• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat voor bemesting gebruiken jullie?

Roel

Mankinds only hope
Wij doen nooit anders dan compost geven, zowel in de moestuin als rond de vruchtbomen en -struiken.
Groen, dor, houtspanen, kippen-en paardenmest, wat leemhoudende aarde en wat kalk. En af en toe een laagje haringmeel, ooit gekregen en nu maken we het op.
Laag stro er over, paar gieters water en vooruit maar.
We zeven de compost door 12 mm gaas en brengen dit in de herfst op het land. Duimdikke laag is voldoende.
Dan met een eg, cultivator, wat je maar leuk vind, door de aarde werken, strodek er op en laat de winter maar komen.
Het leuke hier van is dat er nog volop bodemleven actief is als in kale grond iedereen al is verkast naar beneden.
Nou en in het voorjaar maak je al na gelang er gezaaid moet worden telkens weer een stukje kaal en als de plantjes boven komen breng je weer stro aan.
Blijft de grond mooi vochtig en los, want wormen zijn je dankbaar.
DSCF1536.JPG
DSCF0888.JPG
 

Lai

Prepper goeroe
Vind die mest overschot nogal meevallen. Ik woon in een gemeente die (volgens LTO nederland) de meest melkveebedrijven/koeien heeft van nederland. En toch word er hier nog behoorlijk wat mest uit het zuiden "geïmporteerd" om weilanden en akkerlanden te bemesten.

Mijn ervaring is dat paardenmest veel minder voedzaam is voor de tuin dan koe/schaap/varken/geiten mest. Paardenmest is wel erg goed om de hummus in de grond te verbeteren. Of te gebruiken in broeibakken (gebruikte mijn opa veel om voor te zaaien) en natuurlijk voor rozenstruiken.
In de middeleeuwen was men al van mening dat paardenmest geen mest was om gewassen op te verbouwen, niet voedzaam genoeg.

Tuinders hier gebruiken paardenmest omdat dat gratis is (al gebruiken ze nog veel kunstmest). Niet vanwege infectie gevaar. Dit is voor het eerst dat ik dit hoor. Zelf veel tussen de koeien gezeten en als brokkenpiloot vaak wondjes, schaafplekken waar ook wel koeienmest in kwam. Nooit een infectie van gehad. o_O
 

P.Oemel

Senior Prepper
Tuinders hier gebruiken paardenmest omdat dat gratis is (al gebruiken ze nog veel kunstmest). Niet vanwege infectie gevaar. Dit is voor het eerst dat ik dit hoor. Zelf veel tussen de koeien gezeten en als brokkenpiloot vaak wondjes, schaafplekken waar ook wel koeienmest in kwam. Nooit een infectie van gehad. o_O

Dat is ook niet zo gek met de hoeveelheid antibiotica die koeien tegenwoordig allemaal krijgen... ;)
 

Lai

Prepper goeroe
Dat is al een jaar of 15 flink aan banden gelegd. Het is en blijft een hardnekkige dis-informatie dat er bij koeien veel antibiotica gebruikt word, die helaas nog steeds rond gaat. Dus nee, je hoeft niet bang te zijn voor veel antibiotica in koeien mest. Komt nog bij, koeien krijgen een bak minder antibiotica (en andere medicatie) binnen in hun leven dan het gemiddelde sport paard! Ik heb ervaring met beide. ;)

Bij paarden alleen al zit je met 4 x per jaar wormenkuur (wachttijd 2 á 3 weken voor slacht) 2 x per enten (wachttijd 4 weken) Veel mensen laten hun sportpaarden nog enten tegen het rhino en het westnijl virus en tegen droes. Tel daarbij nog AB op voor alle snot neusjes die (ondanks enting) toch nog influenza/droes krijgen. Geloof mij, het gemiddelde paard krijgt heel wat meer medicatie binnen dan de gemiddelde koe.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Roel

Mankinds only hope
Ik maak me geen zorgen, als de pleuris uitbreekt... wie maakt het nog uit of er een grammetje meer of minder in het vlees zit.
Dat is een tijdje later toch irrelevant....
 

drent

Diehard Prepper
Dat is al een jaar of 15 flink aan banden gelegd. Het is en blijft een hardnekkige dis-informatie dat er bij koeien veel antibiotica gebruikt word, die helaas nog steeds rond gaat. Dus nee, je hoeft niet bang te zijn voor veel antibiotica in koeien mest. Komt nog bij, koeien krijgen een bak minder antibiotica (en andere medicatie) binnen in hun leven dan het gemiddelde sport paard! Ik heb ervaring met beide. ;)

Bij paarden alleen al zit je met 4 x per jaar wormenkuur (wachttijd 2 á 3 weken voor slacht) 2 x per enten (wachttijd 4 weken) Veel mensen laten hun sportpaarden nog enten tegen het rhino en het westnijl virus en tegen droes. Tel daarbij nog AB op voor alle snot neusjes die (ondanks enting) toch nog influenza/droes krijgen. Geloof mij, het gemiddelde paard krijgt heel wat meer medicatie binnen dan de gemiddelde koe.
Advies is min. 2x/jaar, niet standaard 4 voor een volwassen paard, hangt van de kuddesamenstelling/weidebeheer, etc. af. Vaccinaties influenza worden bij sommige organisaties 2x/jaar geeist, sommige mensen doen het uit paniek/zij zullen het wel weten. Grootste deel ent 1x/jaar en een aantal ook geheel niet of enkel elke 3 jaar tetanus. AB krijg je ook niet zomaar meer tegenwoordig. Wat wel belangrijk is, is dat phenylbutazone(pijnstiller) zonder melding paspoort voorgeschreven wordt, dit is gevaarlijk voor menselijke consumptie en dus hoort zo'n dier niet in de voedselketen thuis.

Paard valt zowel onder groot vee als onder huisdier en daar gaat inderdaad meer medicijnen in, het hoeft nl niet economisch uit te kunnen en dat moet met een koe/varken/schaap wel zo zijn, anders krijgt de boer de begroting niet rond met de iniminie marges die er gelden.
 

Lai

Prepper goeroe
@drent als je bij een pensionstal staat heb je te maken met gestelde eisen wat ontwormen en enten betreft.

@Roel dat is zo, ik maak mij dan daar weinig zorgen over. Er zijn dan wel andere dingen die belangrijker en waarschijnlijk ook schadelijker zijn.
 
Bovenaan