• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Waterfilters

V

Verwijderd lid 1511

Gast
Dat zit 'm in de hardheid van het leidingwater. Je zou regenwater kunnen opvangen en filteren, om dat te gebruiken in je waterkoker.
Mogelijk is water dat je in de winkel koopt ook minder hard, maar wel een heel stukje duurder.
Dat water in de winkel wordt ook wel mineraalwater genoemd. In termen van hardheid is dat juist spijkerhard. Dus geen oplossing en bovendien veel te duur.

De enige solide oplossing is een waterontharder o.b.v. ionen uitwisseling. Kost je rond de duizend euro maar dan heb je ook water wat helemaal ontdaan is van kalk. Ideaal voor je apparatuur in de keuken, de wasmachine en het schoon houden van douche, bad en overig sanitair.
Nooit beginnen aan magneten. Dat werkt niet, is je reinste oplichterij.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Dat water in de winkel wordt ook wel mineraalwater genoemd. In termen van hardheid is dat juist spijkerhard. Dus geen oplossing en bovendien veel te duur.

De enige solide oplossing is een waterontharder o.b.v. ionen uitwisseling. Kost je rond de duizend euro maar dan heb je ook water wat helemaal ontdaan is van kalk. Ideaal voor je apparatuur in de keuken, de wasmachine en het schoon houden van douche, bad en overig sanitair.
Nooit beginnen aan magneten. Dat werkt niet, is je reinste oplichterij.
Beste @Hermanusb

Anionen-kationenwisselaar zijn denk ik goede waterontharders-verbeteraars en veel gebruikt voor aquariums.
Ruim veertig jaar geleden had ik me er ook aardig in verdiept en kennis verzameld bij een analistenschool in Leeuwarden waar ik toen woonde.
 

RockyFlats

Ruttaan
Dat water in de winkel wordt ook wel mineraalwater genoemd. In termen van hardheid is dat juist spijkerhard. Dus geen oplossing en bovendien veel te duur.

De enige solide oplossing is een waterontharder o.b.v. ionen uitwisseling. Kost je rond de duizend euro maar dan heb je ook water wat helemaal ontdaan is van kalk. Ideaal voor je apparatuur in de keuken, de wasmachine en het schoon houden van douche, bad en overig sanitair.
Nooit beginnen aan magneten. Dat werkt niet, is je reinste oplichterij.

@buzz, bij wiltec.de hebben ze een waterontharder voor 300 Euro. https://www.wiltec.de/search?search=nw-soft
 

JJ&A

Diehard Prepper
En welk filter haalt kalk uit het water?

Een vraagje beste @Hermanusb

Waarom wil je het lichamelijk zo belangrijke kalk-calcium uit het water filteren.
Zie info op het internet:
Mensen vragen ook

1.
Is kalk in kraanwater slecht voor je?


Ontharden. Kalk is een natuurlijk bestanddeel van drinkwater. De aanwezigheid van kalk in kraanwater is niet schadelijk voor uw gezondheid. Integendeel, het is zelfs belangrijk (én wettelijk verplicht) dat een minimale hoeveelheid kalk en magnesium in het kraanwater voorkomt omdat uw lichaam dat nodig heeft.

2.
Wat is het verschil tussen calcium en kalk?

Calcium (kalk) is een mineraal. Het is de bouwsteen voor de aanmaak van botweefsel. Calcium is dus belangrijk voor de opbouw en het onderhoud van je botten en je gebit. Verder heb je het ook nodig voor een goede werking van je zenuwen en spieren.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Veel mensen hebben al een kalk gebrek vandaar dat met de wintersport de ANWB het druk heeft om mensen met botbreuken terug te halen naar NL.
((Ik heb een keer gelezen dat vlees en zuivel voor verzuring zorgen daarmee botontkalking in de hand werkt.))
 

marzman

Diehard Prepper
Brita werkt perfect. Maar is niet goedkoop.

Je hebt ook merkloze dingen die misschien ook wel goed zijn voor 60 procent van de prijs, maar eigenlijk valt het wel mee. Je doet twee maanden met zo'n filter (meestal doe ik er nog wel langer mee, maar Brita schrijft twee maanden voor) en voor 50 euro heb je 12 filters op Amazon (dus dan kun je een paar jaar vooruit).
 

phtvs

Sysop
Admin
Klopt maar tussen de merkloze en de echte Brita zit toch een behoorlijk verschil heb ik ondervonden. Vooral in de zachte smaak die Brita toch meegeeft. Ik denk vanwege het zilver wat is toegevoegd aan de Brita. Wij gebruiken de Brita met name omdat er hier veel kalk in het water zit en wij daardoor regelmatig een nieuwe waterkoker konden aanschaffen en ook onze espresson machine de geest gaf.
Sinds wij de Brita gebruiken, hebben we bijna geen last meer van kalk aanslag. Hooguit 1x per jaar even de machine ontkalken, maar echt nodig is dat eigenlijk niet eens. Is meer vanwege de garantie en het servicecontract wat we hebben afgesloten. (service wordt niet verleend als de kalkaanslag oorzaak is van de storing)
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Precies.

dat is de reden.
onze waterkoker zit binnen een week weer vol met kalk.

dat we kalk nodig hebben begrijp ik maar dat ik steeds een nieuwe waterkoker moet kopen begint te vervelen,
 

JJ&A

Diehard Prepper
Precies.

dat is de reden.
onze waterkoker zit binnen een week weer vol met kalk.

dat we kalk nodig hebben begrijp ik maar dat ik steeds een nieuwe waterkoker moet kopen begint te vervelen,

Ha @Hermanusb misschien ben is wat ouderwets is een keteltje dan niet de uitkomst.

Wij koken sinds een een tijdje inductie, het toestel word amper warm, de bodem van de pan of steelpannetje des te meer zo koken wij water en af en toe wat ontkalken.
 

RockyFlats

Ruttaan
Beste mensen, het thuis filteren van drinkwater is in Nederland minder noodzakelijk dan in vele andere landen. De drinkwaterkwaliteit is hier immers erg goed. Misschien speelt er ook een klein beetje suggestie mee, maar velen ervaren dat het ontharden van water bijvoorbeeld thee en koffie beter doet smaken, en daarmee is de zin van filteren wel aangetoond.

Ik zie tevreden berchten over Brita filters. Voor zover ik zien kan, ontharden die het water, en filteren kleine deeltjes eruit. Er zit dan kennelijk een ionenuitwisselende hars in die kalk verwijdert, een relatief eenvoudig drukloos filter voor kleine deeltjes en een actiefkool filter om allerlei chemische stoffen te binden.

Nu denk ik dat Brita een goed product levert, en tevreden gebruikers zijn daarvoor het bewijs.

Ik vermoed echter ook, dat je tegen vergelijkbare of zelfs lagere kosten iets in huis kunt halen dat niet alleen nog beter filtert maar ook veel grotere hoeveelheden kan filteren voordat het filtermateriaal moet worden vervangen.

Vanuit prep-oogpunt, zou ik iets willen hebben waarmee ik in geval van nood zelfs slootwater in behoorlijke hoeveelheden zou kunnen filteren, zonder snel "zonder filters" te komen zitten. Brita kan dat m.i niet. Als er dan iets is dat het wel kan, en ook nog eens beter filtert en goedkoper is dan Brita...? En er voor zorgt dat, ongeacht of nu drinkwater uit de leiding of straks misschien eens "slootwater", het gefilterde water prima is...?

Waar een Brita filter 100 tot 600 liter mee gaat, gaat een professioneel kalkfilter 800 liter mee voor 14 Euro. En dat niet alleen, zo'n filter is ook eenvoudig te regenereren met een keukenzoutoplossing terwijl een Brita filter na gebruik alleen rijp is voor de afvalbak. Met een enkel ionenwisselend filter heb je er dus tegelijk wel "100 of meer" want ze zijn ... herbruikbaar!
Hier, zo'n professioneel ionenwisselend filter: https://www.wiltec.de/Naturewater-RS-10B-Harzfilterkartusche-Hauswasserfilter-Filter/51121

Nu filtert Brita ook m.b.v. actieve kool en een fijn filter, maar een professioneler apparaat doet hetzelfde en filtert beter. Ik heb het dan over een omgekeerde osmose apparaat waarin nanofiltrage wordt toegepast. Die, zijn er al vanaf 50 Euro, en leveren al gauw 190 liter per dag.
https://www.wiltec.de/DIY-Heimwerken/Wasseraufbereitung/Osmoseanlagen/

Neem je in zo'n apparaat ook het ionenwisselend filter op, en dat kan m.i. eenvoudig door die net voor de laatste filterstap (het koolstoffilter) te plaatsen, dan heb je meer en beter gefilterd en ontkalkt water tegen lagere kosten. En je hebt er thuis als het ware een "giga-super Sawyer" waterfilter mee voor een SHTF situatie, die niet alleen virussen en bacteriën maar desnoods ook vele isotopen uitfiltert, en ontkalkt.
https://www.wiltec.de/DIY-Heimwerken/Wasseraufbereitung/Osmoseanlagen/

Ik heb niets tegen Brita, maar wel tegen een onnodig "verkwisten" van jullie zuurverdiende centjes, en heb dit geplaatst omdat het m.i. zoveel beter, goedkoper en bestendiger kan.

Zelf heb ik zowel een goedkoper alsook een iets duurder osmoseapparaat op vooraad, om dat te kunnen inzetten zodra dat eens nodig wordt.

Ik heb daar nog geen ionenwisselend filter tussen gezet omdat het drinkwater mij nog prima smaakt, maar overweeg nu wel om dat te gaan doen, en ook om het wellicht in gebruik te nemen, om dan misschien ook zelf te gaan ervaren dat de koffie en thee hier zo nog beter smaakt.

Ik zou dan tenminste twee ionenwisselende filters kopen, en waarschijnlijk drie, om altijd geregenereerde filters op voorraad te hebben om uit te wisselen.
 

phtvs

Sysop
Admin
terwijl een Brita filter na gebruik alleen rijp is voor de afvalbak.
Niet helemaal juist. Je stuurt tegenwoordig de Brita filters retour zodat ze gerecycled kunnen worden.
Nu filtert Brita ook m.b.v. actieve kool en een fijn filter, maar een professioneler apparaat doet hetzelfde en filtert beter. Ik heb het dan over een omgekeerde osmose apparaat waarin nanofiltrage wordt toegepast. Die, zijn er al vanaf 50 Euro, en leveren al gauw 190 liter per dag.
50 euro voor zo'n apparaat klinkt mooi, maar hoe installeer je zoiets? Een Brita koop je, propt er een filterpatroon in en giet water in het reservoir en je hebt binnen een minuutje of twee 5 liter gefilterd water. Ik heb natuurlijk ook een paar familie verpakkingen, Sawyers liggen voor noodgevallen. Dus vertel, hoe installeer je die filters zodat het gebruiksvriendelijk gefilterd water gaat leveren.....
 

JJ&A

Diehard Prepper
Je kan ook teveel stoffen uit het water halen, waar juist een volk zeer oud werden door het rijk aan waardevolle stoffen die van de bergen af kwam.
Vele mensen leiden al aan gebrekziekten door tekort aan bouwstoffen in het voedsel van tegenwoordig.

Ik ben er wel voor om de osmoseapparaat dus een volledige filteringen in bezit te hebben met een SHTF want dan kan veel natuurwater besmet zijn met schadelijke chemische misschien wel nucleaire stoffen of zelfs van kadavers.
Dan mag ook een zeoliet filter niet vergeten worden.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Niet helemaal juist. Je stuurt tegenwoordig de Brita filters retour zodat ze gerecycled kunnen worden.
Dat is wel mooi. Evengoed, kan je er dan zelf niets meer mee, en eenmalig gebruik van iets dat waarschijnlijk langer mee zou kunnen (inhoud deels regenereerbaar?) als het niet als "wegwerpartikel" zou zijn ontworpen, vind ik niet echt optimaal. Het is natuurlijk de winstpakker/het businessmodel voor Brita, en zo wel begrijpelijk.
50 euro voor zo'n apparaat klinkt mooi, maar hoe installeer je zoiets? Een Brita koop je, propt er een filterpatroon in en giet water in het reservoir en je hebt binnen een minuutje of twee 5 liter gefilterd water.
Die "simpele" filtratie (qua moeite) komt in vergelijk met omgekeerde osmose (complexer) m.i. logischerwijs wel met nadelen. Het filtert aanzienlijk minder goed. Toegegeven, voor kopjes thee en koffie prima, maar probeer het niet met ander water dan drinkwater uit de kraan.

Dat apparaatje van 50 Euro sluit je gewoon aan op de waterleiding, en de leidingdruk doet de rest. Er ontstaat iets aan afvalwater (naar de afvoer) maar dat is wel afval dat deels door een Brita filter heen komt of erin blijft hangen. Het water is schoner, en het filter blijft schoner. Op het aanrecht heb je dan een kraan (ook spotgoedkoop) en je hoeft geen "water in bakken te gieten". https://www.wiltec.de/Naturewater-6-35mm-1-4-Standard-D-04-Umkehrosmose-RO-Wasserhahn/50898

Voor het filteren van "slootwater" is er nog een voorfilter nodig en een opvoerpompje. In enkele apparaten zit al zo'n "boosterpomp", maar anders is die bij Wiltec ook los te koop, en (24V meen ik) met adapter op 240V of direct op 24V DC is geen probleem. Ook op een tuin-handdrukspuit zou het in uiterste nood functioneren. Waterdruk is het toverwoord.
https://www.wiltec.de/Naturewater-Booster-Pumpe-50-GPD-Druckerhoehungspumpe-Umkehrosmose/50811
Bij een holle-vezel-filter zoals de Sawyer Mini is het ook de water-drukverschil over het filter dat het water erdoor perst. Er is dan alleen de hydrostatische druk (gewicht waterkolom/oppervlak) maar is evengoed hetzelfde principe. Bij omgekeerde osmose is het een gewikkeld (folie)filtermembraan met veel kleinere poriën, dat met een hogere waterdruk extreem zuiver water levert.

Een voorfilter en filterhouder is bij Wiltec gewoonweg goedkoop, en ook reserve filters kosten er de kop niet. De filterhouders kunnen eenvoudig in een systeempje worden opgenomen; het zijn standaard slangverbindingen.

Ik heb natuurlijk ook een paar familie verpakkingen, Sawyers liggen voor noodgevallen. Dus vertel, hoe installeer je die filters zodat het gebruiksvriendelijk gefilterd water gaat leveren
Hierboven heb ik een idee gegeven. Maar, koop je een apparaat zoals deze, dan is het gewoon een kwestie van neerzetten, aansluiten op waterleiding, afvoer en 240V. Nog wel een kalkfilter met behuizing erij kopen om tussen apparaat en tank te plaatsen, lijkt me, als zacht water gewenst is.
https://www.wiltec.de/Naturewater-5-Stufen-Umkehrosmose-180l-Tag-mit-Pumpe-Druckanzeige/51085
 

Hermanusb

Diehard Prepper
Onze woonplaatst heeft vrij hard water.
eigenlijk ver in het rode.

onze oude woonplaats had hier amper last van maar sinds we hier wonen is het kalk….
na schoonmaken 2e dag al weer kalk in de waterkoker.
 

phtvs

Sysop
Admin
Waarom zou een brita kalk wel filteren en bijv de berkey niet?

https://www.berkeywaterfilterseurope.nl/

en wat is het verschil met de dingen in het voorgaande bericht

Omdat het twee compleet verschillende filters zijn die een andere werking en functie hebben. Brita filtert kalk uit je water maar absoluut geen virussen of bacteriën. De Berkey is bedoeld om virussen, bacteriën en ander ongewenste rommel uit het water te filteren. Overigens word het sterk afgeraden om dagelijks alleen water gefilterd door een Berkey te drinken, juist omdat zo'n systeem ook de goede zaken die je lichaam nodig hebt eruit filter. Ik heb ooit ergens daarover een artikel gelezen.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Overigens word het sterk afgeraden om dagelijks alleen water gefilterd door een Berkey te drinken, juist omdat zo'n systeem ook de goede zaken die je lichaam nodig hebt eruit filter. Ik heb ooit ergens daarover een artikel gelezen.

Is het mogelijk voor jou @phtvs omdat artikel weer op te duikelen???
Omdat mijn vrouw alleen maar gefilterd water kan drinken.
 
Bovenaan