• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Grappig hoe gisteren op Twitter in de commentaren veel mensen erg blij waren niet in de randstad te wonen. Helaas, ook op de Veluwe zijn er de nodige problemen(dijkring 48) en kans op herhaling van hoogwater in Groningen (in 2012 nog evacuatie) door het slechte onderhoud van de rivierdijken, zowel in Nederland (waar het wel aangepakt wordt komende jaren) én in Duitsland...want als daar een dijk breekt, hebben we hier problemen.

"Als aan de Duitse kant van de grens in het stroomgebied van de Rijn een dijk doorbreekt, kan het oosten van Nederland tot aan Zwolle onder water komen te staan. Dan zouden er honderden doden vallen en tientallen miljarden euro's aan schade ontstaan." link

Goed dus dat er een tv-serie over is waar mensen graag naar willen kijken(men was lovend over het programma) maar ook jammer dat er alleen zo ingezoomd werd op de Randstad. Hopelijk wordt er afgesloten met een algemeen Crisis.nl programma met napraten over wat men kan den en dat er verder in het land ook actie genomen kan/moet worden door de burger.
 

Highway

Last (wo)man standing
Zo, ook even online bekeken. En daarna de info over dijkring 48 nog maar eens erachteraan gezet. Ik sta weer met beide benen vast op de grond....droog nog.
Voor de mensen in het oosten...

wat een geweldige informatieve animatie! :thumbsup:
 

Rataplan

Mankinds only hope
Mocht de randstad onderlopen, dan wonen wij opeens op een eiland :thumbsup: daar heb ik altijd al van gedroomd!! Op een eiland met uitzicht op zee!! :lol:... :oops: niet grappig

2yuhwzm.jpg

we zouden wel gelijk voldoen aan de Europese richtlijnen voor de Natura 2000 gebieden:lol:
 

Ray

SHTF Expert
in de jaren 60 bestond de eens in de 4000 jaar norm nog niet, inmiddels voldoen alle dijken en duinen hieraan.
daarna kwam de nieuwe norm; eens in de 10.000 jaar, volgens mij is dit project vorig jaar adgerond en daarmee alles wat in je 2 links wordt aangegeven mee te niet gedaan als in de zin van niet veilig.
De maatregelen die nu getroffen zijn, zouden afdoende moeten zijn voor de komende 50 jaar.

je 2 de link is overigens van 2005 nog voor de laatste grote testen en werkzaamheden zijn uitgevoerd.

de nieuwste norm die getoetst gaat worden is dacht van dat er maar eens in de 100.000 jaar 1 persoon zou mogen komen te overlijden aan de gevolgen van een overstroming door een dijkdoorbraak.
Alle dijken zullen dus weer getoest moeten worden en aangepast waar deze de norm niet halen.

Ik hoop ook dat de achterstanden zijn ingelopen en alle dijken voldoen aan de nieuwe normen die idd nog maar recent zijn opgesteld. Regelmatig blijven echter ook berichten opduiken van mensen die van mening zijn dat er te weinig wordt geïnvesteerd in de kustbewaking.

Nu zit ik zelf wel lekker hoog en droog, maar dat neemt niet weg dat een overstroming ook hier dramatische gevolgen zal hebben. Naast alle ellende de economische gevolgen en jullie komen, voor zover mogelijk, allemaal deze kant op.

De serie is een groot succes, eerste aflevering 1,7 miljoen kijkers: http://www.nu.nl/film/4346656/17-miljoen-kijkers-eerste-aflevering-als-dijken-breken.html
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Ray,

Staat me bij dat ze de dijken wilden verstevigen met speciale matten,
om onderuitzakken bij langdurige stortbuien sterk te reduceren, en dat is volgen bij niet gedaan.:eek:
Alle dijken moeten er feitelijk mee uitgerust moeten worden, ook de binnen wateren.

En scheuringen bij langdurige droogt hebben ze dat ook al op gelost, Neeeeeeeeeee:mad:
Verschillende keren hebben wetenschappers uit de US hebben NL er voor gewaarschuwd,:confused:
Maar zaakje oplossen in de wereld daar zijn de Nederlander snel bij dat levert geld op,
en dan kunnen ze geweldige prestaties leveren, en verkrijgen daar door wereld bekendheid.

Het zou het gehele aanzicht veranderen in een niet NL achtig plaatje, door snel groeiende Bamboe (1 meter per dag) op de dijken te planten, om wildgroei naar het binnenland te voorkomen zouden er stalen wanden in de grond moeten worden geheid.
Bamboe

Mvg,
J.J
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoogwater in Groningen (in 2012 nog evacuatie) door het slechte onderhoud van de rivierdijken.

Honderden evacuaties om dreigende dijkdoorbraak
''De dijk zou het kunnen begeven, waardoor een gebied van enkele honderden hectaren binnen enkele uren onder water kan komen te staan. De betrokken inwoners wordt gevraagd om naar familie of vrienden te gaan. Als dat niet mogelijk is, is er opvang geregeld in sporthal De Tiggelhal in Ten Boer en sportcentrum Zernike in Groningen."

Zo worden mensen voor de gek gehouden daar zou het water ook aan toekomen, maar ze wilden ook niet nog een Ten Boer, Ten Post en andere dorpen evacueren naar mijn gevoel, ben in die omgeving op gegroeid, ik ken gebied op mijn duimpje.
Het is er nog niet rustig wij rijden er nog regelmatig over het weggetje langs het Eemskanaal het zakt geleidelijk aan weg, je kan er met moeite 7 Km per uur rijden, en onder het weggetje door sijpelt altijd wat roestwater weg, maar genoeg voor verzakking en verzadiging van de dijk, één beste langdurige regenbui en de boel zakt als een plumpudding in één, want de staal platen missen dan hun steun, massa's water zullen stromen, het is een verbinding van kanalen tot in de stad Groningen zal het vloeien.
We worden zo gedogen ik NL, het is verschrikkelijk, ik zal er maar niets verder over schrijven.
Het is heel goed dat we met elkaar de vingen aan de pols houden en PREPPEN en ons voor bereiden op het ergste.
Blijf er mee door gaan laat het niet verslappen, zet door mensen, blijf elkaar aanmoedigen.

Mhg,
J.J

[MOD]Door moderator bewerkt ivm citeren en copyrightregel[MOD]
 

loesje1980

Prepper
Ik vond het wel opvallend dat precies een dag na de serie een stuk in de krant (stentor) stond over de veiligheid van de dijken.
Ik kan het hele artikel niet plaatsen ivm copyright. Maar het valt mooi samen te vatten met deze zin : Onze kust is weer bestand tegen een ware superstorm, zegt minister Schultz van Haegen, die vandaag de laatste zwakke schakel dicht in het westen van Zeeuws-Vlaanderen.

Mijn eerste reactie bij het lezen was, tuurlijk joh, helemaal niet toevallig dat dat precies vandaag in de krant staat....
Mijn gevoel zegt namelijk dat we een beetje in slaap worden gesust.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Ik vond het wel opvallend dat precies een dag na de serie een stuk in de krant (stentor) stond over de veiligheid van de dijken.
Ik kan het hele artikel niet plaatsen ivm copyright. Maar het valt mooi samen te vatten met deze zin : Onze kust is weer bestand tegen een ware superstorm, zegt minister Schultz van Haegen, die vandaag de laatste zwakke schakel dicht in het westen van Zeeuws-Vlaanderen.

Mijn eerste reactie bij het lezen was, tuurlijk joh, helemaal niet toevallig dat dat precies vandaag in de krant staat....
Mijn gevoel zegt namelijk dat we een beetje in slaap worden gesust.

Misschien kan je beter feiten natrekken, dan enkel iets suggereren vanuit je gevoel.
Cadzand-Bad laatste oplevering van het grote project Zwakke Schakkels, Google anders ff...kan je het verschil vinden van hoe het eerst was en nu.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik vond het wel opvallend dat precies een dag na de serie een stuk in de krant (stentor) stond over de veiligheid van de dijken.
Crisisoefening Waterwolf...
werd gehouden op 2 en 3 november. Om goed voorbereid te zijn op een eventuele overstroming oefenen de crisispartners, Provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat, Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, Defensie en de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland samen met de bewoners dit najaar op Marken.
Ook toevallig?
Of zou de EO zijn programmering eraan aangepast hebben. Lijkt me toch veel waarschijnlijker. En dat kranten artikelen plaatsen over water en dijken, is ook logisch, die spelen in op de actualiteiten. Dat programma werd al maanden aangekondigd, dan kan je als journalist mooi een uitgebreid artikel voorbereiden.
 

petroman

SHTF Expert
.... en het is herfst, de blaadjes vallen en de winterstormen komen er aan. En dan is het zo weer februari, springtij, hoogwater, supermoon, etc.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
jullie hebben niets meer te vrezen :)

Nederland voortaan beschermd tegen superstorm

Nederland is vanaf morgen over het hele grondgebied beschermd tegen een superstorm die maar een keer om de 10.000 jaar voorkomt. De voorbije jaren heeft Nederland meer dan 600 miljoen euro geïnvesteerd om de zwakste plaatsen in de kustbeveiliging te versterken en morgen wordt het laatste stuk afgewerkt.


http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2813792

[Mod] lettergrootte aangepast [Mod]
 
D

Deleted member 101

Gast
Wil niet te veel over uitweiden omdat @joepmeloen ze later kijkt, maar het gedeelte over de gevangenis is zeer zorgwekkend bij een SHTF.
In de VS zitten zijn er erg veel gedetineerden en als die vrij komen bij een SHTF kun je beter niet in de buurt zijn.
In Nederland zijn de TBS klinieken dan riskant. Pas nog een weekje in de buurt van Diever geweest.
Als dan de deuren opengaan bij een SHTF komen de gedetineerden (220) van Tbs-kliniek Boschoord eruit.
De risico dorpen op loopafstand zijn dan aan de beurt. Kan meevallen, maar er zijn veligheidsrisico's.
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/05/13/thuis-tussen-de-tbsers-1617975-a1031498
 

petroman

SHTF Expert
@Tom, en die hebben dan geen last van hoog water als ze eenmaal buiten zijn ?
In België, Frankrijk, Duitsland etc. zitten ook gevangenen. Waarom zouden die uit de VS dan hier een probleem zijn bij hoog water ?
 
Bovenaan