• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wandel/Fietskar

FKAGB

Prepper goeroe
Dat is inderdaad wel zo handig en wil men wel eens vergeten:fluit:
Anderzijds,... als je een degelijke fietskar hebt, kan het ook gebeuren dat na visuele inspectie bij een betreffend voorval je de neiging hebt om te keren om te kijken of het paaltje nog overeind staat:oops::lol:
Heb je eigenlijk ooit nog de rekening voor het rechtzetten van het paaltje ontvangen? :lol:

@wiliam, het is inderdaad goed te testen of je remmen berekend zijn op het extra gewicht. Dat geldt overigens ook voor zware tassen aan de fiets. Schijfremmen zegt ook niet alles. Op mijn vorige fiets had ik hydraulische schijfremmen maar die deden niet veel met een zware kar achter de fiets. Ik heb nu mechanische schijfremmen en dan is remmen ook gewoon stoppen.

Is trouwens ook een puntje met remmen op een wandelkar. Mijn wandelkar heeft een flinke mechanische schijfrem. Ik heb tijdens de Pieterpad wandeling best een paar afdalingen gehad die ik niet zonder rem had willen doen. Als 30 kilo begint te duwen als je onverhard een heuvel afloopt ga je makkelijk glijden. Is wel iets om rekening mee te houden als je een combi fiets/wandelkar zoekt.
 

easy

Diehard Prepper
Eigenlijk is de titel van het topic een beetje misleidend.
Ik zoek een fietskar die ik ook makkelijk kan verplaatsen als ik op een camping...paalkampeerplek ben.
Nou snap ik dat dat op een camping makkelijker gaat dan op een paalkampeerplek. Maar t zou wel handig zijn.

BTW...ik ben ook aan het kijken naar tassen die je aan het frame kunt bevestigen.
Dus alle opties zijn nog open wat mij betreft.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Eigenlijk is de titel van het topic een beetje misleidend.
Ik zoek een fietskar die ik ook makkelijk kan verplaatsen als ik op een camping...paalkampeerplek ben.
Nou snap ik dat dat op een camping makkelijker gaat dan op een paalkampeerplek. Maar t zou wel handig zijn.

BTW...ik ben ook aan het kijken naar tassen die je aan het frame kunt bevestigen.
Dus alle opties zijn nog open wat mij betreft.
Dan zal het sowieso een tweewieler moeten worden. Eenwielers en makkelijk verplaatsen gaat volgens mij niet samen, zeker niet als ze afgekoppeld zijn. Aangekoppeld gaat vooruit heel goed, Achteruit haast niet.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Daarom gewoon een big dummy met fietsaanhanger :D

0000000726388.jpeg


Bij Ikea hebben ze nu ook een fiets aanhanger, heet de sladda geloof ik en zag er niet eens zo heel erg verkeerd uit. Heb zelf een fietsaanhangertje staan wat eigenlijk gemaakt is om kinderen te vervoeren. Aanhanger is van Thule en heb r ooit voor 50 kilo troep in gehad. Reed niet eens zo heel erg vervelend, alleen berg af en bochten is het rekening houden met de snelheid omdat ie anders omslaat.

Rij nu met een long tail bike zoals die hier boven staat afgebeeld en daar kan je ook prima mee off road rijden.

In NL had een tijdje met een pav41 achter de bromsnor gereden en dat was geweldig om mee te rijden. Deze had ook een soort standaardje er onder zitten.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je eigenlijk ooit nog de rekening voor het rechtzetten van het paaltje ontvangen? :lol:

@wiliam, het is inderdaad goed te testen of je remmen berekend zijn op het extra gewicht. Dat geldt overigens ook voor zware tassen aan de fiets. Schijfremmen zegt ook niet alles. Op mijn vorige fiets had ik hydraulische schijfremmen maar die deden niet veel met een zware kar achter de fiets. Ik heb nu mechanische schijfremmen en dan is remmen ook gewoon stoppen.

Is trouwens ook een puntje met remmen op een wandelkar. Mijn wandelkar heeft een flinke mechanische schijfrem. Ik heb tijdens de Pieterpad wandeling best een paar afdalingen gehad die ik niet zonder rem had willen doen. Als 30 kilo begint te duwen als je onverhard een heuvel afloopt ga je makkelijk glijden. Is wel iets om rekening mee te houden als je een combi fiets/wandelkar zoekt.

Ik had destijds met mijn Koga Miyata excelense met tevens hydraulische schijfremmen totaal geen rem problemen .
Dit dus met een kar erachter en met 50 Kg gewicht .
Wel slijten de remvoeringen dan wat sneller .
 

easy

Diehard Prepper
Google....verslavend...:fluit:
Vooral als je oplossingen zoekt....
Krijg dr bijna vierkante ogen van...;)

Zoek op Bike packing forums...en de tassen vliegen je om de oren.
De een nog mooier dan de andere...
En dan de foto's van verschillende fietsen en set-ups...
Kwijl....:p
 

easy

Diehard Prepper
Wel weer oplossingen voor bepaalde dingen waar ik nog niet aan gedacht had.
En weer een paar vragen:

apidura-bikepacking-bag.jpg

De stuurtas...beinvloed dat het stuurgedrag? (zo licht mogelijk houden).

Frame tas...je hebt half frame zoals in het voorbeeld. Dan kun je nog bidons plaatsen...en vol frame...dan is in het hele frame plek voor spullen, maar niet meer voor bidons.
Dus dat moet sowieso dan eerst bepaald worden.
Verder vraag ik me dan af of je geen last krijgt met het raken vd tas tijdens het fietsen.

Als laatste..de zadeltas. Heb ze gezien met een inhoud van 12 - 15 liter. Ook daar moet de inhoud natuurlijk zo licht mogelijk. Ook hier hetzelfde verhaal: wordt het fietsgedrag daardoor anders?
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Ben en groot fan van frametassen alleen kan je er niet al te brede spullen in kwijt. Het is leuk een fietspomp, telefoon, bidon enzo. Verder heb je wel meer last van zijwinden vind ik.

Stuurtas en zadeltas: Gewicht goed verdelen en vooral niet te veel op je stuur willen. Eventueel kan je kijken naar zo'n rekje wat je op je voorvork monteert en dat je dan een tas aan wederzijde hangt.
 
  • Leuk
Waarderingen: easy

FKAGB

Prepper goeroe
Je fiet gaat wel degelijk anders fietsen. Echt een groot probleem vind ik dat niet. Doordat de tassen relatief klein zijn kun je toch niet onwijs veel meenemen. Onderstaand een foto van mijn fiets met bepakking voor een lang weekend. Op deze manier ben ik een keer naar een SC gegaan op 150 kilometer van het vertrekpunt.

5HBIUnx.jpg
 

FKAGB

Prepper goeroe
Ik heb trouwens geen last van de tassen wat betreft het raken tijdens het fietsen. Ik heb wel een keer iemand een stoot verkocht met de zadeltas maar dat was bewust. Had ie maar aan de kant moeten gaan. Een bunny hopje op het juiste moment hielphem daarmee.

De tassenset komt trouwena van Oveja Negro. Ik heb de zadeltas, frametas, lunchboxtasding en drybag houder voor tussen het stuur.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Even dit topic nieuw leven in blazen. Ben toch wel erg gefascineerd door de wandelkar van @FKAGB en we hebben door een kleine wendig een manier nodig om tijdens de wandelingen wat extra mee te kunnen zeulen zonder dat de rug te veel word belast.

Kwam toevallig het Honey Badger Wheel tegen, welke ook leverbaar is met hydrolische rem. Maarrrrr dit is een duw wagen, lastig met erg stijle klimpartijen. Ook vind ik dat het gewicht alsnog erg hoog ligt.

Iemand hier nog tips over een wandelkar welke commercieel word aangeboden?
 
F

frans81

Gast
Even dit topic nieuw leven in blazen. Ben toch wel erg gefascineerd door de wandelkar van @FKAGB en we hebben door een kleine wendig een manier nodig om tijdens de wandelingen wat extra mee te kunnen zeulen zonder dat de rug te veel word belast.

Kwam toevallig het Honey Badger Wheel tegen, welke ook leverbaar is met hydrolische rem. Maarrrrr dit is een duw wagen, lastig met erg stijle klimpartijen. Ook vind ik dat het gewicht alsnog erg hoog ligt.

Iemand hier nog tips over een wandelkar welke commercieel word aangeboden?

Ik heb het eens bekeken die Honey Badger Wheel . Het Lijken veel tevreden mensen met die dingen .
Maar ook ik denk dat zoiets duwen met een toch wel flink gewicht en dan een Helling / Heuvel op wel behoorlijk lastig is .
En vooral van de paden af met zoiets en dan een stijging pffff .
Of je moet natuurlijk een Paar beentjes hebben als een Olifant en waar menig Body Builder jaloers op is .
Ik zie het niet zitten dat karretje met 1 ( Flink ) Wiel en Twee handvaten alszijnde onderdelen van een Stuur .
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Ik heb het eens bekeken die Honey Badger Wheel . Het Lijken veel tevreden mensen met die dingen .
Maar ook ik denk dat zoiets duwen met een toch wel flink gewicht en dan een Helling / Heuvel op wel behoorlijk lastig is .
En vooral van de paden af met zoiets en dan een stijging pffff .
Of je moet natuurlijk een Paar beentjes hebben als een Olifant en waar menig Body Builder jaloers op is .
Ik zie het niet zitten dat karretje met 1 ( Flink ) Wiel en Twee handvaten alszijnde onderdelen van een Stuur .

Daarom ben ik ook sceptisch over dit ding, buiten dat je benen worden belast vind je rug dit ook echt niet tof.

77e925d59f27ec1357db67d844173f71_original.jpg

Heb deze ook nog bekeken, mss eens proberen om zelf iets samen te stellen.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Daarom ben ik ook sceptisch over dit ding, buiten dat je benen worden belast vind je rug dit ook echt niet tof.

Bekijk bijlage 10814

Heb deze ook nog bekeken, mss eens proberen om zelf iets samen te stellen.

IK ben er geen Fan van en mij lijkt het continue in evenwicht houden op oneffen terrein ook geen leuke bijkomstigheid .

Ook ben ik nog steeds zeer tevreden met dit zelf gemaakte ding op de foto's . En ook hier kan nog genoeg aan verbeterd worden haha . Maar dan houd het nooit op en blijf je bezig . Gewoon Hufterproof en verschillende wielen kunnen monteren op 1 en hetzelfde Frame . Wielen eraf en je hebt zelfs een slee .
Wel moet er bij slede een extra tussenstuk in de Opening op de bodem . Met minimaal sleutelen kan ik de wielen zelfs verplaatsen op nog 4 standen .

UT2000 Kar4.jpg UT2000 Kar5.png
 

boswachter

Survivor
Ik heb een fietskar van https://www.fietskarxl.be/ en bevalt mij uitstekend. Je kan hier complete kasten, koelkasten, matrassen enz mee vervoeren. Het kan veel gewicht dragen en de service van dat bedrijf was goed. Altijd bereid mij te woord te staan, mij te helpen met videos en foto's.

Ik ga over een paar maanden de Wheelie V Cargo van Radical Design kopen. Mijn plan is om mijn 22kg zware opblaasbare en vouwbare kajak op neer te zetten, samen met kampeer spullen en een hoop eten en drinken. De kar kan 40kg hebben, dus ben benieuwd. Ook of dat wel te lopen is, anders moet ik iets anders verzinnen. Ben het rugzak lopen helemaal beu en hoop dat het wandelen met veel materiaal leuker word met de wandelkar.
 
Bovenaan