• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Waterfilters

JJ&A

Diehard Prepper
Ik heb aal gezocht maar kon het betreffende artikel niet zo snel vinden maar ik weet nog dat het ging over een uitzending van de keuringsdienst van waarde. Volgens mij deze:
https://www.npo3.nl/keuringsdienst-van-waarde/08-04-2021/KN_1725006

Wij hebben de programma bekeken en ons idee is dat het waterzuivering bedrijf ons voor de gek houd, waarom krijgt mijn vrouw last van het drinken van het leidingwater en als het gefilterd word door ons dan krijgt ze er geen last van.
Ook voedsel, drinken, crème, geurtjes en medicatie krijgt ze met een last van als er iets van verontreiniging of schadelijke stoffen in zit.

Hebben jullie het idee dag gefilterd water beter is, zo ja,,,, wat is het verschil wat jullie opmerken???.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Wij hebben de programma bekeken en ons idee is dat het waterzuivering bedrijf ons voor de gek houd, waarom krijgt mijn vrouw last van het drinken van het leidingwater en als het gefilterd word door ons dan krijgt ze er geen last van.
Ook voedsel, drinken, crème, geurtjes en medicatie krijgt ze met een last van als er iets van verontreiniging of schadelijke stoffen in zit.

Hebben jullie het idee dag gefilterd water beter is, zo ja,,,, wat is het verschil wat jullie opmerken???.
@JJ&A , wat je beschrijft lijkt me wel zeldzaam. Tenminste, wat een "Brita" filter uit leidingwater filtert is natuurlijk niet "veel". Het blijft gaan om wat kalk en minieme sporen van andere zaken, tenzij het waterbedrijf er inderdaad een potje van zou maken. Als we het dan over minieme verontreinigingen hebben, dan moet ik toch onwillekeurig ook aan homeopathie denken. Van die druppels water waarin zo weinig werkzame "stof/verontreiniging" aanwezig is, dat het niet meer detecteerbaar is. Een verdunning van een druppel in een heel zwembad, zogezegd. En toch, hebben sommigen er baat bij.

Persoonlijk geloof ik minder in een echte (medicinale) werking van homeopathie, maar meer dat het waarschijnlijk suggestie is dat daarbij speelt. Met andere woorden: geloof erin dat het helpt, en dan helpt het ook.
Zou het heel misschien kunnen, dat er dan nu (omgekeerd, deels) hetzelfde speelt? Dat zou alleszins begrijpelijk zijn, want suggestie (inbeelding) doet een hoop, en het placebo effect is een bekend fenomeen ... https://www.health.harvard.edu/mental-health/the-power-of-the-placebo-effect
Zelf denk ik overigens, dat als ik extreem overgevoelig zou zijn voor stoffen, het raar zou zijn als er niet deels ook zoiets zou spelen, en ik in mijn wanhoop best eens zou kunnen overreageren. Misschien dat ik dan ook onterecht zou gaan reageren op voedingsmiddelen waarvan ik het alleen vermoed, door suggestie?

Stel je voor dat dat (deels) zou spelen, dan zou het wellicht helpen om het eens uit te proberen? Neem eens zacht leidingwater uit een andere bron dat sowieso "anders smaakt" en bied dat eens (ongefilterd) als "gefilterd" en "ongefilterd" aan...? Stel je voor, dat dat zogenaamd gefilterde wel-, en het andere niet gefilterde niet wordt verdragen...
Voor dat deel, zou er dan een verklaring zijn. Vergelijkbaar, zou bijvoorbeeld "het omvullen van een creme van het ene in een ander potje" een deel van de problemen kunnen oplossen, en dan is er toch weer iets gewonnen. Naast al het andere waar het lichaam werkelijk op reageert, bedoel ik.

Nu zal de overgevoeligheid geheel of grotendeels geen suggestie zijn, neem ik aan. Voor dat deel, zou het zin hebben om testmiddelen te hebben. Jouw vrouw zal (medisch) vast diverse allergie-tests hebben ondergaan?

Maar los daarvan, bedoel ik dan apparaatjes waarmee je zelf bijvoorbeeld de hoeveelheid opgeloste stof in water zou kunnen meten (TDS). Is er dan vastgesteld dat jouw vrouw allergisch is voor jouw leidingwater in een bepaalde (ongefilterde) toestand, dan zou je zelf kunnen meten of gefilterd water wel voldoende gefilterd is. Een Brita filter zal immers ook anders filteren bij de eerste liter dan bij de zeshonderdste, veronderstel ik.

Kijk dan eens (suggestie) bij "oom Huang" uit naar metertjes die ook voor aquaria worden gebruikt, dus EC en TDS metertjes. Voor minder dan een tientje heb je al een setje, of een luxe met bluetooth voor de smartphone voor 30 Euro, en wellicht helpt dat om "goed" en "fout" (al dan niet gefilterd) water voldoende van elkaar te onderscheiden.
Screenshot_20230204-013901.pngScreenshot_20230204-013833.png

Zoiets lijkt me sowieso interessant voor wie de goede werking, en eventuele teruggang in werking, van een waterfilter wil controleren. En natuurlijk sowieso de kwaliteit van zelf bereid water. Tenminste, het is een goede indicatie voor o.a. de hoeveelheid zwevende deeltjes, en minder daarvan is ook minder schadelijke rommel. Vooral vergelijkend, heeft dit dan waarde. Een prepding bij uitstek.
 

PBear

Mankinds only hope
Wij zuiveren regenwater tot drinkwater met een British Berkefeld keramische filterkaars en leven daar al sinds september 2022 op. Er zit o.a. actieve kool en colloidaal zilver in.
Geen gezondheidproblemen daarmee ondervonden.
Volgens beschrijving kan zo'n filterkaars 2000 liter of 6 maanden mee. Ze zijn niet goedkoop, ca. 35 euro.

Kort geleden via AliExpress 2 Chinese keramische filterkaarsen besteld a 9 euro. In de beschrijving werd geen colloidaal zilver vermeld. Wellicht is dat te verhelpen door een zilveren munt in de voorraad emmer te bewaren. Bij colloidaal zilver gaat het om minieme hoeveelheid zilver die in water is opgelost.
 

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Wij zuiveren regenwater tot drinkwater met een British Berkefeld keramische filterkaars en leven daar al sinds september 2022 op. Er zit o.a. actieve kool en colloidaal zilver in.
Geen gezondheidproblemen daarmee ondervonden.
Volgens beschrijving kan zo'n filterkaars 2000 liter of 6 maanden mee. Ze zijn niet goedkoop, ca. 35 euro.

Kort geleden via AliExpress 2 Chinese keramische filterkaarsen besteld a 9 euro. In de beschrijving werd geen colloidaal zilver vermeld. Wellicht is dat te verhelpen door een zilveren munt in de voorraad emmer te bewaren. Bij colloidaal zilver gaat het om minieme hoeveelheid zilver die in water is opgelost.
@PBear , gevoelsmatig, denk ik dat een zilveren munt niet veel zal uithalen. Zilver heeft een antibacteriële werking, maar contact en verblijftijd gooien dan roet in het eten denk ik.

Zilver wordt ook wel in oppervlaktelagen van keukenbladen toegepast, en heeft daar de taak om bacteriële aangroei vanuit verontreinigingen te voorkomen en niet "om een daarop liggend ei te ontsmetten", bij wijze van spreken.

Colloïdaal zilver is een relatief eenvoudig zelf te maken zeer fijn zilverstof dat zweeft in water. Ik vermoed dat dat zilverstof dan goed wordt gemengd met het filterkaarsmateriaal, waarna het geperst (en verhit/gebakken?) wordt, en gebonden aan het filter

Het heeft dan m.i. eerder de functie om ervoor te zorgen dat het filter zelf geen bron van besmetting wordt, maar steriel blijft. Een goed contact tussen zilverdeeltjes en het doorstromend water zal er dan wel zijn, maar of de verblijftijd dan voldoende is om het water te ontsmetten?
Die ene zilveren munt heeft weinig contact met al het water, en zal niet veel uitrichten, vermoed ik.

(ook weer) gevoelsmatig, zou ik dan misschien kiezen voor UV-behandeling van het gefilterde water.
Even relatief kort het licht aan in een opslagvaatje met gefilterd water, is m.i. voldoende om het ontsmet te houden.
https://www.wiltec.de/nl/Tuin/Vijve.../UVC-lampen-en-apparaten/?order=topseller&p=1
 

Hermanusb

Diehard Prepper
De berkey en de berkefield filters filteren helaas geen kalk maar wel heel veel andere rot stoffen uit het water.
zeker als je ergens in verweggistan moet leven zou ik ook alles uit mijn Berkey drinken.

in dit geval wil ik gewoon van de kalk in mijn waterkoker af
 
V

Verwijderd lid 1511

Gast
Waarom wil je het lichamelijk zo belangrijke kalk-calcium uit het water filteren.
De vraag is weliswaar niet aan mij gesteld maar ik kan wel het antwoord geven waarom ik een ontharder heb geplaatst.

In het drinkwater zit een minimale hoeveelheid kalk in relatie wat ons lichaam nodig heeft. Als je alles wat je lichaam nodig heeft uit drinkwater wilt halen moet je iedere dag een ongezonde hoeveelheid water naar binnen werken. Je kunt die bouwstoffen beter uit ander voedsel halen.
Die kleine hoeveelheid kalk is echter royaal voldoende om je apparatuur en sanitair te verzieken. Daarom draai ik met maximale ontharding op mijn installatie.

Als je er scherp op bent verdien je bovendien de ontharder al terug door het feit dat je veel minder zeep hoeft te gebruiken.
 
Bovenaan