• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wandel/Fietskar

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Ik gooi mijn kar ook maar even onder dit topic. Scheelt wellicht voor die of gene zoeken naar keuzes.

Model is van 2015. Sindsdien wat praktische aanpassingen/verbeteringen.

Lekker allround te gebruiken. M'n backpack had alleen moeite met passen.

Monowalker van @FKAGB heb ik in actie mogen aanschouwen tijdens een wandeling van rond de 40 km. Je kan het zo gek niet bedenken of je kan het ervoor gebruiken. Topuitvinding!:thumbsup:
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Ik zie op Facebook bij Bushcraft NL dat Kayak Cobber zijn wandelkar te koop heeft. Het is een Wheelie van RadicalDesign. Hij vraagt en €275 voor.
 

Vempain

Prepper goeroe
https://www.vidaxl.nl/e/8718475879961/fietskar-voor-vracht-met-een-wiel-en-opbergzak
image.jpeg
Zelf zaten we een beetje naar deze te kijken aangezien een eenwieler toch wel onze voorkeur heeft en €78 is ook nog goed betaalbaar is als je voor fietskarren kijkt. Deze kun je ook als wandelkar gebruiken in de vorm van kruiwagen maar wellicht is deze ook aan te passen zodat je deze achter je aan kan vervoeren.
Maximaal gewicht is wel 30 kilo daarom wel iets om rekening mee te houden als je ook een jerrycan van 10 liter water mee wilt nemen.
image.jpeg
 
D

Deleted member 1696

Gast
Excuus als ik in de herhaling val.

Je overweging valt en staat met de inhoud van de porte-met-niks.
Maar ik heb wel geregeld een hondenkar achter de mountenbike.
Zoals de topic opener afbeelding 2 met 2 wielen, door het graslanden, over de dijken en over paadjes gaat het best wel goed.

Smalle voetsporen (waarom zouden ze dat zo noemen?) zal lastig zijn.
Het verbaast mij elke keer weer als ik er honden erin heb hoe makkelijk het loopt.
(Soms ruimschoots over max laadgewicht)
De koppeling zit op de achternaaf, dit heeft voordeel met trek/duw gewicht tijdens het rijden in bochten en het op de standaard zetten van je fiets.

Wandelend op vakantie met een kar zal je mij niet zien doen :D dus daar kan ik niet mee helpen.
Just my 2 cents
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Hier vandaag ook ein-de-lijk een fietskarretje besteld. Stond al even op mijn wensenlijstje, maakt het toch nét wat makkelijker om met kiddo naar een camping te gaan of voor op het strand de strandtent ed mee te nemen. + natuurlijk wat meer mogelijk bij het plan B...C...D..bugout.
Absoluut niet zo luxe als wat ik hier in het topic langs zie komen, maar veel meer dan wat deze kostte kon ik ook echt niet missen, en hij zal zn doel dienen, dus ik vind het al meer dan prima. Had wel 1 negatieve recensie (lostrillende boutjes en wat doorzakken bij belading..maar laadgewicht werd daar niet bij vermeld)...zou 65 kg draagkracht hebben, maar daar kom ik toch niet zomaar aan, dus we gaan het wel beleven.
karr.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ondertussen ben ik zoals inmiddels wel bekend ?! een Fietskar rijker geworden ;)
En wat voor een haha
Zoek je lichtgewicht dan heb je hier niets aan !
Wil je en een Fietskar en je Beentjes trainen dan is dit iets voor de energieke Prepper .
De Husqvarna S/78 fietskar uit de jaren 40/50 .
Het ding werd vooral gebruikt voor gewonden transport achter de fiets .
Derhalve ga ik er vanuit dat het belast nog lekker loopt .
De Twee zwaar uitgevoerde wielen zijn met een druk op de knop snel te verwijderen .
Twee zwaar overdreven steekassen komen dan vrij .

Een test volgt nog en ik wil er ook nog een trekstang bij maken zodat het ook te voet te gebruiken is .
Tevens probeer ik nog een optie toe te voegen waarmee de 4 verende hoeksteunen een nuttige functie krijgen . Hierop rust normaal een brancard met patiënt.

Het is dus een Zweedse zwaar gewicht :oops::lol:

15287336458981757269694.jpg
20180610_185246.jpg 20180610_185236.jpgSwedish_military_bike_trailer.JPG
 
F

frans81

Gast
Ondertussen ben ik zoals inmiddels wel bekend ?! een Fietskar rijker geworden ;)
En wat voor een haha
Zoek je lichtgewicht dan heb je hier niets aan !
Wil je en een Fietskar en je Beentjes trainen dan is dit iets voor de energieke Prepper .
De Husqvarna S/78 fietskar uit de jaren 40/50 .
Het ding werd vooral gebruikt voor gewonden transport achter de fiets .
Derhalve ga ik er vanuit dat het belast nog lekker loopt .
De Twee zwaar uitgevoerde wielen zijn met een druk op de knop snel te verwijderen .
Twee zwaar overdreven steekassen komen dan vrij .

Een test volgt nog en ik wil er ook nog een trekstang bij maken zodat het ook te voet te gebruiken is .
Tevens probeer ik nog een optie toe te voegen waarmee de 4 verende hoeksteunen een nuttige functie krijgen . Hierop rust normaal een brancard met patiënt.

Het is dus een Zweedse zwaar gewicht :oops::lol:

Bekijk bijlage 12375
Bekijk bijlage 12372 Bekijk bijlage 12373Bekijk bijlage 12374

Vandaag toch even de Zweedse schone aan een test onderworpen haha .
En ik moet zeggen ze hangt achter me aan alsof ze er niet is .
Oké, af en toe duwde en trekt ze een beetje maar dit wordt niet als onprettig ervaren .

De volgende keer gooi ik wat meer gewicht op Haar en test haar in een onverhard buitengebied .
En met meer gewicht !
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Jaaaaa. ..Hij hangt eraan en bandjes opgepompt...nou kunnen we m gaan gebruiken.
Was wel zo onoplettend geweest de wielen aan de verkeerde kanten te hebben gezet, maar dat was gelukkig makkelijk te fixen want de hele montage was zelfs voor een atechneut als ik appeltje-eitje. Het stukje naar huis fietsen ging top...merkte haast niet dat ie eraan hing behalve door het geluid. Benieuwd hoe dat gaat zijn met lading erin.
2018-07-09 13.00.30.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag toch even de Zweedse schone aan een test onderworpen haha .
En ik moet zeggen ze hangt achter me aan alsof ze er niet is .
Oké, af en toe duwde en trekt ze een beetje maar dit wordt niet als onprettig ervaren .

De volgende keer gooi ik wat meer gewicht op Haar en test haar in een onverhard buitengebied .
En met meer gewicht !

Vandaag is dus die beloofde volgende keer aangebroken .
Ik heb de Zweedse Dame met pl/ min 75 Kg beladen en ben gaan fietsen.
Ook op onverharde wegen .
Eenmaal op gang loopt deze gespierde Dame als een soepele Atleet haha .
Wederom het af en toe duwen / Stoten onder het fietsen , maar niet hinderlijk . Eerder gunstig .
Op oneffen zandwegen komt dat duwen / Stoten en trekken wat meer voor . Maar dit mag men verwachten .
Alles verloopt soepel en ze loopt rustig mee .

Zeer goede lagers dus !

De Zweedse Krachtpatser in twee gedaantes :eek::D



20180729_140256.jpg 20180729_140322.jpg
 

Vempain

Prepper goeroe
Vandaag is dus die beloofde volgende keer aangebroken .
Ik heb de Zweedse Dame met pl/ min 75 Kg beladen en ben gaan fietsen.
Ook op onverharde wegen .
Eenmaal op gang loopt deze gespierde Dame als een soepele Atleet haha .
Wederom het af en toe duwen / Stoten onder het fietsen , maar niet hinderlijk . Eerder gunstig .
Op oneffen zandwegen komt dat duwen / Stoten en trekken wat meer voor . Maar dit mag men verwachten .
Alles verloopt soepel en ze loopt rustig mee .

Zeer goede lagers dus !

De Zweedse Krachtpatser in twee gedaantes :eek::D



Bekijk bijlage 12558 Bekijk bijlage 12559
Erg blij dat het zo goed bevalt :thumbsup:
De ervaring met 75 kilo op de fietskar was bij ons wel ongeveer hetzelfde.
Een steile brug op is wat zwaarder en ook de zandwegen merk je wel dat er wat lading achter zit (wat natuurlijk ook logisch is)
 
F

frans81

Gast
Het karretje van de Belgische avonturier Louis-Philippe Loncke.
Let vooral op de Wielen !
Dubbele wielen op 1 as en met er tussen een strook .
Zo loopt het ding zelfs in het meest losse zand perfect.
Ik kwam er zomaar bij uit en deel dit even .

Simpson-desert-crossing.jpg



Zie deze link met vele types hufterproof verzinsels . Echte Prepper karren voor het zwaarste terrein en aanpasbaar .

https://thenextchallenge.org/carts-crossing-deserts/

Simpson-desert-crossing.jpg Screenshot_20180806-134126_Chrome.jpg Screenshot_20180806-134016_Chrome.jpg 20180804_122955.jpg 20180804_122950.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Hetzelfde uitgangspunt , waarom ik bij mijn rolstoelwielen het gedeelte heb laten zitten waar de handen geplaatst worden voor voortstuwing .
Dus nu heeft het mij aan het denken gezet om zo'n zelfde iets te verkrijgen .
Dubbele wielen met tussenschot .

Foto 2 toont Loncke op het strand tijdens testje





15335575483769059553428114617385.jpg
louphi-cart.jpg

20180806_150256.jpg

Detail foto 3 mede uitleg via de Link omtrent wiel type

https://www.explorersweb.com/polar/news.php?id=17629
 

Niels

Mankinds only hope
Jaaaaa. ..Hij hangt eraan en bandjes opgepompt...nou kunnen we m gaan gebruiken.
Was wel zo onoplettend geweest de wielen aan de verkeerde kanten te hebben gezet, maar dat was gelukkig makkelijk te fixen want de hele montage was zelfs voor een atechneut als ik appeltje-eitje. Het stukje naar huis fietsen ging top...merkte haast niet dat ie eraan hing behalve door het geluid. Benieuwd hoe dat gaat zijn met lading erin.
Bekijk bijlage 12422
Dat ziet er niet alleen netjes uit, maar ook zeer handig en efficient!
Super handig zo'n karretje, en ik weet dat je er 1 wilde, maar dit is meteen wel een mooi ding.
Is het qua kracht goed vol te houden als er wat gewicht in ligt?
 

Marcov

Prepper goeroe
Jaaaaa. ..Hij hangt eraan en bandjes opgepompt...nou kunnen we m gaan gebruiken.
Was wel zo onoplettend geweest de wielen aan de verkeerde kanten te hebben gezet, maar dat was gelukkig makkelijk te fixen want de hele montage was zelfs voor een atechneut als ik appeltje-eitje. Het stukje naar huis fietsen ging top...merkte haast niet dat ie eraan hing behalve door het geluid. Benieuwd hoe dat gaat zijn met lading erin.
Bekijk bijlage 12422
Leuk karretje. Wat ik me altijd afvraag, trekt het niet scheef? De trekstang zit aan 1 kant van het karretje vast. Op de verharde weg zonder kuilen oid. zal het wel meevallen, maar op iets onverharde weg zal hij een beetje scheef gaan trekken. Denk ik, ik heb er verder ook geen ervaring mee. Maar het is zeker een leuk en makkelijk karretje.
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Dat ziet er niet alleen netjes uit, maar ook zeer handig en efficient!
Super handig zo'n karretje, en ik weet dat je er 1 wilde, maar dit is meteen wel een mooi ding.
Is het qua kracht goed vol te houden als er wat gewicht in ligt?
Na mijn trombose-pootje is mijn fietskracht er helaas flink op achteruit gegaan, dus met 14 kg achterop de fiets in de vorm van kiddo en dan nog wat extra gewicht erachter, ja dat merk ik wel, heuveltje op hoef ik niet te proberen vrees ik, dat is met alleen kiddo al vaak een enorme uitdaging. Heb hem nog niet heel volgeladen gehad, 1 bigshopper vol(strandpul; open tentje, handdoeken, laken, speelgoed, gevulde flessen ed.) , die door de ophanging dus wel naar het achterste deel schoof. Op glad wegdek merkte ik er eigenlijk amper wat van, dan rolt ie gladjes mee en valt het duw- en trekwerk ook goed mee, oneffen wegdek wordt een ander verhaal.

Leuk karretje. Wat ik me altijd afvraag, trekt het niet scheef? De trekstang zit aan 1 kant van het karretje vast. Op de verharde weg zonder kuilen oid. zal het wel meevallen, maar op iets onverharde weg zal hij een beetje scheef gaan trekken. Denk ik, ik heb er verder ook geen ervaring mee. Maar het is zeker een leuk en makkelijk karretje.
Hij bleef er op zich netjes achter, maar begint op onverhard wel een beetje te stuiteren, of dat met de bevestiging van doen heeft of gewoon omdat het 2 wielen zijn...geen idee.

Het is inderdaad een leuk basic ding, waar ik nog wel een paar kleine aanpassinkjes aan wil doen. De afdekflap zit alleen aan de zijkanten vast met een klittebandstrook, waardoor ie bij de minste wind aan de voor- en/of achterzijde open wappert (n wind vangt wat weer kan gaan trekken en duwen), dus wil kijken of ik daar iets van en waterdichte hoes voor/van kan maken die met elastiek ofzo beter afsluit, en een betere bevestiging dan klitteband wat mettertijd natuurlijk grip verliest. Dan nog iets van touwen/banden/schotjes voor een 'vakverdeling' om dat naar achteren schuiven te voorkomen, en liefst ook iets van houten plaatjes aan de binnenzijde van de wanden, want dat is nu enkel wat frame en doek. En evt iets van een klein bakje/zakje erin waar het slot, gereedschapje enzo voor vast in kunnen zodat dat niet vergeten kan worden als ie mee gaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: easy
Bovenaan