• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Welke medicatie preppen jullie?

Mayo

Last (wo)man standing
Gisteren keek ik naar Zembla. Blijkt dat de medicijnen maffia in China en India medicijnen produceren die niet voldoen aan kwaliteit, hygiëne en wat er feitelijk in wordt gestopt. Er is totaal geen controle op het medicijn zelf. De moeite waard om dus uit te vogelen van welke fabrikant je de medicijnen prept.

https://zembla.bnnvara.nl/nieuws/geneesmiddelen-niet-onafhankelijk-gecontroleerd-op-kwaliteit

Ik heb t ook gezien.. nu gebruik ik zelf geen medicijnen, maar het zal je maar gebeuren dat je 'neppers' slikt zonder t te weten :mad:
 

mrsjones

Diehard Prepper
Ik denk dat je buiten wond verzorging, iets wat sneller gebeurt als je hout hak dan achter de computer zit. Mensen denk niet goed na kwa hoeveelheid . Een flinke wond zal je 3xdag verschonen, een antibacterieel crème gebruik, een brand wond pleister, gewoon verband , iets om het geheel op zijn plek te houden terwijl je mobiele en bezig moet blijven. Reken hoeveel gazen, verband , pleister, plakband er echt nodig is . Ga van uit dat je 3 wond pp per jaar zal hebben. Denk ook aan het gebruik van wasbaar material voor wond verzorging. Ik heb een kast van 4 lade met meddish material, een lade is medicatie .
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Hier is mijn lijstje:

Ontsmettingsmiddelen: jodium, alcohol
Zonnebrand factor 30 + 50
Vaseline
Multivitaminen
ORS
Loperamide
Lactulose
Paracetamol 500
Ibruprofen 200
Ibruprofen 400
Fexofenadine (voor m'n allergie)
Multivitamine
Kaliunjodide GL 65 mg
Rennie
Zantac Redugas
Antaflu keelpastilles
Diclofenacnatrium Sandoz zetpil 100 (extreme pijnstiller voor bv niersteen aanval)

Tot nu toe nog geen antibiotica, weet ook nog niet of ik dat nodig vind.
 
J

J.J

Gast
Hier is mijn lijstje:

Ontsmettingsmiddelen: jodium, alcohol
Zonnebrand factor 30 + 50
Vaseline
Multivitaminen
ORS
Loperamide
Lactulose
Paracetamol 500
Ibruprofen 200
Ibruprofen 400
Fexofenadine (voor m'n allergie)
Multivitamine
Kaliunjodide GL 65 mg
Rennie
Zantac Redugas
Antaflu keelpastilles
Diclofenacnatrium Sandoz zetpil 100 (extreme pijnstiller voor bv niersteen aanval)

Tot nu toe nog geen antibiotica, weet ook nog niet of ik dat nodig vind.
Dag @Sun Beh Nim
Ik zou in plaats van Rennie Natriumbicarbonaat nemen dat is een lichaamseigen stof en neutraliseer heel goed zuurbranden,
en doet nog veel meer.
Ja kan het ook heel voordelig bij de warm bakker halen.
 

Zinzzy

Elementary prepper
Ikzelf ben niet van de medicatie gebruiken, wanneer ik dit wel nodig had ivm hernia en operatie ervan heb ik meteen alle aanbevolen doses gehalveerd, waar ik 2 maanden medicatie nodig had gehad heb ik t daadwerkelijk 2 weken gedaan met een enkele avond dat ik door pijn niet kon slapen. Wel berekende ik het zo dat ik nieuwe medicatie kon halen bij de apotheek. En intussen heel wat diclofinac,tramadol, kort & langdurige morfine pillen kunnen verzamelen.
Daarnaast uiteraard de gewone dingen zoals paracetamol, rennie, hooikoortstabletten, allergieën enz ...
Enige waar ik nog graag aan zou komen is medicatie tegen een blaasontsteking aangezien ik hier 4x per jaar last van heb.. iemand tips ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Pignonwiel

Senior Prepper
Vitamine C is eigenlijk overal goed voor, dus ook op voorraad leggen. Gewoon ascorbinezuur, andere varianten zijn niet handig ivm te veel andere stoffen. (Magnesiumascorbaat = op basis van magnesium, calciumascorbaat = op basis van calcium en die wil je beide niet te veel binnenkrijgen. Het zelfde geldt voor de fillers die in de pilvorm tabletten zitten.)

Voor de mensen met kleine kinderen is het daarnaast handig om wat maagsondes (verschillende lengtes, is afhankelijk van lengte kind (en print ook die tabel even uit..)) te hebben liggen. Mochten ze ziek worden en niets willen eten/drinken dan kun je daarmee ORS geven via die sonde. Genoeg vocht binnenkrijgen is erg belangrijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Harry Nack

Last (wo)man standing
Al een paar weken last van schouder en bovenarm en het gaat maar niet over. Ik ben niet zo van de medicijnen en dokters dus meestal neem ik niets in.

Vandaag toch maar wat Diclofenac gekocht bij de apotheek, want mijn voorraad was alweer van 2013. Maagbeschermers had ik nog. Tot mijn verbazing kostte een doosje 50mg en 40 stuks slechts 1,65€ hier in het zonnige zuiden.  :thumbsup: toppie
 

Sabrina

Senior Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een soortgelijke uitdaging als de topicstarter, alleen op een iets andere manier. Ik woon in een wijk waar geregeld 'opstootjes' zijn tussen bepaalde groepen mensen.
Laatst nog is er in onze straat iemand het ziekenhuis in geslagen die gewoon zijn krantenwijk aan het lopen was. Verder wil ik er niet al te veel over kwijt.

Wel heeft het me nog meer laten nadenken over het medische stukje binnen mijn prepper-bezigheden. Als de pleuris ooit echt uitbreekt, zoals tijdens een shtf, ben ik op
medisch vlak redelijk voorbereid; heb een ehbo-diploma inclusief ehbo en reanimatie, en een rijkelijk gevulde voorraad medische zaken; het standaardmateriaal, aangevuld
met heel wat israelisch verband, hemostatisch verbandmateriaal, chestseals, oogspoelflessen, enzovoort. Veel van het spul komt van sites als Praxisdienst.

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat jullie zoal bij elkaar gesprokkeld hebben op dat gebied. Dat kan op gebied van verbandmateriaal, maar ook bijvoorbeeld wat medicatie
betreft. Ontstekingsremmers als prednison zijn helaas niet zonder recept te krijgen. Wel heb ik gehoord dat ciprofloxacine een goede aanvulling op de medicijnvoorraad
schijnt te zijn. Kortom, wat mag er niet ontbreken in je medische preppervoorraad?

[MOD] post komt origineel uit ander topic. Daarom is de eerste zin uit context [MOD]

 
G

gebruiker 3367

Gast
Qua medicatie is mijn huidige voorraad niet zo heel bijzonder.
Wat ik voornamelijk belangrijk vind is om niet uit te drogen en geen dodelijk hoge koorts te krijgen, dus de basics coveren.
Al een aantal keer voedselvergiftiging gehad, waarvan twee keer zo erg dat ik zelfs geen water binnen hield en na drie dagen zo verzwakt was dat ik niet meer op mijn benen kon staan. Zie je zelf dan nog maar te verzorgen en in leven te houden in een shtf situatie.

Pijnstillers / Koortsremmers:
Ibuprofen
Paracetamol
Naproxennatrium (langdurige werking indien nodig)
Asperine (ook als bloedverdunner te gebruiken)

Tegen uitdroging:
ORS (oral rehydration salts)
Lopermidehydrochloride (anti-diarree)
Cinnarizine (anti misselijkheid / braken)

Tegen kwaaltjes:
Bisacodyl (tegen ontstopping)
Rennies (tegen maagzuur)
Trachitol (tegen keelpijn)
Broomhexine (tegen hoesten)
Neusspray
Luizen shampoo en kam
Anti wormen kuur
Zinkzalf
Trekzelf
Schimmelcreme
Eczeemcreme

Ontsmetten:
Fysiologisch zout
Jodium
Desinfectie lotion
Oogspoeling

Slapen:
Melatonine
Dimenhydrinaat (verkrijgbaar in Belgie)

Overig:
Jodiumpillen
Anticonceptie
Morningafterpil

Gebit:
Haken en spiegelsetje
Ontsmettende spoeling
Noodvullingen

En natuurlijk vitamines en mineralen.
Dus puur en alleen thuisapotheek medicijnen.

Antibacteriële middelen en virusremmers helaas niet echt zonder recept verkrijgbaar in Nederland, maar zou ik graag wat achter de hand zou willen hebben.
En uiteraard is het belangrijk om van alles wat je gebruikt de bijsluiters te hebben en goed research te doen hoe je het gebruikt en wanneer je het niet zou moeten gebruiken.
Ook weten welk medicijn via welk orgaan verwerkt wordt, vooral de pijnstillers mee oppassen dat je die afwisselt bij hoog en langdurig gebruik.

In het buitenland zijn bepaalde medicijnen vaak wel vrij verkrijgbaar, dus daar moet ik me nog in verdiepen en na de crisis mijn buitenlandse collega's op pad sturen, wanneer zij weer eens hun thuisland gaan bezoeken ;)

Ook moet ik nog mijn EHBO diploma gaan halen, dat is toch wel een must voor elke prepper.
 
Bovenaan