• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Thuisbatterij (zelfbouw en gekocht)

Blijkbaar is het niet allemaal rooskleurig, een korte zoektocht leverde deze link op.
https://www.p1meter.nl/weinig-aandacht-marstek-thuisbatterij/

Maar een beetje doorzoeken is toch verplichte kost bij welke batterij je ook wilt aanschaffen.

Oeps, dat klinkt niet positief. Maar zoals ik het lees: app die niet werkt, verbindingen die soms wegvallen, batterij die spontaan ontlaad... lijkt mij allemaal een beetje software / firmware achtige foutjes. Mogelijk is de hardware dus wel prima kwh/prijs verhouding.
Maar goed, leuk om mee te hobbiën en handig als back-up stroompje. Tegen die tijd, als de saldering eraf gaat moet ik wel wat gaan aandchaffen. Dus voor nu kijk het nog even aan, mogelijk zijn het opstart-problemen.
Mogelijk ook een hogere capaciteit, 5kwh is nogal karig, onladen 2500 watt is volgens mijn wel prima met een piek tot 3800, volgens die vent in het filmpje van @petroman maar goed, die verkoopt die dingenm comments eronder zijn ook niet veel lovend.
 
Gemiddeld genomen wordt er iedere 7 jaar verhuisd. Dat geldt niet voor iedereen maar ik vraag me af wat de waarde is van je installatie op het moment van verhuizen?
Lijkt mij heel lastig te bepalen.

Toch iets om bij stil te staan op het moment dat je flinke investering hierin wilt doen.

Je prachtige keuken die er pas drie jaar instaat wordt door sommige kopers er direct uit gehaald, is misschien geen goede vergelijking maar waar jij veel waarde aan hecht, heeft een ander misschien niet veel voor over?
@Pjotr Prep , dat is waar maar desnoods gaat het bouwbehang wel 7 jaren mee, en als je dan iets op wieltjes neemt?😉
1000064217.png
 
Laatst bewerkt:
Blijkbaar is het niet allemaal rooskleurig, een korte zoektocht leverde deze link op.
https://www.p1meter.nl/weinig-aandacht-marstek-thuisbatterij/

Maar een beetje doorzoeken is toch verplichte kost bij welke batterij je ook wilt aanschaffen.

Tsja:
1) er staat geen datum bij het verhaal. Over welke serie en leveringen gaat dit dan ?
2) ze hebben zelf niets getest ! Alleen maar van horen zeggen.
3) als je echt op tweakers de reacties gelezen hebt dan kan je een ander verhaal lezen.

Klinkt meer als een kinderachtige reactie van een bedrijf dat blijkbaar buiten de boot gevallen is qua inkoop.

Als de app meld 2,4gHz netwerk en je bent dan toch eigenwijs met je 5gHz netwerk dan werkt het niet nee.
Als de handleiding zegt je moet de P1 van een eigen 5v voeding voorzien, doe dat dan.
Etc etc
Ik volg dit al een tijdje en ook YTers als ketelklets zit er goed naast: Marstek P1 meter werkt niet, kut apparaat slechte review. Wat heeft hij dan niet gecontroleerd: of dat ding überhaubt werkt. Een paar reviews later geeft hij dat dan ook toe. Nadat hij zonder problemen een nieuwe gehad heeft.

Ik ben geen tweaker fan, maar als ze daar een inkoopactie starten met al die "testers" daar dan zit het wel goed hoor.

Maar een dood apparaat of slechte levering kan je het apparaat niet kwalijk nemen.
Bij de enorme verkoop en aantallen zal er vast wel eens wat fout gaan. Vraag is: focus je je op die ene keer of op de bulk ? En als die ene slechte ervaring gewoon goed opgelost wordt dan is het allemaal een storm in een glas water.

Natuurlijk als je alles zelf kan bouwen en aansluiten is dit altijd goedkoper maar waar lees ik dan tig pagina's ervaringen ?
niet iedereen heeft de puf om met oude tractie accu's te gaan slepen, laat staan de ruimte om een stapel accu's te plaatsen.
 
Oeps, dat klinkt niet positief. Maar zoals ik het lees: app die niet werkt, verbindingen die soms wegvallen, batterij die spontaan ontlaad... lijkt mij allemaal een beetje software / firmware achtige foutjes. Mogelijk is de hardware dus wel prima kwh/prijs verhouding.
Maar goed, leuk om mee te hobbiën en handig als back-up stroompje. Tegen die tijd, als de saldering eraf gaat moet ik wel wat gaan aandchaffen. Dus voor nu kijk het nog even aan, mogelijk zijn het opstart-problemen.
Mogelijk ook een hogere capaciteit, 5kwh is nogal karig, onladen 2500 watt is volgens mijn wel prima met een piek tot 3800, volgens die vent in het filmpje van @petroman maar goed, die verkoopt die dingenm comments eronder zijn ook niet veel lovend.
@joepmeloen , helaas, het is geen 5 of 5,12 kWh bij 6000 cycli. Ik kan dat nog wel een paar maal schrijven, ontdekte ik. En dat artikel klinkt nog net zo negatief als toen ik het indertijd plaatste. Zie hier, de inslijpmethode ... in werking!😉
 
Tsja:
1) er staat geen datum bij het verhaal. Over welke serie en leveringen gaat dit dan ?
2) ze hebben zelf niets getest ! Alleen maar van horen zeggen.
3) als je echt op tweakers de reacties gelezen hebt dan kan je een ander verhaal lezen.

Klinkt meer als een kinderachtige reactie van een bedrijf dat blijkbaar buiten de boot gevallen is qua inkoop.

Als de app meld 2,4gHz net werk en je bent dan toch eigenwijs met je 5gHz netwerk dan werkt het niet nee.
Als de handleiding zegt je moet de P1 van een eigen 5v voeding voorzien, doe dat dan.
Etc etc
Ik volg dit al een tijdje en ook YTers als ketelklets zit er goed naast: Marstek P1 meter werkt niet, kut apparaat slechte review. Wat heeft hij dan niet gecontroleerd: of dat ding überhaubt werkt. Een paar reviews later geeft hij dat dan ook toe. Nadat hij zonder problemen een nieuwe gehad heeft.

Ik ben geen tweaker fan, maar als ze daar een inkoopactie starten met al die "testers" daar dan zit het wel goed hoor.

Maar een dood apparaat of slechte levering kan je het apparaat niet kwalijk nemen.
Bij de enorme verkoop en aantallen zal er vast wel eens wat fout gaan. Vraag is: focus je je op die ene keer of op de bulk ? En als die ene slechte ervaring gewoon goed opgelost wordt dan is het allemaal een storm in een glas water.

Natuurlijk als je alles zelf kan bouwen en aansluiten is dit altijd goedkoper maar waar lees ik dan tig pagina's ervaringen ?
niet iedereen heeft de puf om met oude tractie accu's te gaan slepen, laat staan de ruimte om een stapel accu's te plaatsen.
@petroman , wanneer dringt het door dat ze de boel flessen (een feit, nota bene)? Die "5,12 kWh bij >6000 cycli" is zonneklaar verlakkerij want het geeft de bruto capaciteit aan, en zou je die er ook daadwerkelijk uit onttrekken (100% DOD) dan kan je 6000 cycli wel vergeten.
 
Nog 1 jaar en 5 maanden te gaan. Pas daarna heeft het wat mij betreft zin om te bepalen of een accu wel of geen toegevoegde waarde heeft. Op dit moment is het (voor zover ik het kan narekenen) niet zinvol.

Het meest complete plaatje vond ik in deze podcast:



Zij kunnen het ook een stuk beter uitleggen dan ik.

Ik hoor daarom graag van wie dan ook waar zij een denkfout, rekenfout of verkeerde aanname maken. En ja, zij geven zelf ook toe dat het heel lastig zal zijn om te voorspellen wat er volgend jaar gebeurt.

Hoewel ik het onderwerp met veel interesse blijf volgen, blijft het in mijn ogen een vorm van marktverstoring die ontstaat door een "fictieve" stroomprijs met absurde heffingen en belastingen.

Wat ik hiermee probeer aan te geven, is bijvoorbeeld dit: in Spanje zie je vrijwel geen zonnepanelen op daken van particulieren. De reden is simpel: de stroomprijs is daar veel lager (oftewel: normaal), waardoor het simpelweg niet loont. Natuurlijk is de afweging compleet anders als je off-grid moet leven.

Terug naar de batterij. Die is ,vanuit het perspectief van kosten, baten, productie en milieu-impact, eigenlijk niet rendabel. Toch kan het alsnog gunstig uitpakken als de stroomprijs flink stijgt en de productie van zonne-energie zou worden beboet.

En natuurlijk blijft het dan voor de consument rendabel (stel dat het na 7 jaar zou uitkomen). Maar dan moet het toch ook begrijpelijk zijn dat je zo eigenlijk niet mag rekenen? Dat iets voor jou als consument rendabel is, betekent nog niet dat het maatschappelijk gezien rendabel is.

Op die manier kun je namelijk álles rendabel maken. Stel: we vragen 1 euro voor een liter drinkwater. Dan is het inderdaad rendabel om water thuis op te pompen en te filteren. Je zou dan kunnen zeggen: "het is rendabel", maar in feite zou je moeten stellen: "op deze kunstmatig onrendabele manier bespaar ik alsnog wat geld".
 
Terug naar de batterij. Die is ,vanuit het perspectief van kosten, baten, productie en milieu-impact, eigenlijk niet rendabel. Toch kan het alsnog gunstig uitpakken als de stroomprijs flink stijgt en de productie van zonne-energie zou worden beboet.
Maar denkt petroman dan: hoeveel (oude) accu's heeft @martin in Spanje naast zijn finca dan staan?
 
Laatst bewerkt:
Wat bedoelt u? Wat levert men immers voor die centjes?
pardon?
Ik zie maar één persoon hier die continu ergens tegenaan schopt wat niet klopt, ene @RockyFlats. de advertentie zegt dat gewoon. Net als de advertentie van de marstek accu's wat roept. Wie klikt er dan door naar de kleine lettertjes?
Plaatje en tekst zeggen 15kwh voor iets meer dan 500euro. DAT is een leugen want je krijgt iets anders voor di 500euro.

Net zo onzin als dat plaatje bij de advertentie van JJ< een accu die de auto kan opladen. Ja welke accu dan ?
gemiddeld trekt een lege accu van een hybride wagen 6kwH. Nou dan kan je laden met 5,12kWh wel vergeten.
 
@petroman , wanneer dringt het door dat ze de boel flessen (een feit, nota bene)? Die "5,12 kWh bij >6000 cycli" is zonneklaar verlakkerij want het geeft de bruto capaciteit aan, en zou je die er ook daadwerkelijk uit onttrekken (100% DOD) dan kan je 6000 cycli wel vergeten.

Ik zou niet meer moeten reageren maar omdat je bewust mensen hier belazert.
================
Enige uitleg van AI:
C-Rate
De C-rate van een batterij, zoals 1C, 1/4C of 1/2C, geeft aan hoe snel de batterij kan worden opgeladen of ontladen in relatie tot zijn nominale capaciteit. Een C-rate van 1C betekent dat de batterij zijn volledige capaciteit in één uur kan ontladen of opladen. Een lagere C-rate, zoals 1/4C of 1/2C, betekent dat het langer duurt om de batterij te ontladen of op te laden.
Hier is een uitleg van de termen:

A) 1C: De batterij kan in één uur volledig worden ontladen of opgeladen.
B) 1/2C (of 0.5C): De batterij kan in twee uur volledig worden ontladen of opgeladen.
C) 1/4C: De batterij kan in vier uur volledig worden ontladen of opgeladen.

Voorbeeld:
Als een batterij een capaciteit heeft van 10Ah en een C-rate van 1C, kan deze 10 ampère leveren in één uur (10Ah / 1 uur = 10A). Bij een C-rate van 1/2C, zal dezelfde batterij 5 ampère leveren in twee uur (10Ah / 2 uur = 5A).
Belang van C-rate:

1)De C-rate is belangrijk bij het selecteren van een batterij voor een specifieke toepassing. Hogere C-rates zijn geschikt voor toepassingen die een snelle ontlading vereisen, zoals elektrische voertuigen, terwijl lagere C-rates beter geschikt zijn voor toepassingen met een langzamere ontlading, zoals opslag van zonne-energie.
2)Het kiezen van de juiste C-rate kan ook de levensduur van de batterij beïnvloeden. Hogere C-rates kunnen de batterij sneller doen slijten.

===================
DoD Depth of discharge


In batterijtechnologie verwijst DoD (Depth of Discharge) naar de hoeveelheid energie die uit een batterij wordt gebruikt ten opzichte van de totale capaciteit, uitgedrukt als een percentage. Bijvoorbeeld, een DoD van 50% betekent dat de helft van de batterijcapaciteit is gebruikt. DoD is een belangrijke factor voor de levensduur van een batterij, omdat diepere ontladingen de levensduur van sommige batterijtypes, zoals loodzuur, kunnen verkorten.
Hier is een meer gedetailleerde uitleg:

DoD versus SoC:
DoD is de complementaire waarde van State of Charge (SoC). Als een batterij voor 20% is ontladen (SoC van 20%), is de DoD 80%.

Impact op levensduur:
De levensduur van een batterij wordt vaak uitgedrukt in cycli, waarbij een cyclus een volledige laad- en ontlaadbeurt is. Hoe hoger de DoD, hoe lager het aantal cycli dat de batterij kan doorlopen voordat de prestaties afnemen.
Voorbeelden:

Bij loodzuurbatterijen is een diepe DoD (bijvoorbeeld 80% of meer) schadelijk en kan de levensduur aanzienlijk verkorten.

Lithium-ion batterijen zijn over het algemeen beter bestand tegen diepe ontladingen, maar ook hier geldt dat een lagere DoD de levensduur kan verlengen.

Optimalisatie:
Het beheer van de DoD is cruciaal voor het optimaliseren van de prestaties en levensduur van een batterijsysteem. Het wordt aanbevolen om de DoD van een batterij te optimaliseren om de levensduur te verlengen en de prestaties te verbeteren.

=======================
Grafiekje (bron onbekend) vaak geciteerd door @RockyFlats
Leverancier en type accu onbekend. de ene LiPo is de andere niet.

1000058504-gif.28045

=============================

Dan de marstek type accu's, let wel op, er zijn verschillende versie op de markt (zie tweakers) en leveranciers. Het is onduidelijk of de kwaliteit bij elk model hetzelfde is of dat er A en B kwaliteiten zijn. Ook is het onbekend welk type, merk cellen er in die dingen zit.
Ook @RockyFlats weet dit niet.

De advertenties die ik gezien heb spreken van DoD van 90%> klopt want 10-11% wordt vast gehouden als veiligheidsmarge tegen diep ontladen. Middels Mod bus aanpassingen schijnt dit aangepast te kunnen worden (bron tweakers).
Dit alles tegen 6000 laad/ontlaad cycly.

En daar komt de gorilla uit de mouw:
het (onbekende) grafiekje heeft een logaritmische geschatte cycli as (verticaal).
Waar 6000 ligt is lastig zo in te schatten.
De marstek heeft maximaal een C-waarde van 1/2, immers met speciale aansluiting kan het ding max 2500W ontladen (rode lijn). De meeste gebruikers zitten gewoon op wcd met 800W dus eerder richting 1/4C (groene lijn).

Ga ik vanaf 90% DoD omhoog naar die groene lijn dan kom ik (geschat) erg dicht bij de locatie waar 6000cycli kan zitten.
Bij de rode lijn zit ik dan ook lager lager. Maar ver boven de 1000cycli (immers logaritmische schaal).

Niemand ook gij niet @RockyFlats, ontlaad zijn accusysteem, gekocht of zelf gebouwd, met 100% leeg (DoD 100%) misschien dat dat 1x lukt maar daarna zijn je (accu)cellen dood.

=============================
Tot slot: iedereen weet en kan nu zelf inschatten wat er waar is van de reclames.
Ik stop hier verder mee want dit is gewoon een kwestie van verpissen en dat trek ik niet meer, cq. geen zin in.
De enige reden van reageren is dat ik niet tegen onzin of bewust volksverlakkerij kan.

Tip: voor de ware onderzoeker: lees het hele topic op tweakers door en je weet alles van GEBRUIKERS, en niet van verkopers.

Succes iedereen.
 
Nog 1 jaar en 5 maanden te gaan. Pas daarna heeft het wat mij betreft zin om te bepalen of een accu wel of geen toegevoegde waarde heeft. Op dit moment is het (voor zover ik het kan narekenen) niet zinvol.

Het meest complete plaatje vond ik in deze podcast:



Zij kunnen het ook een stuk beter uitleggen dan ik.

Ik hoor daarom graag van wie dan ook waar zij een denkfout, rekenfout of verkeerde aanname maken. En ja, zij geven zelf ook toe dat het heel lastig zal zijn om te voorspellen wat er volgend jaar gebeurt.

@martin, na de eerste kneiter van een taalfout op 00:16 "Tuurlijk" ben ik afgehaakt moet ik bekennen. Men kan van een filmpjeskijker toch niet het onmogelijke vragen😁
Hoewel ik het onderwerp met veel interesse blijf volgen, blijft het in mijn ogen een vorm van marktverstoring die ontstaat door een "fictieve" stroomprijs met absurde heffingen en belastingen.
Tja, maar het is hier meer 1. een portemonnee verstoring die we ermee kunnen opheffen, en 2. het nadeel dat de zon niet schijnt in de avond. Dat we hier idioot veel meer betalen dan elders, aan accijnzen en BTW dat is een keuze van de politiek.
Sturen we die naar huis en het gevang in dan kan die opslag er wellicht af😉

Echter, zolang we nog geen onafgeschermde fusiereactoren in de bomen kunnen hangen, betalen we in de avond vooralsnog voor dure gas/aardolie stroom. En daar, zit hem m.i. het voordeel van thuisopslag (zolang men daarvoor nog geen centrale oplossing heeft).
De stroomtarieven maken het m.i. lonend, en in 5 tot 7 jaren terugverdienen is kennelijk mogelijk, bij een uitgekiend opladen en verbruiken.
Wat ik hiermee probeer aan te geven, is bijvoorbeeld dit: in Spanje zie je vrijwel geen zonnepanelen op daken van particulieren. De reden is simpel: de stroomprijs is daar veel lager (oftewel: normaal), waardoor het simpelweg niet loont. Natuurlijk is de afweging compleet anders als je off-grid moet leven.

Terug naar de batterij. Die is ,vanuit het perspectief van kosten, baten, productie en milieu-impact, eigenlijk niet rendabel. Toch kan het alsnog gunstig uitpakken als de stroomprijs flink stijgt en de productie van zonne-energie zou worden beboet.
Er is een overschot aan dagstroom en dat drukt de prijs enorm, vaak in het negatieve. Beboeten vind ik eigenlijk geen juiste term. Het is meer een vergoed krijgen van de werkelijke waarde, en die is vaak negatief. We gooien de surplus-zonnestroom bij het energiebedrijf over de schutting, en die moet dan maar zien om er vanaf te komen. En dat lukt hen ook, met negatieve marktprijzen.
En natuurlijk blijft het dan voor de consument rendabel (stel dat het na 7 jaar zou uitkomen). Maar dan moet het toch ook begrijpelijk zijn dat je zo eigenlijk niet mag rekenen? Dat iets voor jou als consument rendabel is, betekent nog niet dat het maatschappelijk gezien rendabel is.
Ik vraag mij af of die gehele rendabiliteitsberekening niet meestal subjectief wordt gepresenteerd?
Wat is de milieu-impact van een 10 kWh accu waarmee ten minste 12 jaren lang gedurende het gros van de maanden van het jaar, dagelijks 1m3 aardgas wordt uitgespaard? 12*10*30=3.600 m3 aardgas dat niet wordt verbruikt, verbrand en CO2 uitstoot?
Op die manier kun je namelijk álles rendabel maken. Stel: we vragen 1 euro voor een liter drinkwater. Dan is het inderdaad rendabel om water thuis op te pompen en te filteren. Je zou dan kunnen zeggen: "het is rendabel", maar in feite zou je moeten stellen: "op deze kunstmatig onrendabele manier bespaar ik alsnog wat geld".
"Op deze kunstmatig rendabele manier bespaar ik alsnog wat geld" bedoel je vast. Tja, wat blijft ons anders over?
 
Laatst bewerkt:
pardon?
Ik zie maar één persoon hier die continu ergens tegenaan schopt wat niet klopt, ene @RockyFlats.
Het is allemaal een kwestie van perceptie @petroman . Zo zijn er ook mensen die de aarde plat vinden.
de advertentie zegt dat gewoon. Net als de advertentie van de marstek accu's wat roept. Wie klikt er dan door naar de kleine lettertjes?
Plaatje en tekst zeggen 15kwh voor iets meer dan 500euro. DAT is een leugen want je krijgt iets anders voor di 500euro.
Er staat een van-tot prijs, en had je de moeite genomen om verder te kijken (klik) dan had je gezien dat men diverse mogelijkheden biedt en geen 15 kWh voor €500. Niet meteen gaan roepen maar even iets verder kijken, dat scheelt.

Duravolt daarentegen, heeft het toch wel heel duidelijk over 5,12 kWh en >6000 cycli, maar dat valt ook alleen op als men het serieus beschouwt.
Net zo onzin als dat plaatje bij de advertentie van JJ< een accu die de auto kan opladen. Ja welke accu dan ?
gemiddeld trekt een lege accu van een hybride wagen 6kwH. Nou dan kan je laden met 5,12kWh wel vergeten.
Ik weet nu werkelijk niet waarover je het hebt, en @JJ&A 's bijdragen komen in de regel vanuit een positieve mindset vind ik. Natuurlijk kan men een auto-accu laden vanuit een thuisaccu, onder voorbehoud dat men er de passende omvormer bij heeft. Niemand heeft het hier over het volledig vullen van een auto accu. Er bestaan toch echt meer mogelijkheden dan alleen een zwart/wit, aan/uit of vol/leeg. Ik krijg ook indruk dat je capaciteit en laadsnelheid door elkaar haalt.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou niet meer moeten reageren maar omdat je bewust mensen hier belazert.
Toe maar @petroman . Op de man spelen, ongefundeerd, oneigenlijk en onjuist, dat kan je. Ik ben echter niet iemand die zich achter de schermen beklaagt, en wat mij betreft mag jouw uitlating hier blijven staan, ter lering ende vermaeck.
================
Enige uitleg van AI:
C-Rate
De C-rate van een batterij, zoals 1C, 1/4C of 1/2C, geeft aan hoe snel de batterij kan worden opgeladen of ontladen in relatie tot zijn nominale capaciteit. Een C-rate van 1C betekent dat de batterij zijn volledige capaciteit in één uur kan ontladen of opladen. Een lagere C-rate, zoals 1/4C of 1/2C, betekent dat het langer duurt om de batterij te ontladen of op te laden.
Hier is een uitleg van de termen:

A) 1C: De batterij kan in één uur volledig worden ontladen of opgeladen.
B) 1/2C (of 0.5C): De batterij kan in twee uur volledig worden ontladen of opgeladen.
C) 1/4C: De batterij kan in vier uur volledig worden ontladen of opgeladen.

Voorbeeld:
Als een batterij een capaciteit heeft van 10Ah en een C-rate van 1C, kan deze 10 ampère leveren in één uur (10Ah / 1 uur = 10A). Bij een C-rate van 1/2C, zal dezelfde batterij 5 ampère leveren in twee uur (10Ah / 2 uur = 5A).
Belang van C-rate:

1)De C-rate is belangrijk bij het selecteren van een batterij voor een specifieke toepassing. Hogere C-rates zijn geschikt voor toepassingen die een snelle ontlading vereisen, zoals elektrische voertuigen, terwijl lagere C-rates beter geschikt zijn voor toepassingen met een langzamere ontlading, zoals opslag van zonne-energie.
2)Het kiezen van de juiste C-rate kan ook de levensduur van de batterij beïnvloeden. Hogere C-rates kunnen de batterij sneller doen slijten.

===================
DoD Depth of discharge


In batterijtechnologie verwijst DoD (Depth of Discharge) naar de hoeveelheid energie die uit een batterij wordt gebruikt ten opzichte van de totale capaciteit, uitgedrukt als een percentage. Bijvoorbeeld, een DoD van 50% betekent dat de helft van de batterijcapaciteit is gebruikt. DoD is een belangrijke factor voor de levensduur van een batterij, omdat diepere ontladingen de levensduur van sommige batterijtypes, zoals loodzuur, kunnen verkorten.
Hier is een meer gedetailleerde uitleg:

DoD versus SoC:
DoD is de complementaire waarde van State of Charge (SoC). Als een batterij voor 20% is ontladen (SoC van 20%), is de DoD 80%.

Impact op levensduur:
De levensduur van een batterij wordt vaak uitgedrukt in cycli, waarbij een cyclus een volledige laad- en ontlaadbeurt is. Hoe hoger de DoD, hoe lager het aantal cycli dat de batterij kan doorlopen voordat de prestaties afnemen.
Voorbeelden:

Bij loodzuurbatterijen is een diepe DoD (bijvoorbeeld 80% of meer) schadelijk en kan de levensduur aanzienlijk verkorten.

Lithium-ion batterijen zijn over het algemeen beter bestand tegen diepe ontladingen, maar ook hier geldt dat een lagere DoD de levensduur kan verlengen.
Voor wie zich in de materie inleest, is dat alles wel bekend @petroman . Een hogere DOD verkort de levensduur. En 5,12 kWh trekken uit een accupakket van bruto 5,12 kWh betekent 100% DOD.
Optimalisatie:
Het beheer van de DoD is cruciaal voor het optimaliseren van de prestaties en levensduur van een batterijsysteem. Het wordt aanbevolen om de DoD van een batterij te optimaliseren om de levensduur te verlengen en de prestaties te verbeteren.

=======================
Grafiekje (bron onbekend) vaak geciteerd door @RockyFlats
Leverancier en type accu onbekend. de ene LiPo is de andere niet.

1000058504-gif.28045

=============================

Dan de marstek type accu's, let wel op, er zijn verschillende versie op de markt (zie tweakers) en leveranciers. Het is onduidelijk of de kwaliteit bij elk model hetzelfde is of dat er A en B kwaliteiten zijn. Ook is het onbekend welk type, merk cellen er in die dingen zit.
Ook @RockyFlats weet dit niet.
Je doet daar een aanname... Lifepo4 is Lifepo4 @petroman , en natuurlijk zijn er A en B kwaliteiten maar daarover gaat het niet. Water is water, of het nu uit de kraan komt of uit een flesje, de kenmerkende eigenschappen veranderen niet noemenswaardig, evenals bij de lifepo4 chemie. Ik zie dan graag de mooie grafieken tegemoet waarmee jij ons laat zien dat 100% DOD en >6000 cycli prima samengaan...

De advertenties die ik gezien heb spreken van DoD van 90%> klopt want 10-11% wordt vast gehouden als veiligheidsmarge tegen diep ontladen. Middels Mod bus aanpassingen schijnt dit aangepast te kunnen worden (bron tweakers).
Dit alles tegen 6000 laad/ontlaad cycly.
Een accu van bruto 5,12 kWh die met 90% DOD netto 5,12 kWh levert? Daar ging het om, om die idiote commerciële uiting, en dat bestaat niet... verlakkerij...
En daar komt de gorilla uit de mouw:
het (onbekende) grafiekje heeft een logaritmische geschatte cycli as (verticaal).
Waar 6000 ligt is lastig zo in te schatten.
Hmmmm, waar is dat lastig? Er is zelfs een aparte 6000-lijn aanwezig...
De marstek heeft maximaal een C-waarde van 1/2, immers met speciale aansluiting kan het ding max 2500W ontladen (rode lijn). De meeste gebruikers zitten gewoon op wcd met 800W dus eerder richting 1/4C (groene lijn).

Ga ik vanaf 90% DoD omhoog naar die groene lijn dan kom ik (geschat) erg dicht bij de locatie waar 6000cycli kan zitten.
Leer grafieken lezen. De groene lijn ligt bij 90% DOD op 2500-2600 cycli... mijlenver van 6000 verwijderd... maar wel weer dicht bij 100% DOD.
Bij de rode lijn zit ik dan ook lager lager. Maar ver boven de 1000cycli (immers logaritmische schaal).

Niemand ook gij niet @RockyFlats, ontlaad zijn accusysteem, gekocht of zelf gebouwd, met 100% leeg (DoD 100%) misschien dat dat 1x lukt maar daarna zijn je (accu)cellen dood.
Nee, dat lukt kennelijk wel vaker bij lifepo4 maar heeft wel een flinke weerslag op de levensduur. Na 1000-2000 cycli is de accu dan wel rijp voor de sloop denk ik.
=============================
Tot slot: iedereen weet en kan nu zelf inschatten wat er waar is van de reclames.
Ik stop hier verder mee want dit is gewoon een kwestie van verpissen en dat trek ik niet meer, cq. geen zin in.
De enige reden van reageren is dat ik niet tegen onzin of bewust volksverlakkerij kan.
Onbegrijpelijk, vind ik deze reactie...
Tip: voor de ware onderzoeker: lees het hele topic op tweakers door en je weet alles van GEBRUIKERS, en niet van verkopers.

Succes iedereen.
 
Laatst bewerkt:
Maar denkt petroman dan: hoeveel (oude) accu's heeft @martin in Spanje naast zijn finca dan staan?

Ik had het al eens gepost, maar kan me voorstellen dat met alle berichten het er niet duidelijker op is geworden.

Ik had ooit 6 nieuwe loodaccu's van 250 AH
Die zijn helaas gestolen, en toen heb ik mijn systeem teruggebracht naar 2 stuks 250 AH
Deze hebben het 2 jaar uitgehouden, en heb ik vervangen met 250 AH Gel accu's.
Die oude accu's daar was er 1 nog een beetje ok, de ander 90% om zeep.
En ik heb nog een extra Numax 260AH loodaccu gekocht als "plan c"

Ik heb die 2 accu's onder de vloer van een schuur gemonteerd, en die gaat een dief niet vinden.
En die kapotte accu die gaat de dief wel vinden (gaat toch maar om de waarde van het lood)

Dus ik heb 1 oude accu "naast" de finca staan.

Als mijn huidige GEL accu's het gaan begeven dan ga ik deze keer wel voor LifePo4. Want ik ga het niet voor elkaar krijgen om 2 keer 56,1 kg aan loodaccu omhoog te tillen op het plafond van mijn finca.

Maar een offgrid systeem in Spanje kun je niet echt vergelijken met een accu systeem in Nederland.
Ik begrijp ook niet goed waarom er zo heftig wordt gereageerd door diverse mensen. Maar dat zou mogelijk het weer kunnen zijn.

Kunnen we het mogelijk niet wat meer hebben over de inhoud ipv de vorm?

Accu's zijn niet rendabel. (Bij offgrid is rendabel niet aan de orde, net zoals onafhankelijk willen zijn van de stroomvoorziening)
"Op deze kunstmatig rendabele manier bespaar ik alsnog wat geld" bedoel je vast. Tja, wat blijft ons anders over?

Nee, ik bedoel echt onrendabel. Het is niet rendabel.
Of ben ik nou echt te dom om te begrijpen wat de betekenis is van rendabel?
Dat je geld kan besparen dat zal zeker mogelijk zijn (maar ook niet mogelijk) Maar het is niet rendabel.
 
Ik had het al eens gepost, maar kan me voorstellen dat met alle berichten het er niet duidelijker op is geworden.

Ik had ooit 6 nieuwe loodaccu's van 250 AH
Die zijn helaas gestolen, en toen heb ik mijn systeem teruggebracht naar 2 stuks 250 AH
Deze hebben het 2 jaar uitgehouden, en heb ik vervangen met 250 AH Gel accu's.
Die oude accu's daar was er 1 nog een beetje ok, de ander 90% om zeep.
En ik heb nog een extra Numax 260AH loodaccu gekocht als "plan c"

Ik heb die 2 accu's onder de vloer van een schuur gemonteerd, en die gaat een dief niet vinden.
En die kapotte accu die gaat de dief wel vinden (gaat toch maar om de waarde van het lood)

Dus ik heb 1 oude accu "naast" de finca staan.

Als mijn huidige GEL accu's het gaan begeven dan ga ik deze keer wel voor LifePo4. Want ik ga het niet voor elkaar krijgen om 2 keer 56,1 kg aan loodaccu omhoog te tillen op het plafond van mijn finca.

Maar een offgrid systeem in Spanje kun je niet echt vergelijken met een accu systeem in Nederland.
Ik begrijp ook niet goed waarom er zo heftig wordt gereageerd door diverse mensen. Maar dat zou mogelijk het weer kunnen zijn.

Kunnen we het mogelijk niet wat meer hebben over de inhoud ipv de vorm?

Accu's zijn niet rendabel. (Bij offgrid is rendabel niet aan de orde, net zoals onafhankelijk willen zijn van de stroomvoorziening)


Nee, ik bedoel echt onrendabel. Het is niet rendabel.
Of ben ik nou echt te dom om te begrijpen wat de betekenis is van rendabel?
Dat je geld kan besparen dat zal zeker mogelijk zijn (maar ook niet mogelijk) Maar het is niet rendabel.

Zolang er gesaldeerd kan worden is voor een standaard Nederlandse huishoudens een accu natuurlijk niet rendabel.

Wellicht dat het iets rendabeler word doordat de terugleverboette ondermijn wordt en wellicht rendabel voor huishoudens die meer leveren dan ze verbruiken en deze overtollige stroom tijdelijk opslaan en op dure momenten verkopen.

De vraag is, word het rendabel nadat salderen eraf gaat... dat hangt helemaal af van hoe je huishouden functioneerd; hele dag niet thuis en savonda alles aan, zal het vast wel rendabel zijn.
Of is het net als mij, de hele dag door verbruik van zonne-energie, dan worst het een stuk lastiger... al hoewel kan het sluinerverbruik best oplopen in een all electric huis. Comfort kost wel wat geld...

Dan de mensen zonder zonnepanelen met een accu... die begrijp ik niet. Tenzij er voldoende te winnen is in de onbelans markt.


En dan als klap op de vuurpijl;
Is je noodfluitje die je in je zak hebt rendabel, of is het gewoon handig om te hebben voor het geval dat... wellicht zou je die kant uit moeten denken. Noodstroom, zonder geluid... voor de water koker. Warmte, licht, ... hoe mooi is dat als je dat hebt hoeft het net als dat fluitje niet rendabel te zijn.

Maar het moet wel werken en bieden wat geadverteerd word. Denk dat het een belangrijk topic word. En wellicht begint de tijd te dringen, nu ze nog betaalbaar en leverbaar zijn, waar mogelijk in de toekomst iedereen die dingen wil, vanwege salderen of vaker blackouts, of verandering van de regels
 
En wellicht begint de tijd te dringen, nu ze nog betaalbaar en leverbaar zijn

Of juist andersom,

Wellicht worden die accu's stukken goedkoper en ben je echt niet verstandig bezig om nu iets te kopen, want over 1 jaar 30% goedkoper zal zijn.

Ik weet nog goed toen ik nog een kleine martin was, en in de jaren 80/90 werkte in een computerbedrijf.
Iemand moest en zou i.p.v. 1MB, 4MB geheugen kopen in zijn 286 computer. Dat geheugen koste rond de 350 gulden. en ik gaf aan dat het in mijn ogen verstandiger zou zijn om dit niet te doen aangezien het geheugen over 1 jaar een fractie zou kosten van de huidige prijs.
Maar goed, hij moest het hebben, dus alsnog geleverd, en inderdaad, 1 jaar later was de prijs van dat geheugen gezakt naar 120 gulden voor die 3 extra MB. (zo extreem zal de prijs van een accu niet zakken, maar dat het gaat zakken sluit ik zeker niet uit)
 
Terug
Bovenaan