• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Welke slaapmat?

walrus

Elementary prepper
ok, maar ik snap niet helemaal hoe dat dan werkt.
ik bedoel:
kleren aan houden zorgt (in mijn theorie dan) toch juist dat je minder lichaamswarmte verliest?
het houd meer de kou buiten de deur, en je lichaamstemperatuur houd de kleren zoveel mogelijk warm.
Het lijkt me zeer onprettig om elke morgen ijs koude kleren aan te moeten trekken.
En ff snel uit je slaapzak springen (bijv uit zelfverdediging) zit er ook niet bij.


ik heb het 1x gehad dat me verwarming in huis het 2 dagen begaf en dat was midden in de winter.
Nou mijn bevinding was snel dat slapen in bed met me dagelijkse kloffie aan stuk warmer was dan met kleren uit.
Het stapt ook stuk lekkerder uit je bed sochtens.
 

FKAGB

Prepper goeroe
  • Trek zo min mogelijk kleren aan in je slaapzak (als je het daardoor ijskoud krijgt, is je slaapzak gewoon niet geschikt voor de temperatuur waarbij je hem gebruikt... en zul je dus toch wat kleren aan moeten trekken); met je kleren aan slapen zorgt er juist voor dat je iets "mist" aan warmte wanneer je de volgende ochtend uit je slaapzak kruipt, en daar krijg je het juist koud van. Wanneer je de kleren van de vorige dag aanhoudt, is er nog een tweede nadeel: Gedurende de dag is transpiratievocht in je sokken en ondergoed getrokken. Houd je deze kledingstukken tijdens het slapen aan, dan wordt een deel van je lichaamswarmte gebruikt om die vochtige kleren te drogen, in plaats van dat het jou verwarmt.
Bron

En nog een:

http://www.hiking-site.nl/materialen_slaapzakken_werking.php
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
De slaapmatten zijn binnen, miepmiep dat is snel:D.
Heb er 1 uitgepakt en effe snel getest, geweldig, oppompen gaat echt super en het ligt fantastisch, erg blij mee, bedankt voor de tip :thumbsup:
 

FKAGB

Prepper goeroe
Nou moet ik wel zeggen, de laatste vakantie dat ik de Exped downmat gebruikte was hij al lek/poreus. Gedurende de nacht liep hij langzaam leeg. Toch heb ik er heerlijk op kunnen slapen. Er bleef net voldoende lucht in zitten en door de donsvulling bleef het lekker warm. Maar idd, plakset zit erbij en die hou ik ook gewoon in het foudraal van de slaapmat. Zo heb je hem altijd bij de hand mocht het nodig zijn.
 

Ray

SHTF Expert
De slaapmatten zijn binnen, miepmiep dat is snel:D.
Heb er 1 uitgepakt en effe snel getest, geweldig, oppompen gaat echt super en het ligt fantastisch, erg blij mee, bedankt voor de tip :thumbsup:

Dat is inderdaad lekker snel!
Oppompen met die pompzak gaat idd super. Op Youtube zie je gasten die met een uitgekiende techniek in twee keer de mat voldrukken, zelf doe ik het wat lomper en heb wat meer keren nodig.

Tot nu toe (en ik heb er, opgeteld al zo'n vijf maanden op gelegen) is hij nog nooit lek gegaan, terwijl ik toch niet altijd op de perfecte ondergrond lig. Plaksetje dus nog nooit gebruikt. Weer oprollen gaat wat lastiger, ik doe het altijd in twee keer om de lucht er goed uit te drukken. Thuis bewaar ik hem met een klein beetje lucht erin losjes in de kast (beter voor het dons).

Een dergelijke goed geïsoleerde mat scheelt heel wat graden comfort temperatuur.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ik moet bekennen dat ik hem wel eens een keer heb opgeblazen door de pompzak open te houden voor de uitblaasopening van de stofzuiger. Gaat ook lekker snel maar om nou steeds een stofzuiger mee te slepen is ook weer zowat :lol:
 

walrus

Elementary prepper
Een dergelijke goed geïsoleerde mat scheelt heel wat graden comfort temperatuur.
beweer je nou dat zo opblaaspop beter isoleert dan een matje?

edit nu ik erover nadenk schijnt het dat stilstaande lucht het beste isolatie is ja...
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
De slaapzak die je hier benoemt is als complete set behoorlijk aan het gewicht en volume. Alles bij elkaar waarschijnlijk ook veel te warm voor gebruik in Nederland in het grootste deel van het jaar. Winters in nederland met temperaturen lager dan -15 zijn al zeldzaam, laat staan met -30. Je hebt al net een zeer goed isolerende mat gekocht, daar haal je veel warmte winst uit. Vraag jezelf af wat de meerwaarde is van een slaapzak met een comfort range tot -30 als je waarschijnlijk een stuk lichter uit bent met een slaapzak met een comfort range tot -10, liner er bij en thermo kleding en je hebt zo weer een acht tot tien graden winst.

Let wel,als je een set wil hebben waarmee je ook (regelmatig) voor je lol in de winter gaat kamperen of in gebieden waar het fors onder nul kan duiken kan dit best een goede optie zijn (geen ervaring met deze slaapzak). Ik zelf heb naast diverse matjes ook meerdere slaapzakken, zodat ik afhankelijk van het doel een (of soms meerdere) slaapzakken kan meenemen.
Pluspunt is natuurlijk dat er een goretex bivakzak bij zit (goretex is een merknaam voor bepaald materiaal gebruikt door heel veel andere fabrikanten om materiaal(kleding) water en winddicht te maken maar toch te laten ademen (ademend vermogen neemt sterk af bij vuilworden) er zijn tegenwoordig meer vergelijkbare materialen op de markt, maar dit is "the original") waardoor je in ieder geval een knappe buitenlaag hebt die je redelijk droog houdt.

GreetZ,
Pjotr78
Zoals al eerder vermeld op het andere preppers forum .
Er is ook een M90 lichtgewicht Mummy van het LMB . Lang niet zo dik en ruim 1 Kgm minder gewicht .
Die Goretex hoes weegt ook heel wat . Dus al bij al zal die Lichtgewicht m90 2200 Gram wegen met lakenzak erin .
Comfort temp ligt bij -10 . En die gore tex hoes hoef je niet altijd te gebruiken , zodoende hoef je je niet persee kapot te zweten . Dit geld ook voor de -30 Variant
Een goede slaapmat is belangrijker dan je denkt . En met kou al helemaal .
Als de kou eenmaal door je slaapmat is en door je oa M90 dan kun je het schudden .
Zie het dan maar eens warm te krijgen .
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

walrus

Elementary prepper
bij die - temperaturen heb ik altijd me twijfels want er is een groot verschil tussen het echte temperatuur en gevoelsmatig temperatuur.
Als het bijv -1 graden is. is het gevoels- temperatuur -5 ofzo.
dus lig je in een zak die -10 kan houden, dan kan het voor jou alsnog -15 of -20 aanvoelen.
dus bij een slaapzak die van -30 , is het gevoels-- temperatuur maar -20

ik vind het trouwens altijd grappig als mensen over gewicht spreken.
Als het te zwaar word, dan willen ze gauw de boel verlichten, en geven ze het materiaal de schuld.
Beter kan je andersom doen, trainen om sterker te worde, met andere woorden, je bent te slap.
(ik hoop trouwens niet dat jullie allemaal overgewicht hebben, dan zou ik je helemaal uitlachen als je het dan over zo licht mogelijk materiaal gaat lullen :lol:)
 

walrus

Elementary prepper
over dat plakken, ik zie dat het mat veel naai naden heeft.
die naden zijn altijd het zwakste punt en die zullen als eerst doen breken.
Dat kan never nooit geplakt worden.
 
F

frans81

Gast
bij die - temperaturen heb ik altijd me twijfels want er is een groot verschil tussen het echte temperatuur en gevoelsmatig temperatuur.
Als het bijv -1 graden is. is het gevoels- temperatuur -5 ofzo.
dus lig je in een zak die -10 kan houden, dan kan het voor jou alsnog -15 of -20 aanvoelen.
dus bij een slaapzak die van -30 , is het gevoels-- temperatuur maar -20

ik vind het trouwens altijd grappig als mensen over gewicht spreken.
Als het te zwaar word, dan willen ze gauw de boel verlichten, en geven ze het materiaal de schuld.
Beter kan je andersom doen, trainen om sterker te worde, met andere woorden, je bent te slap.
(ik hoop trouwens niet dat jullie allemaal overgewicht hebben, dan zou ik je helemaal uitlachen als je het dan over zo licht mogelijk materiaal gaat lullen :lol:)

Vroeg of laat ga je vanzelf inzien dat gewicht wel degelijk een probleem gaat worden .
Ik heb ook al moeten bijsturen . Vroeger , ja vroeger toen we jong waren en alles meenden te kunnen .
Hadden we toen ook maar opgelet dan hadden we nu niet in de (Minimale) kreukels gelegen :lol::lol:
En oefenen moet je altijd . je lichaam is een machine die goed verzorgt moet worden .
Roken / drinken , overmatig eten , diverse sporten waardoor forceren en geregeld blesures enz enz . Op latere leeftijd komt het er allemaal uit :D
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Lichamelijke gesteldheid is belangrijk, maar de wil om te overleven geeft meestal dat kleine beetje extra.

Ik ben nu bijna 50 en ik ben 15kg te zwaar, ik sport twee keer in de week, alleen als ik me zou uithongeren dan val ik af, maar ik wil wel genieten van het leven en blessures zijn aan de orde van de dag.

Mijn mening is: zoek een balans tussen sporten en genieten, als je te zwaar bent kun je nog steeds een goede conditie hebben, als je maar regelmatig sport.
 

Ray

SHTF Expert
beweer je nou dat zo opblaaspop beter isoleert dan een matje?

edit nu ik erover nadenk schijnt het dat stilstaande lucht het beste isolatie is ja...

Gewoon luchtbed isoleert ronduit slecht, als je het koud wil hebben, neem een klassiek luchtbedje. 't Komt door de vulling van dons of synthetische vulling die voor de stilstaande lucht (dus de isolatie) zorgt bij slaapmatjes van Exped, Thermarest, etc.

Maar als ik je vervolg posts lees weet je het allemaal al. :rolleyes:
Nu nog wat ervaring in het veld op doen. ;)
 
F

frans81

Gast
Lichamelijke gesteldheid is belangrijk, maar de wil om te overleven geeft meestal dat kleine beetje extra.

Ik ben nu bijna 50 en ik ben 15kg te zwaar, ik sport twee keer in de week, alleen als ik me zou uithongeren dan val ik af, maar ik wil wel genieten van het leven en blessures zijn aan de orde van de dag.

Mijn mening is: zoek een balans tussen sporten en genieten, als je te zwaar bent kun je nog steeds een goede conditie hebben, als je maar regelmatig sport.

Het probleem wat ook ik ( Inmiddels 50 PLus ) heb moeten ondervinden is dat het lopen met een Rugzak afgebouwd naar 20 Kgm ( Haha stelt niets voor , Was ruim 30 ) ;) ook pas sinds kort mijn voeten in de problemen brengt .
Dit heeft mede als oorzaak dat ik merendeels buiten de paden loop . Dus veel oneffen terrein .
Ook heb ik een hele tijd niet kunnen oefenen . Man man dan weet je het . Wij ( Vooral mannen ) zitten nog teveel in onze jeugd jaren :lol: Vooral als onze tweede jeugd begint .
Ik heb in het verleden zo vaak een grote mond gehad dat ik helaas na een tijdje vanzelf op de koffie kwam . Alleen een goede conditie is niet genoeg en twee keer sporten is ook geen Garantie dat je onder SHTF omstandigheden met een Volle BOB uit de voeten komt . Op geasfalteerde wegen en verharde wegen in wat voor vorm dan ook bezorgen mijn huidige Meindls mij dan toch voet problemen .
Dan moet ik dus echt de Oude M90 schoenen aan . Je hele houding van lopen veranderd namelijk waardoor ook je rug , benen en heupen in de problemen komen .
Het is van o zoveel Factoren afhankelijk of je veel gewicht kunt mee sjouwen . Maar heb je het allemaal nodig ??
Ik denk dat als je met minimale dingen / uitrusting jezelf hebt leren redden dat je dan alles gewonnen hebt . Dus leer naar het Minimalisme toe . Oa @Gamble heeft mij weer wakker geschud ( Hij was niet de enigste )
En als je dan toch wat aan je conditie wil gaan doen dan ren buiten de paden en door de bossen ( Doe ik ook , maar niet met volle bepakking :p ) en voeg af en toe een klein gewicht toe in een kleine strakke tegen het lichaam gedragen rugzakje .

Volgens mij gaan we Gigantisch off Topic :confused:
 

walrus

Elementary prepper
Het probleem wat ook ik ( Inmiddels 50 PLus ) heb moeten ondervinden is dat het lopen met een Rugzak afgebouwd naar 20 Kgm ( Haha stelt niets voor , Was ruim 30 ) ;) ook pas sinds kort mijn voeten in de problemen brengt .
Dit heeft mede als oorzaak dat ik merendeels buiten de paden loop . Dus veel oneffen terrein .
Ook heb ik een hele tijd niet kunnen oefenen . Man man dan weet je het . Wij ( Vooral mannen ) zitten nog teveel in onze jeugd jaren :lol: Vooral als onze tweede jeugd begint .
Ik heb in het verleden zo vaak een grote mond gehad dat ik helaas na een tijdje vanzelf op de koffie kwam . Alleen een goede conditie is niet genoeg en twee keer sporten is ook geen Garantie dat je onder SHTF omstandigheden met een Volle BOB uit de voeten komt . Op geasfalteerde wegen en verharde wegen in wat voor vorm dan ook bezorgen mijn huidige Meindls mij dan toch voet problemen .
Dan moet ik dus echt de Oude M90 schoenen aan . Je hele houding van lopen veranderd namelijk waardoor ook je rug , benen en heupen in de problemen komen .
Het is van o zoveel Factoren afhankelijk of je veel gewicht kunt mee sjouwen . Maar heb je het allemaal nodig ??
Ik denk dat als je met minimale dingen / uitrusting jezelf hebt leren redden dat je dan alles gewonnen hebt . Dus leer naar het Minimalisme toe . Oa @Gamble heeft mij weer wakker geschud ( Hij was niet de enigste )
En als je dan toch wat aan je conditie wil gaan doen dan ren buiten de paden en door de bossen ( Doe ik ook , maar niet met volle bepakking :p ) en voeg af en toe een klein gewicht toe in een kleine strakke tegen het lichaam gedragen rugzakje .

Volgens mij gaan we Gigantisch off Topic :confused:

maakt niet uit, ik vind het wel intressant.
asvalt wegen moet je ook niet op lopen, die dempen je stappen niet.
Je gewichten en aanhechtingen krijgt ontzettend op hun lazer bij elke stap.
ik probeer dan ook altijd in de berm te lopen, is misschien iets zwaarder, maar dan wend, daar kan je voor trainen.
veel beter voor me knieën ook.
leuk dat je over legerkisten begint trouwens, ik ben ontzettend fan van en heb ze dagelijks aan op de werkvloer.
maar als je ze vergelijkt met wandelschoenen, zou je bijna denken (door de verkooppraatjes) dat wandelschoenen beter zijn.
meer gemoderniseerd zegmaar, maar heb er verder geen ervaring mee, ik draag ze nooit)
legerkisten zijn al jaren hetzelfde gebleven.
Dus vraag me af of legerkisten dan nog goede keus is of lange wandeltochten.
aan de andere kant, militairen blijven erin lopen deze dagen.
 
Bovenaan