• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat met close familie

Flos

SHTF Expert
@Flos ik snap niet helemaal wat je bedoelt, maar mijn karakter heeft zich idd sterk gevormd door mijn eigen genen, mijn opvoeding thuis en mijn genoten 'opvoeding' bij de krijgsmacht.

Geen idee of dit strookt met jouw beeld of niet...kon m alleen niet plaatsen.
Ben benieuwd
kijk het is simpel.
Als kind moest ik thuis op mijn ouders boerderij werken. Werk niet klaar geen eten.
Het grootste deel van mijn schoolkamaraden moesten thuis niet werken. En kregen gewoon te eten.
Dus ik ben opgevoed met werken. Mijn kamaraden niet.
Ook diensttijd deed veel aan het karakter van een jonge gast. Ik vind dat jammer dat het afgeschaft is.
Ik herinner nog mijn eerste militaire dag. Ik liep door de poort met een daarboven opschift.

HIER TEMPT MEN LEEUWEN EN BEREN.

Dan weet je al genoeg.
 

Niels

Mankinds only hope
Het klinkt heel gek misschien, maar ik prep alleen voor mijzelf.
Ik ben overigens heel close met mijn directe famillie.
Het houd me wel bezig hoor...
Bij dingen als uitval van NUTS voorzieningen kan de familie wel bij me komen.
Mocht er oorlog komen en alles heb ik alleen voor mezelf.
 

Mayo

Last (wo)man standing
ik had gisteren een goede vriendin op bezoek, die ik in theorie wel zou willen uitnodigen in mijn schuilplek, als de SHTF.
Ze is alleen enórm moeilijk met eten. :( Kan veel niet eten omdat haar maag dat niet verdraagt/ ze het niet lust / ze het niet gewend is.. (ze leeft zo'n beetje op crackers, sla, surimi salade, cup-a-soup en chips/snoep).
Dat zou dus een groot probleem worden als we van mijn voorraad zouden moeten leven..
Zelf heeft ze denk ik voor 2 dagen 'voorraad' in huis, ze heeft geen interessante/bijzondere skills, ze is niet al te gezond en we zijn het vaak niet met elkaar eens. (Haha, als ik dit zo schrijf vraag ik me af waarom we vriendinnen zijn! :D)

Daarnaast heeft ze 3 katten, wat op zeker vechten zou worden met die 5 van mij (we hebben allebei katers), als ze die mee zou brengen én ze heeft nooit meer dan een week eten voor ze.

Puntje bij paaltje ga ik haar niet ophalen als de dingen mis gaan (ze heeft zelf geen vervoer).
Ze weet dat mijn koelkast en vriezer altijd goed gevuld zijn, maar van mijn echte 'stash' weet ze niet.
Ik zou haar dus van mijn verse voorraad geven wat ze lust, maar ik ga niet mijn bonen en andere lang houdbare spul geven, want dat komt hoogstwaarschijnlijk in de vuilnisbak terecht. :(
 

Lai

Prepper goeroe
Als het zo ver is dat ze maar weinig keuze heeft zal ze moeten veranderen met eten en er aan moeten wennen.
Met haar "dieet" kan je het nooit enigszins gezond volhouden.
Mijn maag verdraagt ook veel niet en lus het een en ander ook niet, maar eet toch wel een heel stuk gezonder dan jou vriendin. Vraag mij dan af hoeveel er tussen de oren zit wat eten betreft.

Ze is ook niet er toe te brengen om wat meer in te slaan? Zeg een paar bananen dozen vol voedsel en flessen water?
Zelf lang houdbaar voedsel uit eigen voorraad geven zou ik in dit geval niet doen.

Ik heb een vriendin gehad die het moeilijk had financieel, regelmatig wat gegeven, zowel vers als lang houdbaar, zodat ze wat te eten had. Ook al had ik het ook krap. Vroeg ze mij een keer haar hond uit te laten omdat ze laat thuis zou komen, zie ik in de koel/vries combi het voedsel wat ik haar weken, zelfs maanden, daarvoor gegeven had. Beschimmeld en wel. In de kasten vond ik het lang houdbare spul. Bij navraag gaf ze aan er nooit meer aan gedacht te hebben dat ze dat ook nog had. En dat terwijl ze dagelijks in die koelkast moest zijn voor de blik hondenvoer en die blikken ook in de kast stonden naast de blikken die ik haar gegeven had. Heb haar nooit meer wat gegeven, kon het zelf net zo goed gebruiken.
 

Mayo

Last (wo)man standing
volgens mij is het niet handig om igv SHTF over te stappen van wat mijn vriendin eet naar vezelrijk voedsel.
Als haar maag nu al niks gewend is, dan wordt dát op zeker een ramp :fluit:
Nu kan ze wel een kilo of 40-50 missen, maar toch.. :D
Ja, ik heb haar vaak proberen over te halen wat gezonder te eten én om eens wat meer dingen in huis te halen, 'just in case'.

Afgelopen voorjaar had ze haar enkel verzwikt. Dacht ik mijn kans te hebben om haar erop te wijzen dat het nu wel érg makkelijk zou zijn als ze wat meer in de (koel)kast had staan. Maar ja, tegenwoordig bestel je bij diverse supers alles online en het wordt tot in je keuken gebracht... :rolleyes:
Verder gelooft ze niet in de combinatie shit en fans, dus dan houdt t eigenlijk wel een beetje op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lai

Ray

SHTF Expert
volgens mij is het niet handig om igv SHTF over te stappen van wat mijn vriendin eet naar vezelrijk voedsel.
Als haar maag nu al niks gewend is, dan wordt dát op zeker een ramp :fluit:
Nu kan ze wel een kilo of 40-50 missen, maar toch.. :D
Ja, ik heb haar vaak proberen over te halen wat gezonder te eten én om eens wat meer dingen in huis te halen, 'just in case'.

Afgelopen voorjaar had ze haar enkel verzwikt. Dacht ik mijn kans te hebben om haar erop te wijzen dat het nu wel érg makkelijk zou zijn als ze wat meer in de (koel)kast had staan. Maar ja, tegenwoordig bestel je bij diverse supers alles online en het wordt tot in je keuken gebracht... :rolleyes:
Verder gelooft ze niet in de combinatie shit en fans, dus dan houdt t eigenlijk wel een beetje op.
Je kunt een paard wel naar het water brengen, maar niet dwingen te drinken, is het spreekwoord. ;)
Wel erg sneu, want met zo'n dieet kun je een beetje gezonde oude dag wel vergeten.
 

wildemossel

Diehard Prepper
volgens mij is het niet handig om igv SHTF over te stappen van wat mijn vriendin eet naar vezelrijk voedsel.
Als haar maag nu al niks gewend is, dan wordt dát op zeker een ramp :fluit:
Nu kan ze wel een kilo of 40-50 missen, maar toch.. :D
Ja, ik heb haar vaak proberen over te halen wat gezonder te eten én om eens wat meer dingen in huis te halen, 'just in case'.

Afgelopen voorjaar had ze haar enkel verzwikt. Dacht ik mijn kans te hebben om haar erop te wijzen dat het nu wel érg makkelijk zou zijn als ze wat meer in de (koel)kast had staan. Maar ja, tegenwoordig bestel je bij diverse supers alles online en het wordt tot in je keuken gebracht... :rolleyes:
Verder gelooft ze niet in de combinatie shit en fans, dus dan houdt t eigenlijk wel een beetje op.

Nou die kilotjes is ze zó kwijt bij een WTSHTF. Maar dat gaat niet gebeuren hoor. Als het er op aankomt eet ze Álles. geloof me maar. Dan is er geen ruimte meer voor dit gemekker (inclusief dingen als vegetarisch en zo) je zal wel moeten. Het is nu een luxeprobleem... En als die persoon bij die mening blijft, prima, dan ben je als 1e aan de beurt....
 

Ray

SHTF Expert
Nou die kilotjes is ze zó kwijt bij een WTSHTF. Maar dat gaat niet gebeuren hoor. Als het er op aankomt eet ze Álles. geloof me maar. Dan is er geen ruimte meer voor dit gemekker (inclusief dingen als vegetarisch en zo) je zal wel moeten. Het is nu een luxeprobleem... En als die persoon bij die mening blijft, prima, dan ben je als 1e aan de beurt....

Ik ken een oude vrouw, vriendin van m'n pa, die nog de Tweede Wereldoorlog heeft meegemaakt. Nog steeds zo kwiek als een hoentje, scherp en nog steeds stront eigenwijs. Zij weigerde aan het eind van de oorlog aardappelschillen te eten en er was niet zo bar veel anders. Ze kreeg wel eens wat toegestopt, maar werd zo mager dat ze door haar ongeruste familie op zo'n trip is gezet naar 't platteland. Nu kook ik bijna dagelijks voor ze en het heeft bijna tien jaar geduurd voordat krieltjes in de schil at, 't was echt een trauma, aardappelen met schil. Toch knap dat het in dit leven toch nog overwonnen is. :D
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
ik had gisteren een goede vriendin op bezoek, die ik in theorie wel zou willen uitnodigen in mijn schuilplek, als de SHTF.
die theorie snel weer vergeten ?

Dacht ik mijn kans te hebben om haar erop te wijzen dat het nu wel érg makkelijk zou zijn als ze wat meer in de (koel)kast had staan.
en wat heb je daarvan geleerd na al die jaren ?

Verder gelooft ze niet in de combinatie shit en fans, dus dan houdt t eigenlijk wel een beetje op

volgens mij is het niet handig om igv SHTF over te stappen van wat mijn vriendin eet naar vezelrijk voedsel
En deze laatste is absoluut juist , plotseling veranderen van dieet geeft in die gevallen een lawine aan problemen.

en nu nog een keer ???


Wat ik hier nu plaats is hard, maar een SHTF is hard en geen spelletje
er is vaak geen ruimte voor fouten

Alles staat en valt natuurlijk van wat er aan de hand is
Gaat het om een gebroken waterleiding of een tijdelijk uitgevallen verdeelstation
Kan je haar altijd nog leren op Hardkeks en BP-5 te overleven
Je neemt dan gewoon een doos BP-5 en een doos hardkeks op in je kelder
Ohh en een doos chocopasta, daar leven ook veel van die patiënten op.
Als de mini SHTF er is breng je de doos naar haar toe en toedeloe / en klaar is kees

of een weken of maanden durende SHTF, in dat geval zou ik mijn vraag toch nog zelf maar eens goed evalueren.


Wie je gaat helpen of opneemt in een SHTF is iets wat je in mijn opinie goed moet evalueren en op verschillende criteria moet beoordelen
Gezondheid en skils tellen daar op dat moment zeker in mee
Maar evenzo of de persoon is te vertrouwen met de geheimen die voor jou en je dierbaren, de sleutel zijn tot overleven.

het gaat tenslotte niet om de vraag wie er in je kaart club mag mee doen.

Kort door de bocht, overweeg je in geval van SHTF een vermoedelijke anorexia patiënt of in elk geval iemand met een behoorlijke eet stoornis, in huis te halen. (Die ook nog eens geen familie is maar een "vriendin " .)

Hoeveel ervaring heb je daar mee ??
Ik heb er een in de familie zitten dus spreek een beetje uit ervaring. ( niet elk geval is gelijk )

Want pas op, die patiënten kunnen verdomd eigenwijs zijn en gaan zelf in een SHTF situatie, zich niet aanpassen.
de kreet, “honger maakt rouwe bonen zoet” , is gericht op “ik lust niet “ tieners en “gezonde “mensen. Maar werkt beslist niet voor anorexia patiënten.
daarom komen die op een gegeven moment in het ziekenhuis terecht met ondervoeding en vitamine en mineralen tekorten, tot soms de dood er op volgt.

Dus de kans dat ze ziek wordt of zelfs overlijd als het lang genoeg duurt, is niet ondenkbaar
of ze komt al ziek binnen. Want een langdurige eetstoornis kan lange termijn lichamelijke problemen veroorzaken.

Dan ook nog eens een handje extra beesten, die dus voer gaan kosten maar ook hun behoefte in je huis gaan doen.

En als hekkensluiter, liggen jullie mekaar ook niet echt.

En skils heeft ze ook niet zeg je.

Wow


Je zegt dat ze niets van je voorraad weet, en dat zou ik ook zo houden

Als het er op aankomt eet ze Álles. geloof me maar.
Een serieuze eetstoornis gedraagt zich echt anders dan een gezond iemand
dus je kon je wel een enorm vergissen :)

Als je zo een groep vormt met close familie. Ben jij dan de lijder of is dat jou vader of moeder? Terwijl jij toch voor alle prepspullen hebt gezorgd. Of gaan jullie familieraad houden.
in veel gevallen ben je dan een dood vogeltje
en neemt de sterkste of degene met de grootste bek, jou de teugels uit handen en gaan al je mooie plannen in de asbak

en anders vormt er bij een wat grotere groep ( alles vanaf een man of 3+) er een kliek
die zich tegen je zal keren.

er zijn sociale experimenten genoeg die dit aantonen.

en dan nog he,
hoe groter je groep, hoe meer er mensen zullen zijn die vinden dat piet jan en klaas er ook bij horen
en hoe wil je je daar tegen verzetten ?
Geloof me, voor je het weet keert de wolfspack zich tegen je

Er vanuit gaand dat die groep niet bestaat uit een hechte club die hetzelfde doel na streven, maak je dus geen schijn van kans met een grote groep, ook al is het familie. Het verkleind eigenlijk alleen maar je kansen.

Later als de wereld is gestabiliseerd, zou je kunnen argumenteren dat een grotere groep meer overlevingskansen geeft, maar ook gelijk meer leiderschap problemen en twisten.

maar in de eerste fase's is een kleine groep van 2 of 3, of eenling, spek koper ( zolang hij / zij onder de radar blijft . opvallen is dodelijk )
 

Roel

Mankinds only hope
Laatst op de verjaardag van mijn oudste zoon liet de moeder van mijn schoondochter zo half en half een opmerking vallen over dat zij, als er ooit iets aan de hand zou zijn, de hongerwinter zoals ze zei, dan konden ze mooi met elkaar bij ons op de boerderij komen wonen. Ik heb het meteen afgekapt, de grens ligt bij mijn kinderen plus aanhang en daar stopt het. De lieverd kan niks, zal een radijs niet van een rode biet onderscheiden, heeft twee linker handen maar wel een "gezonde" eetlust.
Gelukkig voor haar heeft haar man wel een paar goede handen aan het lijf en kan enorm goed sjaggeren, kortom, ze redden het wel.:)
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik prep in principe voor 11 familieleden maar je weet nooit hoe het gaat lopen. Laat je een buur of vriend in de kou staan of mensen die op je pad komen?

Ik ga ervan uit dat wanneer het echt misgaat de groep 20-30 personen zal omvatten. Dan gaat je voedselvoorziening hard dus moet je kunnen aanvullen. Belangrijk dus om de juiste tools en gear te hebben dit te kunnen doen.

Dat iedereen zijn bijdrage naar kunnen moet doen is vanzelfsprekend, anders eten ze niet mee zoals @Flos al aangaf. Dat er verschillende mensen in zo'n groep zitten is zeker maar als het jouw voorraad, lokatie of tools betreft, dan heb jij daar over te bepalen voor het grootste deel. Al is iedere Inbreng en verbetering welkom.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
d
Je zegt dat ze niets van je voorraad weet, en dat zou ik ook zo houden

Een serieuze eetstoornis gedraagt zich echt anders dan een gezond iemand
dus je kon je wel een enorm vergissen :)

vandaar ook de laatste zin in mijn stukje :
Puntje bij paaltje ga ik haar niet ophalen als de dingen mis gaan (ze heeft zelf geen vervoer).

Eén oorzaak van haar eetproblemen is een scheur in t middenrif, waardoor ze heel gauw last heeft van acid reflux (weet ff niet hoe dat in t nederlands heet).
Daarnaast is ze ook gewoon lastig met eten (geen vlees, geen eieren, geen peulvruchten, geen rivierkreeftjes maar wel krab?! :eek:).
Anyway, mijn besluit is al genomen. Je hebt gelijk, er is verschil tussen korte termijn shit en (verwachte) lange(re) termijn.
Maar in beide gevallen haal ik haar niet naar mijn huis. Ik zal wat brengen wat ik denk dat ze eet (en waarschijnlijk een groet zak brokken voor haar katten), maar that's it. Hard? Klopt. En ik zal er waarschijnlijk best even van wakker liggen, zou t zover komen.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Ik ga ervan uit dat wanneer het echt misgaat de groep 20-30 personen zal omvatten.

wow! 20-30 mensen???? Dat kan ik me niet eens voorstellen....:eek:
Voor welke periode probeer je te preppen en hoeveel voorraad moet je dan wel niet aanleggen??
Ik zou dat niet kunnen betalen en er ook geen ruimte voor hebben..
(niet voor de voorraad, maar ook niet voor de mensen)


Dat iedereen zijn bijdrage naar kunnen moet doen is vanzelfsprekend, anders eten ze niet mee zoals @Flos al aangaf.

Dus mensen die je wel al binnen gelaten hebt geef je geen eten als ze niets nuttigs (voor de groep) gedaan hebben....
Dát lijkt me erg moeilijk ... :(
 

Roel

Mankinds only hope
Hoe moeilijk dan? Als iemand komt potverteren ben je daar al gauw klaar mee, ik zou zo iemand i.d.d. de deur wijzen.
Alleen komt het bij ons niet zover, aangezien ik precies weet wie ik binnen haal.
Hard...? Nee, realistisch en ik hoop dat jij daar ook zo over denkt anders gaat het fout...
 

Mayo

Last (wo)man standing
Hoe moeilijk dan? Als iemand komt potverteren ben je daar al gauw klaar mee, ik zou zo iemand i.d.d. de deur wijzen.

Omdat Harry Nack, (denk ik) ook gezinnen binnenlaat. Als je bv weet dat de man superhandig is (om maar ff in stereotypen te praten :p), maar de vrouw of een van de tieners niks wil/kan doen, geef je die ene dan niks te eten?
Voer voor revolutie! :D
 
Bovenaan