• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

3D printers

Wafels

Diehard Prepper
@phtvs ik vroeg me af of je met een 3d printer ook printplaten of hele circuits mee kon printen
en dat kan dus blijkbaar .( ) doet u dat ook
want ik las dat u als hobby 's modelbouw en elektronica heeft .
Overigens toch wel gaaf zo'n printer en zijn mogelijkheden :cool:
gr will
 

petroman

SHTF Expert
We dwalen een beetje af maar als ik dus een rondje draai in mijn tuin dan heb ik een 3D model van mijn tuin ?
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Blender is een heel mooi pakket om 3D visualisaties te amken maar van een heel ander kaliber dan sketchup.
Het is nogmaals de vraag WAT wil je nu gaan 3D en ?
Een 3D object voor een 3D printer gaat prima in SU. Wil je een 3D maken van je huis om te verkopen inclusief render dan is blender weer beter.

Sander maakt hele mooie 3D plaatjes met blender.

Ik stop er wat minder tijd in:
kanon24cm_draaischijf_020-jpg.7051
Mooi stukje tekenwerk Wim. Een scheepskanon van oorsprong, bedoeld voor opstelling in een bunker?
Dat e.e.a. zo te zien ook op handkracht werkte, is wel aardig prepper-stijl...
Nu alleen nog een portaalkraan ombouwen tot 3D-printer, en we hebben (van stand 0 nu zo'n beetje), zo weer iets van een landsverdediging;)
 

phtvs

Sysop
Admin
Toe @phtvs, vertel ....
Oke, oke...:lol::lol:


Gisteravond wilde ik nog snel even een haakje uitprinten om iets op te hangen. Het was al laat in op de avond, bijna bedtijd, dus snel snel snel even een ontwerpje gemaakt in fusion en cura het laten slicen.
Ondertussen de printer opgestart, op laten warmen, en de gcode via octoprint ge-upload naar de printer.
Net voordat ik op start wilde klikken zie ik een grote vingerafdruk op de spiegel zitten. Dus flesje aceton erbij gepakt, een scheutje op een doekje gedaan en de vette vinger weggepoetst.

Maar toen ging het mis. Ik was vergeten het flesje aceton dicht te draaien en toen ik het doekje weg wilde leggen, stootte ik het flesje aceton om. En ja hoor, precies over de nog half volle rol filament heen. Grrrrrrrrrrrrrrr.
Het gevolg is dat alle filament aan elkaar gesmolten zit. Nog niet eens door het filament zelf maar door de zwarte spoel die blijkbaar oplosbaar is in aceton. Ik heb nog geprobeerd de boel te redden, dat is voor een deel gelukt. De eerste paar meter kon ik nog netjes van de rol afkrijgen maar de rest van het naturel filament zit of vast gesmolten aan de spoel en daar waar het niet vast zit, is er een laagje zwarte smurrie van de spoel aan vast geplakt.

Kan mezelf wel voor mn hoofd slaan dat ik zo stom was om dat flesje niet dicht te draaien....:(
 
J

J.J

Gast
Oke, oke...:lol::lol:


Gisteravond wilde ik nog snel even een haakje uitprinten om iets op te hangen. Het was al laat in op de avond, bijna bedtijd, dus snel snel snel even een ontwerpje gemaakt in fusion en cura het laten slicen.
Ondertussen de printer opgestart, op laten warmen, en de gcode via octoprint ge-upload naar de printer.
Net voordat ik op start wilde klikken zie ik een grote vingerafdruk op de spiegel zitten. Dus flesje aceton erbij gepakt, een scheutje op een doekje gedaan en de vette vinger weggepoetst.

Maar toen ging het mis. Ik was vergeten het flesje aceton dicht te draaien en toen ik het doekje weg wilde leggen, stootte ik het flesje aceton om. En ja hoor, precies over de nog half volle rol filament heen. Grrrrrrrrrrrrrrr.
Het gevolg is dat alle filament aan elkaar gesmolten zit. Nog niet eens door het filament zelf maar door de zwarte spoel die blijkbaar oplosbaar is in aceton. Ik heb nog geprobeerd de boel te redden, dat is voor een deel gelukt. De eerste paar meter kon ik nog netjes van de rol afkrijgen maar de rest van het naturel filament zit of vast gesmolten aan de spoel en daar waar het niet vast zit, is er een laagje zwarte smurrie van de spoel aan vast geplakt.

Kan mezelf wel voor mn hoofd slaan dat ik zo stom was om dat flesje niet dicht te draaien....:(
Je laat hier zien @phtvs dat je aardig precies bent, dan balen je nog erger.:confused::mad:
 
J

J.J

Gast
jammer, @phtvs :( ja ja .. aceton is gevaarlijk spul.
Ja @dubbel0 en @phtvs daar kwam ik pas jaren later achter dat het gevaarlijk spul is, ik heb het veel moeten gebruiken bij een Elektronica zaak waar ik op de reparatie werkplaats werkte, ze kregen spullen van bedrijven binnen en moet de gegevens er af wassen met de ACETON vervolgens zetten ze hun eigen naam er op, dus ik heb het veel gebruikt met blote handen in een kleine gesloten ruimte.
 

petroman

SHTF Expert
Dus je hebt wat stormlantaren glaazen staan.
Zonder bijvehorende lantaren.
Dat kan niet dus iets bedacht en geprint.

Printen ging gepaard met een klein probleem: spuitkopje voelde zich niet lekker en zat verstopt (na 3 uur printen). Voordat we dat doorhadden
stond het apparaat vrolijk virtueel in de lucht te printen.
Balen en nu?
3D model aangepast tot waar de printer geen verkoudheid had. Neus gesnoten en toen de rest geprint.

Stormlamp-Wax_web.jpg

Doorsnede van het ontwerp:
Stormlamp-wax_00.jpg
 

Wafels

Diehard Prepper
@petroman dat is een leuk projectje , ik heb deze gezien in een houten uitvoering (handig voor iemand met geen 3 d printer ;)
Ik heb nog eens gezocht op 3 d printer en ik moet zeggen dat ik enorm onder de indruk was van wat je ermee kunt doen lost van leuke
gadgets maken zijn er zeker mooie en handige dingen (zeker voor een prepper ) mee te maken als een scapel mesje houder , houders voor
batterijen , maar zelfs ook dingen als voor mensen met een handy cap ed het toepassingsgebied is erg groot .
Ik heb wel begrepen dat de ene 3d printer niet de andere 3d printer is en de éne kan veel meer printen als de andere
dus het zal er zeker aan liggen welke je hebt .
Ik geloof ook wel dat om een printer te zoeken die het meeste kan voor het minste geld je toch goed op dit gebied op de hogte moet zijn .
Wat ik me afvroeg was of dat het mogelijk is om geprint materiaal opnieuw te gebruiken ,door het te smelten en in draadvorm weer ''te spuiten''
Ik weet niet of zoiets in de markt is of dat het zelf te maken is , maar het zou zeker de moeite waard zijn .(het spul wat jullie gebruiken om te printen
is dacht ik een thermoplastische kunststof .
Ik heb zo eens gekeken bij een site genaamd https://www.thingiverse.com en daar stonden een hoop leuke dingen , ik weet niet of hij bij u
@petroman en @phtvs maar de stite is zeker de moeite waard .Er staan ook stl bestanden voor het printen van kleine windmolens .Ik weet wel dat
deze geen groot vermogen kunnen opwekken , maar anderzijds als je er een aantal zou printen en naast elkaar zou schakelen ,zou je toch zeker wel een
aantal AA of 18650 accu's op kunnen laden en het voordeel van een kleine molen is je neemt hem makkelijk mee en hij valt niet zo op als een grote :D
joule thief met batterij houder https://www.thingiverse.com/thing:2526955
scalpel mesje houder https://www.thingiverse.com/thing:1346207
verticale windmolen https://www.thingiverse.com/thing:2156412
archimedes windmolen https://www.thingiverse.com/thing:1067856
solar powered water purification cone https://www.thingiverse.com/thing:119674
ik heb hierboven zo maar wat voorbeeldjes gezet maar er staat een hele hoop daar en ik heb gezien dat er ook nog andere sites zijn .
gr will
 

petroman

SHTF Expert
@Wafels ,
yup site is bekend.
Een 3D printer werkt altijd met thermoplastisch materiaal anders kan je het niet zacht maken en vervormen en printen.
Dus afval kan je ook weer gebruiken. Je moet dan alleen veel afval verzamelen en erg handig worden met draadtrekken tot de exacte diameter.
De ANET A6 die ik heb is de goedkoopste op de markt en kan hele goede resultaten geven. Alles valt en staat met juiste componenten, goed in elkaar zetten en wat geluk.

De volgende wordt zeker een zelfbouw met RVS frame.

anet-a6_01c-jpg.10559
 

Wafels

Diehard Prepper
@petroman @phtvs ik zag toevallig deze video op youtube voorbij komen en moest aan jullie denken
het is een 3d printer maar met een andere manier van printen (met hars en een laser) of zoiets duur is
weet ik niet maar naar ik aanneem als zoiets wat langer op de markt is en meer wordt verkocht zal het net als
bij jullie printers goedkoper worden . maar zonder meer de moeite om de video te bekijken want het lijkt me een erg
mooi systeem (of het mechanisch sterk is weet ik niet ( en er wordt ook niet over gesproken :( )

gr will
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is misschien voor @petroman en @phtvs de volgende uitdaging:thumbsup:
De 3D printers zijn aardig in opmars.
RM-Betonprinter-009%20klein.jpg


Nederland gaat betonnen huizen 3D-printen


De TU Eindhoven heeft onlangs een 3D-betonprinter in gebruik genomen, waarmee objecten tot 11 meter lang, 5 meter breed en 4 meter hoog geprint kunnen worden. De machine werd aan het publiek gepresenteerd en gedemonstreerd tijdens bij het symposium ‘3D-betonprinten, Merging Design & Production’ op 22 oktober in Eindhoven. De universiteit gaat samen met de bouwindustrie kennis ontwikkelen om over een aantal jaren grensverleggende en makkelijk te recyclen betonproducten te printen.
http://www.innovatievematerialen.nl/index.php/3D_betonprinter?id=265
 
D

Deleted member 2099

Gast
Zijn er nog meer leden met een 3dprinter? Misschien kunnen we ontwerpen/ideen uitwisslen over hoe we de printer in kunnen zetten om voor het preppen nuttige dingen uit te printen.

@petroman ;)
wanhao i3 mini. ik kan ook overweg met blender en sketchup. nog niet veel mee gedaan zou wel het een en ander willen uitproberen.

telefoonhoesje die sigaal blokkeert.
lucht filter waarbij je gemakelijk zelf het filter kan
verversen.
en er zijn vast nog veel mogelijkheden helmaal als
je wat simpele koperdraad en magneetjes gebruikt ( wind energie naast je tentje) als de zon niet schijnt waait het meschien well ^^.

lijkt me leuk wat preps te ontwikellen met 3d printer.
 
D

Deleted member 2099

Gast

petroman

SHTF Expert
@willPrept, kan je de zinnen met een hoofdletter beginnen ?
Leest toch beter.

Met wat voor materiaal ga je die EMI proof hoesjes printen ?
Heb je daar van een leverancier voor ?

Voor dat je gaat ontwerpen, veel is al eens door iemand anders bedacht en gedeeld.
Kijk hiervoor op thingiverse.com
 
Bovenaan