• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Welke medicatie preppen jullie?

joepmeloen

Prepper goeroe
Over het algemeen weten Artsen niet zo bijzonder veel van medicijnen behalve de globale toediening, ze schrijven 'wat' voor wat er uit de computer rolt bij de klachten. Voor echte medicijnen kennis moet je bij de apotheker zijn, die vertellen jou hoeveel je waar wat van moet slikken en waar het middel voor bedoelt is en hoe het gebruikt moet worden, ze bellen met de arts om eventueel dosis, etc te corrigeren.

Met dit soort zaken is het van belang om de relevantie er van te zien. Wanneer heb je voor het laatst iets gebruikt en verwacht je het binnenkort te gaan gebruiken.
Zo niet dan heeft het weinig zin om je in allerlei bochten te wringen om uiteindelijk een medicijn te krijgen waar je niet precies weet wat je er mee kan, wel handig voor ruilhandel, maar dat zijn aanstekers en kaarsen ook en vrij gemakkelijk te verkrijgen.
 

FiatCurrency

Survivor
Bij het preppen van medicatie (waar ik overigens nog niet aan toe ben gekomen) ga ik dezelfde methodiek gebruiken als bij het aanleggen van een voedselvoorraad: een aantal basics en verder specifiek voor mijn situatie:

Basics:
- Antibiotica (smal spectrum, breed spectrum)
- Pijnstillers (PCM, NSAID's en opiaten)
- Tetanus vaccin (beschermt 10 jaar)
- Ontsmettingsmiddelen (jodium, alcohol, chloorhexidine)
- Zonnebrand factor 50
- Multivitaminen
- ORS
- Loperamide

Specifiek:
Per persoon verschillend. Gebruik je al chronische medicatie? Wat heb je de laatste 5 jaar aan medicatie gebruikt? Dat moet je dus inslaan.

Uiteraard zijn een aantal zaken in Nederland niet zonder recept verkrijgbaar. Dit kan dus voor sommigen een probleem zijn.
 

Ray

SHTF Expert
Bij het preppen van medicatie (waar ik overigens nog niet aan toe ben gekomen) ga ik dezelfde methodiek gebruiken als bij het aanleggen van een voedselvoorraad: een aantal basics en verder specifiek voor mijn situatie:

Basics:
- Antibiotica (smal spectrum, breed spectrum)
- Pijnstillers (PCM, NSAID's en opiaten)
- Tetanus vaccin (beschermt 10 jaar)
- Ontsmettingsmiddelen (jodium, alcohol, chloorhexidine)
- Zonnebrand factor 50
- Multivitaminen
- ORS
- Loperamide

Specifiek:
Per persoon verschillend. Gebruik je al chronische medicatie? Wat heb je de laatste 5 jaar aan medicatie gebruikt? Dat moet je dus inslaan.

Uiteraard zijn een aantal zaken in Nederland niet zonder recept verkrijgbaar. Dit kan dus voor sommigen een probleem zijn.

Prima basis lijst.

Tetanus, ach, slecht houdbaar en kun je zonder, ik doe al m'n leven zonder en heb door schade en schande weerstand opgebouwd. Haal ze nu je nog kan, hoef je niet apart te preppen.
Naast Loperamide ook het tegenovergestelde inslaan. Verandering van eten doet vaak verstoppen en als TSHTF eet je niet meer wat je normaal eet, maar je voorraad uit blik, gevriesdroogd, wellicht eenzijdiger, etc.

Ontsmettingsmiddelen, zowel voor wond als huishoudelijk gebruik, daar krijg je vaak de eerste tekorten in de praktijk. Dat spul is onmisbaar. Helaas is dunne bleek niet te lang houdbaar, maar alcohol (evt. zelf maken), povidion jodium, zeep, denk er niet te lichtvaardig over. Azijn ontsmet ook uitstekend, prept uitstekend en is zelf te maken. Ook zijn er meerdere natuurlijke middelen die een anti sceptische werking hebben.

Antihistamine ontbreekt in dit lijstje, maar zou ik toevoegen. Ik heb persoonlijke voorkeuren, Clemastine (Tavegil) werkt bij mij goed. Een dergelijk middel, mag eigenlijk ook niet ontbreken.

Ascorbinezuur, vitamine C, het is heel goedkoop in pure poedervorm. Onmisbaar, naast persoonlijke inname ook als ingrediënt voor brood en neutralisatie voor met dunne bleek ontsmet water.
 

FiatCurrency

Survivor
Prima basis lijst.

Tetanus, ach, slecht houdbaar en kun je zonder, ik doe al m'n leven zonder en heb door schade en schande weerstand opgebouwd. Haal ze nu je nog kan, hoef je niet apart te preppen.
Naast Loperamide ook het tegenovergestelde inslaan. Verandering van eten doet vaak verstoppen en als TSHTF eet je niet meer wat je normaal eet, maar je voorraad uit blik, gevriesdroogd, wellicht eenzijdiger, etc.

Ontsmettingsmiddelen, zowel voor wond als huishoudelijk gebruik, daar krijg je vaak de eerste tekorten in de praktijk. Dat spul is onmisbaar. Helaas is dunne bleek niet te lang houdbaar, maar alcohol (evt. zelf maken), povidion jodium, zeep, denk er niet te lichtvaardig over. Azijn ontsmet ook uitstekend, prept uitstekend en is zelf te maken. Ook zijn er meerdere natuurlijke middelen die een anti sceptische werking hebben.

Antihistamine ontbreekt in dit lijstje, maar zou ik toevoegen. Ik heb persoonlijke voorkeuren, Clemastine (Tavegil) werkt bij mij goed. Een dergelijk middel, mag eigenlijk ook niet ontbreken.

Ascorbinezuur, vitamine C, het is heel goedkoop in pure poedervorm. Onmisbaar, naast persoonlijke inname ook als ingrediënt voor brood en neutralisatie voor met dunne bleek ontsmet water.


Vitamine C is een goede (hoewel het ook in de multivitaminen zit)en wat laxantia kan inderdaad ook geen kwaad. Tetanus is vervelender dan je denkt. Het is een bacteriële infectie waarbij iedereen, indien ingeënt als kind, tot z'n 19e beschermd is. Let op het is geen vaccin, je wordt dus niet immuun voor deze infectie. Ook als je het een keertje hebt doorgemaakt, ontwikkel je geen immuniteit. De tetanusprik bevat alleen antistoffen en die blijven ca 10 jaar circuleren na toediening. Antihistaminica horen denk ik thuis in het rijtje specifiek indien je een atopische constitutie hebt.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Laatst bewerkt door een moderator:
Antihistaminica horen denk ik thuis in het rijtje specifiek indien je een atopische constitutie hebt.
Nou, dat ben ik niet helemaal met je eens. Zelf kreeg ik na mijn veertigste ineens ernstige hooikoortsklachten, nooit eerder last gehad. Allergische klachten komen soms ineens opzetten. Veel stress (iets wat je in een SHTF wel kan verwachten)draagt bij aan overbelasting lever en daarbij hooikoortsklachten. Dan is het heel fijn als je antihistamine in huis hebt.

Ook extreme weersomstandigheden kunnen een trigger zijn, kunnen zorgen voor pollenstorm of pollenexplosie. Daarvan hebben ook mensen last die anders geen klachten hebben..
Onlangs stierven er zes mensen en werden duizenden in het ziekenhuis opgenomen in Australië...dit door een pollenstorm.
'Het noodweer afgelopen maandag ging gepaard met veel regen. Door hevige neerslag 'explodeerden' de pollen in kleinere deeltjes, die diep in de longen van mensen terechtkwamen. De slachtoffers kregen daardoor een extreme astma-aanval.'
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
B

Broccoli54

Gast
Kleine greep, van wat ik denk dat nodig kan zijn. Veel hebben we al.

Okugest
Laxeer
uierzalf
Norit
malaria
desinfectant
multi Vitaminen complex
DEET Anti Mug/Teek spray
Tijgerbalsem
Ibuprofen 400 mg
Paracetamol 500 mg
Wormenkuur
Anti depressieva
tetanus
griepinjecties
schimmel creme voor voeten en intiem
Ook nog hecht setjes, injectie spuit + naalden, lidocaine
 

FiatCurrency

Survivor
Veel stress (iets wat je in een SHTF wel kan verwachten)draagt bij aan overbelasting lever en daarbij hooikoortsklachten.

Haha, sorry hoor, maar dat slaat echt nergens op. Stress geeft geen 'overbelasting' van de lever (whatever that may be) en er is ook geen enkele relatie tussen leverziekten en hooikoorts. Dit is libelle geneeskunde. Ik zie je bronnen graag tegemoet.

En natuurlijk kun je ook op latere leeftijd een allergie ontwikkelen, net zoals dat voor de meeste aandoeningen geldt. Maar waarom prep je dan ook niet voor iets als hypertensie, parkinson, Crohn, diabetes en galstenen etc.? Dat wordt simpelweg teveel.
 

P.Oemel

Senior Prepper
Eigenlijk alleen paracetamol en ibuprofen.
Daarnaast een paar stripjes met jodiumpillen ivm kerncentrale Tihange die hier ongeveer 60 km vandaan ligt. Dan hebben we iig de eerste pillen al binnen en hoeven we niet op de (waarschijnlijk trage) distributie vanuit de overheid te wachten (laat staan dat je dan zsm wilt vertrekken uit de regio...).

@preppers die bijvoorbeeld antibiotica preppen; Hoe weet je wanneer en waarbij je het moet gebruiken, of juist niet? Ik ken mensen die hier namelijk hele studies naar volgen en soms ook nog twijfelen wat voor te schrijven ;) Of neem je het maar gewoon preventief in de hoop dat het werkt?
 

FiatCurrency

Survivor
Eigenlijk alleen paracetamol en ibuprofen.
Daarnaast een paar stripjes met jodiumpillen ivm kerncentrale Tihange die hier ongeveer 60 km vandaan ligt. Dan hebben we iig de eerste pillen al binnen en hoeven we niet op de (waarschijnlijk trage) distributie vanuit de overheid te wachten (laat staan dat je dan zsm wilt vertrekken uit de regio...).

@preppers die bijvoorbeeld antibiotica preppen; Hoe weet je wanneer en waarbij je het moet gebruiken, of juist niet? Ik ken mensen die hier namelijk hele studies naar volgen en soms ook nog twijfelen wat voor te schrijven ;) Of neem je het maar gewoon preventief in de hoop dat het werkt?

Om antibiotica (en vele andere medicijnen) nuttig en zinvol in te kunnen zetten moet je inderdaad zelf arts zijn of iemand kennen die dat is. In gevallen van nood kun je met onderstaand boekje ook een eind komen als het gaat om het inzetten van medicatie, maar het blijft behelpen voor mensen zonder medische kennis. Zoals je als aangaf: een medische encyclopedie vervangt 15 jaar studie en ervaring niet.

https://www.nhg.org/winkel/producten/zakboekje-farmacotherapie-voor-de-huisarts-abonnement
 

neoclyps

Survivor
Weet iemand hoe dat met paracetamol + 10mg codeine is? Deze heb ik nog niet uitvoerig getest , heb een doosje van 2015-09.
Netjes in doos.
Ben benieuwd of dit 2, 5 jaar na uiterste datum ingenomen kan worden.
 

Sabrina

Senior Prepper
Ik kwam dit ietwat oudere draadje tegen, en er borrelde een vraag bij me op: stel nou je komt in een shtf terecht waarbij je onder geen enkel beding veilig en verantwoord het huis kunt verlaten (absolute bug-in). Maar één van je huisgenoten heeft een verwonding opgelopen die eigenlijk toch wel vrij dringend medische aandacht nodig heeft. Omdat je de toko niet uit kunt, besluit je misschien ten einde raad zelf een ingreep te doen; een kogel uit een been verwijderen is misschien wat ver gezocht, maar gewoon even als fictief voorbeeld ('voor het plaatje'). Uiteraard heb je thuis geen morfine of aanverwante zaken, wat zou je dan inzetten om de pijn draaglijk te maken; een mega hoeveelheid pijnstillers, overvloedige alcohol, een klap met de steriele hamer, of ... heeft iemand nog andere suggesties?
 
F

forumlid 1447

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Wodka (veel) voor steriliseren, verder vastbinden/vastzetten been en verwijderen vreemd voorwerp. Schoonmaken met steriele alcohol, deze is aanwezig, gebogen naald is aanwezig, visdraad ook, op papier zijn er gegevens hoe een wond dicht te naaien. ( steken) En gewoon doen, stress is voor nadien.
SAS Survivaltraining van Lofty Wiseman is een musthave. (boekvorm).
 
J

J.J

Gast
Ik kwam dit ietwat oudere draadje tegen, en er borrelde een vraag bij me op: stel nou je komt in een shtf terecht waarbij je onder geen enkel beding veilig en verantwoord het huis kunt verlaten (absolute bug-in). Maar één van je huisgenoten heeft een verwonding opgelopen die eigenlijk toch wel vrij dringend medische aandacht nodig heeft. Omdat je de toko niet uit kunt, besluit je misschien ten einde raad zelf een ingreep te doen; een kogel uit een been verwijderen is misschien wat ver gezocht, maar gewoon even als fictief voorbeeld ('voor het plaatje'). Uiteraard heb je thuis geen morfine of aanverwante zaken, wat zou je dan inzetten om de pijn draaglijk te maken; een mega hoeveelheid pijnstillers, overvloedige alcohol, een klap met de steriele hamer, of ... heeft iemand nog andere suggesties?
Alcohol is toch ook een bloed verdunner moet volgens mij niet bij heftige bloedingen worden gebruikt.
Acupunctuur zou ook het pijncentrum kunnen uitschakelen voor zo lang het nodig is.

Ook goed te preppen:

En dan "vitamine K" om overmatige bloedingen af te remmen.
Zie daar bij ook Tip van de heer @vheeswijk cayennepeper.
Ook goed te lezen:

Top 15 medicinale werkingen van cayennepeper - Healthwatch
https://healthwatch.eu › Home › Gezondheid
 

Sabrina

Senior Prepper
Zou je in geval van nood azijn kunnen gebruiken om te ontsmetten? Heb ik ergens online gelezen. Natuurazijn bijvoorbeeld, kost vrijwel niets en is heel lang houdbaar.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20180419-112928.png
    Screenshot_20180419-112928.png
    199.8 KB · Weergaven: 10
  • Leuk
Waarderingen: J.J

wildemossel

Diehard Prepper
"trekt kraag omhoog en hoed omlaag" Ik heb hier zo ontzettend veel en verschillende medicatie liggen dat ik het niet eens op ga noemen. Van Para tot tramadol 50, en van suikertabletten tot insuline in div. soorten. Dozen en koelkasten vol. Waar mogelijk rouleer ik natuurlijk. En nee dit is geen geintje.
 
Bovenaan