• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zonnestroom is in 2027 geen cent meer waard

Uit het artikel:

Voor mij betekent dit dat ik waarschijnlijk per 1 januari a.s. geen terugleververgoeding hoeft te betalen. Dat scheelt mij ongeveer 280 euro per jaar. Ik lever +/- 1400 kWh terug per jaar. (gegevens van jaarrekening vorig jaar) Dit jaar zal wat minder zijn omdat ik iets meer zelf ben gaan verbruiken door vaatwasser, wasmachine en droger overdag aan te zetten.

Vaste terugleverkosten per 1 mei 2025 Vattenvall
https://www.gaslicht.com/userfiles/...uglevervoorwaarden/Terugleverkosten-142.5.pdf

Misschien kun, je je aanmelden voor een massaclaim.
https://www.nu.nl/economie/6374683/...emaatschappijen-vanwege-terugleverkosten.html

Sinds vorige maand overgestapt van Budget Energie naar Vattenfall.

Bijkomend voordeel was dat ze de terugleverkosten pas gaan berekenen vanaf een hogere drempel dan bij Budget.
In mijn geval scheelt dat mss 30 - 35 euro. Dat is niet de moeite, maar het overstappen an sich loont zeker. (Volgens de verschillende berekeningen.)

Iedereen die denkt, het loopt wel los adviseer ik toch eens goed te vergelijken.
Ik was ook van mening dat ik een prima contract had, niet dus.

Ik heb meer dan 35 jaar bij dezelfde leverancier gezeten maar ze dwingen je gewoonweg tot overstappen.

Van nature ga ik niet bij een leverancier weg die goed bevalt en me goed behandeld. En de curx zit'm in dat laatste. Vaste klanten betalen de hoofdprijs en de kortingen zijn voor nieuwe klanten.
Bij de prijsvergelijkers waar je altijd je postcode moet invullen komt je huidige aanbieder nooit met een aanbod wat er een beetje op lijkt, dus ieder jaar weghoppen naar een nieuwe leverancier.
Inmiddels een paar keer gedaan en het gaat geruisloos.

Deze keer laat ik overigens het contract een paar maanden doorlopen i.p.v. switchen per 1-1 want ik heb het idee dat tegen het einde van de winter de betere aanbiedingen voor gas opduiken. Scheelt overigens maar een klein beetje want het grootste deel van de 1,25 euro per m3 is belasting en dat zal wel niet omlaag gaan. Helemaal al niet met die klimaatgek die we nu in het torentje krijgen.

en met zijn allen betalen we al jaren teveel voor de terug geleverde stroom....het werd(en wordt nog steeds niet) echt niet 1 op 1 verrekend.
Ze zijn niet gek.
Sorry totale onzin met twee duimpjes omhoog. Ik krijg al jaren 1 op1 de kosten terug. Dat heet salderen.
Zeker met ferarris meter was dit nooit een probleem.
Met slimme meter is het inzichtelijker maar ook daar geen terugleverkosten gehad.

Sorry totale onzin met twee duimpjes omhoog. Ik krijg al jaren 1 op1 de kosten terug. Dat heet salderen.
Zeker met ferarris meter was dit nooit een probleem.
Met slimme meter is het inzichtelijker maar ook daar geen terugleverkosten gehad.

Ook geen teruglever boette?
Ik vraag dit omdat ik nog een ferarrismeter heb, dus het niet weet.

Ook geen teruglever boette?

Dat is leverancier en contract afhankelijk.
Recentelijk is er zelfs een rechterlijke uitspraak over geweest dat de kosten hiervoor inzichtelijk moeten zijn en "redelijk".
Terugleverkosten zijn ook afhankelijk van de hoeveelheid stroom die je teruglevert.

Maar ik kom elke keer weer op het punt dat @martin maakte: gewoon alles opmaken. Dus ook nadenken over een thuisaccu als jouw leverancier nu al of zo meteen geld vraagt.
Veel mensen denken dat ze kunnen handelen op de energiemarkt. Afgezien dat dit gewoon niet kan als particulier zijn de leveranciers niet gek en gaat de dalprijs gewoon niet meer omlaag en wordt het verschil voor jouw 15minuten contract, gewoon te klein om winst te maken.

Winst houd ook in: afschrijving, efficiëntie, RTE, etc.

Winst houd ook in: afschrijving, efficiëntie, RTE, etc.

Wat ik persoonlijk erg belangrijk vind is om mijn maandlasten zo laag mogelijk te houden.
Ik betaal liever 3800 euro voor zonnepanelen, als ik weet dat ik hierdoor mijn energiekosten kan terugbrengen van 380 euro per maand naar 38 euro per maand.

1762535327223.png

En ja, ik heb ze zelf aangelegd zodat ik het betaalbaar kon houden, en ja, ik heb ze (ruim) binnen 2 jaar "terugverdient". En ja, dat komt voornamelijk door de saldering. En ja, hierdoor ben ik elektrisch gaan verwarmen waardoor mijn gas bijna op 0 uitkwam.

Dus het was meer de besparing op gas, dan goedkope elektriciteit, maar ik kijk toch graag naar het bedrag onder de streep.

Ondertussen 4 stuks airco's (laten) plaatsen door bob de bouwer (maar wel een vakman) waardoor ik met minder elektriciteit (75% minder ongeveer) in ieder geval meer comfort kan krijgen in de koude maanden. Dat we in het jaar 2027 geen saldering meer hebben is me bekend. Maar ik zal ruim voor dat moment de rekensom maken of het wel of niet verstandig zal zijn (ik denk het wel) om een thuisaccu te plaatsen. En ik weet dat ik alsnog voor de maanden nov/dec/jan/feb een uitdaging zal hebben. Ik ga die accu nooit vol kunnen krijgen. Want energiebehoefte is het hoogst, en het zonnerendement het laagst. Maar dat gaan we ook wel weer overleven.

Stel dat de energiekosten compleet door het dak zouden gaan, dan ga ik wel naar Spanje. voor 450 euro/maand heb je een prima appartement, en stel dat de energiekosten 800 euro per maand zouden worden, dan eet en drink ik het prijsverschil wel op.

En of die zonnestroom nu wel "niks meer waard is", dan nog is het zeer waardevol.

Ik ga er vanuit dat we in 2027 te maken zullen krijgen met een "wetgeving" dat die boete van teruglevering zal worden verboden. Want het is kinderlijk eenvoudig om met een stukje domotica je omvormer zo in te stellen dat je nooit iets ga terugleveren naar het grid. En dat betekend dat "gratis" stroom verloren zal gaan. En dat strookt totaal niet met het huidige milieubeleid. Dat men dan de vergoeding op 0,000001 cent gaan zetten is alsnog een prima deal. Want dan hebben we in ieder geval geen verspilling, en is iedereen alsnog vrij om wel of geen thuisaccu te plaatsen.

En als laatste, ik zou het niet meer dan fair vinden dat iemand die enorm veel over produceer wel een tergleverboete moet betalen. Want het is in mijn ogen nooit de bedoeling geweest dat er een verdienmodel zou worden gemaakt voor het hebben van zonnepanelen. (maar uiteraard ook geen boetemodel bij een evenwichtig verbruik/teruglevering)

En als laatste, ik zou het niet meer dan fair vinden dat iemand die enorm veel over produceer wel een tergleverboete moet betalen. Want het is in mijn ogen nooit de bedoeling geweest dat er een verdienmodel zou worden gemaakt voor het hebben van zonnepanelen. (maar uiteraard ook geen boetemodel bij een evenwichtig verbruik/teruglevering)

Daar ben ik 't op zich mee eens, tegelijkertijd heb ik er 1 groot probleem mee:

Ik heb in de zomer teveel panelen, omdat ik m'n systeem heb gebaseerd op de herfst/lente. Het liefst zou ik er nog een flinke stapel panelen bij zetten zodat ik in november-maart ook genoeg zelf opwek, maar dan is de overproductie in de zomer helemaal zo groot...

Ik hoop dan ook dat de zand warmte-batterijen snel commercieel haalbaar worden; geen probleem om een 20-30 m3 bak in de tuin in te graven en daar in de zomer alle over-productie in op te slaan in de vorm van hitte, die dan in de winter gebruikt kan worden voor verwarming...
In Finland lopen er al wat serieuze testen en 't is erg efficient, vooral omdat er puur hitte uit gehaald wordt voor verwarming, ipv eerst weer stroom ervan te maken en dat vervolgens weer in een aparte warmtepomp te douwen :)

Als dat commercieel beschikbaar komt voor thuis, dan kan ik alle overproductie daarin kwijt en is er van terugleveren geen sprake meer. Zou fantastisch zijn :)

Ik heb in de zomer teveel panelen, omdat ik m'n systeem heb gebaseerd op de herfst/lente. Het liefst zou ik er nog een flinke stapel panelen bij zetten zodat ik in november-maart ook genoeg zelf opwek, maar dan is de overproductie in de zomer helemaal zo groot...

Dit is (in mijn ogen) relatief eenvoudig op te lossen. Je kunt gewoon meerdere systemen "naast" elkaar gebruiken. Ik heb 4 omvormers in gebruik. Stel dat ik volgend jaar een carport zou willen maken. Dan is het toepassen van zonnepanelen als "dakbedekking" het meest goedkope wat ik zou kunnen toepassen. Als ik deze panelen dan zou aansluiten op een 5e omvormer, dan is het relatief eenvoudig om deze wel of niet aan te zetten in de maanden nov/dec/jan/feb. En hierna gewoon uitschakelen. (kan met domotica uiteraard automatisch)

Maar goed, dan alsnog is het krom. Omdat men vooraf niet heeft nagedacht over de overproductie, moeten we nu dit soort rare kustgrepen toepassen. Hoe lastig kan het zijn om "gewoon" waterstof te produceren bij een overschot aan energie?. En of het dan wel of niet efficiënt is, maakt niks uit. Als zou je 50% verlies hebben, dan nog is die 50% verlies oneindig veel meer dan het verloren laten gaan van de energie.

Dit is (in mijn ogen) relatief eenvoudig op te lossen. Je kunt gewoon meerdere systemen "naast" elkaar gebruiken. Ik heb 4 omvormers in gebruik. Stel dat ik volgend jaar een carport zou willen maken. Dan is het toepassen van zonnepanelen als "dakbedekking" het meest goedkope wat ik zou kunnen toepassen. Als ik deze panelen dan zou aansluiten op een 5e omvormer, dan is het relatief eenvoudig om deze wel of niet aan te zetten in de maanden nov/dec/jan/feb. En hierna gewoon uitschakelen. (kan met domotica uiteraard automatisch)

Maar goed, dan alsnog is het krom. Omdat men vooraf niet heeft nagedacht over de overproductie, moeten we nu dit soort rare kustgrepen toepassen. Hoe lastig kan het zijn om "gewoon" waterstof te produceren bij een overschot aan energie?. En of het dan wel of niet efficiënt is, maakt niks uit. Als zou je 50% verlies hebben, dan nog is die 50% verlies oneindig veel meer dan het verloren laten gaan van de energie.

Waterstof is wat mij betreft ook een goede optie; plek zat om ergens achter in de tuin een flinke tank in te graven.
De zand-hitte-accu is echter heel veel efficienter voor verwarming in de winter, met gratis zonne-energie uit de zomer, dus de combinatie zou ideaal zijn. Waterstof voor electriciteit en zand voor verwarming.

Panelen / een inverter in de zomer uitzetten kan uiteraard, maar dat voelt inderdaad nogal krom. Een betaalbare oplossing om energie in de zomermaanden op te slaan voor de winter is voor hier in 't noorden veruit de meest logische oplossing.

Stel dat ik volgend jaar een carport zou willen maken. Dan is het toepassen van zonnepanelen als "dakbedekking" het meest goedkope wat ik zou kunnen toepassen.
Deze word vast storm, stortbuien en "kolken water" en andere elementen bestendig.
Ook dieven zullen geen kans hebben wat dan ook mee te nemen, geheel op een SHTF berekend.

Terug
Bovenaan