• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bahay Kubo (woonhut) / BOL, eigen ontwerp

PBear

Mankinds only hope
Bijen in de keuken is niet zomhandig. Zoek een imker om de bijen uit huis te krijgen.

Helaas zijn er geen bijenhouders in de buurt van ons huisje. Men schijnt er de natuur gewoon z'n eigen gang te laten gaan, wat de bijen betreft, ondanks dat èchte honing vrijwel niet te koop is. De paar potten natuurhoning die we uit Polen geïmporteerd hadden, vonden gretig aftrek voor de driedubbele prijs.

Het laatste nieuws is dat de bijen zich (nog) niet in de keuken gevestigd hebben. Misschien kan een rookpot op een lange stok de bijen van gedachten doen veranderen als ze tòch aanstalten maken de keuken te bezetten.
Dus toch maar eens zelf leren imkeren?
 
J

J.J

Gast
Als ik een waterkrachtcentrale wil bouwen, zal ik daarmee dus rekening mee moeten houden door de waterinlaat een stevige betonnen fundering te geven in af te schermen met een rooster van betonijzer. En ook een overlaat om te voorkomen dat mijn installatie beschadigt of wegspoelt.
Als je zo ver bent kan ik je misschien met ideeën helpen, ook met andere ideeën staat mijn achterdeurtje open, en de koffie is bruin en smakelijk.;)
 

PBear

Mankinds only hope
vervolg Bahay kubo_waterput boren

De waterput die we hadden laten graven bleek in het droge seizoen toch droog te vallen, ondanks dat ie iets dieper is dan de bedding van het beekje, waar ondanks de droogte nog wat water door bleef stromen.
De zus van mijn Tropische Verrassing die de bahay kubo tijdens onze afwezigheid bewoont en de tuinen onderhoudt, zat dus met watergebrek. Water om te wassen en schoon te maken moest met een emmer uit het beekje gehaald worden, maar erg schoon is dat water niet, omdat het door buurtbewoners ook als riool gebruikt wordt. Voor gebruik moest het water dus gekookt worden.
Het drinkwater wordt per jerrycan aangevoerd, dus daar was gelukkig geen onoverkomelijk probleem.
Ze heeft voor ons rondgeneusd naar een bruikbare aanbieding om een put te slaan.
De meest geschikte aanbieder garandeert drinkbaar water te kunnen oppompen via een buis van 18 meter lengte die met handkracht in de grond geboord moet worden, waarvoor een ploeg van maar liefst 6 man sterk ingeschakeld wordt.

Dat gaat zo'n beetje als op volgend plaatje:

Bahay kubo_180709_waterput boren 02.jpg

Allemaal handkracht dus. Er komt geen hogedrukpomp aan te pas. Zulke apparatuur zou ook wat lastig aan te voeren zijn over een oneffen pad door de jungle.
De werkzaamheden zouden 30.000 peso (ongeveer 600 euro) moeten kosten. Daar komt nog ongeveer 120 euro voor de zwengelpomp bij. Helaas is de buis die in de grond geboord wordt te smal van diameter om er een elektrische diepbronpomp in te laten zakken, dus zal er vooralsnog met de hand gezwengeld moeten worden. Wel wil ik de pomp aansluiten op het 200 liter watervat dat op zolder staat, zodat als het vol gepompt is er gewoon water uit de kraan getapt kan worden en de douche functioneert zonder dat er telkens gezwengeld moet worden als er water nodig is.

Het kan zijn dat er meerdere pogingen nodig zijn om een buis op die diepte te boren. Immers, als men tijdens het oren op een rotsblok stuit, zal er op een andere plek opnieuw geboord moeten worden.
Mijn voorkeur gaat uit naar een plek dicht bij de waterleidingbuis die al van de waterput naar het huis loopt, zodat de zwengelpomp daar gemakkelijker op aangesloten kan worden.

Uiteraard zal er een aanbetaling gedaan moeten worden voordat het werk begint. Maar ik heb gevraagd verder in termijnen te betalen tijdens het vorderen van het werk en de laatste 25 procent van het bedrag pas te voldoen als een laboratoriumtest van het DOH (Department Of Health) heeft uitgewezen dat het water veilig drinkbaar is.

(wordt t.z.t. wellicht vervolgd....)
 

Ray

SHTF Expert
Leuk man op te zien hoe ze het daar weer aanpakken @PBear.
Zeker het vervolg posten, benieuwd of het de verwachting waar gaat maken, het is toch een flinke investering.
 
J

J.J

Gast
Beste @PBear ik zie uit naar meer nieuws en foto's.:thumbsup:
Ik hang aan je typende vingers.:thumbsup:
Dit duurt me veelste lang::: (wordt t.z.t. wellicht vervolgd....)
 

PBear

Mankinds only hope
Beste @PBear ik zie uit naar meer nieuws en foto's.:thumbsup:
Ik hang aan je typende vingers.:thumbsup:
Dit duurt me veelste lang::: (wordt t.z.t. wellicht vervolgd....)

Oei! @J.J. wordt ongeduldig! Op het moment kan ik nog niet zo veel voortgang melden. Sinds eergisteren is het team van 6 man sterk begonnen met het boren naar (drinkbaar) water voor de installatie van een handbediende waterpomp. Foto's moeten nog binnenkomen. Tijdens het boren is men al een aardige portie keien tegengekomen, maar gelukkig nog niet zo'n grote, dat op een andere plek opnieuw een poging gedaan moet worden.
Intussen is men al op een diepte van 20 voet (c.a. 6 meter) aangekomen.
De boorleider wil tot op een diepte van 18 meter gaan.
Er wordt nu geboord op de plek van onze 1e keuze, juist naast de voorziene wasplaats, waar ook de waterleiding van de put naar het huis en de regenwater opvangkelder loopt

Er is besloten tot een handbediende pomp, omdat ik de elektrische diepbronpomp, die ik intussen had aangeschaft, helaas een te grote diameter heeft om door de boorbuis te passen. Misschien dat ik nog een list moet verzinnen om toch via elektrisch pompen het water naar boven te krijgen, zonder dat ik moet afzien van de handbediende pomp. Misschien iets met perslucht? Maar als iemand daar leuke ideeën over heeft, houd ik me aanbevolen voor suggesties.
Met zuigkracht zal het niet lukken, omdat je daarmee geen waterkolom hoger dan 10 meter kan opzuigen bij een luchtdruk van 1 atmosfeer. En het aansluiten kan ingewikkeld worden, want ik heb er geen lasapparaat ter beschikking (noch voldoende stroom om te lassen) en het vinden van passende koppelingen is een "uitdaging", zoals tegenwoordig een probleem mag heten.
 

PBear

Mankinds only hope
De eerste foto's van het boren naar drinkwater zijn intussen binnen:

drilling 02_0d0d7a670b571402c4e0a01aa0d7c2df.0.jpg

De diepte zit intussen op meer dan 12 meter, waar modderig water aangetroffen werd. Om de modder omhoog te krijgen is er droog zand in het boorgat gegooid, zodat de modder aan de boorpijp blijft plakken en omhoog gehaald kan worden.
Een paar keer is de boorpijp aangescherpt moeten worden omdat er door een paar ondergrondse keien gebeukt moest worden.
Hieronder een plaatje van het boorgat:

drilling 04_d387ae7eced247486e130209a21b819f.0.jpg

Intussen is ook de zwengelpomp gearriveerd en provisorisch gemonteerd. Ik ben benieuwd hoeveel dieper er nog geboord moet worden voor helder drinkwater. Doorgaans moet er eerst flink gepompt worden voordat alle modder en gruis er uit is.

Van de moeder van mijn Tropische Verrassing kregen we een paar eenden en kippen, die zich op haar perceeltje wat overdadig voortgeplant hadden.

ducks 01_01a769bd2b3c954ad0bcc62d953c93e4.0.jpg

Die doen hun best hun vermenigvuldigings-truc alhier te herhalen, maar vooralsnog is het een oefening in eierproductie, want een haan ontbreekt nog.

ducks 03_fd1daba1f08aaf01d040b5e09120eadd.0.jpg

(wordt waarschijnlijk wel weer vervolgd...)
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Laatste nieuws tot op heden (30-11-2018) met betrekking tot de waterwinning. De putbuis is tot 12 meter diep de grond ingegaan en daar kwam voldoende water uit te voorschijn, nadat de handpomp er op geplaatst was. Het water was helder genoeg zodat werd besloten een betonnen sokkeltje onder de pomp te bouwen.
Aldus geschiedde. Nu blijkt na enkele weken dat het opgepompte water er niet echt helder meer uit ziet. Zeker geen drinkwater dus.
Het thuisfront heeft contact opgenomen met de puttenbouwer en die besloot dat op een andere plek opnieuw geboord moest worden. Aanvankelijk vroeg hij daar extra geld voor, maar zo was onze afspraak niet. Hij had beloofd zo nodig opnieuw te boren, tot er voldoende helder water voorhanden zou zijn.
Nu schijnt hij toch zijn goede naam als ondernemer te willen handhaven en heeft hij toegezegd op een andere locatie in onze tuin, die ruim een halve meter lager ligt, een nieuwe poging te wagen. Het oude boorgat kan eventueel nog voor bevloeiings-doeleinden dienst doen.
Verder doen de groenten en andere plantjes het uitstekend. Vooral de gember is flink uitgelopen en levert meer op dan we zelf zouden gebruiken. Dat biedt voor te toekomst perspectief voor de verkoop, want in de winkels is gember tamelijk prijzig.

Verder is er weer een oogstronde geweest voor de kokosnoten. De opbrengst is gedeeld met de plukker. Het levert per keer niet zo heel veel op (omgerekend was de winst minder dan 10 euro), maar in principe kan er elke 3 maanden geplukt worden en onze onroerend goed belasting voor het terrein van ruim 2300 m² bedraagt iets minder dan 1 euro per jaar. Dat plaatst het enigszins in perspectief.
Overigens zijn al heel wat van de gekapte kokosbomen, die nodig waren voor de bouw van de bahay kubo, inmiddels vervangen door nieuwe aanplant. Het zal nog een paar jaartjes geduld vergen voordat die vrucht gaan dragen.

Om muggen en slangen op afstand te houden is er buiten de bamboe omheining citrusgras geplant. Het schijnt dat die niet van het luchtje houden. Mijn zoektocht op internet naar slangen antigif heeft nog geen concrete resultaten opgeleverd. Wel heel wat reacties van bedrijven uit India, maar die geven geen helderheid wat de verzending van hun producten kost, hoe lang het houdbaar is en onder welke omstandigheden (m.n. temperatuur) het bewaard moet worden.

We overwegen behalve onze zonnepaneeltjes toch energie te gaan betrekken van de regionale stroomleverancier. Dat zou het mogelijk maken een vrieskast te benutten.
Mijn Tropische Verrassing wil een klein winkeltje openen naast het huis aan het pad dat langs onze bamboe omheining loopt. Daar komen dagelijks vooral scholieren langs. Mogelijk is er interesse voor eenvoudige schoolspullen, rijst en ijs. In de dorpwinkeltjes die ijs verkopen wordt het waterijs geleverd in dichtgebonden plastic zakken van ongeveer 1 liter voor 3 peso. Het wordt vooral gebruikt om bederfelijke waren en dranken mee te koelen, want de meeste dorpsbewoners bezitten geen ijskast.
We moeten nog uitvinden wat de aanleg- en onderhouds-kosten voor de elektriciteit zijn. Daarover is nogal wat onduidelijkheid. Mogelijk betaalt het elektriciteitsbedrijf de aanleg vanaf de transformator tot aan het huis - in ons geval zo'n 500 meter - en hoeven wij slechts de aansluitkosten tot de schakelkast in huis te betalen. De moeder van mijn Tropische Verrassing betaalt de prijs per verbruikte KWh, volgens een tarief dat zeer complex en met veel fantasie is opgebouwd. Maar omdat zij over slechts 1 elektrisch peertje beschikt dat zij spaarzaam gebruikt, was ze afgelopen maand slechts 18 Peso (ca. 33 eurocent) kwijt.

Er blijft nog volop werk aan de winkel. De bamboe omheining begint na iets meer dan 1 jaar al behoorlijk rot te worden. Het verduurzamen van bamboe met behulp van een mix borax en boorzuur schijnt men in de Filipijnen niet te kennen. Via internet heb ik een pot van 800 gram borax weten te bemachtigen uit China. Maar dat zal niet genoeg zijn om een behoorlijke partij bamboe mee te behandelen.
Maar er lijkt nog een andere mogelijkheid te zijn bamboe te verduurzamen. Het komt neer uit het verwijderen van de natuurlijke suikers uit de bamboestengel. Dat zou ook kunnen door de bamboestengels gedurende een maand onder te dompelen in het riviertje dat langs onze kavel stroomt. Het wordt nog even uitvinden hoe de bamboe ondergedompeld te houden en tevens te voorkomen dat een fikse regenbui onze voorraad wegspoelt.
Jammer dat ik op het moment niet ter plaatse kan zijn en er daardoor nauwelijks vooruitgang gemaakt kan worden met projecten als deze.

Zo wil ik een bruggetje over de rivier aanleggen. Van de 2 boomstammen over de rivier die vorig jaar gelegd zijn, is er 1 weggerot en de andere is ook niet best meer. Dat bruggetje lag op het terrein van onze buurman. Voor het plan van de dorpsraad om het boomstambruggetje te vervangen door iets stevigers, heeft de buurman geen toestemming gegeven. Misschien heeft hij er moeite mee dat er geregeld volk over zijn kavel loopt. Ietwat kortzichtig lijkt me, want de scholieren zullen hoe dan ook de rivier moeten oversteken. Om onze kavel beter toegankelijk te houden dan middels het doorwaden van het riviertje, denk ik er dus over om vanaf onze kavel een bruggetje te bouwen. Dat is wel wat lastiger omdat de oever er een stuk lager ligt en de oversteek langer is. Maar gelukkig hoef ik niet wakker te liggen van bouwvergunningen, inspraakcommissies en allerhande technische vereisten. Nederland mag zich op de borst kloppen vanwege de vrijheid van meningsuiting, maar sluipenderwijs zijn vrijwel alle andere praktische vrijheden ingeleverd.
 

PBear

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
We schrijven nu 4 juli 2020, dus het wordt hoog tijd voor een update. Dat ik sinds maart 2018 de bahay kubo in de Filipijnen niet meer bezocht heb, betekent niet dat daar alle vooruitgang stilstaat. In november 2019 trok er een stevige tyfoon recht over de kavel. Mijn 2 zonnepaneeltjes zijn daarbij van het dak geblazen, maar doordat die op een stuk metaalplaat gemonteerd waren dat netjes "op z'n rug" geland is, zijn ze wonderwel heel gebleven, al zijn natuurlijk wel de verbindingskabels losgerukt.
Inmiddels is er een aansluiting op het stroomnet getrokken, zo'n 200 meter lang, zodat de moeder en zus van Tropische Verrassing, die er de dieren en de plantjes bijhouden, 's avonds en 's nachts niet in het donker hoeven zitten.
Dat wil zeggen... als het elektriciteitsbedrijf tenminste stroom levert. Het valt namelijk frequent uit. Na de bewuste tyfoon duurde het bijna 2 maanden voordat de verbinding was hersteld... Dus wil ik de zonnepaneeltjes bij mijn volgende bezoek graag weer monteren.

De tyfoon had ook een lek bezorgd in het dak boven het terras en het net weggeblazen dat de anahaw-palmblad dakbedekking bij elkaar moet houden. Gelukkig geen serieuze lekken in het woongedeelte. Wel is het bijenvolk dat zich op zolder had genesteld, vertrokken en is niet meer teruggekomen. Verder was de van bamboelatten opgetrokken tuinafscheiding, die binnen 2 jaar al aardig rot was - want niet geconserveerd - grotendeels omver geblazen.

Tijd voor een flinke portie renovatie:

Het duurde een paar maanden voordat een geschikte timmerman/metselaar gevonden was. Die heeft de bamboe ballustrade van het terras vervangen, die ook flink aangetast was, en heeft zich met stevige kwaliteit hout er op uitgeleef om er wat moois van te maken. Tevens het houtwerk van de buitenmuren van een nieuwe laag lak voorzien en sierlijke extra wind/regen-schermen bedacht voor het terras. Dat was overigens op eigen initiatief, omdat er nog wat tijd en materiaal over was:

Renov_Terras balustrade vernieuwen 10.jpeg

Toen nam hij de toegangspoort onder handen, die ook omvergewaaid c.q. ingestort was. Hij bouwde er stevige betonnen pilaren langs en een dakje er boven. Heel wat sjieker dan de vorige poort.

Renov_Poort vernieuwen.jpeg

Om te voorkomen dat de hoger gelegen tuin in de regentijd erodeert heeft hijop mijn verzoek een betonnen muurtje langs gebouwd met een trapje dat toegang tot dat gedeelte van de tuin geeft.
Daarna kwam de renovatie een poosje stil te liggen, enerzijds omdat hij naar een klus in Manilla moest en ook om dat de bodem van het renovatiebudget in zicht was.

Dit jaar kon de renovatie van het dak aangepakt worden. We besloten de anahaw dakbedekking, dat normaal ongeveer 5 jaar meegaat, te vervangen door het veel bestendiger golfplaat. Om te voorkomen dat het onder het golfpaat oventemperatuur bereikt en herrie van slagregens te dempen, wordt er een plafond onder gemonteerd van triplex.

Hieronder de anahaw dakbedekking met het provisorisch gedichte lek. Het verlengde dakgedeelte, bedoeld om regenwater op te vangen en te verzamelen, bestond al uit golfplaat:

Renov_Dak vernieuwen 05_lek.jpeg


Hieronder een kijkje op de acrobatische - niet ARBO-goedgekeurde - werkwijze bij het vervangen van het dak:

Renov_Dak vernieuwen 10.jpeg


En tenslotte de "finishing touch". Windbrekers aan de dakrand, die moeten helpen voorkomen dat een volgende tyfoon het dak wegblaast:

Renov_Dak vernieuwen 15_windschot.jpeg


Tot zover de renovatie werkzaamheden, die overigens nog niet helemaal zijn afgerond.

In de volgend post wat meer over wat er zoal groeit en bloeit rondom de bahay kubo, die door enige dorpsbewoners al is opgewaardeerd tot "bahay mansion" :D
 

PBear

Mankinds only hope
Laat ik beginnen met wat er sinds 2018 aan vruchtdragende planten is geplant.

Ananas blijkt het er goed te doen. Van op de markt gekochte ananas werd de top met de stekelig aanvoelende bladeren afgesneden en in de ietwat losgemaakte grond gestopt. Die toppen hebben wortel geschten en zijn uitgegroeid tot volledige ananas-struikjes, die in het midden weer vrucht ontwikkelen. De groei nam ruim 2 jaar in beslag. Inmiddels is de eerste ananas geoogst. We hebben 2 soorten: de inlandse en een hawaiiaanse ananassoort. De laatste wordt groter, maar de inlandse is zoeter.

Plant_fruit_Ananas_groei.jpeg

Toen de kavel werd aangekocht, groeide er al cocospalmen op een boom met pili-noten. Een zachte nootsoort, die vaak van een laagje caramel wordt voorzien en een lokale lekkernij is, die ik in Europa nog nooit in winkels gezien heb.
Later aangeplant zijn o.m. guave, mangosteen -favoriet van Tropische Verrassing -, Rambutan en Santol. Zie resp. de foto's hieronder:

Guave
Plant_fruit_Guava.jpeg

Mangosteen
Plant_fruit_Mangosteen.jpeg

Rambutan
Plant_fruit_Rambutan.jpeg

Santol
Plant_fruit_Santol.jpeg

Santol-vruchten heb ik nog nooit gezien of gegeten, maar volgens Tropische Verrassing zijn ze lekker. Het zijn ronde vruchten met geel-oranje schil, met van binnen een flinke pit en wit-katoenachtig vruchtvlees. De rijpe vruchten smaken zoet, maar zurig als ze nog niet voldoende rijp zijn.
 

PBear

Mankinds only hope
Om nog even bij het fruit te blijven, zijn er behalve de gebruikelijke bananenbomen (meerdere soorten bananen) ook een avocadoboompje geplant:

Avocado
Boom_fruit_Avocado.jpeg

En hieronder een fruitdragende plant waarvan ik noch Tropische Verrassing de naam weten. Misschien een leuke puzzel voor @EVAQ8 ? Schijnt wel eetbaar fruit te dragen. De ondervinding zal het leren... :eek:
Plant_fruit_onbekend.jpeg

Verder is er citroengras tussen de bananenbomen geplant. Naar het schijnt trekken de bananenbomen muggen aan, maar die houden helemaal niet van het luchtje dat citroengras verspreidt. Benieuwd of het helpt...

Citroengras
Plant_groente_Citrusgras.jpeg

Omdat de erfafscheiding van bamboelatten al na 2 jaar flink rot was, is er provisorisch een afscheiding van gebruikte golfplaten gemaakt, maar die gaat waarschijnlijk bij de eerstvolgende tyfoon omver. Daarom heeft de moeder van Tropische Verrassing struiken geplant om een natuurlijk groeiende (gratis en hernieuwbaar!) erfafscheiding op te kweken. Nu is het helaas wel zo, dat deze boomachtige struiken - Madre di Cacao - erg snel, erg hoog groeien en aan de onderzijde niet zo veel veertakking en blad aanmaken. Dat gaat dus behoorlijk wat snoei-onderhoud opleveren. Wel kan het snoei-afval opnieuw aangeplant worden of gecomposteerd.
Daarom is er ook een begin gemaakt met de aanplant van langzaam groeiende doornstruiken (Euphorbia), die het indringers lastig zullen maken door de haag van Madre di Cacao te breken.

Madre di Cacao
Plant_erfscheiding_Madre di Cacao.jpeg

Een veel sierlijker erfafscheiding kan verkregen worden met de Quilala-plant. Ze zijn nu min of meer per ongeluk aangeplant in een van de groentebedden. Dus zullen ze t.z.t. moeten verhuizen naar de erf-afscheiding.

Quilala
Plant_erfscheiding_Quilala_in plantbed.jpeg

Zo komen we dus stapje voor stapje bij meer zelfvoorzienendheid bij de bahay kubo :thumbsup:
 

EVAQ8

Specialist
Laatst bewerkt:
En hieronder een fruitdragende plant waarvan ik noch Tropische Verrassing de naam weten. Misschien een leuke puzzel voor @EVAQ8 ? Schijnt wel eetbaar fruit te dragen. De ondervinding zal het leren... :eek:
Bekijk bijlage 18936

haha, ik ben bekend met imheemse nederlandse planten en een aardig aantal 'buitenlandse' planten die gebruikt worden in tuinen en een stel die hier gebruikt worden als kamerplant....
maar ik denk dat ik mijn ogen uitkijk bij jouw prachtige locatie!
ik ben allang blij dat ik weet hoe een kokosboom, avocado en bananenboom eruit zien:fluit:


verder kan ik hier maar één ding over zeggen...en dat is; Wauw!!!
 

PBear

Mankinds only hope
De paw paw alias zuurzak is mij niet bekend, maar dat zegt weinig, want er zijn heel heel veel planten die ik niet ken.
Dat het een mangoboom zou zijn is waarschijnlijker, want die komt in dit gebied veel voor.
Aan de vruchten kent men de boom, zegt het spreekwoord. We gaan het zien. Slechts een paar jaartjes geduld, denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
De pili-noten ken ik...zijn hier hip-voedsel. Vooral onder de foodies, want noot met veel magnesium,mangaan en nog wat gezonde zaken(zoals veel noten gezond zijn)

Wat een paradijsje hebben jullie daar...en dan zit je in Polen, mallerd.
 

PBear

Mankinds only hope
De pili-noten ken ik...zijn hier hip-voedsel. Vooral onder de foodies, want noot met veel magnesium,mangaan en nog wat gezonde zaken(zoals veel noten gezond zijn)

Wat een paradijsje hebben jullie daar...en dan zit je in Polen, mallerd.
Het ziet er niet naar uit dat we volgens plan in september naar de Filipijnen kunnen vliegen :mad:. En roeien is het een heel eind :eek:.
Gelukkig heb ik al afgeleerd om haast te hebben en houdt familie de boel aardig bij. Ook hebben de jonge boompjes nog een poosje te groeien voordat ze vrucht gaan dragen.
Overigens nog genoeg the klussen in Polen en aan de Duitse BOL nu de EU grenzen weer open zijn.
 

PBear

Mankinds only hope
Het is alweer een half jaartje geleden sinds de laatste update over de bahay kubo. Weliswaar konden we door alle Covid-19 maatregelen nog altijd niet naar de Filipijnen reizen om daar verder te klussen, maar onze vrijwel dove Filipijnse timmerman heeft er bepaald niet stil gezeten.
Hij heeft een nieuwe trap-opgang in de woonkamer gemaakt en er een nieuwe trap voor gebouwd, waar zijn vakmanschapaan af te lezen valt. Niet alleen aan de degelijke constructie, maar ook in het creatief en spaarzaam benutten van materiaal. Het zaagafval van de draagbalken benutte hij voor een sierlijke decoratie van de leuning.

Ook heeft hij een nieuwe zoldervloer gelegd, want de oude bleek toch wat waterschade te heben opgelopen met de voorbije tyfoons en ook door termieten aangevreten te zijn. De hele zolder heeft hij mooi afgetimmerd en in de lak gezet, met inbegrip van de plafonds boven en beneden. Door het hele huis heeft hij de elektrische aansluitingen netjes weggewerkt in de muren en de betonnen balken en pilaren zijn glad afgewerkt en geschilderd.

Huis_trap 2e etage_received_2847538618901329.jpg

Maar wat te doen met de oude overtollige zoldertrap? Nu, ook daar heeft hij wat op gevolden. Je bouwt gewoon een verdiepeing op de schuur en gebruikt de overtollige trap aldaar...
Duidelijk dat onze timmerman op ons project zich flink heeft uitgeleefd, want om die 2e etage op onze schuur hadden we niet gevraagd. We hadden alleen gevraagd om het dak te vernieuwen...
Het schuurtje had renovatie nodig, want de triplex wanden die nooit afgeschilderd waren, begonnen aardig rot te worden. Het triplex werd vervangen door golfplaat, dat meteen binnen en buiten van een laag verf is voorzien om roesten tegen te gaan.

Schuur_renovatie gereed_received_412094033356605.jpg

Ik had zelf het schuurtje bij aanbouw al van een elektrisch peertje voorzien. Dat heeft onze timmerman ge-interpreteerd als een boodschap dat zowel op de begane grond als op de zolder verlichting en stopcontacten aangelegd dienden te worden, met als resultaat dat ons schuurtje is getransformeerd in een praktisch bewoonbaar mini-huisje...

We hadden het er met de zus van mijn Tropische Verrassing er over gehad dat ik in de slaapkamer, tussen de betonnen pilaren, een grote linnenkast met schuifdeuren wilde bouwen. Vermoedelijk heeft zij het er met onze timmerman over gehad. Of er wat misgegaan is met de communicatie - want praktisch doof - weet ik niet, maar tot mijn verrassing stuurde schoonzus vandaag onderstaande foto op:

Linnenkast_received_1942904292529659.jpg

Ik had zelf een heel wat soberder uitvoering in gedachten, maar ook met een grote passpiegel waar Tropische Verrassing zeer mee in haar nopjes is. Het smalle kastje ernaast moet nog afgeschilderd worden. In gedachten plaatst Tropische Verrassing daar al een mooie kandelaar op.

Nog een plaatje hoe het op de begane grond van de bahay kubo nu uit ziet (sorry voor de rommel, maar dat heb je nu eenmaal met renovaties...)

Huis_BG_panorama_received_2891099594487141.jpg

Ook even een kijkje op zolder...

Huis_2e etage_betimmerd_received_2734188793524943.jpeg
 

PBear

Mankinds only hope
Op 7 juli 2020 schreef ik nog:

"Het ziet er niet naar uit dat we volgens plan in september naar de Filipijnen kunnen vliegen :mad:."

Nu het heeft tot september 2022 geduurd voordat we in de Filipijnen konden terugkeren, inmiddels 4 jaar na ons laatste bezoek.

Vanaf hier de draad weer opgepakt met de bouw van een brug over het riviertje dat we inmiddels weer moesten doorwaden, omdat het uit boomstammen ge-improviseerde bruggetje op de kavel van onze buurman volledig was weggerot en hij ook geen toestemming had gegeven aan de gemeente om een brug en een verhard pad naar zijn kavel te bouwen.

Daarom een schetsontwerp gemaakt voor een brug van onze eigen kavel naar de andere oever. Van het aanvankelijke plan om de brug van bamboe te maken, heb ik afgezien. Omdat bamboe alhier niet geconserveerd wordt, zou zo'n brug binnen hooguit 2 jaar weggerot zijn, indien niet reeds eerder weggespoeld door waterkracht als een fikse regenbui het beekje verandert in een woest kolkende rivier, die dan zelfs zware keien en boomstammen kan meesleuren.

Hieronder een 3D schets van het ontwerp:
Ik koos voor een ophaalbrug, zowel om discussies te vermijden met de eigenaar van de kavel op de tegenoverliggende oever, als om de toegang tot onze kavel te kunnen afsluiten, mochten er pogingen zijn om de brug of onze kavel te vandaliseren.

Helaas merk ik, dat het weliswaar mogelijk is een plaatje te uploaden, maar het is me niet duidelijk, hoe het in deze tekst in te voegen. Dat was met de oude forumsoftware eenvoudig te doen.

Vandaar nu even deze post onderbreken, totdat ik dar heb uitgezocht....

(wordt hopelijk binnenkort vervolgd)
 

PBear

Mankinds only hope
IMG_20221029_110246.jpg

Ha! Vanddag lukt het wel om een plaatje in de tekst te vioegen. Hierbij het 3D schetsontwerp.

IMG_20221019_161553.jpg

Hierboven de voorbereiding van de steunpilaren van de brug: wapening en bekisting.
Het kostte enkele dagen om in de leemachtige klei een gat in de rivier te graven dat diep genoeg was, onderwijl de stroom omleidend. We hadden het geluk, dat er geen serieuze regebuinen vielen - het is regenseizoen - wat ons werk teniet zou doen. Wel moest het gat voortdurend leeggeschept worden, want het water sijpelde ook door de bodem het gat in.
Pas tegen het einde van de voorbereiding lukte het een pomp en lang genoeg verlengsnoer te kopen, om het gat in enkele minuten tijd ledg te kunnen pompen.
 
Bovenaan