• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Welke Type Petromax is dit

F

frans81

Gast
Vandaag heb ik eindelijk eens een Petromax op de kop getikt ;)
Helaas weet ik niet hoe oud deze is en wat voor type . Ook weet ik niet waar nu op te letten of ie oke is .
Wel staat er duidelijk vermeld dat er Petroleum in moet en dat Benzine zeer schadelijk is .
Lamp lijkt verzinkt of zoiets :confused:

20160501_193707.jpg 20160501_193639.jpg 20160501_193626.jpg
 

petroman

SHTF Expert
@frans81:

Ik denk een 500cp ex bundeswehr.
Van de dump ?
Indien met stalen transportkist een mooie aanwinst.
Twee opties:
1) probeer zo als ie is of ie het doet
2) haal hem eerst uit elkaar vervang de pakkingen en probeer hen dan. Voordeel van 2 is is dat je ook meteen weet hoe ie werkt. Of zou moeten werken (nadeel)

Hij ziet er wel wat ruig uit en je mist de brander zo te zien. Terug en een betere eisen !
Heb je ook de reserveonderdelen er bij ? en wat kousjes ?

Verdre alleen petroleum gebruiken.

Lest best: succes met opstarten en doe dat dan buiten, hé.
 
F

frans81

Gast
@frans81:

Ik denk een 500cp ex bundeswehr.
Van de dump ?
Indien met stalen transportkist een mooie aanwinst.
Twee opties:
1) probeer zo als ie is of ie het doet
2) haal hem eerst uit elkaar vervang de pakkingen en probeer hen dan. Voordeel van 2 is is dat je ook meteen weet hoe ie werkt. Of zou moeten werken (nadeel)

Hij ziet er wel wat ruig uit en je mist de brander zo te zien. Terug en een betere eisen !
Heb je ook de reserveonderdelen er bij ? en wat kousjes ?

Verdre alleen petroleum gebruiken.

Lest best: succes met opstarten en doe dat dan buiten, hé.

Mist de brander .
Waar hoort dat ding te zitten?
Hoe ziet dat eruit bij deze lamp
?
Bovenin zit een kop met gaatjes .
Nee niet van Dump .Carbood sale vandaag .
 

petroman

SHTF Expert
Nederlandse handleiding voor de Petromax: PDF
Als je een kop met gaatjes hebt dan is dat de "brander". Tussen haakjes wat dat is eigenlijk aleen het eindstuk.
Het is nummer 138 - 3
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
20160502_194153.jpg 20160502_194228.jpg 20160502_194206.jpg 1462211137192-96510214.jpg
Nederlandse handleiding voor de Petromax: PDF
Als je een kop met gaatjes hebt dan is dat de "brander". Tussen haakjes wat dat is eigenlijk aleen het eindstuk.
Het is nummer 138 - 3

Het ding bleek wel lange tijd buiten te hebben gestaan vertelde de Verkoper mij gisteren .
Als ik de bovenste kap er afhaal zie ik roest op het metaal .



We gaan hem van de week eens schoonmaken . Iemand een tip omtrent de roest .

Het Helder glas vermeld Petromax Made in Germany AUER P40 Heatproof
De Duitse handleiding heb ik inmiddels gelezen en de Functie van de Ronde verstelknop met pijl snap ik nu ;)
Ik al draaien en draaien en er kwam geen einde aan :lol:
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Glas:
Voorzichtig inpakken en meegeven aan Stuudje dit weekend. Dan krijg je van een andere ;-)
Auer P40 geeft aan dat het een oud glas is.

Knop draait inderdaad rond is niet meer dan een extender, de naald gaat op en neer en de (voet)klep onderaande aanzuigbuis gaat open/dicht.
Kijk en/of voel voorzichtig of de naald er ook uit komt, uit de sproeier.

Gooi de tank even vol en weer leeg en kijk of ie erg vervuild is van binnen.
Zo niet gaan met dat ding.
Eerst even zonder glas en kap. en gewoon voorverwarmen met spiritus. Maar je hebt geen bakje daarvoor dus dat wordt de rapid uitproberen.

Pomp werkt wel ?

Ga je naar zeeland, neem hem mee, er is vast iemand die hem aan de praat krijgt ;-)
 
F

frans81

Gast
Glas:
Voorzichtig inpakken en meegeven aan Stuudje dit weekend. Dan krijg je van een andere ;-)
Auer P40 geeft aan dat het een oud glas is.

Knop draait inderdaad rond is niet meer dan een extender, de naald gaat op en neer en de (voet)klep onderaande aanzuigbuis gaat open/dicht.
Kijk en/of voel voorzichtig of de naald er ook uit komt, uit de sproeier.

Gooi de tank even vol en weer leeg en kijk of ie erg vervuild is van binnen.
Zo niet gaan met dat ding.
Eerst even zonder glas en kap. en gewoon voorverwarmen met spiritus. Maar je hebt geen bakje daarvoor dus dat wordt de rapid uitproberen.

Pomp werkt wel ?

Ga je naar zeeland, neem hem mee, er is vast iemand die hem aan de praat krijgt ;-)

Wat is er zo speciaal aan dit Auer 40 Glas :)
Ik denk dat de lamp ouder is dan men verwacht .
Ik bemerkte namelijk dat er verschillende kleuren knoppen zijn . Zowel van pompje als draaiknop . Het zou kunnen betekenen dat productie periode"s te herkennen zijn aan oa kleur van knoppen en ??
Dit in combo met het ouder type Auer 40 Glas kon het wel eens een hele vroege 500 CP ??? Model zijn .
Ik gis maar ;)
 

petroman

SHTF Expert
Nope, alleen de markeringen op het glas zijn oud. Auer was de glasmaker voor Schott. Heb je een oude lamp, wil je een oud glas.
Hoewel dit ook eigenlijk niets zegt. Een paar jaar geleden zag je gewoon op nieuwe lampen een gals zitten met E&G markering. Wat niet inhoud dat de lamp voor 1945 gemaakt is.
Je hebt gezegd dat de lamp lang buitenw as, de verkleuring van de knoppen wijst daar ook op.

Voor datering verwijs ik je graag naar deze link op www.petromax.nl ;-)
Ik heb daar ooit eens wat bij elkaar gezet.
Verder ben ik altijd zere sceptisch wat datering aan gaat. Alle onderdelen zijn nl. uitwisselbaar. Is het verroeste branderhuis nog gemerkt ?
Zonder markering > chinees, butterfly, red heart of anchor.
Maar ik zie en mat grijze lamp dus ik ga er van uit ex bundeswehr. Koppies waren blauw of zwart en verkleuren richting bruin.
 

petroman

SHTF Expert
Grappig is dat iedereen altijd de oudste lamp wil hebben.
Ik ook hoor, maar de fabrikant wilde altijd het nieuwste model op de markt hebben met de nieuwste uitvindingen.
Dus patenten zijn een goede indicatie vanaf wanneer bv de rapid modellen op de markt kwamen. Het basis model wat wij nu kennen is al van net na de oorlog.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Grappig is dat iedereen altijd de oudste lamp wil hebben.
Ik ook hoor, maar de fabrikant wilde altijd het nieuwste model op de markt hebben met de nieuwste uitvindingen.
Dus patenten zijn een goede indicatie vanaf wanneer bv de rapid modellen op de markt kwamen. Het basis model wat wij nu kennen is al van net na de oorlog.

Mij maakt het niet zoveel uit hoe oud ;) Ik ben geen verzamelaar :fluit: Het heeft voor mij slechts een Functionele waarde ( Als ie het zou doen ) .
Ik sta er dan ook eerder versteld van hoe goed zoiets er dan nog uit ziet als het een vroeg model BW ( Leger lamp ) lamp is .
Ook die glazen dat is vaak een wonder hoe ze het overleven buiten in de tuin :lol:
Ik wou dat ik een veel nieuwer model had kunnen kopen , waar ik niets meer aan hoefde te doen .;)
Dat is altijd verassing . OP zo'n Markt draai je vaak niets uit elkaar en probeer je ook niets uit ( Tenminste ik ) .
Ik Check de buitenkant op gebreken en of ie compleet is .
En al naar gelang dat bepaal ik een prijs :) ( Ding ik misschien af op de vraagprijs ) .
Ik heb helaas weinig geduld voor zo'n restauratie projectjes :(
Ook doordat je vaak geen onderdelen direct kunt pakken . Dan was het weer wat anders .:lol:

Het is wel zo dat ik denk dat vroeger gedateerde spullen , uit de jaren 50 / 60 / 70 / 80 ( OA oudere Petromaxen ) vaak beter zijn en zodoende nog opgebouwd van kwalitatief betere materialen ?? Maar het kan ook tussen mijn oren zitten :lol:
 
F

frans81

Gast
Nope, alleen de markeringen op het glas zijn oud. Auer was de glasmaker voor Schott. Heb je een oude lamp, wil je een oud glas.
Hoewel dit ook eigenlijk niets zegt. Een paar jaar geleden zag je gewoon op nieuwe lampen een gals zitten met E&G markering. Wat niet inhoud dat de lamp voor 1945 gemaakt is.
Je hebt gezegd dat de lamp lang buitenw as, de verkleuring van de knoppen wijst daar ook op.

Voor datering verwijs ik je graag naar deze link op www.petromax.nl ;-)
Ik heb daar ooit eens wat bij elkaar gezet.
Verder ben ik altijd zere sceptisch wat datering aan gaat. Alle onderdelen zijn nl. uitwisselbaar. Is het verroeste branderhuis nog gemerkt ?
Zonder markering > chinees, butterfly, red heart of anchor.
Maar ik zie en mat grijze lamp dus ik ga er van uit ex bundeswehr. Koppies waren blauw of zwart en verkleuren richting bruin.

Weer wat geleerd ;)
Markering op dat wat onder de kap zit of op de Hoed van de lamp . Hoed toont een made in Germany vermelding ;)
En waar ergens zou het dan op dat Roestige branderhuis zichtbaar kunnen zijn :confused:
 

petroman

SHTF Expert
Op de horizontale rand.
Eigenlijk zijn de echte petromax lampen overal gemerkt met petromax.
Tot en met de naald en sproeier toe.

Qua restauratie: ik hink ook vaak op twee gedachten restaureren of gewoon in de "vindstaat" gebruiken.
Maar dan moet alles wel dicht zijn en werken. De rapid afsluiter en spoeier is bekend als nukkig. Rubber hard uit en vormt zich daan de zitting. Op het moment dat je die weer gebruikt hoop je dat de afdichting dan weer 100% is. Maar goed alles moet gewoon werken en afdichten.

Ik zou mij eerst richten op de pomp en kijken of je er druk inkrijgt en dat die druk er in blijft.
 
F

frans81

Gast

Ja ik weet het :fluit:
Gisteren ging ik op pad om petroleum te halen ;)
En waar kom ik mee thuis ??
met twee toch nog achteraf verkeerde koppelingen voor de tuinslang
:lol: .
Ik werdt er zo door afgeleid dat de zoektocht naar Petroleum weer een nieuwe fietstocht wordt.
We laten het nog weten ;)
 

petroman

SHTF Expert
grrmmebbblll schrijf effen op je hand , voorhoofd en op een stuk papieer voor in je portnemoneebeurs : IK MOET ALLEEN PETROLEUM KOPEN !!
VERKOOP MIJ ALLEEN PETROLEUM (deze is speciaal voor op je voorhoofd)

BBQ: leuk, maar geeft geen licht, zwaar, en je hebt er al een (gokje)
Petromax, geeft licht , warmte en als je handig bent kan je er ook op koken...
 
F

frans81

Gast
grrmmebbblll schrijf effen op je hand , voorhoofd en op een stuk papieer voor in je portnemoneebeurs : IK MOET ALLEEN PETROLEUM KOPEN !!
VERKOOP MIJ ALLEEN PETROLEUM (deze is speciaal voor op je voorhoofd)

BBQ: leuk, maar geeft geen licht, zwaar, en je hebt er al een (gokje)
Petromax, geeft licht , warmte en als je handig bent kan je er ook op koken...

:lol::lol:
Dat met die petroleum dat komt vooral doordat ze het hier ( Tot nu toe ) nergens hebben .
Gevraagd heb ik het dus al ergens ;)
Moest nog naar de Boerenbond en dat komt er iedere keer niet van:(

DHDA :fluit::fluit:
 

Ray

SHTF Expert
:lol::lol:
Dat met die petroleum dat komt vooral doordat ze het hier ( Tot nu toe ) nergens hebben .
Gevraagd heb ik het dus al ergens ;)
Moest nog naar de Boerenbond en dat komt er iedere keer niet van:(

DHDA :fluit::fluit:

Geen Jumbo in de buurt? Farmlight blanke lampenolie (1,69 per liter) doet het prima in mijn kachels en lampen.
4268_assendelft-8319850.jpg
 
Bovenaan