• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

[Youtube] Prep skills

Ray

SHTF Expert
Dave Canterbury is een interessante serie gestart over medicinale planten. Uiteraard grotendeels gericht op zijn lokale omgeving (Ohio, Noord-Oost VS) maar sommige planten komen ook in Europa voor en wat belangrijker is: hij vertelt ook een en ander over hoe je door proef testen een inschatting kunt maken van de medicinale eigenschappen van de plant.

Eerste deel:


Goede aanvulling op een theoretische studie naar de diverse typen chemicaliën in planten. Graag wel eerst dat ook volgen, dan wordt het filmpje veel duidelijker.
Begrippen als saponinen mogen dan niet meer onbekend zijn: https://nl.wikipedia.org/wiki/Saponine
 

druif

Survivor
ik wist niet waaronder je dit filmpje kunt zetten maar deze categorie leek me wel toepasselijk het is een vrij simpel filmpje maar ik vond het wel een leuke uitdaging voor aan komende winter een paar tapjes te maken. Een kijken of het lekker is heeft er hier al iemand een keer geprobeerd om van berken sap wat te maken?
 

Ray

SHTF Expert
ik wist niet waaronder je dit filmpje kunt zetten maar deze categorie leek me wel toepasselijk het is een vrij simpel filmpje maar ik vond het wel een leuke uitdaging voor aan komende winter een paar tapjes te maken. Een kijken of het lekker is heeft er hier al iemand een keer geprobeerd om van berken sap wat te maken?


Berkensap tap je normaal in het vroege voorjaar als de sapstroom op gang komt.
 

Ray

SHTF Expert
weet ik maar eerst moet ik nog tapjes maken leek me wel een winter klusje. He ray heb jij wel eens geprobeerdom berkensap te tappen? groetjes

Ja, in het verleden wel, maar de smaak kan me niet bekoren, hoe gezond het ook is. Ieder voorjaar zie ik bij mij in het bos vaak stuitende praktijken. Velen snijden wel een gat, maar als ze klaar zijn pluggen ze het niet af waardoor sommige berken sterven. Ieder jaar bij dit onderwerp, herhaal ik dan ook maar m'n postje over het weer dicht maken van de boom. ;)
Simpele methode is een tak afsnijden en daar een petfles omheen hangen. Wel de opening dichtmaken met een sponsje oid, anders zit het in no-time vol met vliegjes.
 

druif

Survivor
Ik was ook zeker van plan om de gaten weer dicht te maken de bomen staan ook op eigen grond. Dan ben je er ook zuiniger op. Dan je voor de tip ben heel benieuwd.
 

Ray

SHTF Expert
56 manieren om een petfles te (her)gebruiken

Je ziet vaker allerlei truukjes voorbij komen wat je met afgedankte petflessen kunt doen, maar zelden zag ik zo'n grote verzameling bij elkaar en diverse truuks die ik nog niet kende.
Veertig minuten lang zinnige en minder zinnige uitvindingen met petflessen in hoog tempo:
 

Dreutel

Prepper goeroe
56 manieren om een petfles te (her)gebruiken

Je ziet vaker allerlei truukjes voorbij komen wat je met afgedankte petflessen kunt doen, maar zelden zag ik zo'n grote verzameling bij elkaar en diverse truuks die ik nog niet kende.
Veertig minuten lang zinnige en minder zinnige uitvindingen met petflessen in hoog tempo:


Prachtig! Tnx @Ray!
 

AWOL

Prepper goeroe
56 manieren om een petfles te (her)gebruiken

Je ziet vaker allerlei truukjes voorbij komen wat je met afgedankte petflessen kunt doen, maar zelden zag ik zo'n grote verzameling bij elkaar en diverse truuks die ik nog niet kende.
Veertig minuten lang zinnige en minder zinnige uitvindingen met petflessen in hoog tempo:


Er zitten wel een paar briljante ideeën tussen :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
The Ranger-Roll (kleding oprollen), voordeel?
Het is makkelijk om je kleding in een waterproof zakje te bewaren bijvoorbeeld.

Tshirt:


Broek:


Jacket:


En als je geen kreukels wil:
 
D

Deleted member 569

Gast
Hier een meerdelig filmpje over Stealth Camping

Voor welke nog bestaande bossen in Nederland en omgeving is dit van toepassing? Af en toe zie ik dingen voorbij komen als een berenval of dit waarvan ik denk, Nederland is niet Canada of Rusland. Nederlands voornaamste probleem is de extreme bevolkingsdichtheid en volgebouwd, overleven in de urban jungle.

Een tip van mij is. Zoek filmpjes op YouTube met "primitive technology" als zoekwaarde, verschillende bronnen wel tientallen filmpjes. Interessante filmpjes over het maken van basic dingen:
  • Hutten van hout, modder, klei, steen, modder/gras (survival concrete), etc.
  • Basis mogelijkheden met vuur. bijvoorbeeld een kiln, houtskool maken,
  • Met de kiln kun jij bijvoorbeeld weer: Schelpen branden voor specie (cement) of Klei bakken voor baksteen.
  • Met specie(cement) zie jij die gasten visvijvers maken, waterbasinnen, irrigatie systemen etc.
  • Primitief boeren, hekwerk etc.
 
F

forumlid 1447

Gast
Met dit filmpje wil ik aangeven waarom ik kies voor een bug-in.
In een georganiseerd filmpje overleven is een farce.
In 3 weken is de Veluwe leeggeschoten, even als de Oostvaarders plassen, en alle "natuurgebieden"
die er in Nederland en België zijn.
Hoeveel vis kun je vangen, om te overleven.
Met fuiken kun je wolhandkrabben vangen, daar wordt je ook niet vet van.
Probeer met een camera eens foto's te nemen ,van groot en klein wild, op handboog/kruisboog afstand.
Het grootste wild dat ik in stilte kan vangen, zijn konijnen , ratten, marters en duiven, en dit met mijn vallen, hier in de tuin.
Voedsel kan ik hier in de tuin, en bij UV kunstlicht ,op zonnepanelen, verbouwen.
Konijnen kan ik kweken en met gras laten overleven.
En ze zijn in kleine ruimtes te houden.
Kippen houden is een optie, maar hoeveel voedsel moet je opslaan, om ze te laten overleven.
En dan zijn de marters of vossen ermee weg als je ze niet goed afschermt.
Ze vallen op door geluid en de ruimte die je nodig hebt, en de buren komen mee-eten.
Water kan ik hier oppompen, beveiliging kan ik hier perfect organiseren.
Licht op zonnepanelen, warmte met hout, etc. etc.
Dus ja dit filmpje is entertainment, maar om het serieus te nemen, gaat me te ver.
 
D

Deleted member 2099

Gast
Dante zij dat je iets alleen kennis kunt noemen als je datgene daatwerkelijk jouw eigen heb gemaakt. Ik zit vaak op het net en zoek dan vooral informatie die mij helpt van niets iets te maken. In de gesst van het overleven en zeker na een shtf, want ooit moeten we weer terug naar een gangbare form van leven. dacht ik dit youtube kanaal eens te dellen. Van niets naar iets. primitive technology. Ik denk dat veel van jullie de meerwaarde hiervan wel kunnnen inzien. Aanpassen aan jouw situatie en toepasen. enyoi.
 

logan1202

Prepper goeroe
Handige filmpjes, na een schilpad gescoord te hebben in de petshop ben ik nu onderweg naar het tuincentrum voor bananen bladeren. :fluit:

Maar zonder gekheid, probeer eens iets te vinden in ons eigen klimaat. Geloof niet dat je dagenlijks door een rijstveld loopt te struinen op zoek naar een pyton.
Voor de mensen daar op het platte land is dit gewoon een goedkope aanvulling van het menu. Maar als je hier dit ook gaat toepassen heb je gelijk de policie, boswachter, greenpees, partij voor de dieren , dierenambulance en zovoort op je dak. En zelfs als je besluit de wet te overtreden, het is niet zo gemakkenlijk als youtube het laat voorkomen. Maar dat is met heel veel dingen.
 
D

Deleted member 2099

Gast
En, om in de geest van Dante te blijven, welke van de getoonde "primitive technologies" heb jij jezelf al eigen gemaakt @willPrept?

Ik maak me eigen adeptaties van wat ik zie, maar met name vis kuil lijkt me een goeie (niet hier maar wel waar ik heen ga) coalen maken is een mooie en ook het maken van een gat in een dikke stam was intresant. het water filter vond ik ook mooi gemaakt, mocht het echt nodig zijn. En natuurlijk klei als material is mooi helmaal als je het wat weet te filteren. (Eigenlijk alles wel) De daadwerkelijk test is het uitproberen van alles en dat komt zodra ik weer naar me bol/bil ga aankomend jaar. Maar om je vraag wat directer te beantwoorden de stappen zitten goed in mijn hoofd en op volgorde.
 
Bovenaan