• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bahay Kubo (woonhut) / BOL, eigen ontwerp

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Wij weten wat het is om een gelieft dier te moeten missen, we hebben er verschillende jaren een groot gemis aan gehad, en nog zijn we incompleet, want behalve onze prepper leden hebben we niemand, en dat is al vele jaren zo.

@JJ&A , geen nood, IMG_20221217_152745.jpg

ik heb nog plenty muizen in de aanbieding. Met zwemdiploma, want die die ik redde die loopt vast nog rond en is waarschijnlijk vader of moeder geworden, naar de hoeveelheid keutels te oordelen.

Of denk anders eens aan een budget-vakantie naar Thailand, of De Filipijnen natuurlijk. Dat kost wat, maar je reist dan al gauw overcompleet terug. Zoveel beestjes... 😝

Kortom, geen beestjes hebben maar wel gelukkig elkaar, is toch zo slecht niet;)
 
  • Leuk
Waarderingen: JJ&A

PBear

Mankinds only hope
Wij weten wat het is om een gelieft dier te moeten missen, we hebben er verschillende jaren een groot gemis aan gehad, en nog zijn we incompleet, want behalve onze prepper leden hebben we niemand, en dat is al vele jaren zo.

Niets in ons leven is blijvend. Het maakt niet gelukkig om aan het verleden te blijven hangen. Zeker als het om pijnlijke herinneringen gaat.
Gelukkig zorgen Snip en Snap er voor, dat mijn Tropische Verrassing en ik min of meer gedwongen worden in het heden te leven, vanwege de niet aflatende zorg die zij vragen.

Nu ben ik bepaald geen hondenliefhebber, maar het werkt inderdaad zo, dat waar je voor zorgt, je ook van gaat houden. Eerder dan andersom.
 

Erny

Last (wo)man standing
Well... dat is wel een gemengd bericht net van je, Vreugde om de puppies, ontsteltenis over het overlijden, meeleven met het jonge spul en jullie die ze groot proberen te brengen.
Sterkte met het verlies en de vele voedingsbeurten.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Wat je allemaal met bamboe kunt doen.
Ja je kan de bamboescheuten ook nog eens eten ook rauw.

In de vrije natuur.
De jonge dame is best handig ze maakt van alles van de bamboe.

Welcome to Trieu Thi Hoa's channel -My channel is mainly about rural and farm life. Breeding and making bamboo houses with many different tools such as shovels, shovels, hand saws... etc and pythons raising many animals in many other ways. together . - We hope you will support by liking and subscribing to the channel I am a person who loves nature and likes to live in the forest. I hope to be welcomed and supported by everyone Thank you very much❤️
 

PBear

Mankinds only hope
Wat je allemaal met bamboe kunt doen.
Ja je kan de bamboescheuten ook nog eens eten ook rauw.

In de vrije natuur.
De jonge dame is best handig ze maakt van alles van de bamboe.

Welcome to Trieu Thi Hoa's channel -My channel is mainly about rural and farm life. Breeding and making bamboo houses with many different tools such as shovels, shovels, hand saws... etc and pythons raising many animals in many other ways. together . - We hope you will support by liking and subscribing to the channel I am a person who loves nature and likes to live in the forest. I hope to be welcomed and supported by everyone Thank you very much❤️

Enkele jaren geleden heb ik allerlei videos van Youtube gedownload over het kweken, oogsten, conserveren en bouwen met bamboe.
Maar behalve aanplant van bamboe, die later bleek toch niet het juiste bouwmateriaal op te leveren, is van het bouwen met bamboe nog niet veel terecht gekomen.
Dat had vooral te maken omdat we in de Filipijnen destijds geen Borax (Boric acid oftewel Boorzuur) konden vinden.

Zonder conservering gaan de bamboe bouwsels slechts een jaar of twee mee als ze zijn blootgesteld aan weer en wind, zoals we met het bamboe hek om de tuin hebben moeten ervaren.

Inmiddels heb ik in een bouwmaterialenwinkel Borax kunnen vinden, maar volgens de produktomschrijving wordt het gebruikt als vloeimiddel bij het solderen en staat er niets bij over het gebruik als conserverrmiddel voor bamboe of als bestrijdingsmiddel tegen termieten.
Dus vraag ik me nu af of deze "Borax" het middel is waar ik naar zocht.
Dat vraagt dus om een praktijktest, waar ik helaas voor mijn vertrek naar Polen geen tijd meer voor heb. Wordt vervolgd!
 

PBear

Mankinds only hope
Well... dat is wel een gemengd bericht net van je, Vreugde om de puppies, ontsteltenis over het overlijden, meeleven met het jonge spul en jullie die ze groot proberen te brengen.
Sterkte met het verlies en de vele voedingsbeurten.

Wat onze puppies Snip en Snap betreft, moet ik helaas erg treurig nieuws melden.
Snip kreeg een week nadat hij wonderbaarlijk hersteld was van een griep, andere klachten. Hij at niet meer, begon over te geven, leed veel pijn en kon niet in slaap komen, zelfs toen Tropische Verrassing hem in bed koesterde, waar hij wel wat rustiger van werd, af en toe onderbroken door een stuip en een pijnkreet.

We brachten hem in de ochtend naar de dierenarts ter observatie. In de middag keerde mijn Tropische Verrassing terug naar de dierenarts, nog net op tijd om hem zijn laatste adem te zien uitblazen.
Volgens de dierenarts als gevolg van wormen. Hij had weliswaar een 1e wormenkuur gehad, nog te jong voor de vervolgkuur, maar dat bleek toch niet voldoende effectief. We vermoeden dat hij al sinds geboorte besmet is geweest via zijn moeder Crinkels, die nooit een wormenkuur had ondergaan.

Toen hadden we Snap nog, die veel energieker was en gezond oogde. Echter ook Snap kreeg in zijn achtste week klachten. Kon ook niet in slaap komen en had pijn. Opnieuw een gang naar de dierenarts, die rabiës (hondsdolheid) vermoedde. Snap ter observatie en quarantaine opgenomen.
Het leek mij onwaarschijnlijk dat hij hondsdolheid zou hebben, omdat hij sinds geboorte binnenshuis is geweest en zover wij weten niet in contact is geweest met andere "zoogdieren" dan wijzelf. Als hij de 14 dagen quarantaine zou overleven, dan kon het geen hondsdolheid zijn.

Toch zijn we uit voorzorg een anti-rabiës vaccin gaan halen, want de symptoomvrije incubatietijd ligt bij mensen tussen 2 weken en 6 maanden (voor honden tussen 1 en 4 weken), terwijl Snap de speelse gewoonte had om ons in de kuiten te bijten of zijn nageltjes in onze benen te zetten als hij tegen ons op sprong en wij zodoende genoeg krassen hadden opgelopen om besmet te kunnen raken.
Rabiës eindigt in 95 pct van de gevallen fataal, zelfs bij goede ziekehuiszorg.

We bezochten Snap elke dag, maar mochten hem uiteraard niet meer aanraken. Het ging snel bergafwaarts met zijn gezondheid. Hij werd aan het infuus gelegd, maar toen hij dat zelf verwijderd had, kreeg hij een kraag om.
De dag erna kreeg hij last van stuipen, waardoor hij zich bij tussenpozen door de kooi heen slingerde. Ook knipperde hij vaak met zijn oogleden en maakte kauwbewegingen met zijn kaak.
De derde dag kon hij niet langer op zijn pootjes staan, maar leek ons nog wel te herkennen. Hij lag met gestrekte pootjes, kennelijk met al zijn spieren aangespannen en was erg vermagerd.
De vierde dag kreeg Tropische Verrassing 's middags net voordat we hem wilden bezoeken per sms van de dierenarts dat Snap overleden was en het verzoek om zijn kopje op te sturen naar een lab, waar via hersenpunctie vastgesteld kan worden of hij inderdaad aan hondsdolheid overleden is. Om die reden mocht ook geen euthanasie toegepast worden, toen hij zulk heftige stuipen had en de kans op enige vorm van genezing eigenlijk niet aanwezig was.

We hebben Snap ook niet kunnen begraven, zoals met Snip het geval was.

Nu blijft ons alleen nog Spot, die ons trouw begeleidt als we het pad door de jungle volgen dat ons naar de verharde weg leidt.
Ook Spot lijkt zijn maatje en zijn puppies te missen, ondanks dat hij - uit voorzorg van besmettingen - niet met hen in contact mocht komen. Dagenlang maakte hij een lusteloze indruk, en bleef langere tijden van huis, alsof hij naar hen in de omgeving op zoek was.

Spot wordt nu wat extra verwend met lekkere hapjes en aandacht, die hij toen Snip en Snap nog in leven waren, wel wat tekort kwam.

Mijn Tropische Verrassing mist ze heel erg en heeft er moeite mee, de draad weer op te pakken. Voor haar voelt het alsof iedereen haar verlaat. Crinkels, Snip en Snap overleden en ik, die over een weekje voor een aantal maanden naar Polen vertrekt.
Het valt niet mee haar ervan te overtuigen dat haar geen schuld treft aan de overlijdens. Ik meen dat de hondjes geen liefdevollere zorg konden krijgen, dan zij heeft gegeven.
 

Erny

Last (wo)man standing
Wauw, wat een nieuws weer...
Mijn mening: zonder jouw Tropische Verrassing waren deze hondjes aan een ellendig einde gekomen ipv de goede zorgen die ze nu hebben gekregen en de liefde die Trop V. over hun heeft uitgestort.
Maar heel begrijpelijk dat zij er verdriet van heeft.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Wat onze puppies Snip en Snap betreft, moet ik helaas erg treurig nieuws melden.

Mijn Tropische Verrassing mist ze heel erg en heeft er moeite mee, de draad weer op te pakken. Voor haar voelt het alsof iedereen haar verlaat. Crinkels, Snip en Snap overleden en ik, die over een weekje voor een aantal maanden naar Polen vertrekt.
Het valt niet mee haar ervan te overtuigen dat haar geen schuld treft aan de overlijdens. Ik meen dat de hondjes geen liefdevollere zorg konden krijgen, dan zij heeft gegeven.

Beste @PBear wat ontzettend pijnlijk vooral voor je Tropische Verrassing.
Als je echt aan je dieren verknocht bent, duurt het beste wel wat jaren voor dat je er overheen bent.

We wensen jullie heel veel sterkte toe beste mensen.
Ons medeleven, wij weten wat voor impact het kan hebben.
 

PBear

Mankinds only hope
Beste @PBear wat ontzettend pijnlijk vooral voor je Tropische Verrassing.
Als je echt aan je dieren verknocht bent, duurt het beste wel wat jaren voor dat je er overheen bent.

We wensen jullie heel veel sterkte toe beste mensen.
Ons medeleven, wij weten wat voor impact het kan hebben.

Vooral mijn Tropische Verrassing heeft er moeite mee, te accepteren dat Crinkels, Snip en Snap niet meer bij ons zijn. Ik moest ook wel wat traantjes wegpinken, toen ik zag dat pogingen om Snip tot rust te brengen tevergeefs waren en toen Snap zo weerloos gegrepen was door spasmen, dat hij in de quarantaine kooi rondstuiterde en we hem niet met een aai of aanranking konden troosten.

De Buddha zei al dat gehechtheid lijden met zich mee brengt. En dat niets in het leven permanent is. Soms is dat verdrietig en andere keren geeft het opluchting. Hoe beter je kan accepteren dat je niet alles kan veranderen en je beter kan concentreren op wat je wel kan veranderen, hoe minder je daar onder lijdt.
 

PBear

Mankinds only hope
Op verzoek van @JJ&A een update over onze overlevingsstek in de Filipijnen.

Ik kan melden dat onze trouwe waakhond Spot gezond en wel is en alle mogelijke inentingen, inclusief tegen rabies, gehad heeft. Toen hij - voor het eerst in zijn leven - in een tricycle mee moest naar de dierenarts, merkte mijn Tropische Verrassing tot haar verrassing, dat Spot erg van het ritje genoot en in het geheel niet bang was.
Hij was niet bepaald verzot op de medicijnen die hij te slikken kreeg. De injecties daarentegen gaven geen probleem, zolang Tropische Verrassing maar in de buurt bleef.

De jungle die zich na een paar jaar Corona-afwezigheid in de tuin ontwikkeld had is gesnoeid, en een begin is gemaakt met de aanplant van nieuwe groentebedden.

Hieronder wat foto's van de huidige stand:

2023-05-28 Propagating seedlings from seeds.jpg
Groente zaadjes planten

2023-05-28 Planting pineapple tops to grow pineapple.jpg
De kapjes van Ananas kunnen uitgroeien tot een struik waar 1 ananas uit groeit

Aloe Vera.jpg
Aloe Vera. Kan gebruikt worden voor een drankje, als schoonheidscrème voor de huid en om wondpijn te verzachten

Germinating coconut trees.jpg
Deze afgevallen cocosnoten kunnen - na jaren - uitgroeien tot een cocospalm.
Ter vervanging van de cocospalmen die wij gekapt hebben om te verzagen tot timmerhout voor de bahay kubo.

Nog wat meer foto's in de volgende post.
 

PBear

Mankinds only hope
Pineapple.jpg
Een al wat grotere ananasstruik.
Heeft meer dan een jaar nodig om te volgroeien. Neemt nogal wat ruimte in beslag, zodat we er niet veel van kunnen planten.

Tomato.jpg
Jonge tomatenplantjes. Eerste poging.
We zullen wel zien of het wat wordt in het tropisch klimaat.

Okra 9 day after planting.jpg
Okra. Ik lust deze slijmerig gekookte groente niet, maar Tropische Verrassing vind ze lekker.

Pak Choi (Petchai) 9 days growth.jpg
Pak Choi, ook wel bekend als Petchai.

String beans after 9 days.jpg

Mijn favoriete groente in de tropen.
Smaakt gekookt vrijwel als prinsesseboontjes, maar is wat vleziger van structuur en is een stuk langer.
De Nederlandse naam is "kouseband".
Gezien de lengte en taaiheid zou je ze inderdaad als sokophouders kunnen gebruiken. Of je ze daarna nog wil consumeren?.....
 

JJ&A

Diehard Prepper
Beste @PBear

Ik voel gevleid dat je aan mijn verzoek hebt voldaan, en de foto's en verhaaltjes geplaatst hebt.

Maar de producten zijn misschien met een telefoontje gedaan en zijn wat onscherp en het zijn bijzonder kleine fotootjes geworden en de producten zijn haast niet te herkennen, misschien een goede tip voor de volgende foto series.

Laat je beslist niet ontmoedigen door deze tip, want het is met liefde en respect gedaan. :hug:
We genieten steeds weer van je verhalen en foto's, geweldig. :thumbup: :thnx:
 

PBear

Mankinds only hope
Beste @PBear

Ik voel gevleid dat je aan mijn verzoek hebt voldaan, en de foto's en verhaaltjes geplaatst hebt.

Maar de producten zijn misschien met een telefoontje gedaan en zijn wat onscherp en het zijn bijzonder kleine fotootjes geworden en de producten zijn haast niet te herkennen, misschien een goede tip voor de volgende foto series.

Laat je beslist niet ontmoedigen door deze tip, want het is met liefde en respect gedaan. :hug:
We genieten steeds weer van je verhalen en foto's, geweldig. :thumbup: :thnx:

Klopt dat de foto's afkomstig zijn van een smartfoon. En sommige zelfs van screenshots van video-opnames met de telefoon. Maar dat is het materiaal dat ik via internet ontvang.
Geen professionele kwaliteit dus van een al evenmin professionele fotograaf.
Maar geeft in elk geval een indruk van hoe de plantjes er uit zien en groeien.
 
  • Leuk
Waarderingen: JJ&A

PBear

Mankinds only hope
4b95e2e73315e48d753a613f38def1cf.0.jpg

Gister ontvangen update van de tuin:
De pak soi die mijn Tropische Verrassing 30 juni gezaaid heeft, groeit onder toeziend oog van onze waakhond Spot. Morgen al rijp voor de oogst!

Achter Spot zie je een bouwsel waar de kouseband (stringbeans) zich aan omhoog kunnen worstels. Naar verwachting eind augustus te oogsten.

8c74152877f98adaa309f747c4d4931e.0.jpg

Met niet geringe trots zond mijn Tropische Verrassing een foto van deze opgekweekte gemberwortel en een versgeplukt bosje malunggay.
Malunggay is vergelijkbaar met spinazie en heeft ook een hoog gehalte aan mineraal ijzer.
Prima voer in geval van bloedarmoede.
De grond van onze tuin lijkt een hoog ijzergehalte te hebben door de vulkanische oorsprong.

We hebben gister ook plannen besproken om een vis annex eendenvijvertje aan te leggen.
Onze tuin grenst deels aan een klein, maar soms ook woest, riviertje.
Waterverversing hoeft dan geen probleem te zijn, want zelfs in het droge seizoen stroomt er nog wel wat water door.
Of het wat wordt weet ik nog niet. Als we samen voor enkele maanden in Europa zijn, moeten de beestjes wel gevoederd worden.
Dan zouden loslopende kippen mogelijk een alternatief zijn. Die kunnen in de tuin hun eigen kostje opscharrelen, wat sommige kippen van buren nu wel eens komen doen.
Al kan het wel zo zijn, dat onze kippetjes op wonderbaarlijke wijze in de pan van buurtgenoten geraken...
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Mijn Tropische Verrassing heeft een viertal cashewnoten in de tuin geplant.
Daarvan is er eentje opgekomen, die naar wij hopen, uitgroeit tot een heuse cashewboom. Voor verse cashewvruchten nog even wat jaartjes geduld a.u.b.

fdacc4ab2c205a3e6ce9677ca32895c4.0.jpg

Inmiddels al de tweede oogst van de stringbeans (kouseband) Dat groeit hier als.... kool?
Volgens mij groeien de stringbeans sneller dan kool, want ze zijn 30 juni geplant en deze 2e oogst is van 23 juli, dus goed 3 weken later.

247f7f2324e5788cf82b4903d1c43156.0.jpg

Een maaltje uit eigen tuin, uitgezonderd het varkensgehakt.

aa794df786c4bb2b54e84d9e8605ef82.0.jpg
 

PBear

Mankinds only hope
Van de partner van haar oudste zus kreeg mijn Tropische deze chili-plant cadeau.
Die gaat dus ook subiet de tuin in.
In de winkel zijn de chili's relatief prijzig in de Filipijnen.
We hopen er heel wat van te kweken. Ze nemen niet zoveel plaats in beslag, zodat ze niet alleen kunnen dienen om onze middaghap pikant te maken, maar ook om het overschot op de markt te verkopen.

7cd3a449992127780839ddc1f6ba4e78.0.jpg

Samen met haar oudere zus wil mijn Tropische Verrassing een agrarische cursus gaan volgen. Daarbij biedt de door de regering gesponsorde opleiding, ook gratis pootmateriaal aan, dat ook vast wel een plekje in onze tuin kan vinden.

En mochten we ruimte tekort komen: we denken aan het inrichten van een verticale tuin, die tevens dienst kan doen als tuinafscheiding, die de loslopende geiten van buren buiten kan houden.
Verschillende verzoeken aan die buren om hun geiten op eigen kavel te houden, of op z'n minst aangelijnd op hun plek te houden, hebben nooit langer dan een paar dagen geholpen.
Onze waakhond Spot heeft ze al verschillende keren uit onze tuin moeten verdrijven, want telkens zien ze kans zich tussen de prikkeldraad afrastering te wurmen. De schooiers.

Ik raak steeds meer geïnteresseerd om te proberen hoe geitenvlees smaakt.
 

JJ&A

Diehard Prepper
Behoed jullie zelf voor nog meer ergenis als de gieten jullie gewassen op vreten want dat barsten jullie uit je vel.
Neem eerst stappen om het de gieten onmogelijk te maken om aan jullie gewassen te komen.
Echt doe dat eerst.

Geweldig hoe jullie bezig zijn prachtig.
 

PBear

Mankinds only hope
Gezinsuitbreiding I:

Sinds kort zijn we in het bezit gekomen van een ganzenpaartje. Vrijgevig geschonken door de partner van een schoonzus.
Vóór hun komst heb ik in onze tuin een ren opgetrokken, waar zij thans hun residentie houden.
Ik had luidruchtig gesnater verwacht, maar niets daarvan. Ze houden zich erg rustig.... vooralsnog.
Volgens mijn Tropische Verrassing wordt dat anders als er meer ganzen hun intrek nemen.

IMG_20231019_142639.jpg

De bedoeling is dat er ook een aantal kippen bij komen.
Bij ome Ali uit China heb ik een voeder en drank automaat besteld, zodat we ook enkele dagen van huis kunnen zijn zonder dat ze hoeven te verhongeren.
Nu krijgen ze 2x per dag een portie voer, bestaande uit kaf van rijstkorrels.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny
Bovenaan