• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Welke Type Petromax is dit

F

frans81

Gast
Geen Jumbo in de buurt? Farmlight blanke lampenolie (1,69 per liter) doet het prima in mijn kachels en lampen.
4268_assendelft-8319850.jpg

Ja oke , goede Hint , maar is dit geschikt voor in een Petromax waar dus Petroleum in moet :confused:
Want Blanke lampen olie van dit merk heb ik nog staan ;) .
 

Ray

SHTF Expert
Dus deze Farmlight lampenolie kan ik gerust in de Petromax en is er dus op eventuele lange termijn geschikt voor ?

Geen ervaring met druklampen, maar ik stook het al een jaar of drie in al mijn petroleumlampen en kachels.
Voor discussie over wel of niet gelijk zijn van deze lampenolie aan Zibro Crystal, zie de ontelbare posts hierover op het oude forum, dat ga ik niet nogmaals herhalen.
 
F

frans81

Gast
Ongekleurde wel ja.

Even een stukje uit de Handleiding dat mij toch wel doet :confused:

1.0 Belangrijke opmerkingen
Gebruik beslist alleen brandstof van zuiver petroleum van de klasse A III met een vlampunt van over
60°C. In geen geval geurpetroleum, lampolie , benzine of dergelijke licht ontvlambare brandstoffen
gebruiken.
In geval van nood kan de lamp voor korte tijd ook met diesel gebruikt worden. ;):(
 

Ray

SHTF Expert
Even een stukje uit de Handleiding dat mij toch wel doet :confused:

1.0 Belangrijke opmerkingen
Gebruik beslist alleen brandstof van zuiver petroleum van de klasse A III met een vlampunt van over
60°C. In geen geval geurpetroleum, lampolie , benzine of dergelijke licht ontvlambare brandstoffen
gebruiken.
In geval van nood kan de lamp voor korte tijd ook met diesel gebruikt worden. ;):(

En wat staat er op je fles Farmlight over het damppunt?
Vroeger werd lampenolie en petroleum gemaakt uit aardolie en bevatte het zwavel wat weer verwijderd werd met water. Hierdoor bleef er altijd een minieme hoeveelheid zwavel en zelfs water in de olie over.
Tegenwoordig wordt lampenolie en zuivere petroleum zoals Zibro Crystal gemaakt van vloeibare paraffine en hierdoor geen zwavel en geen water nodig om te zuiveren. Dat konden de makers van je lamp destijds niet weten.
Je kunt natuurlijk altijd een kan Zibro Crystal gaan halen als je het niet vertrouwd. Hier genoeg links om wat na te lezen: https://www.google.nl/search?hl=nl&q=zibro+crystal&gws_rd=ssl
 
F

frans81

Gast
En wat staat er op je fles Farmlight over het damppunt?
Vroeger werd lampenolie en petroleum gemaakt uit aardolie en bevatte het zwavel wat weer verwijderd werd met water. Hierdoor bleef er altijd een minieme hoeveelheid zwavel en zelfs water in de olie over.
Tegenwoordig wordt lampenolie en zuivere petroleum zoals Zibro Crystal gemaakt van vloeibare paraffine en hierdoor geen zwavel en geen water nodig om te zuiveren. Dat konden de makers van je lamp destijds niet weten.
Je kunt natuurlijk altijd een kan Zibro Crystal gaan halen als je het niet vertrouwd. Hier genoeg links om wat na te lezen: https://www.google.nl/search?hl=nl&q=zibro+crystal&gws_rd=ssl

Daar staat op vermeld C5-20 61 Graden vlampunt .
Dan zou het dus moeten kunnen .
Helaas ben ik onwetend op dit vlak en ga ik het liefst op 100% Safe
Ray :thnx: voor je Hint om mij er toe aan te zetten even de info op de fles te lezen :lol::lol:
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Daar staat op vermeld C5-20 61 Graden vlampunt .
Dan zou het dus moeten kunnen .
Helaas ben ik onwetend op dit vlak en ga ik het liefst op 100% Safe
Ray :thnx: voor je Hint om mij er toe aan te zetten even de info op de fles te lezen :lol::lol:

C5-20 is het beste, vloeibare paraffine in de volksmond. Farmlight is een mix van C5-20 en C12-26 alkane zo uit het blote hoofd.
De wetgever doet zijn best om te zorgen dat over alles wat je in een kachel kunt stoken, je extra belasting betaald. Dat is de enige reden waarom geen pure C5-20 als lampenolie verkocht mag worden en je dus voor Zibro Crystal 3 euro per liter moet betalen.
 
F

frans81

Gast
Ik heb de Petromax net getest .
Druk krijg ik maar brandstof komt er bij het pompje uit ( Langs pompstokje ) . Vermoedelijk teveel brandstof erin ?
Ook kreeg ik niets bij de Rapid .
Toen maar alles los gedraaid en dat moet morgen even in een Benzine badje ??
Bij het Rapid gedeelte daar zal allemaal Gruis onder het kapje.
 

AWOL

Prepper goeroe
Druk krijg ik maar brandstof komt er bij het pompje uit ( Langs pompstokje ) . Vermoedelijk teveel brandstof erin ?

Zonder enig verstand te hebben van druk lampen vermoed ik dat de pomp gebruik maakt van een NRV (non return valve) zodat je wel druk naar binnen kunt krijgen maar deze niet weer direct wegloopt samen met de brandstof (zoals een fietspomp) en dat dit ventiel kaduuk is dan wel vastzit.
 

Ray

SHTF Expert
Zonder enig verstand te hebben van druk lampen vermoed ik dat de pomp gebruik maakt van een NRV (non return valve) zodat je wel druk naar binnen kunt krijgen maar deze niet weer direct wegloopt samen met de brandstof (zoals een fietspomp) en dat dit ventiel kaduuk is dan wel vastzit.

Kan wederom vergomde petroleum zijn, dat plakt nogal stevig... de oplossing daarvoor is inmiddels wel bekend hoop ik. ;)
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Kan wederom vergomde petroleum zijn, dat plakt nogal stevig... de oplossing daarvoor is inmiddels wel bekend hoop ik. ;)

Ik plaats toch even een verwijzing naar
http://www.500hk.de/werkstatt/233-anleitung-zur-grundueberholung-einer-petromax-500#Anker2

Of dit zoals ze het hier doen een juiste wijze van is dat laat ik aan de Al Wetende over ;)
Citroenzuur neutraliseer je met SODA .
Ik heb nog twee emmertjes staan van dit spul . Als er iemand is die kan bevestigen dat ik daar de onderdelen van de Petromax mee kan reinigen dan graag een Ja of Nee ;):(.
Ik gebruikte dat citroenzuur altijd voor Verroeste bodemvondsten ;)
 

petroman

SHTF Expert
Lekkende leertjes of afdichtingen zul je echt moeten vervangen.
Dwz minimaal pompleertje en ventiel en voetventiel in de aanzuigleiding en de rapid.
 
F

frans81

Gast
Lekkende leertjes of afdichtingen zul je echt moeten vervangen.
Dwz minimaal pompleertje en ventiel en voetventiel in de aanzuigleiding en de rapid.

Dat met die pakkingen daar ben ik mij bewust van .
Moet alleen even kijken waar ze dat hebben en waar het het goedkoopst is ;)
Het ventiel van het Pompje bleek onderin vast te zitten ( Daardoor kreeg de veer het niet omhoog ) en dat heb ik inmiddels losgehaald .
Of dit ventiel met veertje na reinigen nog goed is weet ik niet .
Reinigen of een nieuwe :confused:
 

Highway

Last (wo)man standing

petroman

SHTF Expert
1) sproeier ok ? Eigenlijk tegeleijk met naald vervangen.
2) aanzuigventiel, uit elkaar halen en OK ?
3) pomp ventiel : uit elkaar halen en OK ?
4) bedienstang aanzuigventiel en sproeiernaald (5) Stang schoonnmaken met staalwol. Naald vervangen.
6) zeefje papid> OK ?
7) rapid > OK ?
8) pompleertje: OK of vervangen
9) afdichting rapidsproeier > OK of vervangen

Pakkingen eigenlijk altijd vervangen.
Overigens is de lamp van het principe: aan/uit. Je kan de lichtsterkte niet regelen.

Frans81.jpg
 
F

frans81

Gast
1) sproeier ok ? Eigenlijk tegeleijk met naald vervangen.
2) aanzuigventiel, uit elkaar halen en OK ?
3) pomp ventiel : uit elkaar halen en OK ?
4) bedienstang aanzuigventiel en sproeiernaald (5) Stang schoonnmaken met staalwol. Naald vervangen.
6) zeefje papid> OK ?
7) rapid > OK ?
8) pompleertje: OK of vervangen
9) afdichting rapidsproeier > OK of vervangen

Pakkingen eigenlijk altijd vervangen.
Overigens is de lamp van het principe: aan/uit. Je kan de lichtsterkte niet regelen.

Bekijk bijlage 1824

Aan wat voor licht moet ik denken Matig / veel / heel veel ;)
Loont het zich Uberhaupt zoiets op te knappen gezien de Investeringen en aanbod van compleet werkende lampen :confused:
 

petroman

SHTF Expert
@frans81 ,
Of iets het opknappen waard is kan ik je niet zeggen. Je koopt bij sietsma een petromax en BW in nieuwstaat (dat schrijven ze) incl. kist voor, 95 euro.
Een chinese nieuwe kost rond het dubbele.

Setje reservespul 2x, is 46euro bij conrad en bij opgeven privacy zelfs zonder verzendkosten. 2x Omdat je een setje nodig hebt voor de reparatie , de andere is dan je reserve set.

Reken kan je vast wel dus je bent 50%, de helft van 95 al kwijt aan de reparaties.
En dan weet je nog niet of ie het doet. (Worst case)

Als ik geld te investeren had kocht ik de hele voorraad bij sietsma op. Voorop gesteld ze zijn allemaal zoals op de foto.
Als investering. Die dingen worden niet meer gemaakt en dit is de laatste goede kwaliteit partij (ex BW).


Licht, wel als ie goed brand is het veulllll licht.
Maar je kan de 500cp downgraden naar 350cp door er een kleinere sproeier en ditto naald in te zetten.

@iedereen, doe zaterdag een bezoekje op de meeting te Winterswijk en je weet hoeveel licht. Met name als het donker is, is het echt mooi om te zien.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Je zou zeggen toeval :confused:
Bestaat dat , dan is dit toch wel echt toevallig . Nee :fluit: het heeft zo moeten zijn ;)
Twee weken eerder op de Carboot de Petromax lamp zonder kist en vandaag de Petromax kist zonder Lamp :lol:
DE opbergbox is uit Juli 1967 ;)

1463406778112478103970.jpg 1463406739315-96510214.jpg 1463406702925-2031542162.jpg 1463406669962-2070280947.jpg 1463406625232-199066559.jpg
 
Bovenaan