• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Water zuiveren met Nylonkous?

V

Verwijderd lid 423

Gast
@RockyFlats waarom zou je uberhaupt als EDC een waterfilter bij je willen hebben? Dit is NL, altijd wel ergens een flesje water te koop en waarschijnlijk ben je zelden zo ver van huis dat je niet thuis zou kunnen komen voordat je sterft aan uitdroging. Ben je bang om te stranden of wel verder van huis dan neem je een GHB mee en stop je daar het filter in.

Of, als je echt perse altijd een mogelijkheid tot water zuiveren bij je wilt hebben dan zou ik een strip waterzuiveringspillen kopen (of druppels). In combinatie met die diepvrieszak of een flesje wat je al bij je hebt of vindt op straat) kun je dan al snel 10 liter water zuiveren en het is een zeer klein pakketje.
@AWOL Ik weet het, het is hier een beetje hinken op twee benen. Ik heb een mini-GHB in de auto als ik niet te ver weg ga. En in principe dat kleine tasje bij me als ik weg ben van de auto. Water is wel hier en daar te krijgen, dus als ik niet meer bij de auto kan komen, en drie dagen terug moet lopen naar huis, dan red ik dat wel.
Een ander punt is, dat ik tegelijk aan mijn familie denk, en dan misschien wel voor 7 of 8 mensen water moet zien te vinden (heheh, dat was gelukkig even OPSEC;)).

Ik denk dat het ook een beetje de (toch ook wel gave) gedachte is, om ten minste de meest belangrijke zaken op de man te hebben, om alles redelijk aan te kunnen, wat er ook gebeurt. Water als een van de belangrijkste levensbehoeften, hoort daar dan bij. Maar de tabletten die je noemt, inderdaad... Ik ga daar eens serieus naar kijken. Tabletten en een zip-bag in de EDC, en het waterfilter in de mini-GHB, ook niet slecht....

Ga ik verder weg, en zeker met de familie, dan gaan er een of twee GHB roto bags mee. Aanvullend op de mini-GHB en het EDC tasje.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Ik heb ook een EDC tasje, maar EDC, ach, ik heb het niet constant bij me.
In de auto, of in een tas.

Ik heb >>>DEZE<<<, maar daar loop je niet constant mee aan je riem ofzo.
Meer een leuk tasje om je spul bij elkaar te houden.
Wat ik wel altijd bij me heb buiten de normale zaken is een Fenix E12 zaklampje.
Vaak ook een Bic aanstekertje.

Maar OFF TOPIC!!!
Dat tasje zou de sawyer ook in passen trouwens, houd je nog wat over denk ik.

Maar natuurlijk, altijd naar de SC komen! Je hoeft toch niet uitgenodigd staat als het openbaar op het forum staat?
Anders zou het wel een geheime bijeenkomst zijn geweest ofzo :p.
@Niels Hee, da's ook een prima tas. Heeft dezelfde molle-broek-lussen zie ik, en zo'n beetje mil-spec wed ik. Misschien dezelfde fabrikant...
Op zak heb ik in ieder geval altijd m'n Leatherman. Geen aansteker meer op zak (wel in de tas), maar daarvoor wel een 18650 in een vape-stoommachine;)
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@AWOL
Ik was net exact hetzelfde aan het typen.
@RockyFlats
kijk hiervoor ook even naar onderstaande link.. ;)
http://www.wereldreis.net/reistips/gezondheid-op-reis/water-op-reis/
@Richard434 Bedankt, mooi linkje...
Maar, he, ik mis de Sawyer-mini.
Ik zie wel de lifestraw, maar lees daar elders juist weer minder gunstige berichten over dan over de Sawyer.
Ach ik heb een Sawyer, dus, haha, is dat voor mij gewoon de beste...;)
Mooie technieken trouwens, die dat water zuiveren!

Wat me nu net even te binnen schiet (weer zo'n kromme volt;)), en misschien goed om te noemen: zeep/detergent en kunststof (thermoplasten) is een slechte combinatie. Ik vraag mij af, of de holle vezel door contact met detergent niet beschadigd kan raken. Iedereen kent wel de kunststof dop van een zeepfles, die na langere tijd gewoon open scheurt. Het probleem is in dat geval spanning in de kunststof, en spanningscorrosie vanwege de inwerking van detergent/zeep. Daarom beter om het filter niet te spoelen met water met zeep/detergent denk ik, tenzij kort en zeer goed doorspoelen. Of tenzij duidelijk is dat het geen kwaad kan. Ik zal zelf in ieder geval niet snel zeep gebruiken.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@AWOL Mooi stukje tekst!
En, trouwens, nu weet ik ook waarom het rietje grijs is... grey water!
Ik heb er niet zo bij stil gestaan, en natuurlijk is het rietje ook aan de schone kant te gebruiken, maar aan de vuile is wel logischer en houdt het filterlichaam schoon.
Eventueel doorspoelen met water en een paar druppels bleek... En dan weer spoelen, mooi.

Het rietje in het vuile water...
Hee, dat stukje micro-cel-spons dat ik (ga ik proberen) in die fles-buitendraad schuif als voorfilter (in de zip-bag), kan daar dan ook uitgenomen worden en aan het rietje worden gestoken... Ik denk dat ik zo'n spons neem, en daar met een holpijp een ongeveer rond 22 mm cylindertje uit stans. En in midden daarvan een rond 6 mm gat stans (en dat past weer over de tuit, en over het rietje). Aan de kopse kant er weer een stukje micro-cel-rubber op lijmen, en klaar is m'n cylindervormige voorfiltertje. En heeft een inwendig kanaal over de volle lengte, dus best een aardig filteroppervlak en toevoer.
 
  • Leuk
Waarderingen: AWOL

homerun

Diehard Prepper
Dat hebben we al eens gedaan met water direct uit een meertje, aan de kant.
Er zat van alles in het water, en hebben het niet voorgefilterd.
Al na een paar liter was de Soyer mini verstopt.
Was toen wezen filteren met @homerun .
De spuit om terug te spoelen werkt goed. Zelf gebruik ik die na elke zuivering.
In de toekomst wil ik wel voorfiltering toe gaan passen, omdat je niet overal helder water kan pakken.
Ik raad wel aan zo helder mogelijk water te pakken i.v.m. verstopping van het filtertje.
Voor de rest doet het ding goed dienst, al meerdere malen gebruikt, en vaak zelfs bij me.
Toen kwam je er ook achter dat je schoen niet helemaal waterdicht was ;)
 

AWOL

Prepper goeroe
Ik heb er niet zo bij stil gestaan, en natuurlijk is het rietje ook aan de schone kant te gebruiken, maar aan de vuile is wel logischer en houdt het filterlichaam schoon.

Het rietje is met name bedoeld om bij water te kunnen komen dat wat dieper ligt, bijvoorbeeld tussen stenen / rotsen, of in de knie van wat boomtakken. Of een vanaf een hoge waterkant. Je zuigt dus dan direct aan de schoon water kant. Daarom is afknippen niet zo'n goed idee want dan heb je minder reikwijdte. Je kunt als voorfilter eigenlijk alles wel gebruiken dat water doorlaat, t-shirt, bandana, de genoemde nylon kous, stukje jeans enz. Eventueel dubbel of drie dubbel vouwen.
 
Bovenaan