageren
maar helaas ... zeggen dat ik niet weet waar ik het over heb is een aanname :p

vertel, jij weet blijkbaar wel hoe je de logistieke en andere problemen moet oplossen
ik luister met zeer grote interesse, want ik heb geen goede invulling er voor

Want met de kleine 9 waar ik al snel mee zou zitten opgescheept, voorzie ik een hoop gedoe, alleen al de 2 van <1jaar met alle ziektes ( op dit moment heeft er een zelfs de mazelen en is nog geen week uit het ziekenhuis ) en voeding, is een nachtmerrie

als lezer van dit openbare deel van het forum, wil ik het graag snappen :)
dus help me dan maar aan inzicht.
 

Flos

SHTF Expert
op de kont zitten is wat ver gezocht ja :)
maar waarschijnlijk hebben de mensen ( miljoenen ) niet veel andere keuze, omdat niet iedereen op een landgoed woont ?
zelfs eengezinswoningen zijn in dit land niet dik gezaaid, maar dan nog, herberg daar eens 30 personen in voor langere tijd .
Binnen blijven ? mja buiten kan het wel eens snel gevaarlijk worden in een stad, van beroving tot plundering. ( bendes van 30 man :p )
en als kanttekening, iedereen brult wel dat je de stad uit moet gaan, maar sja die verdomde file van die andere 600.000 die dat aan het doen zijn houd zo op he :) om het nog maar niet te hebben over waarheen dan voor die 600.000 en dat over alle steden en bewoonde gebieden
Helaas is Nederland geen België Duitsland of Frankrijk met veel ruimte en mogelijkheden. de problemen zijn dus vaak heel anders.
Ok dan heb ik in jou ogen al wat voordeel.
A) Ik woon op het platteland
B) Ik ben geen Nederlander
C) Wij hebben geen steden met 600.000 inwoners.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
@Mayo, waar ik momenteel zit heb ik aan ruimte geen gebrek voor grotere groepen. Ik heb de beschikking momenteel over verschillende hectares land en honderden hectares jachthond. De grootste rivier van Spanje loopt op enkele kilometers langs en de zee is op 20 minuten te vinden. Op mijn tweede lokatie zelfs op 5 minuten en deze heeft een eigen watervoorziening op 100 meter diepte.

De voorraad moet zeker bijgehouden worden maar kost eigenlijk niet eens zoveel eenmaal opgespaard. Hoe groter de groep des te sneller de voorraad zal opraken, dus deze zal snel moeten worden aangevuld anders is het met de voorraad snel gedaan.

Ik heb het afgelopen jaar een "test" gedaan, al wist mijn familie niet dat het een test was. Ik had voor de feestdagen een penthouse gehuurd van 200m2 en hier verbleven we met 9 familieleden. Na een week was ik blij dat ik weer de ruimte had kan ik melden. Ik ben kennelijk iemand die ruimte nodig heeft. :)

Zoals gezegd prep ik voor 11 maar stel dat andere familie of prep vrienden hulp nodig hebben. Die komen ook niet alleen maar met hun groep dus verdubbeld je groep al snel.

Meerdere locaties en gebouwen zijn dus nodig daarom ben ik nog niet klaar. De komende jaren moet er nog een stuk grond bijkomen en stiekem droom ik nog steeds van een soort PH (Preppers Heaven), al noemt een prep vriend het liever PP (Preppers Paradise).
 

W-O-L-F

Senior Prepper
A) Ik woon op het platteland
dat is meer dan 1 voordeel punt :)

B) Ik ben geen Nederlander
Dit wordt mij denk ik weer niet in dank afgenomen door mijn landgenoten, maar dit is idd een heel groot voordeel
en België is in mijn ogen gewoon een geweldige plek en veel delen hebben nog een bevolking die elkaar steunt, dat is hier steeds zeldzamer

C) Wij hebben geen steden met 600.000 inwoners.
:) wij wel
Rotterdam +/- 620.000 Den Haag +/- 510.000 Amsterdam +/- 820.000
Maar troostje :) Antwerpen zit al aardig in de 500.000

( sowie is off topic ) :oops::off:
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Verrek, ik dacht dat ik hier al gereageerd had. Niet dus, dus hierbij dan alsnog mijn reactie op de beginvraag (en wat zijsprongetjes vermoedelijk).

Ik prep voor nu, vanuit mijn huidige situatie en omstandigheden gezien, voornamelijk voor een bug-in met enkel mijn zoontje van 2jr,4mnd, en een semi onvoorziene +1. Ex/zoontje's vader die nét hier is om hem te halen/brengen of een zeldzame bezoeker precies als de pleuris uitbreekt, of in de nabije toekomst een vriendje van kiddo wat is komen spelen. *kanttekening; natuurlijk wel ook bezig om skills, ervaring en gear te verzamelen voor als we niet anders kunnen dan vertrekken, maar bug-out is echt pas een plan D of verder voor nu.

Mijn grootouders, de enige familie waar ik écht close mee was, zijn nu geen zorg meer, maar die waren zonder twijfel ook welkom geweest. Ze hadden niet veel bij kunnen dragen op fysiek vlak, maar voor het moraal en om kiddo bezig te houden hadden ze zeker hun steentje bijgedragen. In kleine tijdelijke situaties had ik me niet veel zorgen over ze hoeven maken, hun voorraden waren ook behoorlijk te noemen.

Voor wat betreft mijn thuisfront; ook zij kunnen wel even toe in kleine situaties (alleen water is wellicht een puntje). Voor grotere situaties ben ik er nog niet helemaal over uit. We zijn niet extreem close, en de band is voor mij een beetje een af en aan gebeuren. Zeker met mijn ma kan ik vreselijk botsen, dus dat zou niet ideaal zijn als we dan verplicht continue op elkaar's lip zouden zitten. Echt enorm eruit springende skills heb ik ook nog niet echt gezien bij ze, dus veel toegevoegde waarde? Meh, en moeders ligt ook nog eens fysiek redelijk in de kreukels. Grootste twijfelpunt zijn mijn broertjes (nu 16 en 17), daar voel ik meer verantwoordelijkheidszin voor, mede omdat ik ook een groot deel van hun verzorging op me had toen ze klein waren, dus weigeren als die twee aan de deur zouden staan? Denk niet dat ik dat zou kunnen. Beide zijn wel aanpakkers, de oudste is redelijk van het sleutelen en technische zaken dus leuk meegenomen. De jongste is een gevoelig typje, en in hoeverre hij in een high-stress situatie nog wat waard zou zijn durf ik niet te zeggen, maar die heeft wel weer aardig handels-inzicht, dus zou waarschijnlijk de ruilhandel toebedeeld krijgen. Maar ja, daar krijg je weer de vraag, slepen ze pa en ma dan mee hierheen?
Thuisfront weet wel soortvan dat ik prep, en ik probeer inderdaad zoals al door anderen gezegd vooral subtiel suggesties te doen dat ze het zelf kunnen rooien.

Verder mag iedereen het in beginsel gewoon lekker zelf uitzoeken, met de uitzondering die hier ook al een keer genoemd was dat ik een wees/verloren gelopen kind zonder twijfel binnen zal halen, ongeacht de extra zorglast.

EDIT; Nog wat betreft het 'lijstjes' maken in gedachten. Ja, zowel bewust als onbewust ben ik wel de mensen om mij heen aan het evalueren op goede/bruikbare en slechte/belemmerende kwaliteiten, maar ik heb geen echt vaststaand lijstje.
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Ik heb de beschikking momenteel over verschillende hectares land en honderden hectares jachthond.
Ehhh sja hombre, es no compatible con los agentes normales ( sorry voor mijn slechte schrijfwijze, ik spreek het stukken beter )
Crappp ik wil terug naar Andalucia :) waar ik 2,5 jaar heb rond gehangen

hier verbleven we met 9 familieleden. Na een week was ik blij dat ik weer de ruimte had kan ik melden.
We hebben ooit een kamp gedraad van 2 weken met een gemeleerd volwassen gezelschap van 12 mensen op een +/- 200m2 in 1 grote tent en ondanks dat ze elkaar kende was er al hommeles

maar mijn posting was niet om je ongenuanceerd aan te vallen hoor
maar meer omdat er vaker in die trend wordt gepost maar niemand die eens uiteen zet wat de benodigdheden zouden zijn en in welke situatie
 

W-O-L-F

Senior Prepper
:thumbsup:
maar bug-out is echt pas een plan D
De bug out zeker niet uit het oog verliezen
het kan snel fout gaan in een dicht bewoonde omgeving
van rellen tot ziekten door afval en sanitair
Maar ja, zeker in die situatie goed opletten vanuit je "veilige " omgeving wanneer het tijd is om te gaan, als je een goed doel kan bedenken
laat de anderen maar in de eerste paar dagen elkaar onder de voet lopen, in de file staan enzovoort

Alhoewel het altijd een gevoels probleem is wie je wel of niet helpt, hoor ik een redelijke en goed overwogen stem :)
niet dat het daarmee makkelijker wordt :-(
 

ReadyMom

Prepper goeroe
:thumbsup:
De bug out zeker niet uit het oog verliezen
het kan snel fout gaan in een dicht bewoonde omgeving
van rellen tot ziekten door afval en sanitair
Maar ja, zeker in die situatie goed opletten vanuit je "veilige " omgeving wanneer het tijd is om te gaan, als je een goed doel kan bedenken
laat de anderen maar in de eerste paar dagen elkaar onder de voet lopen, in de file staan enzovoort

Alhoewel het altijd een gevoels probleem is wie je wel of niet helpt, hoor ik een redelijke en goed overwogen stem :)
niet dat het daarmee makkelijker wordt :-(

Tja, dat doel is vooral waarom het een plan D is, ik heb echt nog geen flauw benul wat wijsheid is om heen te gaan, wat ook nog eens lopend/fietsend haalbaar is met een peuter op sleeptouw.
Zoals @Loreen ook al zei; kind is prio nummero uno, dus als het kan thuis blijven in zijn veilige vertrouwde omgeving heeft de voorkeur, en het maakt de keuze om niet veel mensen erbij te betrekken wel makkelijker, want dat gaat toch weer voorzieningen kosten die hem langer/beter veilig en gezond kunnen houden.
Zou die bruine smurrie aan het rondvliegen gaan op een moment dat kiddo bij zijn vader is (en ik gecheckt heb of ie veilig is), zou ik veel makkelijker de beslissing nemen om basecamp te verlaten, zelfs al zou ik (nog) geen vast eindpunt in gedachten hebben. Want hoe lief ventje ook is, het is nu gewoon nog een rotleeftijd w.b. 'rekening houden met' en belemmerende factoren.
 

Mayo

Last (wo)man standing
@Mayo, waar ik momenteel zit heb ik aan ruimte geen gebrek voor grotere groepen. Ik heb de beschikking momenteel over verschillende hectares land en honderden hectares jachthond. De grootste rivier van Spanje loopt op enkele kilometers langs en de zee is op 20 minuten te vinden. Op mijn tweede lokatie zelfs op 5 minuten en deze heeft een eigen watervoorziening op 100 meter diepte.

De voorraad moet zeker bijgehouden worden maar kost eigenlijk niet eens zoveel eenmaal opgespaard. Hoe groter de groep des te sneller de voorraad zal opraken, dus deze zal snel moeten worden aangevuld anders is het met de voorraad snel gedaan.

Ik heb het afgelopen jaar een "test" gedaan, al wist mijn familie niet dat het een test was. Ik had voor de feestdagen een penthouse gehuurd van 200m2 en hier verbleven we met 9 familieleden. Na een week was ik blij dat ik weer de ruimte had kan ik melden. Ik ben kennelijk iemand die ruimte nodig heeft. :)

Zoals gezegd prep ik voor 11 maar stel dat andere familie of prep vrienden hulp nodig hebben. Die komen ook niet alleen maar met hun groep dus verdubbeld je groep al snel.

Meerdere locaties en gebouwen zijn dus nodig daarom ben ik nog niet klaar. De komende jaren moet er nog een stuk grond bijkomen en stiekem droom ik nog steeds van een soort PH (Preppers Heaven), al noemt een prep vriend het liever PP (Preppers Paradise).


Grappig hoe ik berichten van anderen, zonder het te merken, op mijn eigen situatie projecteer: 30 mensen zouden, denk ik, amper in mijn huis passen zonder dat ze om de beurt moeten ademhalen :D Mijn excuses alvast voor toekomstige ongefundeerde 'aannames' die ik doe!

@Harry Nack :
Al ik jou stukje lees dan klinkt alsof je het al behoorlijk goed voor elkaar hebt! :thumbsup:
In mijn ogen zit je al een een PH, hoor! Ik zou nog veel van je kunnen leren.
Daarnaast zijn sommige mensen van nature 'leiders' en wellicht ben jij er daar 1 van. Iedereen kan dat zelf het beste inschatten.

Ik heb zelf ook ruimte nodig om goed in mn vel te kunnen zitten. Het idee met een groep samen te moeten 'wonen', onder SHTF omstandigheden... pfoe!
Ik vond 3 weken vakantie met een bevriend stel al een opgave, hahaha! Liever niet, dus :rolleyes:
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik ben aardig op weg maar je bent volgens mij nooit klaar. Er zijn nog zoveel wensen, projecten en toekomstplannen.

In Nederland zou ik nooit zo ver zijn gekomen als in Spanje. Hier kosten veel dingen een stuk minder, met name grond en onroerendgoed. Ik ben van mening dat een BOL/Bil in het buitenland voor bijna iedereen haalbaar is. Je hoeft daar niet rijk voor te zijn.

Ik heb gelukkig mijn werk kunnen meenemen naar hier en een baan en wat geld scheelt een hoop ellende.
 

Lai

Prepper goeroe
Als je een goede leider bent en taken kan verdelen aan mensen die daar geschikt voor zijn (dus niet oma met rollator putjes laten scheppen) en daar duidelijke instructies bij geeft (ivm rantsoen voedsel/drank/kleding....) en van tijd tot tijd samen praten over hoe het loopt en waar het heen gaat wat er eventueel verandert kan/moet worden, zou je het wel een tijd zonder al te veel morren kunnen redden.

Zelf heb ik ook scouting kampen gedraaid van A tot Z georganiseerd. De jongste groep was leeftijd 7 tot 11 jaar en dit waren ver weg de makkelijkste kampen ondanks dat ik en 3 andere leiding veel moesten organiseren. De kinderen lieten zich makkelijk leiden en hielpen goed mee. Maar de kampen met alleen volwassenen :eek: En dat was een kamp de helft korter dan met de welpen. Wat was ik blij dat ik weer naar huis kon. Dat heeft mij wel inlaten zien dat ik alleen of met een paar beter uit de voeten kan dan met 30 half vreemden.

Enneh 30 man in mijn huisje?? Word stapelen :p Woon op 70 m2. waarvan 1/3 schuin dak heeft.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Wanneer je wat ruimte heb is het leven met een groep een ideale situatie. Mensen hebben verschillende skills en vele handen maken licht werk. Je hoeft niet echt één leider te hebben, maar beslissingen nemen met een klein groepje op respectvolle manier zou het beste werken. Groepen tot ongeveer 30 personen functioneren het beste. Taken kun je verdelen naar skills en leeftijd.

Een oude vriend van mij heeft eens drie maanden geleefd met een groep van 35 man op een middeleeuwse boerderij. Ze hadden enkele dieren voor melk, eieren, vlees en warmte. Daarnaast verbouwden men de eigen groentes en fruit naast het jagen, vissen en vallen zetten. Mijn maat was zo'n 8 kilo afgevallen en 75% van de dag was men bezig met eten en drinken.

Op wat gezonde discussies na ging het leven eigenlijk prima en na een paar weken went de nieuwe situatie snel. Hij heeft er zelfs zijn vrouw aan overgehouden.
 
Bovenaan