Salaristijd = updatetijd!
Mijn vorige lijstje
1. Bushbox Ultralight Stove & Esbit blokjes -
VOLDAAN
2. Sea To Summit Aeros Ultralight Regular opblaaskussen -
GESCHRAPT: proefslaapje met
mijn schuimrubberding uit de vuilnis (zie link) beviel zo goed dat deze voorlopig op laag pitje staat.
3. DD Ultralight Tarp S -
VOLDAAN, maar niet de S variant van 1,5m breed maar de "reguliere" medium van 2,9x3m, geeft net even wat meer leefruimte en setup-mogelijkheden dan alleen een A-frame die krap over je slaappplaats past, voor slechts 200 gram meer aan gewicht.
4. Lichtgewicht (merino) kleding - ...zie update lijstje.
5. Lichtgewicht donzen slaapzak -
VOORLOPIG GESCHRAPT (ik heb al een synth 0 graden mummy, dit soort kosten voor alleen 300 gram gewicht besparen scoort niet best op de euro per gram ratio).
6. Lichtgewicht trailschoenen -
VOORLOPIG GESCHRAPT, ik ben te gehecht aan mijn robuuste hiking boots.
Mijn huidige lijstje
1. Montane Via Trail Gloves handschoenen - betere isolatie, betere regenbestendigheid en 80 gram lichter dan wat ik nu heb. Ook nog eens touchscreenmogelijkheid, en heeft bovendien geen gaten (hopelijk). Vanwege de recente weersverandering zijn deze ineens een stuk hoger gekomen op mijn radar.
2. Aclima Hotwool Long Sleeve Polo with Zip 230G Unisex merinomix warme kledinglaag - ja, technische kleding, winters warm, vocht- en geurregulerend, en bovendien een stuk lichter dan welk ander soort trui of vest wat ik tot nu toe in mijn kast heb liggen. Maar toch is de voornaamste reden om dit nu zo hoog op de lijst te zetten een hele andere: nu dat ik het een en ander weet van comfortabel verblijven in een bos, wil ik ook de look die dat uitstraalt.
Image is everything.
3. Stukje Dyneema Composite Fiber stof (vroeger
Cuben) & accessoires - ik ga mij wagen aan het zelf maken van een paar zakjes van verschillende afmeting waar mijn rugzakzooi in kan. Na een online tip van een
lighterpacker ben ik namelijk ook mijn draagzakjes eens los gaan wegen, en kwam ik erachter dat ik meer dan 3 ons aan verpakkingsmateriaal meezeul. Met name de compressiezak van de slaapzak, die is in z'n eentje verantwoordelijk voor bijna de helft van dat gewicht. Om een lang verhaal nog langer te maken: door slim weglaten en een paar zakjes te vervangen door DCF kan je daarop dus ongeveer 90% van dat gewicht besparen.
Verder ben ik nog bezig met nadenken over hoe dat lijstje verder zal gaan... (in onbepaalde volgorde): regenkilt (wellicht ook zelf aan de klus met DCF?), mes wat (beter) geschikt is om te batonneren, opvouwbare waterzak (om iets meer watercapaciteit te hebben tijdens overnachting), poepschepje (nog steeds twijfel of dat het nou waard is), nog meer merino(mix) kleding (beanie, base layer, tweedelige pyjama).