@petroman , wanneer dringt het door dat ze de boel flessen (een feit, nota bene)? Die "5,12 kWh bij >6000 cycli" is zonneklaar verlakkerij want het geeft de bruto capaciteit aan, en zou je die er ook daadwerkelijk uit onttrekken (100% DOD) dan kan je 6000 cycli wel vergeten.
Ik zou niet meer moeten reageren maar omdat je bewust mensen hier belazert.
================
Enige uitleg van AI:
C-Rate
De C-rate van een batterij, zoals 1C, 1/4C of 1/2C, geeft aan hoe snel de batterij kan worden opgeladen of ontladen in relatie tot zijn nominale capaciteit. Een C-rate van 1C betekent dat de batterij zijn volledige capaciteit in één uur kan ontladen of opladen. Een lagere C-rate, zoals 1/4C of 1/2C, betekent dat het langer duurt om de batterij te ontladen of op te laden.
Hier is een uitleg van de termen:
A) 1C: De batterij kan in één uur volledig worden ontladen of opgeladen.
B) 1/2C (of 0.5C): De batterij kan in twee uur volledig worden ontladen of opgeladen.
C) 1/4C: De batterij kan in vier uur volledig worden ontladen of opgeladen.
Voorbeeld:
Als een batterij een capaciteit heeft van 10Ah en een C-rate van 1C, kan deze 10 ampère leveren in één uur (10Ah / 1 uur = 10A). Bij een C-rate van 1/2C, zal dezelfde batterij 5 ampère leveren in twee uur (10Ah / 2 uur = 5A).
Belang van C-rate:
1)De C-rate is belangrijk bij het selecteren van een batterij voor een specifieke toepassing. Hogere C-rates zijn geschikt voor toepassingen die een snelle ontlading vereisen, zoals elektrische voertuigen, terwijl lagere C-rates beter geschikt zijn voor toepassingen met een langzamere ontlading, zoals opslag van zonne-energie.
2)Het kiezen van de juiste C-rate kan ook de levensduur van de batterij beïnvloeden. Hogere C-rates kunnen de batterij sneller doen slijten.
===================
DoD Depth of discharge
In batterijtechnologie verwijst DoD (Depth of Discharge) naar de hoeveelheid energie die uit een batterij wordt gebruikt ten opzichte van de totale capaciteit, uitgedrukt als een percentage. Bijvoorbeeld, een DoD van 50% betekent dat de helft van de batterijcapaciteit is gebruikt. DoD is een belangrijke factor voor de levensduur van een batterij, omdat diepere ontladingen de levensduur van sommige batterijtypes, zoals loodzuur, kunnen verkorten.
Hier is een meer gedetailleerde uitleg:
DoD versus SoC:
DoD is de complementaire waarde van State of Charge (SoC). Als een batterij voor 20% is ontladen (SoC van 20%), is de DoD 80%.
Impact op levensduur:
De levensduur van een batterij wordt vaak uitgedrukt in cycli, waarbij een cyclus een volledige laad- en ontlaadbeurt is. Hoe hoger de DoD, hoe lager het aantal cycli dat de batterij kan doorlopen voordat de prestaties afnemen.
Voorbeelden:
Bij loodzuurbatterijen is een diepe DoD (bijvoorbeeld 80% of meer) schadelijk en kan de levensduur aanzienlijk verkorten.
Lithium-ion batterijen zijn over het algemeen beter bestand tegen diepe ontladingen, maar ook hier geldt dat een lagere DoD de levensduur kan verlengen.
Optimalisatie:
Het beheer van de DoD is cruciaal voor het optimaliseren van de prestaties en levensduur van een batterijsysteem. Het wordt aanbevolen om de DoD van een batterij te optimaliseren om de levensduur te verlengen en de prestaties te verbeteren.
=======================
Grafiekje (bron onbekend) vaak geciteerd door
@RockyFlats
Leverancier en type accu onbekend. de ene LiPo is de andere niet.
=============================
Dan de marstek type accu's, let wel op, er zijn verschillende versie op de markt (zie tweakers) en leveranciers. Het is onduidelijk of de kwaliteit bij elk model hetzelfde is of dat er A en B kwaliteiten zijn. Ook is het onbekend welk type, merk cellen er in die dingen zit.
Ook
@RockyFlats weet dit niet.
De advertenties die ik gezien heb spreken van DoD van 90%> klopt want 10-11% wordt vast gehouden als veiligheidsmarge tegen diep ontladen. Middels Mod bus aanpassingen schijnt dit aangepast te kunnen worden (bron tweakers).
Dit alles tegen 6000 laad/ontlaad cycly.
En daar komt de gorilla uit de mouw:
het (onbekende) grafiekje heeft een logaritmische
geschatte cycli as (verticaal).
Waar 6000 ligt is lastig zo in te schatten.
De marstek heeft
maximaal een C-waarde van 1/2, immers met speciale aansluiting kan het ding max 2500W ontladen (rode lijn). De meeste gebruikers zitten gewoon op wcd met 800W dus eerder richting 1/4C (groene lijn).
Ga ik vanaf 90% DoD omhoog naar die groene lijn dan kom ik (geschat) erg dicht bij de locatie waar 6000cycli kan zitten.
Bij de rode lijn zit ik dan ook lager lager. Maar ver boven de 1000cycli (immers logaritmische schaal).
Niemand ook gij niet
@RockyFlats, ontlaad zijn accusysteem, gekocht of zelf gebouwd, met 100% leeg (DoD 100%) misschien dat dat 1x lukt maar daarna zijn je (accu)cellen dood.
=============================
Tot slot: iedereen weet en kan nu zelf inschatten wat er waar is van de reclames.
Ik stop hier verder mee want dit is gewoon een kwestie van verpissen en dat trek ik niet meer, cq. geen zin in.
De enige reden van reageren is dat ik niet tegen onzin of bewust volksverlakkerij kan.
Tip: voor de ware onderzoeker: lees het
hele topic op tweakers door en je weet alles van GEBRUIKERS, en niet van verkopers.
Succes iedereen.