• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Thuisbatterij (zelfbouw en gekocht)

Laat ik nu WEL off grid leven.....maar het systeem wat ik heb is ACHTERLIJK groot.
Ik heb ruimte op mn dak en in mn tuin...
Ik heb bedrijfsmatig energie opslagen geplaats bij particulieren..
Fun fact, je wil voor maar 30 dagen energie opgeslagen hebben.
Maar je wil 10X je energie behoefte aan pv hebben......

Inderdaad het systeem zal je niet terug verdienen, tis ook meer een hobby.
Je bent al een knappe jongen als je 80% zonder het net kan.
En wat ik jou ten harte wil mee geven wil....ga van het net af.....!
een honda aggregaatje die net een 0.5kw per uur doet is mans zat, das 12kw per dag.

Waar jij zit met -25 ed...als je de ruimte hebt pv erbij of achterlijk groot gaan met je opslag...maar helaas (mijn wens) woon je ergens waar de nacht gewoon 4 maanden duurt? ergens in noorwegen/zweden/finland en dan bovenin? ja dat wordt een wedstrijdje met moeder natuur.
Hier in nederland kan het met minder....een gemiddeld gezin kan echt wel af met 40! st pv panelen en een 300kw accu. koken, warm water en verwarming kan hiermee, hebben we de ruimte voor 40 330wp panelen? nee de meeste niet, dit is ca 15kw per uur in de zomer...
In de winter mag je blij zijn met 40 panelen dat je 5kw per uur overhoud....op de kortste dag is dit toch 10kw....mits helder weer.
Vandaar dus 30 dagen je energie behoefte in je accu, oftewel als je behoefte 10kw per dag is(niet echt reeel voor koken douche verwarming en ontvochtoiger) dan moet je 300kw opslag hebben, met maar 20 panelen....

Wil je echt van het net af, met een zekkerheidje? voor een gezin die niet hoeft te letten op verbruik en een zeer goed geïsoleerd huis heeft....
0.5Mw aan opslag, 15kwp aan pv liefst iets meer, en twee omvormers van 15kva, en dit is zonder ev, puur alleen om te overleven vanaf ca 5 decemnber tot en met 10 januari....
Wil je deze maanden overleven met je zekerheidje en dus je systeem niet zo uitgebreid maken?
Houd je aansluiting van het net aan en verlaag deze naar een 1x 10A hoofdstop...dit kost je slecht 19 euro aansluit kosten per jaar...
Je kan dagelijks maximaal tot 25kw laden.....en mbh van je pv en eventueel een wind generator of twee meer dan genoeg voor een gemiddeld gezin van 4...

hebben we de ruimte voor 300kw accus, nee de meeste niet.
Maar heb je een schuur van 3 meter bij 4 meter en 2.5 meter hoog, dan kan je 0.5 megawatt kwijt, genoeg als je ca 15kw per dag verbruikt om de winter maanden in nederland te kunnen overleven.....kantnoot: met minimaal

Kan het: JA, ik blijf bij mijn antwoord, de getallen heb ik gegeven, hier kun je je voordeel mee doen, dit is praktijk ervaring!
Je hoeft echt geen 3x 35A aansluiting van 1800 euro per jaar te hebben en alles variabele contracten en ect...hou het bij eiland modus....accu leeg? schakelaar om! of programeer een victron multi plus twee naar je grenzen....dus ook je minimale voltage in je accu...je bms is je "eind baas"
en hij laad met 9A je accu vol per uur, en wanneer gebruik je 9A als je slaapt? als je werkt? als je er niet bent? .....wanner je eer wel bent wat verbruik je dan? en daar moet je accu en omvormer voor geschikt zijn.....jullie komen thuis, jij werkt in de bouw, je vrouw gaat koken jij gaat doucen, je kinderen willen huiswerk maken en de fietsen moeten opgeladen worden, verlichting gaat aan, DAN gebruik je een hoop.

Moet dit nu per direct uit het net komen? met 3x 35A of uit je accu? Waar ligt je grens?
Denk aan de ene kant kleiner en aan de andere kant groter, wat je jaarlijks bespaart van je accu, stop het ook weer in je accu (only diy!)
En dit groeit sneller als je kinderen.....maar vergeet je pv niet en leer rekenen dan is marktplaats een hele goedkope oplossing, al heb je de ruimte voor 80 panelen.....gaat je met een beetje geduld nog geen 10 euro per 100wp kosten...(met wat meer geduld 10tje per 1kwp!)

Kan het in Nederland JA ook al heb je niet de ruimte voor 40 panelen.....iedereen heeft ruimte voor een 0.5Mw aan accu, echter de bekabeling zal een nachtmerrie worden....
of plaatsing, onder je terras? ruimte zat...
Mogelijkheid ja efficient Nee.
Onder je bed JA, veilig, hangst van de chemie af, lifepo4 of nimh onder mn bed ja makkie...li ion no fre*** way.

Nogmaals kan je in nederland offgrid leven JA wil je wat moeite doen wordt het alleen maar makkelijker
eiland modus is DE oplossing, nooit net gekoppeld, NOOIT, ik ben software tegen gekomen die de energie leveranciers toegang gaf tot jouw accu waarvan gezegd werd dat het een stand alone was.......

Ik bedoel maar....tis jouw accu het zijn jouw cycli het is jouw gebruik.....ik heb vanaf 2011 tot en met 2021 energie storage en opwekken bedrijfs matig gedaan...
Oftwel accu's geplaatst en pv, en een bedrijf gehad in isolatie....

en ik zelf leef off grid samen met mn vrouw...ga mij niet vertellen wat wel en niet kan.....en hoe het moet...
Het belangrijkste punt is: vergeet de roverheid en de commerciële accus...en ga in eiland modus....

Mijn inkoop prijs was 35 euro per kw, mijn verkoop prijs was 45 tot 55 euro per kw in 2023, ja ik ben gestopt.
Lifepo4, nimh was nog goedkoper.
Beide prijzen golden alleen als ik een afname deed van 1 giga watt...
Aan 300kw voor twee heb je zat aan, incl 40 panelen is zat genoeg voor vier...

Daarom een "noemde ik ook expliciete een "winter sized systeem"..
Het kan en het is mogelijk...hoeveel ruimte heb je voor opslag? en hoeveel ruimte heb je voor pv?
Een schuur van 3 bij 3 meter is zat voor 0.5 megawatt....1m2 levert met zeer oude panelen (25 jaar en ouder) ca 120wp per m2 op..
De nieuwe panelen ca 190wp per m2....
Dus om zomaar te zeggen dat het niet kan is zeer situatie afhankelijk en wat je kwijt kan....voor extra kwtjes zijn er tal van opties...
Zoals eerder genoemd een "honda 0.5kw aggregaat op biodiesel......(ff een ideetje tussen door---> getest en wel btw!) een wind molentje of twee van elk een 0.5kw per uur?

Wat verbruik je en wat wil je in de winter maanden overbruggen?
hoever wil je en KAN je gaan...
Is het voordeliger op een systeem wat maar 5 jaar mee gaat (li ionm) of een systeem wat minimaal 40 jaar meegaat?
Kan in nederland offgrid geleefd worden...nogmaals JA ook in een rijtjes huis met een postzegel tuin, echter dan staat de hele zolder vol met accu's, misschien zelfs 1 mega watt....

Of 100 kw, maar met pv op het dak voor en achterkant en de hele schutting.....je hoeft echt niet je moestuin op te offeren...
Waar ga je heen in nederland waar heb je voor wat ruimte en tot welke lengte wil je gaan?
Koste efficentie? 80% van je verbruik, vergeet met je systeem december en januari....
Wil je deze maanden ook off grid....ja dan..DAN wordt het prijzig...maar kan het JA

Met vriendelijke groet Igor

Het is hier in de winter 4 maanden lang rond de -10 tot -20 met uitschieters naar -35.

zonnepanelen leveren trouwens meer op als het kouder is, zelfs met mane schijn kan het rendabel zijn...maar poli of mono kristal lijn pv?
hoe kouwer het paneel is hoe meer de opbrengst is in procenten gezien in verhouding met zonlicht....en tijdsduur....

Tuurlijk leveren ze ook in maneschijn. Maar dan zal je er behoorlijk aantal in serie moeten leggen voordat de spanning hoog genoeg dat je omvormer wakker wordt.
Overdag zal je spanning dan weer te hoog worden voor de omvormer.

Heb wel eens een advertentie gezien voor deze „nachtlicht panelen“ was ergens begin april.

Terug
Bovenaan