• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Windows BSOD (Blue Screen Of Death) codes, betekenis gezocht

petroman

SHTF Expert
Ik denk dat @AWOL, op de goede weg zit @Erny.
Volgens mij zou het zo maar kunnen zijn dat alle ventilators elkaar tegen werken op een gegeven moment.
Ik vraag mij eigenlijk wel af of twee van die fans op een cpu zo wel werken.

De vermeende vibraties komen van een hoog toerental van de fan. Dat is de ooraaak en daar moet de oplossing liggen.
 

Erny

Last (wo)man standing
En... @AWOL het raadsel van de razende voeding is opgelost...
Had hem dus, vóórdat ik m na het bsod gebeuren weer in de kast plaatste, op z'n kant op de kast staan.
Geen probleem, liep niet aan, ging niet razen.
Gister dus even in opstelling gezet alsof ie in de kast hing, dat is op foto te zien.
En jawel.. vannacht opeens... begon ie enorm aan te lopen en lawaai te maken.
Heb m omgedraaid... even met een wat hardere landing en de fan schoot weer terug op zn plek en was niet meer met het rooster aan het stoeien en dus weer rust in de tent.
Dus nu staat de voeding weer als vanouds, op zn kant boven op de kast. ;)

Geen resonantie van andere onderdelen van de kast dus, de fan van de voeding is de boosdoener (en altijd al hoofdverdachte geweest).
Misschien dan maar iets tussen de fan en het roostertje Miss Gyveren. :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: AWOL

petroman

SHTF Expert
Mss de fan van de voeding gewoon vast zetten ?
Meestal hoort die op z'n plek te blijven zitten omdat anders de fan aanloopt tegen het roostertje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Erny

Last (wo)man standing
Update:
Ergens in dit vermakelijke topic vertel ik dat ik in februari Vista van mn pc zou halen en de W10 versie zou gaan draaien... Uhum... dat is dus wat later geworden. En wel noodgedwongen nu.
Teveel wilde niet meer draaien, laden, werken. Onder andere dit forum was ook onbereikbaar.
Dus het was tijd... gisteren was het tijd om precies te zijn.
Na gedegen voorbereiding, weer bij gestaan met goede raad en daad van @AWOL durfde ik het proces gisteren aan te gaan.
Van te voren had hij mij al een andere W7 versie toegestuurd (die Ultimate) voor het geval de W7 naar W10 upgrade versie op harde schijf niet zou functioneren (had ik zo'n gevoel bij). En ook voorzien van Servicepack1 en een Updatepack. :thumbsup: Dus ik was er klaar voor. :cool:

Met troubleshooter Awol op afstand bereikbaar via mn notebooklaptopje ben ik gestart.
De W10 leek het eerst even goed te doen, even ja... schakelde zichzelf al snel uit en deed verder ook lastig. Dus... hoppa... weg ermee.:wave:
Vervolgens aan de slag met de W7Ultimate.
Dat ging echt gesmeerd... kost allemaal wat tijd enzo maar toch... gebeurden geen onvoorziene dingen... alles deed wat het moest doen, inclusief ikke. :fluit:
Moest de concentratie er wel behoorlijk bijhouden... is ook erg inspannend.
(Tussendoor had mijn hondje Zowie wat speelsessies hier achter op het veld met wat vriendjes en vriendinnetjes, komen haar bij de poort ophalen. Was wel even lekker tussen het computeren door.)
Als ik even ergens niet zeker over was gaf Awol uitsluitsel zodat ik vol vertrouwen weer verder kon. :)
En zo waren we uren verder... installatie gelukt... Servicepack gelukt, updates gelukt!!!
Alles gelukt!!!!!! :D:thumbsup::)

PC loopt weer als een zonnetje, alsof ik een nieuwe heb. ;) Alle sites zijn weer toegankelijk, alle beveiliging doet het weer. Hoera! We kunnen er weer even tegenaan.:D

Dus nog even weer een extra veertje op een gepaste plaats voor AWOL:
:thnx: :hug:
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Als win10 zich tijdens installatie uitzet, en weer aan na verloop van tijd,dan hoort dat zo. Deed ie bij mijn laptops in ieder geval wel...

Verder ook pluim voor @Erny !

Win 10 is wat eigenaardig. Zo werd er eergisteren van alles gevraagd, privacy gerelateerd, VOOR de komende updates.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

AWOL

Prepper goeroe
P.S., op bovenstaande, ik lees wel dit:


Ik heb na de aanbiedingsperiode niet opnieuw een W10 installatie gedaan dus is nu ook voor mij de vraag hoe dat uitpakt. De installatiemedia zijn gemaakt van W7 versies die, ahum, een legaliteits handicap hadden en die al vanaf de installatie media geactiveerd waren, ingebakken hack dus. Dit zou ik moeten testen maar heb daar even geen systeem voor beschikbaar, zal dit doen zodra ik de gelegenheid heb en mij terugmelden hier.

Om hier even op terug te komen, ik zal één dezer dagen de eerder gemaakte installatie media na de upgrade van win7 naar win1o gebruiken om op een compleet nieuw systeem te installeren. Natuurlijk vroeg ik mij opnieuw af of dit zou lukken. Op onderstaande link zie je de voorwaarden of jouw license key wel of niet kan worden overgezet. In het kort: heb je een full retail key dan wel, heb je een OEM key (voor-geïnstalleerd OS bij aanschaf van een nieuwe pc) dan niet, beschik je over een nog geldige VLC license (bedrijven) dan ook. Tevens beschrijft de link een methode om te achterhalen wat je hebt. Ik heb een retail key dus zou het geen probleem moeten zijn:
https://www.tenforums.com/tutorials/49586-determine-if-windows-license-type-oem-retail-volume.html
 

AWOL

Prepper goeroe
En wederom een update: ondertussen heb ik de pc gebouwd en windows 10 geïnstalleerd maar dat ging toch helaas niet zonder problemen. Mijn pro versie met legaliteits-uitdaging installeerde prima maar was niet (zoals de oorspronkelijke win7 versie die ik had geupgrade en waarvan ik installatiemedia had gemaakt) direct geactiveerd bij Microsoft. De license key die ik wel had werd niet geaccepteerd, ook niet die van een andere pro-versie wel bekend bij @Ray. Mijn legale windows 7 home die ik tevens had geupgrade naar 10 en installatie media van had gemaakt werd wel geactiveerd door MS, en daar draai ik nu dus op. Het heeft dus helaas toch niet zo gewerkt als ik had verwacht en gehoopt. Jammer want nu kan ik anderen ook niet helpen met een werkende W10. Tot 2020 (dan wordt W7 ondersteuning gestaakt door MS) heb ik uiteraard nog wel de W7 optie voor anderen.

De home versie is overigens prima en het enige dat ik mis is Bitlocker want sommige info wil ik op een encrypted drive bewaren. Daar heb ik echter een prima oplossing voor gevonden genaamd VeryCrypt (open source dus gratis) wat een voortzetting is van het stop gezette TrueCrypt wat ik toevallig in het verleden al gebruikte. VeraCrypt is echter wel doorontwikkeld en werkt verder exact hetzelfde.
Meer info over VeraCrypt op deze link: https://www.veracrypt.fr/en/Home.html
 

Ray

SHTF Expert
En wederom een update: ondertussen heb ik de pc gebouwd en windows 10 geïnstalleerd maar dat ging toch helaas niet zonder problemen. Mijn pro versie met legaliteits-uitdaging installeerde prima maar was niet (zoals de oorspronkelijke win7 versie die ik had geupgrade en waarvan ik installatiemedia had gemaakt) direct geactiveerd bij Microsoft. De license key die ik wel had werd niet geaccepteerd, ook niet die van een andere pro-versie wel bekend bij @Ray. Mijn legale windows 7 home die ik tevens had geupgrade naar 10 en installatie media van had gemaakt werd wel geactiveerd door MS, en daar draai ik nu dus op. Het heeft dus helaas toch niet zo gewerkt als ik had verwacht en gehoopt. Jammer want nu kan ik anderen ook niet helpen met een werkende W10. Tot 2020 (dan wordt W7 ondersteuning gestaakt door MS) heb ik uiteraard nog wel de W7 optie voor anderen.

De home versie is overigens prima en het enige dat ik mis is Bitlocker want sommige info wil ik op een encrypted drive bewaren. Daar heb ik echter een prima oplossing voor gevonden genaamd VeryCrypt (open source dus gratis) wat een voortzetting is van het stop gezette TrueCrypt wat ik toevallig in het verleden al gebruikte. VeraCrypt is echter wel doorontwikkeld en werkt verder exact hetzelfde.
Meer info over VeraCrypt op deze link: https://www.veracrypt.fr/en/Home.html
Had je die ISO van mij al geprobeerd te installeren?
 

Ray

SHTF Expert
Op de DVD die ik van je kreeg bedoel je?
Yep, uiteraard. Met die versie heb ik nooit problemen gehad met licenties.

Bij upgraden naar W10, krijgt elke installatie zijn eigen, nieuwe, licentie. Een goede W10 versie die je meermaals kunt installeren heb ik ook niet.
 

AWOL

Prepper goeroe
Yep, uiteraard. Met die versie heb ik nooit problemen gehad met licenties.

Bij upgraden naar W10, krijgt elke installatie zijn eigen, nieuwe, licentie. Een goede W10 versie die je meermaals kunt installeren heb ik ook niet.

Dat klopt, zolang je win7 zelf draait is er geen probleem, ook geen probleem als je vorig jaar gratis W7 upgradede naar W10 en er op bent blijven draaien. Als je echter zoals ik een clean install met W10 te doen dan gaat het fout met de licentie code. Punt is dat dit geen probleem was met mijn legale versie maar dus wel met de illegale versie. Maar nee, ik heb niet jouw ISO geprobeerd maar wel de licentie key daarvan, die ook niet werd geaccepteerd.
 

Ray

SHTF Expert
Dat klopt, zolang je win7 zelf draait is er geen probleem, ook geen probleem als je vorig jaar gratis W7 upgradede naar W10 en er op bent blijven draaien. Als je echter zoals ik een clean install met W10 te doen dan gaat het fout met de licentie code. Punt is dat dit geen probleem was met mijn legale versie maar dus wel met de illegale versie. Maar nee, ik heb niet jouw ISO geprobeerd maar wel de licentie key daarvan, die ook niet werd geaccepteerd.

Die Win7 versie werkt gewoon nog steeds, heeft een enterprise licentie. De licentie sleutel los gebruiken gaat idd niet, die is reeds geregistreerd (met ruime voorwaarden ;)).
 
  • Leuk
Waarderingen: AWOL
Bovenaan