• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Water zuiveren met Nylonkous?

V

Verwijderd lid 423

Gast
@lindaja ik heb het blijkbaar dan verkeerd begrepen , ik dacht dat u bentoniet of zeoliet gebruikte in uw filter
Houtskool zuivert inderdaad ook water (heb daar zelf ook proefjes mee gedaan , met houtskool van mijn woodgas stove )
maar actieve kool is toch wat anders dan houtskool , het oppervlak van actieve houtskool is velen malen groter door zijn
poreuze oppervlakte en absorbeert ook veel beter als houtskool , enkel voor ons om het zelf te maken nagenoeg niet te doen
maar inderdaad houtskool werkt ook .
groet will
@Wafels @lindaja Actieve kool als mogelijkheid om te zuiveren intrigeert mij ook. Maar dan meer als (extra) mogelijkheid om chemische stoffen en misschien radioactieve isotopen uit te filteren (en vervolgens via een Sawyer filter tegen bacterien en virussen e.d.). Ik vraag mij af of water filteren door de actieve kool van luchtfilters zoals deze, zin zou hebben: http://www.banggood.com/Activated-C...pirators-Gas-Masks-p-975523.html?rmmds=search
Ik heb er daar een paar van, en zou ik dan misschien kunnen "misbruiken" voor dit doel;)
Maar misschien zijn er betere bronnen voor actieve kool, en natuurlijk zijn er speciale water-filters met actieve kool. Ik vermoed alleen, dat water door zo'n actieve kool veel minder effectief wordt gezuiverd dan lucht, alleen al omdat water "dikker" is dan lucht;). Nog afgezien van bacteriële aangroei/verstopping... Ik zou wel graag beter weten hoe dat precies zit....
 

Wafels

Diehard Prepper
@RockyFlats ik denk dat een dure koop is , want je betaald niet enkel voor de actieve kool maar voor de hele filter
en de hoeveelheid die daar in zit is niet echt zo groot denk ik plus je hebt gelijk ik denk niet dat het effectief werkt
om zo'n filter te gebruiken ., Je kunt dan veel beter kijken voor actieve kool voor aquarium filter systemen .
Het wordt daar veel gebruikt om medicijnen die in het aquarium of vijver zijn
gedaan er weer uit te filteren . Wellicht dat ze daar hele waterfilters verkopen ?? maar in ieder geval in korrel vorm
wel .
(even vergeten te vermelden , bacterieen in water kun je ook met Ozon of UV straling doden .De UV straling heeft
wel een speciale golflengte ik meen 260 nm , de frequentie welke door DNA wordt geasorbeerd en waardoor de bacterie
wordt gedood . punt is wel dat het water helder moet zijn zodat alle bacterieen aan het licht worden blootgesteld
UV licht is moeilijk zelf te maken (is een buis van kwartsglas zoals in hoogtezonnen wordt gebruikt ,
maar Ozon zou wel te doen zijn denk ik .
en will alleen is prima hoor :D
gr will
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@RockyFlats ik denk dat een dure koop is , want je betaald niet enkel voor de actieve kool maar voor de hele filter
en de hoeveelheid die daar in zit is niet echt zo groot denk ik plus je hebt gelijk ik denk niet dat het effectief werkt
om zo'n filter te gebruiken ., Je kunt dan veel beter kijken voor actieve kool voor aquarium filter systemen .
Het wordt daar veel gebruikt om medicijnen die in het aquarium of vijver zijn
gedaan er weer uit te filteren . Wellicht dat ze daar hele waterfilters verkopen ?? maar in ieder geval in korrel vorm
wel .
(even vergeten te vermelden , bacterieen in water kun je ook met Ozon of UV straling doden .De UV straling heeft
wel een speciale golflengte ik meen 260 nm , de frequentie welke door DNA wordt geasorbeerd en waardoor de bacterie
wordt gedood . punt is wel dat het water helder moet zijn zodat alle bacterieen aan het licht worden blootgesteld
UV licht is moeilijk zelf te maken (is een buis van kwartsglas zoals in hoogtezonnen wordt gebruikt ,
maar Ozon zou wel te doen zijn denk ik .
en will alleen is prima hoor :D
gr will
@Wafels Dag Will,
UV-licht is effectief tegen bacteriën, inderdaad. Alleen het gebrek aan stroom bij een SHTF is wel een enorme game spoiler.
En je gelooft het niet...maar ik heb ergens een ozon generatortje liggen. Nooit gebruikt, maar nu ik er aan denk, hangt er vanaf nu wel een prep-labeltje aan, ook al gebruikt het stroom...;) Ozon is al gauw schadelijk, dus hoge concentraties is oppassen. Voor dagelijkse omgang is de concentratie al te hoog zodra je het ruikt, heb ik al eens gelezen. Maar het is net als met verf: als het schadelijk is en stinkt, dan heb je er ook echt wat aan:D

Ik zou (naast bentoniet) actieve kool alleen overwegen, om chemicalien en isotopen te verwijderen. De Sawyer haalt de bacterien er immers al uit. Misschien ga ik eens voor zo'n aquarium-filter... bedankt voor de tip...
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@RockyFlats bij UV licht zat ik te denken aan net zo iets als de Steripen
https://www.steripen.com/classic3/
maar je hebt gelijk je wordt weer afhankelijk van batterijen :( ( de levensduur van het UV buisje daar gelaten )
gr will
@Wafels Inderdaad, daar heb ik laatst ook eens naar gekeken. En was verbaasd, dat die kennelijk behoorlijk goed werkt, voor onderweg. Maar heeft z'n beperkingen. De batterijen inderdaad, maar dat is met een zonnepaneeltje te overkomen. Ik las dat troebel water een probleem kan zijn, omdat die organische deeltjes het UV-licht in principe afschermen. En zie dan in gedachten een bacterie middenin zo'n mini hoopje zwevende poep, schuilen...:confused:
Ook mag een beker niet te groot zijn, omdat het UV-lampje een puntbron is, en hoe verder weg des te lager het stralingsniveau. Maar voor een glaasje water, werkt het kennelijk best. We drinken dan de bacterien-lijkjes wel mee, maar is wel weer proteine... jakkes;)
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Hee, mensen, in dekking... ik heb een idee.:rolleyes:
Heeft te maken met dat mooie Sawyer-mini filtertje, dus past hier wel denk ik.

Ik heb die met wat andere zaken in een soort EDC tasje, en heb getracht om het volume zo klein mogelijk te houden.

Nu zit er bij iedere Sawyer-mini:
- een rietje;
- een kleine water-pouch;
- een soort injectiespuit voor het reinigen/terugspoelen.

De Sawyer-mini is echt een mooi klein dingetje, maar voor werkelijk "minimalistisch pakken" vind ik:
- het rietje net iets te lang. Precies zo lang als de Sawyer-mini is dan ideaal, dus heb ik het rietje ingekort;
- de water-pouch net iets te stug en (om het filter gewikkeld) de dop daarvan vervelend uitsteken.

Ik neem dus alleen het filtertje mee, en het ingekorte rietje, en dat alles in een diepvries-zipbag.
Er van uit gaande, dat het filter het best een tijdje vol houdt zonder terugspoelen...
Zo is het een super klein pakketje. Direct drinken uit bijvoorbeeld een plas water, is daarmee al mogelijk.
Maar toch mis ik gevoelsmatig ... die water-pouch... of niet???

Niet denk ik, want (idee) als we die diepvries-zipbag daar nu gewoon voor gebruiken? Dan twee vliegen in een klap: een zeer dunne en plooibare verpakking voor filter+rietje, en een waterzak tegelijk.
Het enige dat daarvoor nodig is, is eenvoudigweg de draad van een limonadefles. De Sawyer-mini is immers van limonadefles-dop-draad voorzien...

Kop eens zo'n fles en haal alleen dat bovenste deel er af, inclusief alleen de brede kraag juist onder de schroefdraad. Pas op, want die PET-kunststof kan best scherp zijn.
En dan onderweg, gewoon de zipbag over de filter-tuit/nippel drukken (ergens bij de hoek die bij een gesloten zak het verst van de "zipper"af ligt); de tuit drukt dan een opening in de zak.
Vervolgens van binnenuit de zak het schroefdraad-deel van de fles op het filter draaien. De folie draait dan wel in de schroefdraad, maar blijft (hier tenminste...) prima dicht, en het schroefdraad-deel drukt de folie uiteindelijk tegen de afdichtingsring "dicht".
Met de zip-bag een klein stukje geopend, kan je er water in laten, en weer met de zipper sluiten.

En vervolgens er lekkerrrr in knijpen, ook al is het dan geen kuikentje;)
images

Haha, kromme gedachten hier... hoe kom ik nu weer op dat laatste...
Omdat je het geheel op een tuitje/nippeltje zet waarschijnlijk, net als met die... haha.. :D


Uiteindelijk, kan je de zak gemonteerd ook weer om het filter draaien, en neemt nauwelijks plaats in.:)

En, haha, die fles-zonder-kop wordt vast nog wel geslikt door de supermarkt-flessenrobot vermoed ik:D
 

JamHard

Prepper goeroe
Er van uit gaande, dat het filter het best een tijdje vol houdt zonder terugspoelen...
Helaas zal ik je deze illusie moeten ontnemen...
Die spuit om terug te kunnen spoelen ga je al snel missen, omdat de mini best wel snel verstopt kan raken als je deze niet op tijd terug spoelt. Uiteraard is dit proces wat te verlengen d.m.v. voor filteren, maar dan nog is dat uiteindelijk niet haalbaar.
Ik kan dan ook niet anders, dan je aan te bevelen om wat "dirt Time" met het filter op te doen en je aanname te herzien.;)

Assumption is the mother of all (potverdikkie zulke woorden mag je hier niet gebruiken)-ups:oops:
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Helaas zal ik je deze illusie moeten ontnemen...
Die spuit om terug te kunnen spoelen ga je al snel missen, omdat de mini best wel snel verstopt kan raken als je deze niet op tijd terug spoelt. Uiteraard is dit proces wat te verlengen d.m.v. voor filteren, maar dan nog is dat uiteindelijk niet haalbaar.
Ik kan dan ook niet anders, dan je aan te bevelen om wat "dirt Time" met het filter op te doen en je aanname te herzien.;)

Assumption is the mother of all (potverdikkie zulke woorden mag je hier niet gebruiken)-ups:oops:
OK, ok, ik ga eens een duurtest doen...
Ik denk overigens maar aan, zeg een week te moeten overbruggen, en dan toch zeker wel weer back on base...
And, I could have known... "to assume makes an ass of u and me"...;)
 

petroman

SHTF Expert
Dus in radioactief besmet water zitten nog wel levende bacterien en virussen ?
Ene waar blijft de radioactiviteit, even ongeacht de manier van filteren ?

Nog een wiki weetje:
Isotopen zijn atomen van hetzelfde chemische element, en dus met hetzelfde aantal protonen, waarin het aantal neutronen in de atoomkern verschilt. Volgens gangbare modellen bestaat een atoom uit een atoomkern met daaromheen een wolk van elektronen. De kern bestaat uit een aantal protonen en een aantal neutronen. Het aantal protonen bepaalt het atoomnummer van het element en ook de chemische eigenschappen. Het aantal neutronen bepaalt onder meer de stabiliteit van de kern en, samen met het aantal protonen, de atoommassa. Twee atomen met hetzelfde aantal protonen maar een verschillend aantal neutronen noemen we twee isotopen van hetzelfde element. Wanneer de elementen niet gespecificeerd worden, wordt van een nuclide gesproken.
De term is een samentrekking van twee Griekse woorden: isos (gelijk) en topos (plaats). Hiermee wordt benadrukt dat verschillende isotopen van hetzelfde element dezelfde plaats innemen in het periodiek systeem.
 

Niels

Mankinds only hope
OK, ok, ik ga eens een duurtest doen...
Ik denk overigens maar aan, zeg een week te moeten overbruggen, en dan toch zeker wel weer back on base...
And, I could have known... "to assume makes an ass of u and me"...;)
Dat hebben we al eens gedaan met water direct uit een meertje, aan de kant.
Er zat van alles in het water, en hebben het niet voorgefilterd.
Al na een paar liter was de Soyer mini verstopt.
Was toen wezen filteren met @homerun .
De spuit om terug te spoelen werkt goed. Zelf gebruik ik die na elke zuivering.
In de toekomst wil ik wel voorfiltering toe gaan passen, omdat je niet overal helder water kan pakken.
Ik raad wel aan zo helder mogelijk water te pakken i.v.m. verstopping van het filtertje.
Voor de rest doet het ding goed dienst, al meerdere malen gebruikt, en vaak zelfs bij me.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Niels eigenlijk geldt dit voor- filteren voor de meeste waterfilters ,want je hoofd flter is keramisch
en je ''perst'' in feite het water door het filter waarbij het vuil groter is als het membraan .
( het vuil koekt aan op het filter , maar dat wist al ;) )
Handig is om het oppervlak van je voorfilter groot te houden ,dus bijvoorbeeld een plat oppervlak
(soort holle spatel) waar je een buisje in uit laat komen waar je het slangetje op aan sluit .
En het voorfilter niet op de bodem te plaatsen maar ook niet aan de oppervlakte van het water.

Handig materiaal hiervoor vind je in het filter wat in een vaatwasserr zit .Het is RVS plaatmateriaal
wat heel fijn geperforeerd is . (ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :rolleyes: )
gr will
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Dat hebben we al eens gedaan met water direct uit een meertje, aan de kant.
Er zat van alles in het water, en hebben het niet voorgefilterd.
Al na een paar liter was de Soyer mini verstopt.
Was toen wezen filteren met @homerun .
De spuit om terug te spoelen werkt goed. Zelf gebruik ik die na elke zuivering.
In de toekomst wil ik wel voorfiltering toe gaan passen, omdat je niet overal helder water kan pakken.
Ik raad wel aan zo helder mogelijk water te pakken i.v.m. verstopping van het filtertje.
Voor de rest doet het ding goed dienst, al meerdere malen gebruikt, en vaak zelfs bij me.

@Niels @AWOL @JamHard Tegen jullie praktijk-ervaring kan ik niet op.:rolleyes:
Ik heb het filteren zelf nog niet geprobeerd, om het filtertje in een zo goed mogelijke staat te bewaren. Maar dat had dan mogelijk op een slecht moment tot verrassingen geleid...:eek:
Ik ging uit van internet-recenties, en zag dat het filtertje best een tijd mee kan zonder terugspoelen als het water helder is, maar terugspoelen is dus toch redelijk vaak nodig, als het tegen zit.
Bedankt, ik ga daar rekening mee houden, en wil een terugspoel-voorziening mee...:thumbsup:

Nu ben ik redelijk eigenwijs;), en wil ik natuurlijk het filter in de EDC maar die enorme spuit liever niet, omdat ik dan andere nice-to-haves moet schrappen gezien de afmetingen van het tasje.

Voor het terugspoelen is een redelijk volume water en tegelijk voldoende druk over de holle vezels nodig.
Een kleiner spuitje levert onvoldoende volume, en knijpen in een zak levert onvoldoende druk, of beschadigt de zak.
Ik heb iets nodig wat kan wat de spuit kan, maar nauwelijks ruimte in neemt...

Misschien zou een stuk fiets-binnenband kunnen? Stel ik snijd een stuk van 20 cm af. Ergens tegen een uiteinde een ronde plakker er op en daarin met een holpijpje een gaatje van zo'n 3 mm. Daarna de beide uiteinden stevig dicht plakken. Voor terugspoelen de schoon-water-tuit door het gaatje prikken, en de band vullen met water (kan vast m.b.v. lichte druk op de vuil-water-zak). Vervolgens stevig in de band knijpen of voorzichtig de voet er op. Dat zou kunnen functioneren lijkt me (wat denken jullie...?), en moet ik eens uitproberen. Het aardige is ook, dat zo'n stukje binnenband om het filter-huis kan worden geslagen en dan nauwelijks (extra) ruimte in neemt. En er is dan altijd wat elastiek voorhanden, als dat eens belangrijker is dan te kunnen terugspoelen...

En kijk ik naar de flessenhals die ik in het filter gedraaid bewaar, dan is daar prima een stuk fijn schuim in te steken (of op de platte rand van de flessenhals te plakken) als voorfilter. Kennen jullie van die rubber achtige "micro-sponzen" of hoe die dingen ook heten? Is fijn van structuur maar ook prima doorlatend. Misschien dat dat spul prima functioneert... Of anders gewoon een stukje fijn doek, met een simpel elastiekje achter de flessenhals-rand geklemd... Dit alles zou dan in principe binnenin een zip-vuil-water-bag moeten kunnen functioneren. Idee??

Ok, ok, ik moet het zelf nog uitproberen. Maar dit is ook maar even een "sparren" :rolleyes:
 

AWOL

Prepper goeroe
@RockyFlats ik zou gewoon accepteren dat sommige items nu eenmaal wat ruimte innemen, en zeker met je watervoorziening wil je geen risico's nemen. Kortom: stop met het geklooi en neem gewoon én de spuit én de originele waterzak mee, met de mini is dat volume nu ook weer niet zo ontzettend groot. Probeer vervolgens ruimte en gewicht te besparen op andere, minder cruciale, items.
Als ik iets geleerd heb van alle YT fimpjes over BOB's is het wel dat veel van de items die je wilt meenemen níet van groot belang zijn en dus achterwege kunnen blijven of vervangen door een kleinere variant. Kritisch kijken naar de inhoud van je BOB dus.
 

Niels

Mankinds only hope
@RockyFlats , ga naar de SC Braband, dan laat ik zien hoe mijn setje is.
Ik heb de complete set van de Sayer mini in een soort leger voedraaltje zitten van Douwe's dump in Ommen.
Het is het model met de 2 drukknopen, alleen mijn tasje is half zo hoog maar.
Past precies, kan zo de rugzak in.
Ik rol de zak om de spuit.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@Niels Dat lijkt me leuk. haha, ik ben nu immers uitgenodigd, en dan maar hopen dat niemand er spijt van krijgt;)
Alle gekheid op een stokkie - ik zou graag een kijkje komen nemen, een paar uurtjes dan, maar moet even zien of ik andere verplichtingen een beetje kan plooien... Graag, in ieder geval!
Mooie tasjes bij Douwe, zie ik... In zo'n tasje in de rugzak - perfect.
Mijn probleem hier is een beetje, dat ik het graag als EDC mee zou nemen, in een redelijk bescheiden tasje.
https://www.aliexpress.com/item/Uni...32616753133.html?spm=2114.13010608.0.0.f8gA62 Echt een prima tasje, maar qua inhoud natuurlijk geen rugzak. En iets dat groter is dan dit, is weer niet eenvoudig "op de man" mee te nemen iedere dag. Ik moet ruimte besparen, of die Sawyer niet EDC mee. Keuzes...
 

AWOL

Prepper goeroe
@RockyFlats waarom zou je uberhaupt als EDC een waterfilter bij je willen hebben? Dit is NL, altijd wel ergens een flesje water te koop en waarschijnlijk ben je zelden zo ver van huis dat je niet thuis zou kunnen komen voordat je sterft aan uitdroging. Ben je bang om te stranden of wel verder van huis dan neem je een GHB mee en stop je daar het filter in.

Of, als je echt perse altijd een mogelijkheid tot water zuiveren bij je wilt hebben dan zou ik een strip waterzuiveringspillen kopen (of druppels). In combinatie met die diepvrieszak of een flesje wat je al bij je hebt of vindt op straat) kun je dan al snel 10 liter water zuiveren en het is een zeer klein pakketje.
 

Niels

Mankinds only hope
Ik heb ook een EDC tasje, maar EDC, ach, ik heb het niet constant bij me.
In de auto, of in een tas.

Ik heb >>>DEZE<<<, maar daar loop je niet constant mee aan je riem ofzo.
Meer een leuk tasje om je spul bij elkaar te houden.
Wat ik wel altijd bij me heb buiten de normale zaken is een Fenix E12 zaklampje.
Vaak ook een Bic aanstekertje.

Maar OFF TOPIC!!!
Dat tasje zou de sawyer ook in passen trouwens, houd je nog wat over denk ik.

Maar natuurlijk, altijd naar de SC komen! Je hoeft toch niet uitgenodigd staat als het openbaar op het forum staat?
Anders zou het wel een geheime bijeenkomst zijn geweest ofzo :p.
 
Bovenaan