• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

3D printers

V

Verwijderd lid 423

Gast
@Loreen 3D tekenen is zeker leuk! Ik moet voor het werk vaak tekenen, en doe dat in Solidworks. Dat is een professioneel programma, dat ik alleen iemand zou aanraden die "echt volkomen los wil gaan" met een 3D printer. Er gaan maanden oefenen in zitten om het goed te beheersen, maar is voor hen dan zeker de moeite waard lijkt me. Nadeel is wel, dat (legaal) het een duur programma is..

Voor een begin en om gewoon leuke en nuttige dingen ontwerpen, ben je vast veel beter af met het Sketchup programma dat @martin noemt.
Wie na verloop van tijd meer wil, kan zich altijd nog aan programma's zoals Solidworks of Inventor wagen.
Naar mijn ervaring draaien die programma's al op gewone laptops en doorsnee computers. Ter illustratie: ik heb thuis een al jaren oud Acer Aspire One netbookje waarop zelfs Solidworks prima draait!

Ik hoorde van een collega, dat de plaatselijke bibliotheek hier een korte kennismakingscursus 3D printen aanbood, voor een tientje of zo. Zoiets is bij iedereen in de buurt wel te vinden vermoed ik, en is misschien geen gek idee.

Ik kijk wel iets van afgunst naar @petroman , @phtvs en @JohnVonSchutz die al ervaring met zelf printen hebben ;-) Ongelofelijk, dat zo'n 3D printer nu al voor zo'n 200 Euro te koop is. En leuk dat er hier op het forum ervaring is met 3D printen.

Ik ben razend benieuwd naar wat er allemaal aan prepper-ideeen en -ontwerpen zullen verschijnen...

Ik heb hier een paar Baofeng portofoontjes, en zou die graag direct uit een powerbank voeden. Nu werken die op 7,4 V (= twee Li-ion cellen in serie), en hebben aansluitpolen aan de achterzijde.
upload_2018-4-10_22-44-0.png
Ik ga eens proberen om een eenvoudig kunststof plaatje te ontwerpen (waarin contactpolen kunnen met een kabel er aan), dat onder de clip kan worden geklemd. Zo is er altijd voldoende stroom, vanuit een aparte powerbank (die wel 7,4V moet kunnen leveren), dus ook in nood niet gauw zonder radio. Het kan even duren, maar het komt, en is wellicht ook voor anderen interessant?
 

Loreen

Last (wo)man standing
Voor een begin en om gewoon leuke en nuttige dingen ontwerpen, ben je vast veel beter af met het Sketchup programma dat @martin noemt.
Thanx voor de tips, en @martin ook natuurlijk!

Sketchup was niet helemaal wat ik in gedachte had (al kan dat net zo goed aan mijn gedachten liggen hoor), ben nu aan het klooien met blender. Vind het echt verslavend leuk! Nou ben ik echt een complete n00b (en dat zal ik voorlopig ook wel blijven), en mijn voorkennis ging niet veel verder dan een awesome stickman maken mbv paint, maar toch kan ik al een kick ass 3D koffiekopje maken nu :D
 

phtvs

Sysop
Admin
Ik gebruik Fusion 360 van Autodesk. De trail versie is gratis maar daarna kun je nog een gratis licentie krijgen voor 1 jaar (wat je daarna gewoon gratis kunt verlengen) mits je de ontwerpen niet commercieel gebruikt.
Dus eigenlijk voor hobbyisten gewoon gratis..
https://www.autodesk.com/products/fusion-360/overview

Het is een erg uitgebreid programma en daardoor niet eenvoudig om te leren, maar er staan voldoende filmpjes op youtube en er is online heel veel info over te vinden.
 

petroman

SHTF Expert
Blender is een heel mooi pakket om 3D visualisaties te amken maar van een heel ander kaliber dan sketchup.
Het is nogmaals de vraag WAT wil je nu gaan 3D en ?
Een 3D object voor een 3D printer gaat prima in SU. Wil je een 3D maken van je huis om te verkopen inclusief render dan is blender weer beter.

Sander maakt hele mooie 3D plaatjes met blender.

Ik stop er wat minder tijd in:
kanon24cm_draaischijf_020-jpg.7051
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Verboden maar er zijn ook 3d tekeningen van wapens te vinden op het internet. Je kunt dus fabriceren wat je wilt.

Mooi ook als je een onderdeel van iets nodig hebt wat moeilijk te krijgen is en je kunt het tekenen, dan maak je het gewoon zelf.
 
J

J.J

Gast
Maar zit het gevaar er ook in dat mensen echte vuorwepens met de printer maken.

Het was een keer te zien in een film dat een gast de keramiek ging gieten.
En toen ging uit testen op grote watermeloenen, die finaal uit elkaar barsten.
Hij moest er een president mee uitschakelen.

Clint Eastwood moest de president beschermen.
 

Wafels

Diehard Prepper
@phvts Ik ben niet echt bekend met 3D printen en weet dan ook niet met welke soorten materialen er wordt geprint
HDPE ,PE , PVC of ABS of wat ook , maar het lijkt me dat wanneer je er echt dingen mee wilt printen waarbij er
mechanische krachten op uit worden geoefend (denk aan onderdelen als wiekspanten van een kleine windmolen , generator
of andere mechanische dingen als scharnieren of een kruisboog onderdelen of wat ook ) je toch goed moet weten waar je mee bezig bent .
Ik vind het prachtig en knap hoor , zoiets 3D tekenen en daarna printen , maar je zal toch ook de dingen die je maakt
moeten kunnen berekenen (op sterkte en slijtage ed ) tenzij het kleine onderdeeltjes zijn waar dit niet op van toepassing is of
van tekeningen waarvan je weet dat alles al berekend is en je weet welke materialen ze hebben gebruikt
gr will
 

phtvs

Sysop
Admin
Wat een leuke reacties allemaal. :thumbsup:

@Wafels
Op het moment print ik geen dingen waarbij ik rekening moet houden met treksterkte e.d.
Er zijn heel veel verschillende soorten filament, maar of er een filament geschikt is voor onderdelen van zaken die in de wetgeving wapens en munitie staan, daar heb ik geen idee van en houd ik me persoonlijk ook niet mee bezig. Ik gebruik de printer om handige dingen te printen voor mijn hobby's. (modelbouw, elektronica, aquaria, preppen enz.)

Ik heb vandaag wel een filament besteld wat geschikt is voor om te gebruiken met etenswaren. (PETG = 'relatief' voedsel veilig) Het filament is vergelijkbaar met PET waarvan oa waterflessen gemaakt worden. Zodra ik het filament binnen heb wil ik daar eens wat mee gaan experimenteren. (waterfilter, dopjes voor waterflessen enz.)

Groet,
Theo
 

Wafels

Diehard Prepper
@phtvs zoals ik al schreef ik heb van die materialen van die filamenten helemaal kennis en voor mij is onbetaalbaar
plus ik ben juist de laatste jaren aan het terug gaan naar het stenen tijdperk :D maar ik kan me goed voorstellen
net als u voor modelbouw en elektronica dat zo'n 3D printer een heel handig apparaat is en ook voor andere zaken zoals u aangaf
filters , edc doosjes ed . Ook voor kleinere windmolens zou zoiets best handig zijn (wel een langzaam loper met veel wieken
zoals bij een fan van computer spul ed ) Maar ik zie graag uit naar uw experimenten op het gebied van waterfilters ed .
gr will
 

Niels

Mankinds only hope
Kunnen jullie oom nylon printen? Gaat om een tandwiel woord de kettingzaag om de oliepomp aan te drijven. Het printerbestand (ontwerpbestand) heb ik. Tandwiel word al jaren niet meer gemaakt.
 

petroman

SHTF Expert
Alle plastic die smelt: thermoplastics dus, die kan je in principe printen.
Voorwaarde is wel ze verkopen er een rol van. En als je niets hebt is het zeker de moeite van het proberen waard.

@Wafels heeft een goed punt, met het tekenen van een 3D ding ben je nog geen constructeur.
Desalniettemin is mijn duitse pntserplaat 1:35 best wel stijf en stevig.

Zelf wil ik meer in ABS gaan doen of de al genoemde PETG. ABS omdat het goed naar buiten kan maar meurt ook goed bij printen.
PETG, nou ja die plastic flessen vergaan ook niet echt snel.
 
J

J.J

Gast
@phvts Ik ben niet echt bekend met 3D printen en weet dan ook niet met welke soorten materialen er wordt geprint
HDPE ,PE , PVC of ABS of wat ook , maar het lijkt me dat wanneer je er echt dingen mee wilt printen waarbij er mechanische krachten op uit worden geoefend je toch goed moet weten waar je mee bezig bent .
Ik vind het prachtig en knap hoor , zoiets 3D tekenen en daarna printen , maar je zal toch ook de dingen die je maakt moeten kunnen berekenen (op sterkte en slijtage ed ) tenzij het kleine onderdeeltjes zijn waar dit niet op van toepassing is of van tekeningen waarvan je weet dat alles al berekend is en je weet welke materialen ze hebben gebruikt
gr will
Wat ook prachtig zou zijn als een paar goede schoenen zou hebben waar de zolen van versleten zijn, en dat je daar weer een volledige zool onder kan printen.

Maar dat zal waarschijnlijk onmogelijk zijn, maar wat zouden we juichen als dat zo kunnen.
Je zou ook zelf schoenen kunnen maken van leer en dan er zolen met prachtige profiel op printen.
 

phtvs

Sysop
Admin
Ik maak geen gebruik van een 3d scanner, maar ik ben aan het uitzoeken hoe je een 3d scan kan maken met een mobiele telefoon. Maar voor nu word alles met de hand getekend (of gedownload nauurlijk :lol:)
 

petroman

SHTF Expert
@phtvs, Nou dat doe ik dus ook.
Fotos haaks op het onderwerp en dan projecteren op je model of als texture gebruiken.
Dat werkt zelfs goed met google earth plaatjes.
Grote voorwaarde is wel dat je een paar maten/afmetingen weet van het object. Kun je leuke historische discussies mee krijgen. mensen denken van dat bv plattegronden met maten kloppen. Maaar als je ze in een 3D model omzet klopt het vaak niet !

StNazaire_02.jpg
 

Marcov

Prepper goeroe
Ik maak geen gebruik van een 3d scanner, maar ik ben aan het uitzoeken hoe je een 3d scan kan maken met een mobiele telefoon. Maar voor nu word alles met de hand getekend (of gedownload nauurlijk :lol:)
Die optie zou op mijn telefoon moeten zitten, maar heb het nog niet gebruikt
 

Marcov

Prepper goeroe
Je bedoelt zo'n puntenwolk maken met coordinaten en een laser ?
Geen idee, er zouden 3D foto's mee gemaakt moeten kunnen worden. En zouden met een 3D printer geprint kunnen worden. Hoe en wat, weet ik ook niet.
Zal wel iets heel simpels zijn.
 
Bovenaan