• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zonnepanelen voor boiler.

V

Verwijderd lid 482

Gast
Dus het is 1 unit?
Kun je dat ding dat niet zo instellen dat hij in de avond op "gas/cv" staat en vanaf 10:00 tot 17:00 op "electra" ?
Het zijn 2 gescheiden systemen zeg je.
Stel dat je de stroom van het elektrisch gedeelte zou uitzetten (door een timer) gaat dat ding het dan nog doen ?
(ik gok van niet, er zal nog wel iets van een pomp in zitten)

Als er een stroomstoring is dan zal iedere CV installatie stoppen met werken want zonder stroom doet de pomp (en de elektronica) het niet dus werkt de CV totaal niet.

Dat kan en daar zal het wel op uit draaien. Hoewel de tijdklokken dat niet lekker vinden met 2 kW.
Een combiboiler moet je zien als een buffervat op de cv. Dus als ik de stroom uitschakel zal de gasketel het zonder probleem oppakken.
En ik wordt nu opeens dood gegooid met reclame voor panelen die exclusief voor een boiler zijn. maar dit is wel een off-grid systeem.
Maar dan spreek je gelijk over een 1000 Euro, en of die er ooit uit komt? Denk het niet, of de prijzen moeten wel zo veranderen.
Maar als de hype over is zouden de prijzen wel eens kunnen zakken.
 

RockyFlats

Ruttaan
Toevallig...
Mijn buurmannen komen morgen mijn warmtepompboiler installeren.
@joepmeloen , is het nog gelukt, met de buurmannen? "Boilerpompt de warmte" al bij jou? Ik ben wel benieuwd...
Op de plek waar je de zonnecollector zou plaatsen, zou je dus beter extra zonnepanelen neerleggen, gebruik je minder stroom dan dat 't wat t oplevert, dan levert je het stroom teminste nog terug...
Niet alleen dat, maar door met de elektriciteit van zonnepanelen een warmtepompboiler (zoals die van jou) te laten draaien, heb je een veel beter rendement. Plat gezegd, kan een zonnecollector de warmte niet in zichzelf pompen maar een warmtepomp kan dat wel.
Er is ook een systeem dat je onder je zonnepanelen legt wat dan de warmte van je zonnepanelen pakt voor warm water en dat komt het rendement van de zonnepanelen weer ten goede, ook in dat geval, extra zonnepanelen plaatsen... maar dat systeem is nog vrij nieuw.
Dat lijkt me wel interessant, hoewel ik vermoed dat het als "compromis" geen geweldig extra (energetisch) rendement zal geven, tenzij tegen behoorlijke extra aanschaf- en aanlegkosten, en dan is dat voordeel (financieel) misschien weg.

Even een gedachtenkronkel... Het is wel een apart en lachwekkend idee, om steeds meer geld te steken in duurzame energiebronnen, om er financieel telkens net geen voordeel meer aan over te houden. Haha, nog een superwarmteding erbij en, verdorie, nog steeds financieel op "0" voordeel. Dan nog maar een... Toch zal het wel voorkomen zo hier en daar want een installateur adviseert de €€ toch vooral in de eigen broekzak denk ik.

Helemaal zot wordt het als we Europabreed kijken. Alle extra belastingen en accijnzen die we hier voor energie moeten ophoesten, leiden ertoe dat we dure apparatuur moeten aanschaffen om klimaatverantwoord warm te kunnen blijven. En in voormalige oostbloklanden, wordt ons geld in de vorm van subsidies gebruikt om er bruinkoolcentrales van te bouwen en het gas te subsidiëren.😆 "0" is ook dat, klimaatgewijs dan. Wij bezuinigen tot het pijn doet, en elders worden er meer kolen verfikt... Wij gaan van het gas en in D stapt men er op over😉
Daikin , lg, explorer, hebben een emaile vat waardoor ze een oppofer anode nodig hebben, deze moet dus ook altijd van stroom worden voorzien of je moet het vat leeg laten lopen bij langdurig stroom uitval.
Oei, ik vermoed dat dat niet klopt. Emaille ketels hebben wel een opofferingsanode die het stalen vat kathodisch beschermt. De werking is galvanisch, en berust op potentiaalverschillen waarbij een minder edel metalen anode zichzelf "opoffert" en oxideert. Daarvoor is geen netspanning nodig en wel een voortdurend contact met het water. Het leeg laten lopen van het vat lijkt me dan niet raadzaam. De gebruikershandleiding geeft vast aan hoe te handelen.
Met jouw rvs vat, heb je daarmee in ieder geval niet te maken.

Ik hoop erop, dat het prima gaat draaien bij je.

Even iets anders: kan je het wellicht zo laten aanleggen dat de lucht-uitblaas in de zomer niet naar buiten gaat maar naar binnen? Ik kan mij voorstellen dat dat met een eenvoudige 3-weg handklep moet kunnen. Je zou dan in de zomer meteen gratis airco-koeling hebben, als de uitblaastemperatuur lager is dan de temperatuur binnen!
 

joepmeloen

Prepper goeroe
@joepmeloen , is het nog gelukt, met de buurmannen? "Boilerpompt de warmte" al bij jou? Ik ben wel benieuwd...

Niet alleen dat, maar door met de elektriciteit van zonnepanelen een warmtepompboiler (zoals die van jou) te laten draaien, heb je een veel beter rendement. Plat gezegd, kan een zonnecollector de warmte niet in zichzelf pompen maar een warmtepomp kan dat wel.

Dat lijkt me wel interessant, hoewel ik vermoed dat het als "compromis" geen geweldig extra (energetisch) rendement zal geven, tenzij tegen behoorlijke extra aanschaf- en aanlegkosten, en dan is dat voordeel (financieel) misschien weg.

Even een gedachtenkronkel... Het is wel een apart en lachwekkend idee, om steeds meer geld te steken in duurzame energiebronnen, om er financieel telkens net geen voordeel meer aan over te houden. Haha, nog een superwarmteding erbij en, verdorie, nog steeds financieel op "0" voordeel. Dan nog maar een... Toch zal het wel voorkomen zo hier en daar want een installateur adviseert de €€ toch vooral in de eigen broekzak denk ik.

Helemaal zot wordt het als we Europabreed kijken. Alle extra belastingen en accijnzen die we hier voor energie moeten ophoesten, leiden ertoe dat we dure apparatuur moeten aanschaffen om klimaatverantwoord warm te kunnen blijven. En in voormalige oostbloklanden, wordt ons geld in de vorm van subsidies gebruikt om er bruinkoolcentrales van te bouwen en het gas te subsidiëren.😆 "0" is ook dat, klimaatgewijs dan. Wij bezuinigen tot het pijn doet, en elders worden er meer kolen verfikt... Wij gaan van het gas en in D stapt men er op over😉

Oei, ik vermoed dat dat niet klopt. Emaille ketels hebben wel een opofferingsanode die het stalen vat kathodisch beschermt. De werking is galvanisch, en berust op potentiaalverschillen waarbij een minder edel metalen anode zichzelf "opoffert" en oxideert. Daarvoor is geen netspanning nodig en wel een voortdurend contact met het water. Het leeg laten lopen van het vat lijkt me dan niet raadzaam. De gebruikershandleiding geeft vast aan hoe te handelen.
Met jouw rvs vat, heb je daarmee in ieder geval niet te maken.

Ik hoop erop, dat het prima gaat draaien bij je.

Even iets anders: kan je het wellicht zo laten aanleggen dat de lucht-uitblaas in de zomer niet naar buiten gaat maar naar binnen? Ik kan mij voorstellen dat dat met een eenvoudige 3-weg handklep moet kunnen. Je zou dan in de zomer meteen gratis airco-koeling hebben, als de uitblaastemperatuur lager is dan de temperatuur binnen!

Ha nee, helaas, aankomende zaterdag nog een poging doen, heb de diëlectrische koppelingen ook nog niet binnen, deze zouden zaterdag komen van de deutchse amazon, maar zijn er nog niet. Foutje van post-NL, hebben het druk. Geluk bij een ongeluk, vrijdag komt ook een mannetje 2x 200mm gat droog-boren in de gevel, heeft de buurman geregeld. Ze wilde eerste zelf boren (kleine gaatjes en uitbikken) maar dat geeft een hoop troep natuurlijk.
Maar ook dat mannetje is eerst zien en dan geloven...
In the end, is het waarschijnlijk gewoon 100 loodgieters afbellen en hopen dat er iemand tijd heeft... in dat geval graag een bon voor nog wat subsidie terug.
 

martin

Mankinds only hope
Maar ook dat mannetje is eerst zien en dan geloven...

Klinkt herkenbaar.
Ik heb heel de installatie ook maar zelf aangesloten (zonnepanelen) want er is echt niemand te vinden die tijd heeft. Als je er over nadenkt is het echt bizar. Wil je iemand betalen om iets te installeren en is er geen enkel bedrijf die de komende 6 maanden tijd heeft. Dus doen we het maar zelf. Achteraf heeft het me ook heel veel geld bespaard en weet ik nu zelf hoe het werkt. Ik zou bijna adviseren om hetzelfde te doen. Jezelf heel goed inlezen en zelf het geheel aansluiten. Dan maar geen subsidie. De besparing door het zelf te doen is een veelvoud van de subsidie die je kunt krijgen.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Klinkt herkenbaar.
Ik heb heel de installatie ook maar zelf aangesloten (zonnepanelen) want er is echt niemand te vinden die tijd heeft. Als je er over nadenkt is het echt bizar. Wil je iemand betalen om iets te installeren en is er geen enkel bedrijf die de komende 6 maanden tijd heeft. Dus doen we het maar zelf. Achteraf heeft het me ook heel veel geld bespaard en weet ik nu zelf hoe het werkt. Ik zou bijna adviseren om hetzelfde te doen. Jezelf heel goed inlezen en zelf het geheel aansluiten. Dan maar geen subsidie. De besparing door het zelf te doen is een veelvoud van de subsidie die je kunt krijgen.

Ze zijn er mee bezig :) A-je-to!

Voor de foto's
Post in topic 'Verwarmen met airco' https://www.preppers-shelter.nl/threads/verwarmen-met-airco.5110/post-134559
 
Bovenaan