• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zilver kopen, tips en tricks?

Richard434

Prepper goeroe
Stel me altijd de vraag, bij goud en zeker bij zilver, wat heb je er aan als ruilmiddel.
Ik herken geen zilver of goud, aan zijn/haar uiterlijk, voor mij kunnen ze aluminium als zilver verkopen.
desnoods zilververf van de Gamma, Brico, Hubo, etc erop.
Worden Goud en/of Zilver wel een ruilmiddel bij een SHTF-situatie.
Ik persoonlijk vraag me ook af wat dan de waarde is?
Want stopt de beurs is er geen waardebepaling meer.
Bij een brood weet ik, hoelang ik er van kan eten, van een mes weet ik waarvoor te gebruiken.
Lood kun je nog katapultkogeltjes maken.
En mocht het tijdens een SHTF-situatie wel waardevast zijn,
Goud en zilver onder het matras terwijl andere weten dat je het bezit, geeft een Redman gevoel (Greyman tegenovergestelde).
Tijdens bijvoorbeeld de Hongerwinter (de oorlogswinter van 1945) ruilden veel boeren hun voedsel tegen van alles. Later in de winter, toen alle boerenvrouwen al 3 bontjassen hadden etc, moest je of echt met zilver of goud aankomen of met iets heel bijzonders/specifiek waar de betreffende boer wat aan had.

*Dit is hoe mijn opa het mij vertelde, die dit eigenlijk al vanaf ongeveer 1943 merkte dat de zwarte markt prijzen stegen.
 

AWOL

Prepper goeroe
Stel me altijd de vraag, bij goud en zeker bij zilver, wat heb je er aan als ruilmiddel.
Ik herken geen zilver of goud, aan zijn/haar uiterlijk, voor mij kunnen ze aluminium als zilver verkopen.
desnoods zilververf van de Gamma, Brico, Hubo, etc erop.
Worden Goud en/of Zilver wel een ruilmiddel bij een SHTF-situatie.
Ik persoonlijk vraag me ook af wat dan de waarde is?
Want stopt de beurs is er geen waardebepaling meer.
Bij een brood weet ik, hoelang ik er van kan eten, van een mes weet ik waarvoor te gebruiken.
Lood kun je nog katapultkogeltjes maken.
En mocht het tijdens een SHTF-situatie wel waardevast zijn,
Goud en zilver onder het matras terwijl andere weten dat je het bezit, geeft een Redman gevoel (Greyman tegenovergestelde).

Goud en zilver kopen hoeft niet alleen maar als ruilmiddel bedoeld te zijn, sterker: ik denk dat dat pas een tweede mogelijke motivatie kan zijn. Het kan ook een manier zijn om te speculeren (risicovol) of om kapitaal veilig te stellen bij het ineenstorten van een bepaalde of meerdere soorten fiat geld.
 
F

forumlid 1447

Gast
Goud en zilver kopen hoeft niet alleen maar als ruilmiddel bedoeld te zijn, sterker: ik denk dat dat pas een tweede mogelijke motivatie kan zijn. Het kan ook een manier zijn om te speculeren (risicovol) of om kapitaal veilig te stellen bij het ineenstorten van een bepaalde of meerdere soorten fiat geld.

Heb de YouTube filmpjes van Mike Maloney bekeken, en die adviseert dan op een gegeven moment Silver Eagles, maar als de zilverprijs valt, is de dollar ook meteen naar de Kl..ten, welke munt behoud zijn waarde gedeeltelijk als de zilverprijs daalt. (£, US$, Can$, Aus$, (Oostenrijkse Euro (nom. waarde 1.5 Euro))).
Bij verdwijnen van de economie, is een zilvermunt, zijn nominale waarde maar waard, want de zilverprijs is dan niet bekend.
 

AWOL

Prepper goeroe
Heb de YouTube filmpjes van Mike Maloney bekeken, en die adviseert dan op een gegeven moment Silver Eagles, maar als de zilverprijs valt, is de dollar ook meteen naar de Kl..ten, welke munt behoud zijn waarde gedeeltelijk als de zilverprijs daalt. (£, US$, Can$, Aus$, (Oostenrijkse Euro (nom. waarde 1.5 Euro))).
Bij verdwijnen van de economie, is een zilvermunt, zijn nominale waarde maar waard, want de zilverprijs is dan niet bekend.

Dat klopt maar op enig moment zal een nieuwe fiat zijn intrede doen en dan zal opnieuw de waarde van edelmetaal (PM) bepaalt worden. Zij die dan slechts fiat geld hadden (fysiek of giraal) zijn dan waarschijnlijk alles kwijt, jij kunt dan je PM verkopen voor dat nieuwe fiat geld waarbij, naar alle waarschijnlijkheid, je min of meer je koopkracht hebt behouden. Zilver en goud hebben over de eeuwen heen bewezen dat er altijd vraag naar is, zij het voor de mooi of voor de industrie.

Verder: wanneer er echt sprake is van een SHTF en je zou je zilver bij bijvoorbeeld een boer willen ruilen tegen voedsel dan zal hij zich waarschijnlijk enigszins bewust zijn van de waarde (vraag) naar zilver (ook om bovenstaande reden) en kun je het op die manier te gelde maken. Het verleden heeft al vaker aangetoond dat PM vaak een prima manier is om in de beginstadia van ellende aan goederen te kunnen komen. Men zegt dan weleens dat zilveren kettingen, ringen enz. vaak makkelijker geaccepteerd worden. Echter, na langere tijd heeft de spreekwoordelijke boer voldoende PM en zal mogelijk het niet langer accepteren maar wil dan liever zelf goederen of bijvoorbeeld een tegenprestatie in de vorm van arbeid op het land of iets dergelijks. Zoek maar eens verhalen op over hoe dat ging tijdens oorlogen of meer recent in (circa 2002) in Argentinië.
 
F

forumlid 1447

Gast
Eindejaar daling is weer volop bezig, Januari geeft meestal alweer stijging.
 
ik koop de zilveren 10 euro munt deze heeft een aantrekkelijke prijs omdat er veel van gemaakt zijn is hij niet aantrekkelijk voor de verzamelaar en met zijn gemiddelde prijs van 7 euro geschikt om eten en drinken te kopen verder is elke soort metaal een ruilmiddel lood koper e.d zelfs ijzer
 

Ray

SHTF Expert
ik koop de zilveren 10 euro munt deze heeft een aantrekkelijke prijs omdat er veel van gemaakt zijn is hij niet aantrekkelijk voor de verzamelaar en met zijn gemiddelde prijs van 7 euro geschikt om eten en drinken te kopen verder is elke soort metaal een ruilmiddel lood koper e.d zelfs ijzer
Voor dat doel wil je idd zo dicht mogelijk bij de spot prijs zitten en is de herkenbaarheid heel belangrijk.
 

Dreutel

Prepper goeroe
ik koop de zilveren 10 euro munt [...] met zijn gemiddelde prijs van 7 euro

Dan hebben de 10 euro munten blijkbaar een zilverwaarde van 7 euro. Die zou ik dan wel 2e hands kopen. Waar koop je die?

Die 5 euro munten die je wel eens in reclames voorbij ziet komen (laatst grachtengordel vijfje) bevatten volgens mij helemaal geen zilver, en geen winkel zal ze aannemen denk ik.
 
Dan hebben de 10 euro munten blijkbaar een zilverwaarde van 7 euro. Die zou ik dan wel 2e hands kopen. Waar koop je die?

Die 5 euro munten die je wel eens in reclames voorbij ziet komen (laatst grachtengordel vijfje) bevatten volgens mij helemaal geen zilver, en geen winkel zal ze aannemen denk ik.
het is de 10 gulden munt heeft rond de 6 a 7 euro aan zilver koop ze bij de munthandel bij ons in de stad of in grote hoeveelheid bij dit adres https://www.kevelam.nl/zilveren-tientjes-kopen-beatrix_p_85

mvg verzotte verzamelaar
 

Dreutel

Prepper goeroe

zwellever

Prepper
Hallo mensen, ik ben nog een prepper van de oude stempel en was vaak op preppers.nl.
Daar werd ook al flink gediscussieerd over zilver, de best vorm hiervan voor ons als preppers en de zilver koers natuurlijk, vooral over de niet uit te blijven stijging hiervan. Tot nu toe is er echter bar weinig terecht gekomen van die stijging, idd waarschijnlijk door markt manipulaties, de toekomst voorspellers blijven ook opvallend stil tegenwoordig.
Naar mijn idee is het voor preppers nog steeds het meest ideale om gewoon zilver in de vorm van guldens, rijksdaalders of tientjes te kopen, dit is de goedkoopste manier om wat PM te verwerven, bovendien heeft het het voordeel van herkenbaarheid, bestaat het uit kleine eenheden zilver die makkelijk verhandelbaar zijn en ik heb ook nog nooit een nep zilveren gulden gezien.

Een ander, misschien voor sommigen alternatief waar je niet zo snel aan zou denken is het zgn. Djokja zilver, dankzij een erfenis heb ik redelijk wat van dat spul in handen gekregen, het is gemerkt (800) zilver in de vorm van schalen, lepels, thee serviezen en meer van dat soort spul. Volgens de volgende web site moet het in grote hoeveelheden voorradig zijn en soms voor schroot prijzen te verkrijgen, marktplaats laat echter een ander beeld zien, mocht iemand hier meer ervaring met dit, trouwens over het algemeen spuuglelijke zilver hebben, hoor ik graag je ervaring.

http://www.djokja.nl/waarde.html
 

Preppertt

Senior Prepper
Ik koop mijn zilver en goud puur als lange termijn investering en als een soort verzekering tegen inflatie. Zilver en ook goud blijken namelijk vrijwel altijd de waarde te behouden in tijden van en instabiele markt of hevige inflatie. Mocht het niks worden, jammer dan. Geef ik het door aan mijn zoontje, die dan zelf mag bepalen wat hij er mee doet.

Als ik naar de financieel markt kijk, zie ik eigenlijk geen reden waarom de koers in de toekomst niet stevig zal stijgen. De volgende crisis die sowieso gaat komen omvat alles. Staatschuld, obligaties, huizen, aandelen en ook crypto's voor een deel. Het enige wat nog ondergewaardeerd blijft in deze gekke molen van All Time Highs en speculaties zijn grondstoffen en PM.

De zilverkoers wordt inderdaad hevig gemanipuleerd voor future contracten en IOU's, waardoor het op papier lijkt alsof er veel meer aanbod is dan er daadwerkelijk is, maar dit is ook een gigantisch voordeel. Mocht de markt in elkaar klappen en investeerders willen het fysieke zilver en goud innen uit de futures en IOU's is er ineens gigantisch veel vraag, terwijl er nog steeds hetzelfde aanbod is aan fysiek PM. Dat moet de prijs wel laten stijgen. Dat is althans de theorie.

Ik kan het geld wat ik in PM steek missen en het kan me dus alleen maar geld opleveren.

Misschien dat iemand meer duidelijkheid daaromtrent kan geven, als ik via usdebtclock.org kijk naar de zilverprijs zou deze 736 dollar per oz moeten zijn, maar de actuele handelsprijs is 17 dollar per oz. Is dit de prijs die zilver zou moeten hebben zonder alle manipulatie en daarmee dus ook de prijs als dit weg zou vallen?

Ook een leuk weetje, Nederland staat negende op de lijst van landen met de meeste goudreserves ter wereld.
 
Bovenaan