• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Windows BSOD (Blue Screen Of Death) codes, betekenis gezocht

Ray

SHTF Expert
@AWOL, weet je zeker dat zo'n gedownloade installatie versie van W10 aangemaakt op de PC met legale versie ook te installeren is op andere PC's?
Ik had begrepen dat deze DVD of (zoals hier) USB stick alleen op het systeem kan worden gebruikt waarop hij is gedownload.
 

AWOL

Prepper goeroe
@AWOL, weet je zeker dat zo'n gedownloade installatie versie van W10 aangemaakt op de PC met legale versie ook te installeren is op andere PC's?
Ik had begrepen dat deze DVD of (zoals hier) USB stick alleen op het systeem kan worden gebruikt waarop hij is gedownload.

Ik heb rond die periode zoveel installaties gedaan op verschillende systemen dat ik niet 100% zeker meer weet of ik wel of niet de media bestanden die nu op mijn vaste pc staan ook gebruikt heb om W10 op een ander systeem te installeren. Een clean install (op hetzelfde systeem) lukte in ieder geval wel.
Maar...het zou vreemd zijn als het niet kan want als jij een legale versie koopt van Windows dan kun je die gewoon gebruiken als je een compleet nieuw systeem koopt. Je suggereert dat er hardware codes worden meegebakken van het moederbord en/of andere hardware? Lijkt mij sterk. Je maakte ook geen image van je harddrive, je downloadde installatie bestanden in ISO vorm, dit kon je dan vervolgens omzetten naar een bootable DVD of USB stick. (via dus die tools die ik eerder linkte)
 

AWOL

Prepper goeroe
P.S., op bovenstaande, ik lees wel dit:

Also note that installing Windows 10 fresh on a computer by booting from the installation media will require you to buy a new Windows 10 license. If you do this before July 29, you can use a Windows 7 or 8 license to activate Windows 10.

Ik heb na de aanbiedingsperiode niet opnieuw een W10 installatie gedaan dus is nu ook voor mij de vraag hoe dat uitpakt. De installatiemedia zijn gemaakt van W7 versies die, ahum, een legaliteits handicap hadden en die al vanaf de installatie media geactiveerd waren, ingebakken hack dus. Dit zou ik moeten testen maar heb daar even geen systeem voor beschikbaar, zal dit doen zodra ik de gelegenheid heb en mij terugmelden hier.
 

Ray

SHTF Expert
Ik heb rond die periode zoveel installaties gedaan op verschillende systemen dat ik niet 100% zeker meer weet of ik wel of niet de media bestanden die nu op mijn vaste pc staan ook gebruikt heb om W10 op een ander systeem te installeren. Een clean install (op hetzelfde systeem) lukte in ieder geval wel.
Maar...het zou vreemd zijn als het niet kan want als jij een legale versie koopt van Windows dan kun je die gewoon gebruiken als je een compleet nieuw systeem koopt. Je suggereert dat er hardware codes worden meegebakken van het moederbord en/of andere hardware? Lijkt mij sterk. Je maakte ook geen image van je harddrive, je downloadde installatie bestanden in ISO vorm, dit kon je dan vervolgens omzetten naar een bootable DVD of USB stick. (via dus die tools die ik eerder linkte)

Je kunt je windows 10 idd verhuizen naar een nieuwe PC, maar alleen met dezelfde productcode. Ik vermoed dat als er tien PC's onder dezelfde productcode draaien, dat wel gaat opvallen en er in de database een kruisje achter komt te staan.
Controleer of je het volgende hebt:

  • Een internetverbinding (er kunnen providerkosten van toepassing zijn).
  • Voldoende beschikbare gegevensopslag op de pc, USB of extern station voor de download.
  • Een lege USB of dvd (en dvd-brander) met minimaal 4 GB opslagruimte als je media wilt maken. We raden je aan een lege USB of dvd te gebruiken, omdat al bestaande inhoud wordt verwijderd.
  • Een Windows 10-productcode als je het programma voor het eerst installeert of als Windows 10 niet vooraf door de fabrikant op je pc is geïnstalleerd.
Een goede W7 versie (alle versies) geschikt voor oneindig veel installaties heb ik wel.
 

AWOL

Prepper goeroe
Je kunt je windows 10 idd verhuizen naar een nieuwe PC, maar alleen met dezelfde productcode. Ik vermoed dat als er tien PC's onder dezelfde productcode draaien, dat wel gaat opvallen en er in de database een kruisje achter komt te staan.

Meh, de windows 7 versie die ik draaide (Engelstalige versie) en dus nu W10 is wordt momenteel gebruikt door minimaal 12 pc's waarvan ik weet, aangezien die versie via via bij mij terecht is gekomen (en aan die persoon is verkocht) mag je er van uit gaan dat een veelvoud van die 12 systemen gebruik maakt van dezelfde licentie code. Nooit een probleem gehad met updaten van zowel W7 als nu W10, de licentiecode staat dus niet "geflagged". Jouw eigen versie van W7 is daarmee vergelijkbaar toch? Naar alle waarschijnlijkheid was het een VLC (Volume License Code) van een of andere organisatie. Wat overigens ook weer vreemd zou zijn daar bedrijven niet gratis konden upgraden naar W10. Moeilijk te zeggen hoe het nu zit, mogelijk is de versie geleaked door een MS medewerker die de licentiecode een bijzondere status in de MS database heeft gegeven of zo, ik denk ook maar hard op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Ray

SHTF Expert
Meh, de windows 7 versie die ik draaide (Engelstalige versie) en dus nu W10 is wordt momenteel gebruikt door minimaal 12 pc's waarvan ik weet, aangezien die versie via via bij mij terecht is gekomen (en aan die persoon is verkocht) mag je er van uit gaan dat een veelvoud van die 12 systemen gebruik maakt van dezelfde licentie code. Nooit een probleem gehad met updaten van zowel W7 als nu W10, de licentiecode staat dus niet "geflagged". Jouw eigen versie van W7 is daarmee vergelijkbaar toch? Naar alle waarschijnlijkheid was het een VLC (Volume License Code) van een of andere organisatie. Wat overigens ook weer vreemd zou zijn daar bedrijven niet gratis konden upgraden naar W10. Moeilijk te zeggen hoe het nu zit, mogelijk is de versie geleaked door een MS medewerker die de licentiecode een bijzondere status in de MS database heeft gegeven of zo, ik denk ook maar hard op.

Hangt idd van de versie af. Ik heb een ongelimiteerde bedrijfsversie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

martin

Mankinds only hope
@The mad engineer Ik heb geen Windows 10 systeemcd liggen. Of bedoel je de harde schijf? Dat laatste is ook de bedoeling, om te kijken hoeveel bit die is.

De hele boel (alle programma's installeren) gelijk verhuizen naar de nwe W7 -> 10 schijf ga ik nog niet doen. Dat komt nu niet uit.
En als blijkt dat het een 32 bit versie is dan wacht ik liever op de 64bit W10Pro van @AWOL zodat ik het hele proces niet nóg een x hoef te herhalen (je weet wel, al dat gewacht en geinstalleer en gewacht en geklik op Ja en volgende en accoord ondertussen oppassend of er geen onwenselijke MySearchshit meekomt...;) )

Eigenlijk maakt het niet zoveel uit of je nu 32 of 64 bits versie zou gebruiken
Als je kan kiezen, dan zou ik kiezen voor 64 bits, maar 64 bits is echt niet sneller of beter.
(ben te lui om uit te leggen wat dan wel het verschil is, want dan wordt het een zeer langdradig en saai verhaal)

Maar ik heb nog wel een tip voor iedereen die denk dat je niet meer gratis kan upgraden naar Windows 10
Je kan via deze pagina gewoon nog steeds 100% officieel en legaal je win7 naar win10 upgraden

https://www.microsoft.com/nl-nl/accessibility/windows10upgrade

Het voordeel van update is dat de meest zaken gewoon zullen blijven werken (dus je hoeft niet alles opnieuw te installeren van je overige programma's)
Maar een 100% nieuwe installatie zal altijd iets soepeler draaien.
 

AWOL

Prepper goeroe
Als je kan kiezen, dan zou ik kiezen voor 64 bits, maar 64 bits is echt niet sneller of beter

Nou ja, in acht genomen dat 64 bits meer dan 4 GB werkgeheugen kan aansturen zou je kunnen beredeneren dat 64 bits wel sneller en beter is potentieel. Echter zal je het met gewoon gebruik nauwelijks merken tenzij je games speelt of bijvoorbeeld videobewerking doet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Erny

Last (wo)man standing
De W7 blijkt 64 te zijn. Staat toch, heel klein, op de cd... had ik niet gezien, Henk vanavond wel.;)

En nog steeds geen bsod... :cool:
 

Abstraks

Prepper
als je het scherm krijgt waar je kan kiezen of je in veilige modus verder wil gaan dan ben je alweer te ver om via usb op te starten
F8= voor veilige modus (meestal)
F10= boot device
ik ben ook wel nieuwschierig met welk progamma je een bootble usb hebt gemaakt, zelf gebruik ik "ultra iso" de geregistreerde versie (serial gegoogled)
en die keuze om het te proberen met Hires boot cd (of usb) vind ik wel een goede aanrader.
zo'n live cd van windows word ook wel windows pe genoemd
Hires boot cd is de xp versie met ver uit de meeste opties,
ik heb zelf de windows 7 pe en de windows 10 x64 pe ook in m'n bezit maar die hires boot blijft de topper
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

joepmeloen

Prepper goeroe
Blauwe schermen:

Driver conflict: probeer een update van de drivers of terug te gaan naar meest goedwerkende instellingen van windows.

Verwijder alle drivers (in jou geval de videokaart daar lijkt het mis te gaan) installeer hem opnieuw door de setup te draaien van de fabrikant.

Hardware issue, als alle fans draaien chek de bios voor de temperatuur en juist ook de videokaart temperatuur via de bijgeleverde software / downloaden.
gebruik een bemchmark / stresstest die de temperatuur ook laat zien.
Als het te hoog is dan vervang je de koelpasta (zie youtube voor tips schoonmaken en aanbrengen).

Doe de default settings van je bios en eventueel een bios update (ben ik zelf nooit zo van).

Meer heb ik niet, trail en error dit soort dingen.
 

AWOL

Prepper goeroe
Blauwe schermen:

Driver conflict: probeer een update van de drivers of terug te gaan naar meest goedwerkende instellingen van windows.

Verwijder alle drivers (in jou geval de videokaart daar lijkt het mis te gaan) installeer hem opnieuw door de setup te draaien van de fabrikant.

Hardware issue, als alle fans draaien chek de bios voor de temperatuur en juist ook de videokaart temperatuur via de bijgeleverde software / downloaden.
gebruik een bemchmark / stresstest die de temperatuur ook laat zien.
Als het te hoog is dan vervang je de koelpasta (zie youtube voor tips schoonmaken en aanbrengen).

Doe de default settings van je bios en eventueel een bios update (ben ik zelf nooit zo van).

Meer heb ik niet, trail en error dit soort dingen.

Of je leest het topic... ;)
 

Erny

Last (wo)man standing
Voor @AWOL ter begeleiding van chatgesprek...

Binnenkant van de kast:
IMG_3667.JPG

Met de voeding bovenop, rooster down...
IMG_3668.JPG

Plek waar de voeding hoort te zitten...
IMG_3669.JPG

Jouw videokaart...:D
IMG_3671.JPG

Harde schijf in anti resonantiebakje...IMG_3670.JPG
 

Ray

SHTF Expert
Die voeding lijkt me een stuk groter dan het gat in de kast. Vreemd, want de kast ziet er voor de rest rete standaard uit.
In mijn ogen is er nog ruimte zat in de kast en afgesloten werkt de ventilatie beter (maar dat zal al wel geopperd zijn).
 

AWOL

Prepper goeroe
Die voeding lijkt me een stuk groter dan het gat in de kast. Vreemd, want de kast ziet er voor de rest rete standaard uit.
In mijn ogen is er nog ruimte zat in de kast en afgesloten werkt de ventilatie beter (maar dat zal al wel geopperd zijn).

Kennelijk past die wel gewoon, en gat is altijd wat kleiner he, die overlapt altijd wat.
Foto's zijn trouwens op mijn verzoek geplaatst ivm een gesprek in de chat box.
Enige koeling die zij heeft zijn de 2 fans op de cpu (en afvoer van de voeding), maar de cpu fans blazen van links naar rechts ipv andersom wat beter zou zijn in deze opstelling (nog beter zou zijn een afvoer fan in het gat dat er links zit, met die mooie deuk) Sterker, ik denk dat je effectiever koelt door die linker fan van de cpu af te halen en te plaatsen op dat gat, die rechter fan blaast de lucht toch wel langs het koelblok.
 

AWOL

Prepper goeroe
@Erny als je 4 rubbertjes (ringetjes zeg maar) weet te fabriceren, niet te dik, en deze aan de binnenkant van de kast over de 4 schroeven van de voeding plaatst (dus tussen kast en voeding) dan isoleer je wellicht wat vibraties. Het is altijd een beetje mcGyveren met dit soort dingen en succes zeker niet gegarandeerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny
Bovenaan