• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Richard434

Prepper goeroe
Toename zal circa 10% van het volume van het ijsblokje zijn :)
Volgens mij niet @AWOL.
Het ijsklontje verplaatst namelijk de massa van zijn eigen gewicht bij het in het water leggen.
Dus als het ijsklontje smelt, (uitgaande van "gewoon zoet water") neemt het geen extra volume in.
Het gedeelte dat boven water dreef, is het verschil in dichtheid tussen ijs en vloeibaar water.
Dat is de (ongeveer) 10%. maar dat zit hem dus niet in de massa van het water, en dus ook niet in de hoeveelheid vloeibaar water.

Echt zeewater is heeft een dichtheid tussen de 1021 tot 1027,5 kg/m3, en zoet water 1000 kg/m3.
dit (kleine) verschil geeft wel een verandering in de hoogte, bij het smelten van ijs (in principe wat altijd zoet water is).

Dit is gebaseerd op de wet van Archimedes en het werkende principe achter boten. ;)

Wel kan het smelten van ijs, dus het zoeter worden van de zeeën, zorgen dat bepaalde stromingen minder worden en het leven in zee enorm beïnvloeden.
 

Arie

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Ik kan hem ook zeker waarderen.
Jammer alleen dat mijn vrouw zegt dat het gelukkig nooit echt zal gebeuren.
Ben benieuwd waar ze die zekerheid dan vandaan heeft.
 

Rataplan

Mankinds only hope
leuke serie...van mij hadden ze de storm en de doorbraak nog wel ff wat langer mogen opbouwen.
de mensen op de snelwegen vast, zoals verwacht...lichte paniek...hoop dat dit nog wat verder verdiept wordt.
volgende week weer kijken in ieder geval.

ff een toto doen mensen; hoeveel mensen melden zich aan op het forum n.a.v. deze serie.....50???:thumbsup::hi:
 

loesje1980

Prepper
Laatst bewerkt:
Ik moest wel een paar keer denken aan dick berts ( van het oude forum) terwijl ik de serie keek.
Ik hoop dat hij met veel plezier naar de serie heeft gekeken, het zit tot nu toe best goed in elkaar als je bedenkt dat het entertainment is en geen documentaire.

Pff ben wel blij dat ik niet in de randstad woon en er ook niet meer werk : )
 

Ray

SHTF Expert
Sommige feiten hadden ze wel goed op een rij. Bijvoorbeeld dat de normen, gesteld na de ramp in 1953, nog steeds niet gehaald worden op alle plekken en onze delta werken dus nog niet zo sterk zijn als soms wordt vermoed/gezegd. Mensen in de randstad zijn dus niet beschermd zijn tegen de, eens in de 10.000 jaar, storm. Sterker nog, toen kenden ze het fenomeen klimaatverandering nog geeneens. Horizontaal evacueren doe je nu, verticaal straks alleen als laatste redmiddel. :fluit:
 

Rataplan

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Sommige feiten hadden ze wel goed op een rij. Bijvoorbeeld dat de normen, gesteld na de ramp in 1953, nog steeds niet gehaald worden op alle plekken en onze delta werken dus nog niet zo sterk zijn als soms wordt vermoed/gezegd. Mensen in de randstad zijn dus niet beschermd zijn tegen de, eens in de 10.000 jaar, storm. Sterker nog, toen kenden ze het fenomeen klimaatverandering nog geeneens. Horizontaal evacueren doe je nu, verticaal straks alleen als laatste redmiddel. :fluit:

kom nu eens met voorbeelden waar het niet veilig is dan? niet lopen muggenziften met 4000 jaar of 10000 jaar etc.

zwakke plek klinkt alsof de dijk bij de eerste beste golf al doorbreekt....nee serieus je zegt dit nu vaker en haalt zelf een serie erbij om je zienswijze te bevestigen....zo komen de verhalen natuurlijk wel de wereld in.

Zelfs de zwakste plekken om het zomaar te noemen in het Delta systeem en zeker dat van het gebied Randstad hebben de hoogste bescherming van alle dijken en duinen.
nog beter dan bij ons in Zeeland op de dijk bij de kerncentrale na dan, die is van éénzelfde categorie.

ze hebben hier zware proeven gehouden op dijken, de onderzoekers mochten helemaal losgaan....resultaat niks aan de hand.

zwakte van een dijk onstaat voornamelijk door het plaatsen van vaste objecten in de dijk of duinen.
waar hard zacht ontmoet, ontstaat bij zware en langdurige golfslag de eerste erosie en dit gaat heel snel.
denk bijv. aan een houten of betonnen trap, hekwerken, infoborden, bankjes...allemaal zaken die je steeds meer ziet verschijnen, maar dus voor serieuze problemen kunnen zorgen.
Daarnaast is de vorm van de Noordzee zodanig dat het bij storm vanaf zee, het water opgestuwd wordt in de trechter vorm aan het begin van het kanaal. voor de kust van Vlaanderen en Zeeland en dus in mindere mate voor de kust van de Randstad.
Friesland en Groningen kennen zo'n zelfde problematiek.
Nu de zijn de dijken rond de Randstad etc van een categorie 4 de hoogste, zeeland heeft categorie 3 ( kerncentralen 4) en Vlaanderen categorie 2 de laagste minst veilige als je het zo wil noemen.

Dus nu ben ik geen rekenwonder, maar volgens mij loopt dan het punt met de 'zwakste' dijken en het hoogste water het eerst onder, dit is dus niet bij de randstad.
Een paar jaar terug, dacht met Sinterklaas hadden we hier zware storm en extreem hoog water, net onder die van 1953, als je zag waar het water dan nog overheen zou moeten voordat het ddadwerkelijk over de dijk heen zou slaan, maak ik me niet druk en slaap ik rustig verder....tenzij ik ingedeeld ben of opgeroepen wordt voor de wachtdienst.

nog maar ff een link erbij dan;

https://www.rijksoverheid.nl/actuee...ke-schakels-langs-de-kust-krijgen-versterking
 

Ray

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
kom nu eens met voorbeelden waar het niet veilig is dan? niet lopen muggenziften met 4000 jaar of 10000 jaar etc.

zwakke plek klinkt alsof de dijk bij de eerste beste golf al doorbreekt....nee serieus je zegt dit nu vaker en haalt zelf een serie erbij om je zienswijze te bevestigen....zo komen de verhalen natuurlijk wel de wereld in.

Zelfs de zwakste plekken om het zomaar te noemen in het Delta systeem en zeker dat van het gebied Randstad hebben de hoogste bescherming van alle dijken en duinen.
nog beter dan bij ons in Zeeland op de dijk bij de kerncentrale na dan, die is van éénzelfde categorie.

ze hebben hier zware proeven gehouden op dijken, de onderzoekers mochten helemaal losgaan....resultaat niks aan de hand.

zwakte van een dijk onstaat voornamelijk door het plaatsen van vaste objecten in de dijk of duinen.
waar hard zacht ontmoet, ontstaat bij zware en langdurige golfslag de eerste erosie en dit gaat heel snel.
denk bijv. aan een houten of betonnen trap, hekwerken, infoborden, bankjes...allemaal zaken die je steeds meer ziet verschijnen, maar dus voor serieuze problemen kunnen zorgen.
Daarnaast is de vorm van de Noordzee zodanig dat het bij storm vanaf zee, het water opgestuwd wordt in de trechter vorm aan het begin van het kanaal. voor de kust van Vlaanderen en Zeeland en dus in mindere mate voor de kust van de Randstad.
Friesland en Groningen kennen zo'n zelfde problematiek.
Nu de zijn de dijken rond de Randstad etc van een categorie 4 de hoogste, zeeland heeft categorie 3 ( kerncentralen 4) en Vlaanderen categorie 2 de laagste minst veilige als je het zo wil noemen.

Dus nu ben ik geen rekenwonder, maar volgens mij loopt dan het punt met de 'zwakste' dijken en het hoogste water het eerst onder, dit is dus niet bij de randstad.
Een paar jaar terug, dacht met Sinterklaas hadden we hier zware storm en extreem hoog water, net onder die van 1953, als je zag waar het water dan nog overheen zou moeten voordat het ddadwerkelijk over de dijk heen zou slaan, maak ik me niet druk en slaap ik rustig verder....tenzij ik ingedeeld ben of opgeroepen wordt voor de wachtdienst.

Klopt, ik loop niet met een stokje in de dijk te prikken aldaar en heb de meeste informatie via Dick Berts.

Het is volstrekt niet acceptabel dat we ons een dergelijke ramp opnieuw laten overkomen terwijl we in afwachting zijn van, of vooruit lopen op, een nieuwe rekenmethode om dijkhoogtes te bepalen. We moeten daarom doorgaan met onze dijken te laten voldoen aan de huidige normen, totdat de nieuwe normen voldoende onderbouwd zijn met kennis en de onzekerheden in kaart zijn gebracht.
Bron: http://guidovanderwedden.ning.com/profiles/blogs/1953-2012-nooit-meer-onvoorbereid

Idd, doorgaan met onze dijken te laten voldoen aan sowieso de oude normen.

Ook dr. Ben Ale, hoogleraar rampenbestrijding en veiligheid aan de TU Delft, vindt dat er geen enkele reden is voor Nederland om de "illusie" te hebben dat een grote overstroming zich na de watersnoodramp in 1953 niet meer zal voordoen. Ale: "Uit onderzoek van het RIVM is gebleken dat 15 procent van alle dijken niet aan de normen voldoet, en dat we het van nog eens 35 procent niet weten.
Bron: http://www.tudelft.nl/nl/actueel/la...il/niet-elke-dijk-zal-zich-aan-de-wet-houden/

15 Procent voldoet dus geeneens aan de normen die gesteld zijn in de jaren 50 en 60, nieuwe normen zijn nodig sinds nieuwe inzichten (zoals klimaatverandering, bodemdaling, etc) beschikbaar zijn, alleen ontbreken de centjes en is de overheid een beetje in slaap gesust door het geweldige succes van de delta werken.

PS, muggen houden niet van zout water. Weet je zeker dat je niet muggenzilten bedoeld?

Edit: Interessante pdf over de 'nieuwe normen' en waarop die gebaseerd zijn (werkt deze link?) http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j...sg=AFQjCNFwseTCJXCiUJlvvWsgJpvGwq9rSQ&cad=rjt
 

Rataplan

Mankinds only hope
in de jaren 60 bestond de eens in de 4000 jaar norm nog niet, inmiddels voldoen alle dijken en duinen hieraan.
daarna kwam de nieuwe norm; eens in de 10.000 jaar, volgens mij is dit project vorig jaar adgerond en daarmee alles wat in je 2 links wordt aangegeven mee te niet gedaan als in de zin van niet veilig.
De maatregelen die nu getroffen zijn, zouden afdoende moeten zijn voor de komende 50 jaar.

je 2 de link is overigens van 2005 nog voor de laatste grote testen en werkzaamheden zijn uitgevoerd.

de nieuwste norm die getoetst gaat worden is dacht van dat er maar eens in de 100.000 jaar 1 persoon zou mogen komen te overlijden aan de gevolgen van een overstroming door een dijkdoorbraak.
Alle dijken zullen dus weer getoest moeten worden en aangepast waar deze de norm niet halen.
 

Richard434

Prepper goeroe
@Ray,
Nu weet ik vanuit mijn opleiding (weg en waterbouwkunde) aardig wat over de normen waaraan we graag willen dat de dijken en andere waterkerende werken voldoen.
100% aan de gestelde eisen voldoen, gaat hem nooit worden.
De reden hiervan is simpel een voortschrijdend inzicht.

Hoewel de kustwerken aan de normen voldoen, kwamen "we" er een paar jaar later achter dat er ook water vanuit Duitsland en België ons land binnen stroomt.
Dus daar is toen meteen meer aandacht op gelegd.
Daarnaast zijn er veel dijken en andere keringen opgeschaald, simpelweg omdat het te beschermen gebied anders gebruikt ging worden. Denk bijvoorbeeld aan de vele Vinex wijken die uit de grond gestampt zijn.

Nu zijn wij Nederlanders zo gek om een model te maken van hoe hoog het water eens in een bepaalde tijd komt, gebaseerd op alle informatie die we ter beschikking hebben. Aan de hand van die hoogtes worden de normen aangepast.
Deze normen worden door de Deltacommissie elk jaar bekeken en zo nodig aangepast.
https://www.deltacommissaris.nl/del...ligheidsbeleid-voor-de-normen-van-onze-dijken

Door de veranderingen hiervan en juist het aanpassen van de normen aan de vernieuwde informatie en het meewegen van de huidige klimaatveranderingen en in zekere mate ook al het mogelijk stijgen van de zeespiegel voldoen niet alle dijken, duinen en andere waterkeringen aan de huidige eisen.
Derhalve worden er constant verbeteringen aan onze bescherming aangebracht.
Mooie pdf hierover:
http://www.hoogwaterbeschermingspro...penbaar/handlerdownloadfiles.ashx?idnv=448091
 

Highway

Last (wo)man standing
Mocht de randstad onderlopen, dan wonen wij opeens op een eiland :thumbsup: daar heb ik altijd al van gedroomd!! Op een eiland met uitzicht op zee!! :lol:... :oops: niet grappig

2yuhwzm.jpg
 
Bovenaan